راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

رویت ابلاغیه در سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی قضایی

ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، در حقیقت جایگزین ابلاغیه کاغذی است که چند سالی است به شکل الکترونیکی، به واسطه سایت اصلی رویت ابلاغ، به اشخاص و طرفین دعاوی محاکم قضایی، ابلاغ می شود. برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، ابتدا، می بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کرد؛ بعد از ثبت نام در سامانه ثنا، می توان با استفاده از کد ملی و کد ثنا، نسبت به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، اقدام کرد.

شاید یکی از مهم ترین بخش های اداری و شکلی یک پرونده قضایی ابلاغیه های قضایی باشد. هر شخصی حق دارد که نسبت به اقامه دعوی علیه خود و یا سیر اداری پرونده قضایی خود اطلاع داشته باشد. از سوی دیگر عدم اطلاع از روند قضایی پرونده برای هر یک از اصحاب دعوی می تواند موجب ضرر و زیان شود.

در کلیه دادگاه‌های کشور، اعم از حقوقی و کیفری، نظامی و انقلاب اصحاب دعوی و اشخاص ذی ربط از طریق ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی از روند پرونده خود مطلع می‌شوند. پیش از راه اندازی سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیکی، اوراق قضایی به صورت کاغذی و توسط مامورین ابلاغ به اشخاص تحویل داده می‌شد و از آن‌ها رسید گرفته می‌شد. اما حالا چند سالی است که با توجه به فراگیری شبکه اینترنت در کشور و دسترسی عمومی مردم به این شبکه، شکل ابلاغ اوراق قضایی نیز تغییر پیدا کرده است و برای ابلاغ قضایی از ابلاغ الکترونیکی قضایی استفاده می‌شود.

سابقه ابلاغ الکترونیک قضایی در ایران به سال ۱۳۹۵ بر می‌گردد که سامانه ابلاغ ثنا توسط قوه قضائیه جایگزین سیستم سنتی ابلاغ‌های کاغذی و ارسال پستی شد. از آنجایی که سامانه ثنا مانند هر سامانه دیگری نیاز به معرفی مختصری دارد در ادامه نسبت به بخش‌های مختلف آن از جمله راهنمایی برای ورود به سامانه ثنا، چگونگی مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیک سامانه ثنا و رویت ابلاغ را شرح خواهیم داد.

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی کلیک نمایید

هر شخصی که لازم باشد به سامانه ابلاغ اکترونیک وارد شود و ابلاغیه الکترونیک خود را در سامانه ثنا مشاهده کند می‌بایست وارد سایت eblagh adliran. ir شود.

اما چه کسانی لازم است وارد سامانه ثنا شوند و از ابلاغیه‌های الکترونیک مطلع شوند؟ آیا فقط متهمین لازم است که از سامانه ثنا استفاده کنند؟ پاسخ خیر است.
دادرسی در مراجع حقوقی و قضایی مراحل مختلفی دارد که در هر مرحله ممکن است طرفین دعوی، خواهان و یا خوانده لازم باشد که از ابلاغیه‌هایی مطلع شوند. در این رابطه نیز مرجع قضایی ابلاغ اوراق قضایی از سامانه ثنا استفاده می‌کند

سامانه ثنا و بخش ابلاغیه‌های قضایی نوعی صندوق پستی الکترونیکی قضایی افراد اعم از حقیقی و حقوقی به حساب می‌آید و هر یک از پیام‌های دریافتی می‌تواند شامل ابلاغ، اخطار و دیگر اطلاعیه‌های قضایی باشد.

قبل از این که سامانه ثنا در کشور راه اندازی شود تمام اوراق قضایی به شیوه سنتی و توسط مامورین ابلاغ به افراد تحویل داده می‌شد اما بعد از سال ۱۳۹۵ که سامانه ثنا راه اندازی شد تمام ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیک برای اصحاب دعوی ارسال می‌شود و دیگر ابلاغ دستی و پستی منسوخ شد

تمام آثار و لوازمی که از لحاظ حقوقی برای ابلاغیه‌های کاغذی در قانون آمده است شامل ابلاغیه‌های الکترونیک نیز می‌شود و سامانه ثنا در حال حاضر جایگزین کاملا قانونی ابلاغیه‌های کاغذی است. همچنین طرفین دعوی تمام ابلاغیه‌های خود را به صورت کامل و حتی آرشیو شده در سامانه ثنا می‌توانند مشاهده کنند و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی برای آن‌ها ممکن و میسور است.

