راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل درباره سامانه ثنا خارج از کشور

در ثبت‌نام شما در سامانه ثنا کمک می کنیم
۰۲۱۲۸۴۲۹۱۶۳
۰۹۳۳۵۵۴۵۶۸۱

فهرست مطالب:

سامانه ثنا چیست؟

بنا بر الزام قانون آئین دادرسی کیفری، قوه قضائیه در سال ۱۳۹۵ سامانه ای به نام سامانه ثنا را طراحی و اجرایی نمود که کلیه ابلاغیه های دادگستری از طریق آن قابل مشاهده باشد. از این طریق تمام اوراق قضاییه به اشخاص حقیقی و حقوقی ابلاغ می شود.از آن تاریخ به بعد دیگر هیچ ابلاغیه ای به صورت کاغذی و فیزیکی به درب منازل اشخاص ارسال نمی شود.در کنار ابلاغیه های قضایی سامانه ثنا دارای امکانات جانبی دیگری نیز برای ایرانیان داخل و خارج از کشور فراهم آورده است که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

۳ امکان جدید سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

بنا بر اعلام مقامات قضایی ایران دارندگان کد ثنای قوه قضاییه از طریق سایتی که به طور ویژه برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد شده (kharej.adliran.ir)، به خدمات الکترونیک قضایی دسترسی پیدا کرده‌اند.

ایرانیان خارج از کشور که دارای کد ثنا هستند، می‌توانند از کلیه خدمات قضایی همچون رویت ابلاغیه‌ها و متن دادنامه‌های صادر شده، اطلاع‌رسانی روند پرونده و اخذ نوبت از واحدهای قضایی برای پرونده‌های خود و همچنین درخواست گواهی‌عدم سوءپیشینه استفاده کنند.

احراز هویت و ثبت نام غیر حضوری در ثنا

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: کسانی که فاقد کد کاربری ثنا هستند نیز از اول بهمن ماه سال جاری امکان احراز هویت و ثبت نام آنلاین را خواهند داشت.

صدور آنلاین گواهی عدم سوء پیشینه به زبان انگلیسی

همچنین در اخبار منتشره آمد که امکان صدور آنلاین گواهی‌عدم سوء پیشینه به زبان انگلیسی ویژه ایرانیان خارج از کشور هم فراهم خواهد شد تا کاری که بیش از دو ماه از طریق وزارت امور خارجه و پلیس بین الملل طول می‌کشد، یک روزه و بدون هیچ گونه مراجعه حضوری انجام شود. (فعلا این امر محقق نشده است)

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره صدور فوری گواهی الکترونیکی عدم سوء پیشینه می گوید.

سپردن امور طلاق و اختلافات ورثه ای به وکیل دادگستری با سامانه ثنا

در صورتی که که فرد ایرانی ساکن خارج از کشور باشد و در سامانه ثنا نیز ثبت نام کرده باشد به سادگی می تواند با وکیل دادگستری در ایران قرارداد تنظیم کند.

با این قرارداد وکالت، وکیل دادگستری می تواند در کلیه امور قضایی مانند طلاق توافقی یا امور مربوط به ورثه ای اقدام کند. در این صورت دیگر نیازی به تنظیم وکالت در سامانه میخک نیست.

بررسی وضعیت احراز هویت غیر حضوری

اگر شما نمی دانید که قبلا در سامانه ثنا ثبت نام کرده اید و یا نه، می توانید با ورود به بخش ” بررسی وضعیت احراز هویت غیر حضوری” از ثبت نام و یا عدم ثبت نام خود در این سامانه مطلع شوید. برای این کار کافی است، وارد آدرس kharej.adliran.ir شوید و در بخش بررسی وضعیت،شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه خود را وارد کنید. پس از ورود این اطلاعات سیستم به شما نشان می دهد که در این سامانه قبلا ثبت نام کرده اید یا خیر؟

دو پیام رسان داخلی در خدمت ایرانیان خارج از کشور

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات قضایی و عدم دسترسی به ثنا بحث شماره تلفن همراه بود، اعلام کرد: ارتباطات در داخل کشور از طریق تلفن همراه است، اما از چالش‌های ایرانیان خارج از کشور نبود شماره تلفن همراه آن‌ها بود که در این زمینه با همکاری وزارت ارتباطات توانستیم با استفاده از دو پیام رسان داخلی گپ و آی گپ حساب کاربری افراد را در این پیام رسان‌ها بپذیریم یعنی تمامی پیام‌ها از طریق این حساب کاربری و نقطه تماس قوه قضاییه با این عزیزان باشد که از این پس نیز سایر پیام رسان‌های داخلی به این فرایند خواهد پیوست.

