سامانه میخک (تاک) وزارت امور خارجه – تنظیم وکالتنامه و امور کنسولی

در این مقاله سامانه میخک را معرفی می کنیم. مراحل تائید مدارک و صدور انواع وکالتنامه و خدمات کنسولی را آموزش خواهیم داد. لیست مدارک مورد نیاز را هم در ادامه به تفکیک موارد مشاهده می کنید.

(سایت راهش با همکاری کارشناسان امور دفاتر اسناد رسمی که سابقه تنظیم متن انواع وکالت نامه های اداری و مالی را دارند، متن مورد نیاز وکالتنامه شما را آماده می کند. در واتس اپ و در بخش ارتباط با ما می توانید به ما پیام دهید)

۰۰۹۸-۹۳۳-۵۵۴-۵۶۸۱

سامانه میخک

فهرست مطالب :

  • معرفی سامانه میخک (تاک) وزارت امور خارجه
  • مراحل تایید مدارک در سامانه میخک (تاک)
  • وکالتنامه در سامانه میخک
  • چگونه درخواست تشکیل پرونده تحصیلی ثبت کنیم؟
  • چگونه درخواست استعالم گواهینامه رانندگی ثبت کنیم؟
  • چگونه درخواست گواهی عدم سوءپیشینه ثبت کنیم؟
  • چگونه درخواست عابرین غیر مجاز ثبت کنیم؟
  • ثبت درخواست فوت به چه صورت انجام میپذیرد؟
  • ثبت درخواست ایرانیان بدون کد ملی به چه صورت میباشد؟
  • درخواست صدور گذرنامه از سامانه میخک
  • مدارک لازم درخواست های سامانه میخک

معرفی سامانه میخک (تاک) وزارت امور خارجه

سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) بستری برای ارائه کلیه خدمات کنسولی به هموطنان ایرانی ساکن خارج از کشور است. این سامانه در حوزه های گوناگون شامل امورگذرنامه، امور سجلی، امور اجتماعی، تنظیم وکالتنامه، تائید اسناد و …خدمات ارائه می دهد.

پیش از این، نام سامانه میخک، سامانه تاک (تایید اسناد کنسولی) بود که به دلیل گسترش فعالیت هایی که در این سامانه ارائه می شود به سامانه میخک تغییر نام داد. در حال حاضر سامانه میخک بستری آنلاین برای تسریع امور اداری و کنسولی ایرانیان خارج از کشور است.

در سامانه میخک چه کارهایی انجام می شود ؟

یکی از کاربردی ترین بخش های سامانه میخک، صدور وکالتنامه است که در ادامه به طور کامل شما راهنمایی می کنیم.

از دیگر خدمات سامانه میخک، تائید مدارک پزشکی، دریافت شناسنامه برای فرزند و ثبت ازدواج و طلاق است. همچنین برای دانشجویان، امورمختلف دانشجویی مانند درخواست پرونده تحصیلی انجام می شود. تایید اسناد پزشکی و درمان یکی دیگر از خدمات سامانه میخک است.

مراحل تایید مدارک در سامانه میخک (تاک)

  • مراجعه به سامانه اینترنتی میخک به آدرس mikhak.mfa.gov.ir
  • ثبت نام در سامانه میخک
  • ورود به سامانه
  • بارگذاری مدارک و تکمیل فرم الکترونیکی مربوطه/ درخواست وکالت‌نامه و یا تصدیق امضاء
  •  مراجعه حضوری به نمایندگی تعیین شده با اصل مدارک مورد نیاز
  • تایید مدرک / صدور وکالت نامه توسط نمایندگی

مرحله اول: ثبت نام در سامانه میخک

ثبت نام در سامانه میخک اولین قدمی است که باید برای آن اقدام کنید. برای ورود و ثبت‌نام در سامانه میخک، وارد کردن پست الکترونیک (ایمیل)، کد ملی و کد امنیتی ضروری است. از دو رمزعبور می‌توانید برای ورود استفاده کنید؛ رمز عبور یکبار مصرف و رمز عبور ثابت.

