راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

راهنمای کامل گواهی‌ عدم سوء پیشینه برای ایرانیان مقیم کانادا

گواهی‌عدم سوء پیشینه یکی از مدارکی است که برخی از ایرانیان مقیم کانادا جهت امور شهروندی خود به آن نیاز پیدا می‌کنند. در گواهی‌عدم سوء پیشینه قوه قضائیه یا پلیس اینترپل ایران اعلام می‌کند که شخص متقاضی فاقد سوء پیشنیه کیفری است. این که کدام یک از مراجع رسمی فوق گواهی‌عدم سوء پیشینه را صادر کند بستگی به مسیر درخواست این گواهی دارد.

در صورتی که درخواست از سامانه میخک وزارت امور خارجه ایران انجام شود، گواهی‌عدم سوء پیشنیه توسط پلیس اینترپل ایران صادر می‌شود. اما اگر درخواست گواهی‌عدم سوء پیشینه از طریق سامانه ثنا قوه قضائیه باشد این گواهی توسط قوه قضائیه صادر می‌شود.

فهرست:

درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه از سامانه ثنا قوه قضائیه

سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین راه دریافت گواهی‌عدم سوء پیشینه برای ایرانیان خارج از کشور، مخصوصا ایرانیان مقیم کانادا که ایران در این کشور کنسولگری هم ندارد، سامانه ثنا قوه قضائیه است.

سامانه ثنا قوه قضائیه چیست؟

سامانه ثنا قوه قضائیه در سال ۱۳۹۵ برای ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی راه اندازی شد. این سامانه اما در مرور زمان خدمات قضایی دیگری را نیز برای تسهیل فرایندهای قضایی اضافه کرده است. یکی از خدمات آنلاین این سامانه، صدور گواهی‌عدم سوء پیشینه بدون هرگونه حضور در مراجع قضایی است.

سامانه ثنا چطور گواهی صادر می‌کند؟

از سال ۱۳۹۹ که سامانه ثنا به صورت غیرحضوری احراز هویت را برای کاربران فعال کرده است، تمام افرادی که در این سامانه فقط یک بار احراز هویت شده و ثبت نام شوند می‌توانند درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه خود را هم به صورت آنلاین بدهند و در سامانه ثنا خارج از کشور نیز نتیجه را به صورت یک فایل پی دی اف دریافت کنند.

نکات مهم در گواهی‌عدم سوء پیشینه سامانه ثنا

سرعت: به طور متوسط ظرف یک الی دو روز اداری بعد از درخواست‌های ثبت شده در این سامانه، گواهی‌عدم سوء پیشینه برای افرادی که فاقد سوء پیشینه کیفری هستند صادر می‌شود.

هزینه کم: هر درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه ۲۰ هزار تومان هزینه دارد و برای ثبت نام آن لاین در سامانه ثنا نیز فقط یک بار لازم است ۹ هزار تومان جهت احراز هویت پرداخت شود. البته افرادی که قبلا و به صورت حضوری در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند این بخش را هم پرداخت نمی‌کنند. لازم به ذکر است پرداخت‌ها به صورت ریالی است و امکان واریز از کارت‌های بانکی خارجی وجود ندارد.

ترجمه انگلیسی: قوه قضائیه در سال ۱۳۹۹ اعلام کرده است که این گواهی‌ها به زبان انگلیسی هم صادر می‌شود که البته هنوز این امر اجرایی نشده است.

مانع اصلی فعلی چیست؟

با توجه به اینکه احراز هویت فعلی برای ثبت نام آنلاین در سامانه ثنا نیازمند به داشتن کارت ملی هوشمند است بسیاری از ایرانیان مقیم کانادا امکان ثبت نام غیرحضوری در ثنا و گرفتن‌عدم سوء پیشینه از ثنا را ندارند. البته مقامات مسئول وعده داده‌اند این مشکل هم به زودی حل شود.