کاظمی فرد با بیان اینکه اکنون ۹۴ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیک انجام می‌شود، افزود: اگر ایرانیان خارج از کشور بتوانند ثنا دریافت کنند، می‌توانند ابلاغ‌های خود را نیز به صورت الکترونیک دریافت کنند و روال رسیدگی پرونده‌های که در داخل کشور دارند را به صورت الکترونیک پیگیری کنند.

ثبت نام با پرداخت ارزی

گفتنی‌ است، هموطنان خارج از کشور می توانند فرآیند نام نویسی و احراز هویت ثنا خود را بدون نیاز به شماره همراه داخلی و امکان پرداخت ارزی با کارت‌های بانکی بین‌المللی همچون مسترکارت و ویزاکارت از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور اپراتور آی‌تی‌ساز (آدرس ذیل) اقدام کنند.

صفحه اصلی

سوالات متداول:

آیا از خارج کشور می شود در سامانه ثنا ثبت نام کرد؟

بله از اواخر سال ۹۹ قوه قضائیه این امکان را فراهم آورده است.

آیا با ثبت نام در سامانه ثنا، گواهی عدم سوء پیشینه به زبان انگلیسی هم صادر می شود؟

بله این امکان قرار است که فراهم شود اما فعلا فقط نسخه فارسی است.

در صورتیکه از خارج از کشور نتوانم وارد سایت adliran.ir شوم چه کنم؟

شما می توانید از سایت kharej.adliran.ir، استفاده نمائید.

احراز هویت غیرحضوری بر چه اساسی صورت می گیرد؟

احراز هویت به صورت الکترونیکی و تطبیق چهره شخص با تصویر وی در ثبت احوال توسط هوش مصنوعی کامپیوتری است.

در صورتیکه هنگام ثبت نام پیام خطا داده شود که “تصویر شخص در ثبت احوال وجود ندارد” چه باید کرد؟

این پیام هنگامی است که فرد کارت ملی هوشمند ثبت نام نکرده باشد و یا نداشته باشد. تنها راه حل ثبت نام غیرحضوری برای این افراد، ثبت نام کارت ملی هوشمند در سفارت و کنسولگری هایی است که صدور کارت ملی هوشمند را در خارج از کشور شروع کرده اند. همچنین این افراد هنگام سفر به ایران نیز می توانند درخواست صدور کارت ملی هوشمند جدید بدهند.

اگر کارت ملی هوشمند را همراه خود نداشته باشم می توانم در سامانه ثنا ثبت نام کنم؟

برای ثبت نام غیرحضوری در سامانه ثنا از خارج کشور نیازی به همراه داشتن کارت ملی هوشمند نیست، مهم این است که شما این کارت را قبلا گرفته باشید و عکس شما در سیستم ثبت احوال جهت بررسی هویت شما وجود داشته باشد.

آیا در سامانه ثنا می توانم شماره تلفن همراه شخص دیگری را هم علاوه بر شماره تلفن همراه خودم ثبت کنم تا ابلاغیه ها به آن شماره نیز ارسال شود؟

 بله این امکان در بخش ویرایش اطلاعات فراهم آمده است.

آیا می توانم کلیه اطلاعات ثبت نامی در ثنا را چاپ کنم؟

بله در بخش ویرایش اطلاعات، بخشی به این نام وجود دارد.

۴.۵/۵ - (۲۰ امتیاز)
63 نظرات
  1. ضمن تشکر از راهنمائی ها و زحمات شما با توجه به تماس بعضی از هموطنان با این نمایندگی در مورد مشکل ثبت نام بر روی ثنا international.adiran.ir
    برای اکانت ثنا برای ایرانیان خارج کشور که مراحل ثبت نام را انجام داده اند این پیام بر روی صفحه مربوطه بعد از چند لحظه ظاهر می شود.

    “خطای سرویس ثبت احوال: تصویر شخص در ثبت احوال وجود ندارد. ثبت نام غیرحضوری صرفا برای کسانی ست که تصویر آن ها در ثبت احوال موجود باشد”

    سپاسگزار می شوم راهنمایی بفرمایید

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      به نظر می رسد این سرویس بخاطر نیاز به تشخیص هویت آنلاین فقط برای افرادی که کارت ملی هوشمند دارند فعال شده است.