بعد از دریافت رمز عبور، اطلاعات پروفایل خود را در سامانه ثبت کنید. اگر در وارد کردن کد دریافتی مشکلی داشتید با کلیک روی (مشکل در ورود سیستم) به نمایندگی اطلاع رسانی می‌شود. با ثبت مشکل، از سوی سامانه کد رهگیری برای‌تان ارسال خواهد شد. این یعنی درخواست‌تان به نمایندگی منتقل شده و بررسی‌های موردنظر انجام می‌شود.

مرحله دوم: مراحل ثبت پروفایل در سامانه میخک

  • اطلاعات محل زندگی خود مانند آدرس و را وارد کنید. بعد از وارد کردن این اطلاعات دکمه ثبت را انتخاب کنید.
  • اطلاعات اقامت
  • اطلاعات ارتباطاتی (این اطلاعات شامل شماره همراه، شماره تلفن ثابت و پست الکترونیکی است).
  • در انتها، گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید. در این مرحله پیش نمایشی از اطلاعات وارد شده نمایش داده می‌شود.

مرحله سوم: ساخت رمز عبور ثابت

برای سهولت در در کار با سامانه میخک و برای این که برای هر بار وارد شدن در سامانه، رمز عبور یکبار مصرف نداشته باشید بهتر است برای رمز عبور ثابت داشته باشید. این رمز عبور را حتما به خاطر بسپارید یا در جایی برای خود ذخیره کنید.

نکات مهم در ثبت نام و استفاده از سامانه میخک:

  • همیشه نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه را جایی نوشته و یا به ذهن بسپارید
  • اگر پسورد و رمزعبور خود را فراموش کرده باشید با انتخاب گزینه بازیابی، رمز عبور به نشانی الکترونیکی (ایمیل) شما ارسال خواهد شد.
  • در صورت تغییر کشور محل تحصیل و یا هرگونه اشتباه در انتخاب نمایندگی، می‌توانید از طریق ویرایش اطلاعات فردی نمایندگی خود را تغییر دهید تا پرونده در کشور محل اقامت شما بررسی شود.

نکته مهم در خطای ثبت درخواست در سامانه میخک

هنگام ثبت هرنوع درخواستی اگر موردی را اشتباه وارد کنید یا تناقضی بین اطلاعات پروفایل شما و اطلاعاتی که برای درخواست ثبت کرده‌اید وجود داشته باشد، سیستم خطا (ارور) می‌دهد.

اگر دکمه ثبت را بزنید در حالی که یک یا چند مورد را اشتباه وارد کرده‌اید، دیگر امکان ویرایش نخواهید داشت.

در این صورت فقط از طریق مراجعه حضوری به کنسولگری امکان ویرایش اطلاعات درخواست وجود دارد. بنابراین قبل از ثبت کردن اطلاعات مربوط به هر درخواست حتما از صحت آنها مطمئن شوید.

وکالتنامه در سامانه میخک

امور وکالتنامه سامانه میخک مربوط به خدمات تصدیق امضا و صدور وکالت‌نامه است. ایرانیان خارج از کشور اگر بخواهند به شخصی در داخل ایران وکالت‌نامه کاری یا مالی بدهند از طریق سامانه میخک (تاک) به سادگی می‌توانند درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند.

.چگونه درخواست درخواست تنظیم وکالتنامه/ تصدیق امضا ثبت کنیم؟

لازم به ذکر است که ابتدا باید نسبت به ثبت نام و ثبت پروفایل اقدام کنید سپس وارد حساب کاربری خویش شده و باقی مراحل را طی کنید.

تصدیق امضاء به معنی تایید امضا میباشد. وکالتنامه ها و هر آنچه حکم صدور مجوز دارد مثل مجوز اجازه ازدواج برای دختر توسط پدر یا مجوز خروج همسر و فرزندان و غیره در این بخش انجام میشود.

در صورتی که متقاضی -موکل- بخواهد به فردی در داخل ایران وکالت برای انجام کاری بدهد، باید وارد لینک درخواست تنظیم وکالتنامه و تصدیق امضاء شده

و سپس نوع وکالتنامه خود را که قرار است به متقاضی مورد نظر بدهد انتخاب نماید. در اینجا متقاضی به عنوان موکل میبایست مشخصات وکیل را با دقت وارد نماید.