بیشتر بخوانید: سامانه ثنا خارج از کشور

سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی

حالا که به طور مختصر ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا را معرفی کردیم و گفتیم که ابلاغیه الکترونیک، جایگزین ابلاغیه‌های قدیمی و کاغذی است و تنها تفاوت آن شیوه ارسال و ابلاغ است، وقت آن رسیده است که سایت اصلی ابلاغیه الکترونیک را برای شما معرفی کنیم. ابتدا از آدرس سایت اصلی ابلاغیه الکترونیک شروع می‌کنیم که eblagh. adliran. ir است. هر فردی که بخواهد ابلاغیه الکترونیک خود را مشاهده کند از این آدرس اینترنتی می‌تواند استفاده کند و با وارد شدن به آن نسبت به مشاهده ابلاغیه الکترونیک اقدام خود

به طور حتم اولین مرحله برای ورود به سامانه اصلی ابلاغیه الکترونیک قضایی و مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیکی، مرحله ثبت نام در سامانه ثنا است. پس از اول از ثبت نام در سامانه ثنا شروع می‌کنیم. ثبت نام هم به دو شیوه حضوری و الکترونیکی است. شیوه حضوری با مراجعه اشخاص به دفاتر خدمات قضایی است. این شیوه فقط برای افرادی است که داخل کشور هستند چرا که فعلا و در حال حاضر خارج از کشور دفاتر خدمات قضایی نداریم. اما شیوه غیرحضوری هم برای ایرانیان داخل کشور است و هم ایرانیان خارج از کشور استفاده می‌شود. البته نیاز به توضیح ندارد که شیوه ثبت نام الکترونیک بسیار ساده‌تر و راحت‌تر برای همه می‌تواند باشد.

پس از ثبت نام در سامانه ثنا که آموزش آنرا به طور کامل در سایت راهش می‌دهیم، شما صاحب یک نام کاربری و رمز عبور شخصی (پسورد ثنا) می‌شوید.
از این نام کاربری و رمز شخصی برای ورود به صفحه اصلی سایت ابلاغیه الکترونیکی به آدرس اینترنتی eblagh. adliran. ir استفاده می‌کنید
و از کلیه بخش‌های آن مانند مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا می‌توانید استفاده کنید.

ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا همانطور که بالاتر اشاره کردیم ابتدا لازم است وارد سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی و ثبت نام را انجام بدهید و یا قبلا در دفاتر خدمات قضایی ثبت نام خود را انجام داده باشید. در ادامه این متن به صورت تصویری مراحل ورود به سامانه ثنا را آموزش می‌دهیم.

۱- ابتدا وارد مرورگر اینترنتی گوشی و یا کامپیوتر می‌شوید و آدرس eblagh. adliran. ir را تایپ می‌کنید. سپس نام کاربری و رمز شخصی (پسورد ثنا) را در قسمت‌های مشخص شده وارد می‌کنید

۲در مرحله دوم، یک رمز موقت، به شماره همراه شما ارسال می گردد. این رمز را در کادر تعیین شده، وارد کرده و دکمه ورود را کلیک نمایید.

۳همانطورکه در تصویر زیر ملاحظه می کنید، صفحه جدیدی به شما نشان داده می شود که به معنای ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی قضایی می باشد.

نکته مهمی که در رابطه با ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا، باید به آن توجه شود، آن است که برای ورود به این سایت، بهتر است از مرورگر کروم گوگل، که به آخرین نسخه، به روزرسانی شده باشد، استفاده گردد.

