راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا به زن صیغه ای و عقد موقتی مهریه تعلق میگیرد؟

شرایط تعلق مهریه به زنی که ازدواج موقت کرده و در عقد موقت بوده چیست؟ آیا در عقد موقت مهریه وجود دارد؟

احکام مربوط به مهریه در عقد موقت چیست؟

با وجود اینکه از نظر خیلی از افراد عقد موقت کار پسندیده‌ای نیست اما از نظر قانون و شرع عقد موقت که به آن عقد منقطع نیز گفته می شود موضوعی پذیرفته شده است. در کتب دینی و قانونی قوانین و مقررات مخصوص به آن ذکر شده است.

دو رکن اصلی نکاح موقت یکی مهریه است و دیگری ذکر مدت می باشد در مورد مهریه باید بگوییم تعیین مقدار مهریه در عقد موقت بسیار اساسی و مهم است و اگر در نکاح موقت میزان مهریه مشخص نشود آن عقد باطل خواهد بود.

این که عقد موقت است یا اینکه در عقد موقت معمولاً میزان مهریه کمتر است دلیل بر آن نیست که در عقد موقت نتوان مهریه را مطالبه کرد.

در این متن سعی می کنیم به موضوع مهریه در عقد موقت و احکام آن بپردازیم و مطالبی را در این خصوص بیان کنیم بنابراین تعیین مهریه از ارکان اساسی و مهم عقد موقت است که البته این موضوع در مورد عقد دائم صدق نمی‌کند.

قانون درباره مهریه زن صیغه ای و عقد موقت چه می گوید؟

در ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی اینطور بیان شده که در نکاح منقطع عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان عقد است پس بر طبق این ماده تعیین مهر و مقدار آن در نکاح موقت از شرایط صحت عقد میباشد.

‌اگر مهریه در عقد موقت ذکر نشود عقد باطل خواهد بود و این به خاطر ویژگی های خاص و منحصر به فرد عقد موقت می باشد اما موضوع در عقد دائم این گونه نیست.

یعنی در عقد دائم زن و شوهر میتوانند بعد از عقد به تعیین مهریه و میزان آن بپردازند در صورتی که در عقد دائم مهریه مشخص نشود باز در این صورت هم زن میتواند از مهرالمثل یا مهرالمتعه بهره مند گردد.

اما در عقد موقت تعیین مهریه و میزان آن بسیار اساسی و ضروری است و تعیین نکردن آن باعث باطل شدن عقد می شود.

احکام مرتبط با مهریه در عقد موقت

غیر از مواردی که طبق قانون مدنی احکام خاصی تعیین شده است بقیه احکام مربوط به مهریه بین عقد دائم و موقت یکسان می باشد.

همانطور که گفتیم یکی از این احکام خاص لزوم تعیین میزان مهر در نکاح موقت است پس بقیه احکام مربوط به مهریه در دو نوع عقد دائم و موقت مشابه و یکسان می باشد.

در اینجا به بیان چند نکته ضروری در رابطه با مهریه زنان در عقد موقت می پردازیم:

در عقد دائم اگر مهریه زوجه تعیین نشده باشد مهرالمثل و مهرالمتعه به زن تعلق میگیرد که این در صورتی است که مهریه تعیین نشده باشد و قبل یا بعد از رابطه زناشویی مرد قصد طلاق همسرش را داشته باشد.

اگر رابطه زناشویی برقرار شده باشد مهرالمثل به زن تعلق می‌گیرد و اگر تعیین نشده باشد مهرالمتعه به وی تعلق میگیرد.

در عقد موقت چون عدم تعیین مهریه موجب بطلان نکاح است هست این دو نوع مهریه به زن نمی‌توانند تعلق بگیرد و خود عقد باطل خواهد بود.

بر اساس ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی در نکاح منقطع زن در اثناء مدت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر عمر با او نزدیکی نکند.

پس اگر زن در طول زمان عقد موقت بمیرد یا مرد با وی رابطه جنسی برقرار نکند باز در این صورت هم مهریه او پابرجا خواهد ماند.