  2. میترا می گوید

    خیای عالی. مرحبا، قدم برذگی ست برای کمک ب ایرانیان مقیم خارج از کشور و جلوگیری از جعل ودیگر سوئ استفاده های جانبی علیه شهروند مقیم خارج. دستتون درد نکنه!

  3. ادهم می گوید

    متاسفانه ثبت نام برای شهروندان مقیم خارج بسیار یخت و حتی غیرممکن س. سیستم انهارو نمیشناسه. با جواب ب تمامی سئوالات برای ثبت نام، پیغام با رنگ قرمز میگه ک من در ثبت احوال وجود خارجی ندارم.

    1. راهشگر می گوید

      بله به نظر می رسد نیاز به داشتن کارت ملی هوشمند است

  4. حمید شرف دینی می گوید

    باسلام
    چگونه میتوان گواهی عدم سو پیشینه را به زبان انگلیسی در سامانه ثنا گرفت؟
    ممنون

    1. راهشگر می گوید

      فعلا به زبان انگلیسی صادر نمی شود

  5. هاشم می گوید

    سلام خسته نباشین
    بنده از کانادا برای دریافت این فرم اقدام می کنم اما نمی تونم وارد قسمت ثبت نام بشم
    راهنمایی می کنید لطفا

    1. راهشگر می گوید

      با ما در واتساپ تماس بگیرید راهنمایی می کنیم.

      1. ناشناس می گوید

        شماره واتس اپ شما چی هست؟

      2. راهشگر می گوید

        سلام به این شماره پیام بدهید
        ۰۰۹۸۹۳۳۵۵۴۵۶۸۱

  6. شیرین جلالی می گوید

    سلام،
    (حتی با داشتن کارت ملی هوشمند) در مرحله ثبت اولیه اطلاعات پیش از مرحله پرداخت، به «غیر واقعی بودن ثبت نام» اشتباه می‌گیرد و متاسفانه مشخص نیست که به کدام نکته اشاره دارد و چه اطلاعاتی را اشتباه فرض می‌کند ! آیا آدرس در کشور خارج را مثلا میخواهد فارسی بنویسیم ویا برعکس و به این دلیل بلوکه می‌شود یا فقط یک اشکال گذرای سایت است …

    1. راهشگر می گوید

      سلام به ما در واتس اپ پیام بدید، سعی میکنیم مشکل را حل کنیم

      1. عباس می گوید

        من خواستم دراین سایت ثبت نام کنم. اصلا باز نکرد و ظاهرا نوشت امن نیست

      2. راهشگر می گوید

        با ما تماس بگیرید راهنمایی می کنیم

      3. الی می گوید

        سلام من میخوام وارد سامانه بشم برای ابلاغیه قضایی ولی متاسفانه نمیشه چون من به سیمکارته که باهاش ثبت نام کردم دسترسی ندارم و حتی کارت ملی من قدیمی هستش آیا راه دیگری وجود داره بتونم وارد سامانه بشم

      4. راهشگر می گوید

        سلام وقت بخیر
        اگر شما قبلا حضورا ثبت نام کرده باشید نیازی به کارت ملی جدید ندارید. می توانید به یک نفر در ایران وکالت سیم کارت بدهید تا سیم کارت جدید بگیرید و بقیه کارها

  7. ایرج می گوید

    جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ – Apr 23, 2021
    سایت kharej.adliran.ir
    در آمریکا اصلا باز نمیشود!

    1. راهشگر می گوید

      جهت راهنمایی با ما تماس بگیرید

  8. شعله شهنی می گوید

    سلام از کانادا هستم هر چه تلاش می کنم وارد سایت شوم برای ثبت نام ثنا امکان پذیر نبوده
    همچنین شماره ایی که اعلام کردید برای تماس در واتس اپ(۰۰۹۸۹۳۳۵۵۴۵۶۸۱)سیو کردم اما در واتس اپ پیدا نمی شود
    چه کار باید بکنم؟؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام
      پیامک بزنید به همان شماره با شما تماس می گیریم

  9. رضا می گوید

    با سلام و احترام و تشکر بابت اطلاع رسانی مهم در زمینه امکان دسترسی به سامانه ثنا از خارج از کشور
    بنده از قبل اکانت ثنا دارم ولی مشکلی که همچنان پابرجاست آن است که بعد از ورود کد ملی و رمز اصلی ثنا در نهایت رمز موقت به موبایلی که در ایران موجود است ارسال میگردد که در نتیجه قابلیت دسترسی به رمز موقت وجود ندارد. آیا راهی وجود دارد که مثلا شماره موبایل کانادا را در سیستم ثبت نماییم تا بتوانیم به رمز موقت ارسالی دسترسی داشته باشیم؟ ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمایید.