مشاهده و رویت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

گام بعدی، پس از ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا، مشاهده و رویت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا در سایت اصلی رویت ابلاغ می باشد. مشاهده و رویت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، دارای مراحل ساده ای بوده که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

۱پس از ورود به سامانه ثنا، با صفحه ای مطابق تصویر زیر، رو به رو می شوید:

۲برای مشاهده و رویت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا در سایت اصلی رویت ابلاغ، بر روی یکی از گزینه های ابلاغیه های جدید و ابلاغیه های مشاهده شده، کلیک نموده و ابلاغیه مورد نظر را انتخاب نمایید. اکنون، در انتهای صفحه، کادری مطابق تصویر زیر به شما نشان داده شده که با انتخاب گزینه ( مشاهده نسخه چاپی ابلاغیه ) می توانید متن ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا را مشاهده کرده و با اتخاب گزینه ( دریافت نسخه چاپی ابلاغیه )، می توانید ابلاغیه الکترونیکی مورد نظر خود را پرینت گرفته و چاپ نمایید.

پس از ورود به سامانه ثنا، ملاحظه می شود که این سامانه، پنج امکان را جهت مشاهده و رویت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا در اختیار کاربران قرار می دهد که این امکانات، عبارتند از:

۱ابلاغیه های جدید

ابلاغیه های الکترونیکی که در حساب کاربری شخص در سامانه ثنا وارد شده اما توسط وی، دیده نشده باشد، ابلاغیه های جدیدی بوده که در این بخش قرار می گیرند.

۲ابلاغیه های مشاهده شده

ابلاغیه های الکترونیکی که حداقل یک مرتبه توسط صاحب حساب ثنا، بر روی آن ها کلیک شده و دیده شده باشند، در این بخش قرار می گیرند.

۳دریافت با رمز

بخش دریافت با رمز سامانه ثنا، به کاربران، این امکان را می دهد که با استفاده از رمز پرونده، ابلاغیه الکترونیکی مورد نظر خود را جست و جو کرده و آن را مشاهده و چاپ نمایند.

۴دریافت با شماره

بخش دریافت با شماره سامانه ثنا نیز می توان برای جست و جوی یک ابلاغیه ابلاغیه الکترونیکی خاص در سامانه ثنا، اقدام نمود؛ با این تفاوت که برای جست و جوی ابلاغیه مورد نظر، به جای رمز پرونده، از شماره ابلاغیه استفاده می شود.

۵سامانه آگهی الکترونیک

در این بخش از سامانه ثنا، کاربران می توانند لیستی از آگهی های قضایی منتشر شده را ملاحظه نمایند.

همانطور که توضیح داده شد، کد ثنا یا همان رمز عبور ثنا برای ورود به این سامانه، ضروری می باشد. به نحوی که اگر، این کد فراموش گردد، ورود به سامانه برای کاربر ، امکان پذیر نخواهد بود.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا با کد ملی

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا در سایت اصلی رویت ابلاغ، در مرحله نخست، مستلزم ورود به سامانه ثنا می باشد. برای ورود به سامانه ثنا و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا،نیز مستلزم آن است که کاربر ، پس از ثبت نام در سامانه ثنا، رمز شخصی یا همان کد ثنا را دریافت نموده و پس از آن برای ورود به سامانه ثنا اقدام نماید.

ورود به سامانه ثنا و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، علاوه بر کد ثنا، مستلزم وارد کردن کد ملی کاربر نیز می باشد؛ به نحوی که هیچ گونه اطلاعات هویتی دیگر، از جمله شماره شناسنامه نمی تواند جایگزین آن گردد.

با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و کد ثنا، کاربر می تواند با مراجعه به صفحه اصلی سامانه ابلاغ الکترونیک و با وارد کردن این اطلاعات، وارد سامانه ابلاغ ثنا شده و ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا را مشاهده کرده و در صورت لزوم، چاپ نماید.

ابلاغیه الکترونیکی دادگاه

در بخش های قبل گفتیم که از زمان تاسیس سامانه ثنا که از زیرمجموعه های سامانه عدل ایران بوده ، کلیه ابلاغیه های قضایی، از طریق سامانه ثنا و به شکل الکترونیکی به طرفین دعوا ابلاغ شده و این ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، جایگزین ابلاغیه های کاغذی شده است.