مطالبه مهریه در عقد موقت

همانطور که گفتیم بر طبق قانون مدنی از مهم‌ترین ارکان عقد موقت تعیین مهریه است یعنی تعیین مهریه و مشخص کردن مقدار دقیق آن شرط صحت عقد موقت است.

عدم تعیین میزان مهریه باعث باطل شدن عقد موقت است. طبق ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی در نکاح منقطع عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان عقد است بر طبق این ماده به موجب عقد منقطع نیز زن به محض وقوع عقد مالک مهریه خواهد بود به مجرد عقد میتواند مهریه اش را طلب کند.

از این نظر تفاوتی بین عقد نکاح دائم و موقت نمی‌باشد در ادامه به بررسی نحوه مطالبه و دریافت مهریه در عقد موقت خواهیم پرداخت.

‌مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت شده در دفاتر ثبت ازدواج

‌ موقت بودن عقد منقطع و صیغه نمی تواند دلیل بر آن باشد که زن نتواند مهریه خود را مطالبه کند و دریافت نماید چون در عقد موقت هم زن مالک مهریه میشود می تواند به محض وقوع عقد مهریه اش را مطالبه و دریافت نماید.

مطالبه مهریه در عقد موقت در صورتی که در دفتر ازدواج ثبت شده باشد به این شکل است که زن با مراجعه به دفتر ازدواج که درآنجا عقد موقت کردهاند از سردفتر تقاضای صدور اجرائیه و ابلاغ آن به شوهرش را می کند و اگر زوج مهریه زوجه را نپردازد زن میتواند به توقیف اموال مرد یا ممنوع الخروج کردن او نیز بپردازد.

مطالبه مهریه عقد موقت در حالتی که در دفتر ازدواج ثبت نشده باشد

‌در صورتی که عقد موقت در دفتر ازدواج ثبت نشده باشد و زوجین فقط صیغه محرمیت را بین خود خوانده باشند زن برای مطالبه مهریه خود باید به دادگاه مراجعه کند.

چون برای ثابت کردن صیغه سند رسمی ندارد از سایر ادله اثبات دعوا مانند شهادت یا اقرار مرد می تواند استفاده کند.

اگر مبلغ مهریه کمتر و مساوی با بیست میلیون تومان باشد دادخواست مطالبه مهریه را باید به شورای حل اختلاف محل سکونت شوهر داد و اگر مبلغ مهریه بیشتر از بیست میلیون تومان باشد باید به دادگاه خانواده مراجعه کرد.

ابرا و بخشش مهریه در عقد موقت و صیغه موقت

همانطور که در عقد دائمی زن می تواند مهریه خود را ببخشد و یا ابرا کند در عقد موقت و زن صیغه ای نیز می تواند مهریه خود را ببخشد و از این لحاظ تفاوتی ندارند

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)
3 نظرات
  1. ارد می گوید

    اسباب شرم است که این شکل به این راحتی همه جور تمام نشان دادیدنمیشد شکل دیگری پخش کنید حال جوانی که کمتر این چیزها را میدانسته اگر گفت پدر مادر این چه گفت جوابش چیست ایا مشکل جوان ما فقط صیغه هست جوانی که ۱۲ سال یا ۱۷ سال درس خوانده بیکار است کی کوتاهی کرده مگر دولت ما با کشورهای توسعه یافته چقدر فاصله دارد که آنها کار را وظیفه مقداری برای اموراتش میدهند وام ازدواج هم بلاعوض است نه دو تا ضامن از آسمان اگر ترویج شده دنبال علتش باشین که از کی سقوط اخلاقی تمام میشود

  2. معصومه می گوید

    من سیقه ام مهریمم ۱۱۴تااست ایا میتونم بگیرم مدت سیقه ام دوماه بوده الان طرفم میبینم بددلع اختلاف سنی داریم همو نمیفهمیم میخام جداشم

  3. ناشناس می گوید

    من صیغه ۹۹سالهآقای هستم حالا میخوام از من جدا بشه ۱۰۰تا سکه مهریه هست ایا به من تعلق میگیرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.