و بعد از تکمیل اطالعات خواسته شده درخواست خود را ثبت و تایید نموده و پس از دریافت رسید یا کد رهگیری به نمایندگی مورد نظر مراجعه نماید.

وکالتنامه صادره از میخک داخل ایران چگونه صحت سنجی می شود ؟

پس از تائید و مهر و امضا وکالتنامه، رضایتنامه یا مدرک تصدیق امضا توسط مامور کنسولی نمایندگی تایید و بارگذاری آن در سامانه، مراحل تائید و تصدیق تکمیل می شود.

در صورت نیاز مراجع داخل کشور، با مراجعه به سامانه از صحت صدور آن مطلع میگردند.

راهش، برای ثبت وکالتنامه در سامانه میخک در کنار شماست

اگر هنگام ثبت درخواست خود مشکل داشتید یا از فرآیند انجام صدور وکالتنامه از طریق سامانه مطلع نیستید، ما در سایت راهش در انجام کلیه امور مرتبط با سامانه میخک شما را کمک می کنیم.

سایت حقوقی راهش که در موضوعات ثبتی و دفاتر اسناد رسمی به صورت تخصصی فعالیت می کند می تواند در تنظیم متن های دقیق حقوقی وکالتنامه به ایرانیان خارج از کشور کمک نماید.

شماره تلفن و واتس اپ راهش: +۹۸۹۳۳۵۵۴۵۶۸۱

تأیید اسناد

چگونه درخواست تشکیل پرونده تحصیلی ثبت کنیم؟
ابتدا باید نسبت به ثبت نام و ثبت پروفایل اقدام کنید سپس وارد حساب کاربری خویش شده و باقی مراحل را طی کنید.

در صورتی که متقاضی بخواهد از مدارک تحصیلی خارج از کشور خود در داخل کشور استفاده کند باید حتما مدارک خود را به تایید سفارت و نمایندگی جمهوری اسالمی در کشور محل اقامت خود برساند.

متقاضی می بایست مدارک خود را به نمایندگی مورد نظر ارائه نماید تا نمایندگی مهر، امضاء و صحت مدرک را تایید کند.

مراحل ورود اطلاعات و مدارک دانشجویان

برای این کار ابتدا باید وارد سامانه شود و از لینک پرونده تحصیلی وارد درخواست تشکیل پرونده تحصیلی شده و پرونده تحصیلی خود را ثبت نماید و سپس نسبت به درخواست تایید مدارک تحصیلی اقدام نماید.

در این صفحه متقاضی(دانشجو) اطلاعات تحصیلی نام موسسه/ دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گرایش تحصیلی، تاریخ شروع به تحصیل و تاریخ پایان تحصیل( و نمایندگی محل تائید ) نام سفارت یا سرکنسولگری( را وارد و سپس تصاویر مدارک مورد درخواست را بارگذاری و بر روی دکمه تایید کلیک کرده و میتواند رسید (کد رهگیری) خود را دریافت و سپس به نمایندگی محل تائید مراجعه نماید.

نکته مهم: در آبان ماه سال ۱۳۹۹ اعلام شد که تائید و ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشرر فقط از طریق سامانه سجاد انجام می پذیرد و مورد تائید است)

چگونه در سامانه میخک درخواست تایید مدارک تحصیلی و درمانی ثبت کنیم؟

اشخاصی که برای معالجه و درمان به خارج از کشور مراجعه کرده اند برای اینکه بتوانند هزینه های معالجات خود را بعد از مراجعت به کشور از وزارت بهداشت و یا بیمه دریافت کنند. باید از طریق لینک درخواست تایید مدارک تحصیلی/ درمانی وارد صفحه درخواست تایید مدارک درمانی شده و مدارک درمانی خود را اعم از – گواهی بستری، آزمای ، صورتحساب بالینی و غیره- بارگذاری کرده و بعد از کلیک بر روی دکمه تایید اقدام به تایید مدارک درمانی خود کنند و سپس به نمایندگی مورد نظر مراجعه کرده تا نمایندگی مدارک درمانی را تایید کند.

