وزارت بهداشت و پیشگیری (MoHAP) امارات از ساکنان خواسته است تا قصور پزشکی را از طریق کانالهای هوشمند در وبسایت آن گزارش کنند.
وزارت بهداشت در بیانیهای گفته است که ساکنینی که مایل به ثبت شکایات علیه مراکز پزشکی و دارویی خصوصی هستند، میتوانند از این سیستم الکترونیکی برای گزارش استفاده کنند.
این خدمات به عنوان بخشی از بسته خدمات آنلاین با هدف ارتقای کیفیت نظام سلامت در وبسایت این وزارتخانه در دسترس است.
فرآیند تحقیق
به محض گزارش شکایت، اداره کنترل، ممیزی و بازرسی وزارتخانه با شاکیان تماس میگیرد تا دریافت گزارش را تأیید نموده و پرونده پزشکی را از مرکز بهداشتی مربوطه درخواست کند. شکایات معمولاً برای بررسی و ارزیابی روند پزشکی به کمیته مسئولیت پزشکی ارجاع میشوند، و سپس گزارشی برای اقدام، به کمیته کنترل عملکردهای بهداشتی وزارت بهداشت در وزارتخانه ارائه میشود.
طرفین دخیل در شکایت میتوانند طبق قانون فدرال شماره (۴) در سال ۲۰۱۶ در مورد مسئولیت پزشکی، نسبت به گزارش صادر شده توسط کمیته مسئولیت پزشکی ظرف ۳۰ روز کاری اعتراض کنند. چالشها برای بررسی مجدد به کمیته عالی مسئولیت پزشکی ارجاع میشود و پس از تهیه گزارش این کمیته، برای برخورد انضباطی علیه مرکز بهداشتی و کارکنان به کمیته نظارت بر اقدامات بهداشتی وزارت بهداشت و پیشگیری ارائه میگردد.
روند پیگیری
وزارت بهداشت و پیشگیری گفت که سیستم الکترونیکی به روز شدهی آن پردازش الکترونیکی شکایات پزشکی را تسهیل میکند، و همچنین به کاربران اجازه میدهد تا شکایات خود را از زمان ارسال تا حل شدن موضوع پیگیری نمایند.
دکتر حصه علی مبارک، رییس اداره کنترل، تفتیش و بازرسی در این وزارتخانه، گفت که مراکز پزشکی خصوصی دائماً توسط مقامات ذیصلاح نظارت میشوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ تخلفی صورت نگرفته است. این چک کردنها همچنین در برابر خطاهای پزشکی که مستلزم جریمه و حتی پلمپ کامل در برخی موارد است، محافظت میکند.
او افزود: «پزشکانی که مرتکب خطاهای پزشکی میشوند معمولاً به کمیته مجوز پزشکی ارجاع داده میشوند تا طبق قانون فدرال شماره (۵) سال ۲۰۱۹ در مورد مقررات مربوط به حرفه پزشکی انسانی برایشان جریمه صادر شود.»