    1. راهشگر می گوید

      سلام – فقط از طریق همان شماره تلفن اعلامی می توانید اقدام کنید

  10. سارا می گوید

    سلام و خسته نباشید. من خارج از ایران هستم و به شماره ای که اعلام کردم دسترسی ندارم. در نتیجه مراحل ثبت نام کامل میشه ولی من نمیتونم رمز رو دریافت کنم. ایا راه حلی وجود داره؟

  11. azadeh kazemi می گوید

    سلام من خارج از کشور المان هستم به قسمت محل سکونت که وارد می شوم همش خطا در سمت سرور ( بازیابی اطلاعات اقامتگاه) میده بنظر شما من جایی را اشتباه تایپ کردم لطفا راهنمایی کنید

  12. سهیل شیروانی می گوید

    آیا امکان ثبت نام ثنا با وکالت نامه موجود است ؟
    من از همسرم وکالت تام و جامع برای کلیه امور اداری و غیره دارم، آیا می توانم برای وی ثنا را در ایران با این وکالتنامه انجام بدهم؟

    1. راهشگر می گوید

      ثبت نام در سامانه ثنا فقط دو راه دارد:
      یکی حضوری توسط خود شخص در ایران و راه دیگر غیر حضوری و با احزار هویت آنلاین صرفا توسط خود شخص چه در ایران و چه در خارج از کشور.
      شخصی که در خارج از کشور است اگر کارت ملی هوشمند داشته باشد (یا ثبت نام کارت ملی را در ایران انجام داده باشد. فیزیک کارت ملی جدید مهم نیست) خودش می تواند به صورت آنلاین احزار هویت شود و اگر هم نداشته باشد با وکالت نامه شخص دیگر نمی تواند به جای وی احراز هویت شود. سیستم تشخیص هویت چهره فرد با تشخیص می دهد و وکیل شخص نمی تواند به جای وی احزار هویت شود.

  13. sam می گوید

    در آلمان اصلا سایت باز نمیشود و گفته که این سایت امن نیست و اجازه دسترسی نمیدهد . شمار نوشتی در واتسآپ پیغام بدید اما شماره را هم یک بار میگذاشتید بد نبود!

    1. راهشگر می گوید

      سلام شماره تماس ما ۰۰۹۸۹۳۳۵۵۴۵۶۸۱

    2. بیضاپور می گوید

      من در ایران ثنا داشتم آیا باید دوباره ثبت نام انجام بدم؟
      چون میخوام به تمام سوابقم دسترسی داشته باشم.

      1. راهشگر می گوید

        سلام وقت بخیر
        امکان و نیازی به ثبت نام دوباره نیست.
        موفق باشید

  14. Nilüfer می گوید

    درود سایت اصلا در ترکیه باز نمیشود

  15. شهاب می گوید

    سایت سامانه در سوئد باز نمیشود نه با google نه با chrome نه Safari با اینکه بنده ایران بودم وثبت کردم تو سامانه ولی اینجا نه و منتظر بلاغیه از قوه قضائی هستم

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر در واتس اپ پیام بدهید، همکاران ما راهنمایی می کنند

  16. ناشناس می گوید

    هر کاری میکنم نمی توانم وارد سامانه بشم برای ثبت نامه لطفا کمک کنید خیلی ممنون میشم.

    1. راهشگر می گوید

      سلام در واتساپ تماس بگیرید همکاران راهنمایی می کنند

  17. مرضیه می گوید

    سلام.
    برای کسانی که خارج از کشور هستن و هنوز کارت ملی هوشمند دریافت نکردن چه راهی برای ثبت نام وجود داره؟

    1. راهشگر می گوید

      فعلا راهی نیست اما اعلام شده است که به زودی قرار است این امکان فراهم شود

  18. مهنا می گوید

    سلام و درود
    خطای سرویس ثبت احوال در سامانه ثنا چیست و چه باید کرد؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام
      خطای سرویس ثبت احوال در هنگام ثبت نام در سامانه ثنا معمولا برای افرادی است که کارت ملی هوشمند ثبت نام نکردند و تصویری از آنها برای احراز هویت در سامانه ثنا موجود نیست.