چگونه درخواست استعالم گواهینامه رانندگی ثبت کنیم؟

چنانچه متقاضی بخواهد گواهینامه رانندگی ایرانی را ارائه دهد باید تاییدیه پلیس راهنمائی و رانندگی ایران را داشته باشد.

ز طریق لینک استعلام گواهینامه متقاضی درخواست تایید گواهینامه رانندگی خود را ثبت و ارسال میکند و سپس به نمایندگی مورد نظر مراجعه مینماید.

چگونه درخواست گواهی عدم سوءپیشینه ثبت کنیم؟

ابتدا باید نسبت به ثبت نام و ثبت پروفایل اقدام کنید سپس وارد حساب کاربری خویش شده و باقی مراحل را طی کنید.

چنانچه متقاضی قصد دریافت گواهی عدم سو ءپیشینه داشته باشد از لینک درخواست گواهی عدم سوءپیشینه میتواند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نماید.

این درخواست دارای آیتمهای متعددی میباشد که میبایست به دقت توسط متقاضی تکمیل گردد. متقاضی پس از ثبت درخواست میبایست با در دست داشتن رسید دریافت کرده به نمایندگی مربوطه جهت اخذ اثر انگشت مراجعه نماید.

چگونه درخواست عابرین غیر مجاز ثبت کنیم؟

چنانچه متقاضی عابر غیر مجاز بوده باشد و قصد دریافت خدمت مانند گذرنامه و غیره داشته باشد در این قسمت میبایست درخواست عابر غیر مجاز خود را ثبت نماید.

این درخواست دارای آیتمهای متعددی میباشد که میبایست به دقت توسط متقاضی تکمیل گردد. متقاضی پس از ثبت درخواست میبایست با در دست داشتن رسید دریافت کرده به نمایندگی مربوطه مراجعه نماید.

بر روی دستگاه زبان فارسی نصب نمیباشد، چگونه اقدام به ثبت یک درخواست نمایم؟

در باالای صفحه سمت راست آیکون کیبورد مجازی تعبیه شده است. با استفاده از آن میتوانید هر آیتمی را که مد نظر است انتخاب کرده و در آن با استفاده از کیبورد فارسی، تایپ نمائید.

در زمان ثبت وکالتنامه پیغام “لطفا از کیبورد استاندارد فارسی و انگلیسی استفاده نمائید ” دریافت میکنم!

شما از کیبورد استاندارد برای ورود اطالعات استفاده نکردهاید و متن شما شامل حروف نامعتبر مانند تنوین، همزه و غیره میباشد. مجدد متن خود را با دقت مرور نموده و این عالئم و حروف را حذف نمائید.

امور مربوط به سجالت در سامانه میخک

نحوه ثبت درخواستهای به صورت کلی به چه صورت میباشد؟

تمامی درخواستها با یک قاعده و قانون مشخص ثبت میشود که بدین شرح میباشد: نخست اطلاعات مورد نیاز (اجباری) هردرخواست درج میگردد

و بعد از ثبت اولیه درخواست، مدارک مربوطه آپلود میگردد و در نهایت امکان دانلود رسید درخواست میسر میگردد.

ثبت درخواست فوت به چه صورت انجام میپذیرد؟

برای ثبت درخواست فوت، بایستی این درخواست بر روی پروفایل متوفی درج گردد.

مدارک اجباری درخواست ها به چه صورت مشخص میگردد؟

مدارک اجباری هر درخواست به صورت یک عالمت ستاره قرمز در قسمت سمت چپ مشخص گردیده است.

آیا تبدیل تقویم های میلادی به شمسی و بلعکس به صورت اتوماتیک انجام میپذیرد؟

بله، در درخواست شناسنامه که این دو تقویم وجود دارد، امکان تبدیل اتوماتیک این تاریخها به یکدیگر وجود دارد.

ثبت درخواست ایرانیان بدون کد ملی به چه صورت میباشد؟

ایرانیان بدون کد ملی برای انجام امور خود، نخست بایستی با ثبت درخواست احراز هویت و مراجعه حضوری به نمایندگی بعد از طی مراحل قانونی، کد ملی خود را دریافت نمایند و سپس اقدام به ثبت پروفایل و درخواست نمایند.