اما با وجود راه اندازی سامانه ثنا، هنوز هم افراد بسیاری، جهت پیگیری پرونده خود و دریافت ابلاغیه های مربوطه، به ویژه رای صادر شده در پرونده، به طور حضوری به شعبه مراجعه کرده که با توجه به حجم کار قوه قضاییه و به ویژه وضعیت خاص ناشی از گسترش بیماری کرونا، مشکلات زیادی را برای دستگاه قضا و خود این اشخاص ایجاد می کند.

این در حالی است که در تمامی مراجع قضایی کشور، اعم از دادسراها و دادگاه ها، تمامی ابلاغیه های قضایی، از جمله دادخواست و ضمایم آن، نظر کارشناس، اوقات دادرسی و به ویژه قرارها و احکام صادره در قالب ابلاغیه الکترونیکی دادگاه، به اشخاص ابلاغ گردیده و بنابراین، غالبا، نیاز به مراجعه حضوری به شعب مراجع قضایی نمی باشد.

به منظور مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگاه، لازم است تا اشخاص، ابتدا برای ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت ثنا که به شکل غیرحضوری نیز امکان پذیر بوده، اقدام نموده و در مرحله بعد، با استفاده از کد ملی و کد ثنا، با ورود به سامانه، ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا را دریافت و چاپ نمایند.

ابلاغیه الکترونیکی شواری حل اختلاف

تشکیل شورای حل اختلاف در سال ۱۳۷۹ و به موجب ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که مقرر می داشت: « به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت های مردمی ، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به شوراهای حل اختلاف واگذار می گردد…» محقق گردید.

شورای حل اختلاف دادگاه، محسوب نشده و از تعریف قانونی دادگاه، خارج می باشد، با این وجود، از آنجا که زیرمجموعه قوه قضاییه بوده و تابع مصوبه های این قوه می باشد، ابلاغیه الکترونیکی شواری حل اختلاف نیز از طریق سامانه ثنا، به اصحاب دعوا ابلاغ می گردد.

بنابراین، اشخاصی که قصد اقامه دعوا در شورای حل اختلاف را داشته یا اینکه دارای پرونده در شورای حل اختلاف می باشند، همچون افرادی که دارای پرونده قضایی در دادگاه بوده برای رویت ابلاغیه الکترونیکی شواری حل اختلاف ، باید در سامانه ثنا ثبت نام نموده و با استفاده از کد ملی و کد ثنا، وارد این سامانه شوند.

ابلاغیه الکترونیکی دادگستری

مراجع رسیدگی کننده به اختلافات، در کشور ما، در یک تقسیم بندی کلی، به دو گروه مراجع دادگستری ( قضایی ) و غیر دادگستری ( اداری ) تقسیم می شوند . منظور از مراجع دادگستری یا قضایی، کلیه دادگاه ها و دادسراهای موجود در سیستم قضایی کشور ما می باشند.

در مقابل، مراجع غیر دادگستری یا اداری، به مراجعی گفته می شود که به اختلافات اشخاص که اغلب، یک طرف آن، شخص دولتی یا عمومی است، رسیدگی کرده؛ اشخاص رسیدگی کننده در آن، فاقد پایه قضایی بوده و دارای داشتن آیین دادرسی متفاوت از قانون آیین دادرسی مدنی، می باشند.

تمامی ابلاغیه های مربوط به مراجع دادگستری، در قالب ابلاغیه الکترونیکی دادگستری، به اصحاب دعوا ابلاغ می گردد. البته، باید توجه داشت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، علاوه بر ابلاغیه الکترونیکی دادگستری، ابلاغیه الکترونیکی برخی از مراجع غیر قضایی ، نظیر دیوان عدالت اداری را نیز در بر می گیرد.

نکات مهم مربوط به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، لازم است تا نکات مربوطه، مورد لحاظ قرار گیرد؛ به نحوی که عدم رعایت این نکات، می تواند به تضییع حقوق قانونی اشخاص منتهی گردد. نکات مهم مربوط به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، شامل موارد زیر می باشد:  

۱ورود ابلاغیه به حساب کاربری اشخاص در سامانه ثنا، به معنای ابلاغ قانونی بوده و آثار قانونی خود، همچون تاریخ ابلاغ را به دنبال خواهد داشت، هرچند ابلاغیه توسط کاربر، باز و مشاهده نشود.

