راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

تجدید گذرنامه رایگان دانشجویی

دانشجویان جهت دریافت گذرنامه رایگان دانشجویی (فقط یک بار در هر مقطع تحصیلی غیرتکراری) می‌بایست ابتدا به سامانه میخک مراجعه نموده و مراحل زیر را انجام داده و سپس مدارک لازم را به سفارت ارائه نمایند:

اطلاعات زیر از سایت سفارت ایران در سوئد است و دانشجویان دیگر کشورها می توانند سایت سفارت کشور محل اقامات خود را مطالعه کنند

  1. تشکیل پرونده دانشجویی (جهت هر مقطع تحصیلی و نیز در صورت تغییر دانشگاه محل تحصیل، یک بار تشکیل پرونده تحصیلی کافی است) و دریافت کد رهگیری از سامانه میخک

توجه: تسهیلات رایگان دانشجویی شامل تحصیل در مقاطع بالاتر و غیر تکراری می‌باشد. مثلاً اگر دانشجویی در ایران مدرک کارشناسی گرفته باشد و بخواهد در سوئد نیز در مقطع کارشناسی تحصیل کند، این تسهیلات شامل حال او نخواهد شد.

  1. بارگذاری گواهی اشتغال به تحصیل در قسمت تایید مدارک و دریافت کد رهگیری از سامانه میخک
  2. درخواست گذرنامه رایگان دانشجویی و دریافت کد رهگیری از سامانه میخک پس از کسب اطمینان از دریافت ایمیل مربوط به تأیید تشکیل پرونده دانشجویی

این خدمت فقط به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود و باید مدارک به طور کامل پست شود. لذا به هیچ وجه نیازی به نوبت‌گیری و مراجعه حضوری نیست.

برای درخواست گذرنامه ابتدا میبایست وارد سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir شده و پس از ثبت نام و دریافت رمز، اقدام به تکمیل اطلاعات، بارگذاری فایلهای مرتبط و دریافت رسید کد رهگیری از سامانه مذکور نمایید. بدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، صدور گذرنامه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

از تهیه پاکت تمبردار برای برگشت مدارک خودداری و شخصاً اقدام به تهیه پاکت ثبت شده طبق دستورالعمل ذیل شود. (توجه: در مراکز پستی، امکان رجیستری پاکت برگشتی و دریافت شماره پیگیری وجود ندارد.)
عکس پرسنلی حتماً باید رنگی با زمینه سفید و جدید جدید باشد.
هنگام گرفتن کد رهگیری دقت فرمایید افرادی که شماره شناسنامه ندارند یا شماره شناسنامه آن‌ها با شماره ملی‌شان (کد ۱۰ رقمی) یکسان می‌باشد، فقط به جای شماره شناسنامه، عدد ۰ را وارد نمایند.

مدارک لازم جهت صدور گذرنامه دانشجویی:

(مخصوص دانشجویان بورسیه اعزامی از ایران و دانشجویان دارای مجوز استفاده از تسهیلات رایگان و خانواده آن‌ها که حتماً تشکیل پرونده دانشجویی در سامانه میخک هم داده‌اند.)

۱- رسیدهای کد رهگیری سامانه میخک، یکی برای صدور گذرنامه و یکی برای درج مهر خروج دانشجویی (برای عدم پرداخت عوارض خروج از کشور)

۲- تکمیل فرم درخواست صدورگذرنامه (فرم شماره ۱۰۱)

۳- اصل برگه ریز نمرات و گواهی اشتغال به تحصیل در ترم جاری با مهر و امضای دانشگاه مربوط

۴- اصل شناسنامه:

در صورت نداشتن شناسنامه، باید برای صدور المثنی شناسنامه به سفارت مراجعه و اقدامات لازم انجام و سپس رسید آن همراه مدارک ارسال شود. در صورت تحویل شناسنامه به اداره مهاجرت سوئد، ضروری است قبل از مراجعه به سفارت، کپی برابر اصل تمامی صفحات آن را از اداره مهاجرت دریافت نمایید.


چنان‌چه اصل شناسنامه در ایران باشد، ضروری است پس از دریافت کد رهگیری برای کپی برابر اصل از سامانه میخک، یکی از بستگان اصل شناسنامه متقاضی را همراه کد رهگیری به وزارت امور خارجه در تهران (میدان امام خمینی، ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید، بخش مقیمین) و یا دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در اکثر شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و مشهد و … برده تا تأییدیه آن از طریق اداره مذکور برای این نمایندگی فکس گردد. کد رهگیری یا شماره نامه از ایران، همراه مدارک ارسال شود.
۵- اصل گذرنامه ایرانی

۶- اصل کارت پایان خدمت یا معافی (مخصوص آقایان).

۷- کپی از کارت اقامتی معتبر سوئدی (ویزای تحصیلی معتبر)

۸- دو قطعه عکس پرسنلی رنگی جدید (مربوط به یک ماه اخیر) تمام رخ با زمینه سفید، بدون عینک، کلاه و شال گردن. عکس خانم‌ها باحجاب باشد. یکی از عکس‌ها را در محل مشخص شده روی فرم درخواست صدور گذرنامه (فرم شماره ۱۰۱) بچسبانید.

۹- یک عدد پاکت مناسب دارای برچسب رجیستر شده: برای تهیه برچسب (لیبل) پاکت پستی برگشت مدارک، به مراکز پستی مراجعه نفرمایید. شما می‌توانید یا مبلغ ۱۲۰ کرون به شماره ۱۲۳۵۷۶۴۷۵۸ (SEPID HOLIDAY TRAVEL) سوئیچ نموده و رسید پرداخت را به همراه نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس پستی تحویل‌گیرنده دارای آیدی‌کورت به شماره واتس‌آپ ۰۰۴۶۷۳۵۶۰۵۸۶۸ (از ساعت ۸:۰۰ لغایت ۲۰:۰۰) ارسال نمایید و برچسب پست سفارشی را که برای شما ارسال می‌گردد را پرینت گرفته و روی پاکت برگشتی بچسبانید و یا خودتان به راحتی از طریق لینک زیر اقدام کنید:

دستورالعمل ثبت پاکت پستی برای ارسال گذرنامه صادره از سفارت

توضیحات مربوط :

  • در صورت نیاز به احراز هویت و مراجعه حضوری، مراتب از طریق بخش کنسولی سفارت به اطلاع متقاضی صدور گذرنامه خواهد رسید.
  • کلیه فرم‌ها بایستی به صورت کامل تکمیل و امضا شوند.
  • در صورت ارسال ناقص مدارک، به درخواست ترتیب اثر داده نشده و مدارک بدون اقدام برگشت داده خواهد شد.
  • تمام کپی‌های درخواستی باید کاملاً واضح و خوانا در کاغذ A4 گرفته شوند.
  • آقایان بالاتر از ۵۰ سال، نیازی به ارسال اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافی ندارند.

در صورت نیافتن پاسخ سؤالات خود از بخش سؤالات متداول، از طریق ایمیل [email protected] اقدام نمایید.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.