درخواست صدور گذرنامه از سامانه میخک

ثبت درخواست گذرنامه یا برگه عبور برای افراد زیر ۱۸ سال

درخواست صدور گذرنامه و برگه عبور افراد زیر ۱۸ سال باید توسط پدر یا قیم قانونی ثبت گردد.

بدین صورت که پدر یا قیم قانونی پروفایل خود را تشکیل داده و سپس اقدام به ثبت درخواست برای فرزند زیر ۱۸ سال خود مینماید.

کد رهگیری دریافت شده پس از ثبت نام متعلق به درخواست صدور گذرنامه فرد زیر ۱۸ سال میباشد.

مدارک الزم در هنگام مراجعه به نمایندگی برای تحویل گذرنامه یا برگه عبور

• هنگام مراجعه به نمایندگی در دست داشتن کدرهگیری و اصل مدارک معتبر بارگذاری شده در درخواست الزامیست.

آیا حضور شخص خدمت گیرنده برای دریافت گذرنامه در نمایندگی الزامیست؟
• بلی

مدارک لازم درخواست های سامانه میخک

نوع درخواستمدارک لازم
وکالتنامهاطلاعات موکل، اطلاعات وکیل، متن وکالت، حدود اختیارات
درخواست شناسنامهتصویر گواهی ولادت بین‌المللی صفحه اول و دوم و سوم، تصاویر تمام صفحات شناسنامه پدر و مادر (تصویر صفحه اول و دوم وکالتنامه قیم)
ثبت ازدواجتصاویر کارت ملی، تمام صفحات شناسنامه و گذرنامه، گواهی بهداشت، مدارک اقامتی معتبر و عکس زوجین، عقدنامه شرعی، عقدنامه محلی، تصویر رضایتنامه پدر زوجه (در اولین ازدواج)، تصویر رونوشت فوت ولی زوجه (در صورت فوت ولی)
ثبت طلاقتصاویر کارت ملی، تمام صفحات شناسنامه و گذرنامه، وکالتنامه، مدارک اقامتی معتبر و عکس زوجین، تمام صفحات رای عدم امکان سازش دادگاه، تمام صفحات سند ازدواج، ترجمه رسمی طلاقنامه محلی
گواهی فوتتصویر گواهی وفات از مقامات محلی، تصویر صفحه اول شناسنامه پدر
عابرین غیرمجازتصاویر شناسنامه و کارت ملی، عکس پرسنلی
گواهی عدم سوء پیشینهتصاویر شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و عکس پرسنلی
گواهی ولادتتصاویر تمام صفحات شناسنامه پدر و مادر، تصویر تمام صفحات گواهی ولادت بین‌الملل
درخواست گذرنامهتصاویر تمامی صفحات شناسنامه، کارت ملی، مدرک اقامتی معتبر، عکس پرسنلی، صفحه اول گذرنامه قبلی، صفحه حاوی آخرین مهر خروج از ایران
برگه عبورنامه از مقامات محل مبنی بر اخراج یا ترک خاک، عکس پرسنلی، تصاویر کارت ملی، تمام صفحات شناسنامه، مدرک اقامتی معتبر، گزارش پلیس مبنی بر مفقود شدن گذرنامه، بلیط تائید شده یا گواهی مبنی بر بازگشت به ایران
اجازه خروج دانشجوتصاویر صفحه اول گذرنامه، صفحه حاوی آخرین مهر خروج از ایران، مدرک اقامتی معتبر، گواهی اشتغال به تحصیل به تاریخ روز
اجازه خروج مشمولینتصاویر صفحه اول گذرنامه، صفحه حاوی آخرین مهر خروج از ایران، مدرک اقامتی معتبر
درخواست پرونده تحصیلی دانشجوییتصاویر گذرنامه، صفحه حاوی آخرین مهر خروج از ایران، مدارک تحصیلی قبلی و فعلی، مدرک اقامتی معتبر، کارت ملی، کارت نظام وظیفه و عکس پرسنلی
درخواست تائید مدارک دانشجوییتصویر تمام مدارک مورد درخواست
استعلام گواهینامه رانندگیتصاویر گذرنامه، مدرک اقامتی معتبر، گواهینامه رانندگی  
تائید مدارک درمانیتصاویر گواهی بستری، آزمایشات، صورتحساب و تمامی مدارک موجود در رابطه با بیماری
برای انجام تمام موارد فوق از کارشناسان سایت راهش می توانید کمک بگیرید