۲در صورتی که یکی از ابلاغیه های مربوط به دادخواست، وقت جلسه دادرسی و رای صادره، توسط مخاطب ابلاغیه، مشاهده شود، رای نسبت به وی حضوری محسوب شده و بنابراین، چنین فردی حق واخواهی از رای صادره را نخواهد داشت، ولو اینکه در هیچ یک از جلسات دادگاه، حاضر نشده باشد.

۳به طور معمول، هم زمان با ارسال ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا برای مخاطب، یک پیامک نیز به شماره همراه وی ارسال می گردد؛ اما گاهی به دلیل اشکال در سیستم قوه قضاییه یا مخابرات، ممکن است که این پیامک با تاخیر ارسال شده یا اینکه ارسال نگردد.

در این وضعیت، تاریخ ابلاغ، تاریخ ورود ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا به حساب کاربری شخص در سامانه ثنا می باشد. با توجه به این مساله، توصیه می شود که با چک کردن مرتب ابلاغیه های جدید وارد شده به حساب کاربری خود در سامانه ثنا، از بروز مشکلات مرتبط با ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا جلوگیری نمایید.

۴چنانچه ابلاغیه، حاوی الزام به انجام کاری در مهلت خاص بوده، مانند اعتراض به نظر کارشناس یا اعتراض به رای، لازم است تا کاربران، در اولین فرصت، اقدام به دریافت و چاپ ابلاغیه نموده و با در دست داشتن نسخه چاپی ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا و با مراجعه به موقع به دفاتر خدمات قضایی یا شعبه دادگاه، از تضییع حقوق قانونی خود جلوگیری نمایند.

ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت یعنی چه

افرادی که دارای پرونده قضایی در دادگستری بوده و در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا نیز دارای حساب کاربری باشند، گاهی پیام هایی حاوی محتوا ” ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت ” دریافت می کنند و سوالی که برای آن ها ایجاد می شود این است که این پیغام به چه معنا می باشد ؟ 

پیامک ” ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت ” به این معنا است که یک ابلاغیه با اخطاریه جدید از سوی مرجع قضایی که فرد، در آن پرونده دارد، به حساب کاربری این افراد در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا ارسال گردیده است.

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، از دو روش مشاهده از طریق سامانه ثنا و یا از طریق تلفن همراه می توان استفاده کرد. مشاهده ابلاغیه الکترونیکی از طریق سایت ثنا با مراجعه به سایت eblagh.adliran.ir و ورود با استفاده از کد ملی و رمز شخصی امکان پذیر می باشد. همچنین با استفاده از اپلیکیشن عدالت همراه می توان، ابلاغیه الکترونیکی را با استفاده از موبایل، مشاهده و دریافت نمود.

پیامک سامانه ثنا قوه قضائیه فاقد لینک است

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان اعلام کرد: پیامک اصلی سامانه ثنا قوه قضائیه فاقد لینک است و حاوی لینک پرداخت وجه نبوده چراکه تحت هیچ شرایطی برای مشاهده اوراق قضایی نیازی به واریز وجه نیست. (ایسنا)

سوالات متداول

آیا ابلاغیه ها در سامانه ثنا جایگزین ابلاغیه های کاغذی و سنتی است؟

تمام آثار و لوازمی که از لحاظ حقوقی برای ابلاغیه‌های کاغذی در قانون آمده است شامل ابلاغیه‌های الکترونیک نیز می‌شود و سامانه ثنا در حال حاضر جایگزین کاملا قانونی ابلاغیه‌های کاغذی است.

برای مشاهده ابلاغیه های الکترونیک به چه سایتی مراجعه می شود؟

رویت ابلاغیه در سامانه ثنا به آدرس eblagh.adliran.ir می باشد.

آیا برای مشاهده ابلاغیه با نیاز به رمز شخصی ثنا است؟

بله، مشاهده ابلاغیه های قضایی فقط با رمز شخصی ثنا ممکن است.

۱/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظرات
  1. حجت افضلی می گوید

    سلام هنوزنتوانستم ابلاغیه خودراچک کنم

  2. ناشناس می گوید

    منم نتونستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.