فرآیند ترجمه رسمی گواهی‌های صادره از سامانه ثنا

با توجه به این که گواهی‌های صادره یک فایل پی دی اف فارسی هستند برای تبدیل آن به نسخه فیزیکی و ترجمه آن معمولا به این دو روش اقدام می‌شود:

ترجمه و مهر دارالترجمه در ایران

فایل پی دی اف برای یک دفتر ترجمه رسمی ارسال می‌شود یا خانواده شخص به صورت حضوری به دارالترجمه رسمی مراجعه می‌کنند و بعد از تائید توسط مترجم رسمی ترجمه می‌شود. سپس این ترجمه را معمولا دفاتر ترجمه رسمی خود برای دادگستری و وزارت امورخارجه نیز ارسال می‌کنند و از هر کدام مهر این دو مرجع را هم دریافت می‌کنند. سپس نسخه چاپی ترجمه که حاوی این دو مهر به علاوه مهر مترجم رسمی است را به خانواده تحویل می‌دهند.

نمونه گواهی عدم سوء پیشینه

ترجمه گواهی‌عدم سوء پیشینه در کانادا

برخی از کاربران راهش به ما اطلاع دادند که ترجمه گواهی‌عدم سوء پیشنیه را در کانادا انجام داده‌اند و مورد پذیرش این کشور هم بوده است. به طور کلی پیشنهاد می‌شود در رابطه با تائید ترجمه‌های صادره در کانادا قبل از هر گونه اقدام از مراجع رسمی این کشور نسبت به تائید یاعدم تائید آن استعلام شود.

درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه از سامانه میخک

همانطور که در بخش فوق شرح دادیم برخی از ایرانیان که در سامانه ثنا حساب کاربری ندارند و همچنین کارت ملی هوشمند جهت ثبت نام در این سامانه را ندارند در حال حاضر نمی‌توانند از خدمات اخذ گواهی‌عدم سوء پیشنیه این سامانه استفاه کنند. این افراد می‌توانند از خدمات سامانه میخک وزارت امورخارجه برای گرفتن گواهی‌عدم سوء پیشنیه خود استفاده کنند.

راهنمای درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه در سامانه میخک

برای این درخواست ابتدا می‌بایست در سامانه میخک ثبت نام کرد. این ثبت نام غیرحضوری است و ایرانیان مقیم کانادا نیز می‌توانند بدون مراجعه به سفارت و کنسولی در سامانه میخک ثبت نام کنند. با توجه به اطلاعات میز خدمت وزارت امورخارجه، پس از ثبت نام در سامانه میخک با توجه به تعطیلی سفارت کشورمان در کانادا ایرانیان مقیم این کشور می‌توانند با مراجعه به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن و یا با ارسال مدارک زیر از طریق بستگان خود به اداره سجلات و احوال شخصیه اقدام نمایند:

۱– یک قطعه اصل کارت آثار تمامی انگشتان هر دو دست ملصق به عکس که توسط پلیس محلی اخذ و تائید شده باشد.
۲– پرینت سامانه میخک درخصوص درخواست گواهی‌عدم سوءپیشینه که در آن نام نمایندگی ستاد اتاوا انتخاب شده باشد.
۳– به همراه داشتن مبلغ ۲۵ یورو به صورت اسکناس.

تذکر مهم: زمان لازم برای صدور این گواهی از زمان تحویل مدارک به اداره سجلات حدود یک تا دو ماه طول خواهد کشید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله گواهی عدم سوء پیشینه برای ایرانیان خارج از کشور مطالعه کنید یا با ما در واتساپ تماس بگیرید.

سوالات متداول

ایرانیان مقیم کانادا از چه روشی می توانند اقدام به درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کنند؟

به طور کلی درخواست گواهی عدم سوء پیشینه از دو طریق دو سامانه میخک و سامانه ثنا انجام می شود.

مدت زمان صدور گواهی عدم سوء پیشنیه چقدر است؟

اگر درخواست از طریق سامانه میخک باشد حدود یک الی دو ماه و اگر از طریق سامانه ثنا باشد به طور متوسط دو روزه صادر می شود.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.