راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

استعلام ممنوع‌الخروجی برای ایرانیان خارج از کشور

مطابق قوانین جاری ایران، امکان ممنوعیت خروج از کشور برای هر فردی وجود دارد. این ممنوعیت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله بدهی‌های مالی، مشکلات قضایی، یا حتی مسائل امنیتی.

ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز از این قاعده مستثنی نیستند. درصورتی‌که یک ایرانی مقیم خارج از کشور ممنوع‌الخروج باشد، نمی‌تواند بدون اجازه مقامات ذی‌صلاح از کشور خارج شود. این امر می‌تواند مشکلات زیادی برای این افراد ایجاد کند، از جمله عدم امکان بازگشت به کشور محل اقامت.

سامانه «پرسمان تردد»

به‌منظور تسهیل امور ایرانیان مقیم خارج از کشور، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای استعلام ممنوع‌الخروجی کرده است. این سامانه با عنوان «پرسمان تردد» در سامانه میخک قرار دارد و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند با ورود به این سامانه و واردکردن مشخصات خود، از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شوند. البته این سامانه به‌صورت آنلاین و در همان لحظه پاسخ استعلام را نمی‌دهد و می‌باید منتظر پاسخ آن بود.

راهنمای استعلام ممنوع‌الخروجی پرسمان تردد

ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند برای استعلام ممنوع‌الخروجی خود به سامانه میخک مراجعه کنند. این سامانه با آدرس https://mikhak.mfa.ir قابل‌دسترسی است.

برای استعلام ممنوع‌الخروجی در سامانه میخک، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به سامانه میخک مراجعه کنید.
  • در صفحه اصلی، گزینه «پرسمان تردد» را انتخاب کنید.
  • اطلاعات خواسته شده را در فیلدهای مربوطه وارد کنید.
  • کد رهگیری را دریافت کرده و منتظر اعلام پاسخ از سوی مراجع ذی‌ربط باشید.

دیگر راه‌های استعلام ممنوع‌الخروجی

غیر از سامانه تردد که برای ایرانیان خارج از کشور است. ۵ روش دیگر جهت اطلاع از ممنوع‌الخروجی وجود دارد.

استعلام آنلاین و فوری از اپلیکیشن پلیس من

برای گرفتن استعلام از طریق سامانه استعلام ممنوع‌الخروجی ناجا، ابتدا اپلیکیشن پلیس من را نصب کنید و از طریق آن اقدام به گرفتن استعلام ممنوعیت خروج خود اقدام نمایید.

هزینه استفاده از این روش در حال حاضر حدوداً ۵۲۰۰ تومان است.

گرفتن گذرنامه جدید

 رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در خصوص چگونگی اطلاع افراد از ممنوع‌الخروجی خود گفته است اگر فردی گذرنامه جدید درخواست کرده و آن را تحویل گرفته، پس معلوم است که آن فرد ممنوع‌الخروج نیست.

مراجعه حضوری به اداره گذرنامه

روش دیگر این است که فردی که دارای گذرنامه است به اداره گذرنامه مراجعه کند تا وضعیتش بررسی شود.

ابلاغیه‌های سامانه ثنا

اگر در مراجع قضایی دارای پرونده هستید این احتمال وجود دارد که ممنوع‌الخروج باشید. در این صورت اگر اتهامی متوجه شما باشد ممکن است به دستور مقام قضایی تا مشخص‌شدن نتیجهٔ نهایی پرونده ممنوع‌الخروج شده باشید. در همین رابطه بر اساس مصوبه، مجلس، قوه قضاییه مکلف است ممنوعیت خروج از کشور افراد را که توسط محاکم قضایی صادر شده است را ظرف مدت ۲۴ ساعت از طریق سامانه سنا با ذکر علت به اطلاع آنان برساند. همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با رعایت ماده ۱۶ بند ث قانون گذرنامه ممنوعیت خروج از کشور افراد را که توسط محاکم یا سایر مراجع قانونی صورت‌گرفته است را به فرد موردنظر ابلاغ نماید. (این مصوبه پس از تأیید شورای نگهبان نهایی می‌شود.)

استعلام فوری ممنوع‌الخروجی اجرای اسناد رسمی

سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در تیرماه سال ۹۷ سایتی طراحی کرد تا افراد به‌وسیله آن بتوانند به‌صورت آنلاین وضعیت ممنوعیت خروجی خود را بررسی کنند. البته باید توجه داشت که استعلام فوری ممنوع‌الخروجی افراد در این سایت صرفاً بر اساس پرونده‌های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور است.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.