  19. sitara می گوید

    سلام. خطای “اطلاعات ثبت نام، غیر واقعی است” هنگام ثبت نام در سامانه ثنا به چه دلیل است؟ آیا سامانه مشکل دارد؟

  20. حمید می گوید

    این پیام بر روی صفحه مربوطه بعد از چند لحظه ظاهر می شود.

    “خطای سرویس ثبت احوال: تصویر شخص در ثبت احوال وجود ندارد. ثبت نام غیرحضوری صرفا برای کسانی ست که تصویر آن ها در ثبت احوال موجود باشد”
    کارت ملی هوشمند رو هم من حدود دو سال پیش ثبت نام کردم و عکس باید باشه.

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      می توانید یکی دو بار دیگه امتحان کنید و اگر کارت ملی را تحویل گرفته اید یکی از اعضای خانواده به اداره ثبت مراجعه و پیگیری کنند.

  21. ادیب نیا می گوید

    سلام
    پسر من ساکن کانادا است و در سامانه ثنا ثبت نام کرده است ولی برای درخواست عدم سوء پیشینه رمز موقت را دریافت نمیکند. چکار میشود کرد؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر با پشتیبانی سامانه ثنا تماس بگیرید

  22. رضا می گوید

    با سلام.من چگونه میتوانم از سوابق بیمه خودم در خارج از ایران دسترسی پیدا کنم؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام – الان چه مشکلی دارید؟

  23. اکبر طباب می گوید

    آیا می توانم وکالت نامه خود را یک شخصی که داده شده ره از خارج کشور باطل کنم.

    1. راهشگر می گوید
  24. رضوان می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من کارت ملی جدید رو درخواست دادم ولی هنوز دریافت نکردم و فقط برگه موقت رو دارم آیا با اون هم میشه ثبت نام کرد در سامانه ثنا؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      باید چک کرد برخی موارد بوده که شده است.

  25. ناشناس می گوید

    سلام
    سامانه خدمات الکترونیک قضایی خارج از کشور چه سامانه ای است؟

    1. راهشگر می گوید

      به سامانه ثنا خارج از کشور سامانه خدمات الکترونیک قضایی خارج از کشور نیز گفته می شود

  26. سعید می گوید

    آیا ثبت نام در سامانه ثنا اجباری است ؟ آیا افرادی که خارج از کشور زندگی می کنند باید در این سامانه ثبت نام کنند ؟

    1. راهشگر می گوید

      درود
      خیر چنین اجبار و الزامی نیست. فقط اگر یک ایرانی در خارج از کشور خدمات کنسولی مانند ددرخواست تعویض گذرنامه یا اخذ وکالت نامه داشته باشد لازم است که در این سامانه ثبت نام کرده و کد رهگیری مربوطه را دریافت نماید.

  27. ناشناس می گوید

    درود
    آیا ثبت نام ثنا از طریق سامانه میخک امکان پذیر است ؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام
      وقت بخیر
      هیچ ارتباطی بین سامانه ثنا و سامانه میخک وجود ندارد. سامانه ثنا زیر مجموعه قوه قضائیه است و سامانه میخک زیر مجموعه وزارت امورخارجه ایران است.

  28. مجتبی علوی می گوید

    سامانه احراز هویت برای خارج از کشور چه سامانه ای است ؟

    1. راهشگر می گوید

      درود
      برای احراز هویت ایرانیان خارج از کشور در سامانه های مختلف مانند ثنا یا سجام، سیستم های جدیدی راه اندازی شده است. به طور مثال جهت احزار هویت در ثنا شرکت های مختلفی به عنوان کارگزار فنی توسط هوش مصنوعی این احراز هویت را با تطبیق چهره افراد با تصویر شخص در ثبت احوال انجام می دهند.

  29. ناشناس می گوید

    سلام آیا کسی از طریق این سایت ثبت نام کرده ؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله انجام می شود.

  30. فرزانه می گوید

    سلام و وقت بخیر

    برای احراز هویت ایا باید محل سکونت ایران رو بزنیم یا خارج از ایران؟ شماره همراه چطور؟

  31. اردشیر نوچیان می گوید

    دو تا از خواهران من ساکن کالیفرنیا هستند،چگونه میتوانند غیر حضوری برای من وکالتنامه انتقال سند خودرو پدر مرحومم را تنظیم کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.