سوالات متداول

چگونه میتوانم بدون حضور به نمایندگی مشکالت خود را اعالم کنم؟

در بخش راهنمای سیستم لینکی با عنوان ارتباط با نمایندگی تعبیه گردیده است که متقاضی بعد از ورود به سامانه میتواند از طریق آن مشکل خود را به نمایندگی اعالم و کدرهگیری دریافت نماید و از طریق لینک پیگیری با وارد کردن کد رهگیری، پاسخ ارسالی از نمایندگی را مشاهده نماید.

کلمه عبور ثابت خود را فراموش کرده ام

در صورتی که کلمه عبور ثابت خود را فراموش کرده اید میتوانید از طریق لینک “کلمه عبور خود را فراموش کرده ام ! ” کلمه عبور موقت خود را از طریق پست الکترونیک دریافت نماید.

رمز یکبار مصرف دریافت نمیکنم:

ترجیحا از ایمیلهای غیر از دامنه Yahoo و Gmail استفاده نمایید.

امکان ویرایش اطلاعات هویتی خود را ندارم.

بعد از تشکیل پروفایل و ثبت نهایی امکان ویرایش اطالعات هویتی در بخش اینترنتی سامانه میخک وجود ندارد. لیکن متقاضیان میتوانند درخواست خود را ثبت کرده و پس از دریافت کد رهگیری به نمایندگی مراجعه نمایند و ویرایش اطالعات شخص در نمایندگی انجام پذیرد.

7 دیدگاه

  1. سلام من قبلا با یک ایمیل دیگه در سامانه تاک ثبت نام کرده بودم حالا برای ثبت در میخک باید چیکار کنم وقتی دسترسی به ایمیل قبلی خودم ندارم؟

    • در صورتی که شما با ایمیلی ثبت نام کرده باشید و با ایمیل دیگری بخواهید وارد سایت میخک شوید پیام زیر به شما داده می شود که مطابق با آن می توانید عمل کنید:

      “کاربر محترم شماره (کد) ملی ارائه شده قبلا با پست الکترونیک زیر ثبت نام نموده است.

      در صورت عدم دسترسی به پست الکترونیک موجود در سامانه (فوق الذکر) جهت ارائه کار می بایست نسبت به اصلاح پست الکترونیک از طریق ارائه حضوری به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران اقدام نموده و یا با مختومه نمودن پرونده ی قبلی، نسبت به ایجاد پرونده ی جدید و ارائه درخواست اقدام فرمائید.

      و در گزینه دیگر متن زیر را نشان می دهد و شما می توانید انتخاب کنید:

      با توجه به عدم دسترسی به پست الکترونیک موجود در سامانه (فوق الذکر) خواستار مختومه شدن پرونده ی الکترونیک سابق و ایجاد پرونده ی جدید می باشم.”

  2. آیا در همه سفارت ها و نمایندگی ها ایران در کشورهای خارجی برای کارهای مربوط به سایت میخک مخصوصا ثبت وکالت نامه، احراز هویت به صورت اسکایپی انجام می شود ؟

    • خیر، فقط در دفترحافظ منافع ایران در واشنگتن احراز هویت و امضا به صورت آنلاین و اسکایپی انجام می شود.

  3. سلام
    من ساکن آلمان هستم آیا می تونم در سایت میخک به پدر و برادرم با هم وکالت بدم که کارهای من رو انجام بدن؟

    • متاسفانه در سامانه میخک امکان تعیین چند وکیل با هم نیست و در صورتی که بخواهید به چند نفر وکالت دهید می بایست چند وکالت جدا تنظیم کنید.
      همچنین امکان این که چند نفر با هم (چند موکل) به یک نفر وکالت بدهند هم نیست و فقط یک موکل به یک وکیل می تواند وکالت بدهد.
      برای انجام امور وکالت در میخک با ما تماس بگیرید.

  4. چگونه فرم ثبت نام را پیدا کنم

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.