راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آشنایی با سامانه نوبت دهی قضایی

سامانه نوبت دهی قضایی سامانه ای است که از سوی قوه قضاییه به منظور دریافت نوبت اینترنتی از مراجع اجرای احکام دادگستری راه اندازی شده است. برای ورود به سایت نوبت دهی اینترنتی قضایی و ثبت نوبت در سامانه نوبت دهی قضایی باید وارد سایت عدل ایران شد. به دلیل اهمیت موضوع این نوشتار را به آن اختصاص داده ایم.

این روز ها مردم به کمک سامانه های اینترنتی از اتلاف وقت خود در صف های طولانی جلوگیری می کنند. یکی از سامانه هایی که امروزه نقش بسزایی در زندگی مردم داشته است سامانه نوبت دهی قضایی است. در گذشته افراد باید برای انجام کارهای قضایی خود، زمان زیادی را صرف مراجعه به مراجع قضایی می کردند و همین اتفاق نیز موجب ایجاد ازدحام و شلوغی در مراجع قوه قضاییه می شد.

به همین خاطر قوه قضاییه برای کاهش مراجعات حضوری مردم همزمان باهم، سامانه ای را به عنوان سامانه نوبت دهی قضایی راه اندازی نمود که مردم بتوانند برای مراجعه به مراجع قوه قضاییه، ابتدا نوبت اینترنتی دریافت کنند. سپس، در زمان و ساعت مشخصی به مراجع قوه قضاییه مراجعه نمایند.

با توجه به اینکه، سایت نوبت دهی قضایی ، یکی از جدیدترین سامانه ها و بسترهای ارائه شده از طرف قوه قضاییه می باشد، در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه نوبت دهی اینترنتی قوه قضاییه و کار با سامانه نوبت دهی قضایی آشنا کنیم.

ورود به سایت نوبت دهی قضایی

همانطور که در این مقاله ذکر شد، سایت نوبت دهی قضایی یکی از زیر سامانه های سایت عدل ایران به نشانی adliran.ir می باشد. لذا افرادی که قصد ورود به سامانه نوبت دهی آنلاین قوه قضاییه را دارند، ابتدا باید به سایت عدل ایران وارد شوند و مراحل مربوط به ثبت نوبت را در این سامانه انجام دهند. در ادامه نحوه ورود به سایت نوبت دهی قضایی را توضیح خواهیم داد.

نکته بسیار مهم: قبل از اینکه در رابطه با نحوه ورود به سایت نوبت دهی قضایی صحبت کنیم، باید ذکر کنیم که برای استفاده از خدمات مربوط به سایت عدل و دریافت نوبت قوه قضاییه به صورت اینترنتی، ابتدا باید در سامانه ای به نام سامانه ثنا ثبت نام نمود. ثبت نام در این سامانه به صورت دو مرحله ثبت نام اولیه و احراز هویت انجام می شود؛ اما خوشبختانه تمامی مراحل مربوط به ثبت نام در سامانه به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می شود.

مراحل اولیه ورود به سایت نوبت دهی

۱برای ورود به سامانه نوبت دهی قضایی ، ابتدا یکی از مرورگرهای سیستم کامپیوتری و یا گوشی تلفن همراه خود را باز کنید. برای ورود به این سایت بهتر است که از مرورگرهای فایرفاکس و یا کروم استفاده کنید.

۲سپس، در مرورگر خود عبارت «سایت عدل ایران» را جستجو کنید.

۳حال بر روی سایت عدل ایران به نشانی adliran.ir وارد شوید.

ورود به سامانه نوبت دهی قضایی از گوگل

۴در مرحله بعدی کافیست که بر روی گزینه «سامانه نوبت دهی قضایی» کلیک کنید.

انتخاب بخش سامانه نوبت دهی در سایت عدل ایران

۵در مرحله بعدی باید کد ملی خود را به عنوان نام کاربری در قسمت اول و رمز ثنا خود را به عنوان رمز شخصی در قسمت دوم وارد کنید و بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایید.

ثبت کد ملی و رمز شخصی در سامانه نوبت دهی

۶پس از گذشت این مرحله، یک کد یک بار مصرف به شماره تلفن ثبت شده شما در سامانه ثنا، ارسال می شود که باید آن را وارد کنید و سپس بر روی گزینه ورود کلیک کنید.

ثبت نوبت در سامانه نوبت دهی قضایی

تا به اینجای مقاله در رابطه با نحوه ورود به سامانه نوبت دهی قضایی صحبت کردیم؛ اما پس از وارد کردن رمز عبور و کد ملی و وارد شدن به سامانه نوبت دهی اینترنتی قوه قضاییه ، باید چه کاری انجام داد؟ در ادامه در رابطه با نحوه ثبت نام نوبت در سامانه نوبت دهی آنلاین قوه قضاییه صحبت می کنیم. کافیست طبق مراحل زیر پیش بروید.

۱بعد از وارد کردن کد ملی و رمز عبور شخصی و رمز عبور موقت، به سامانه ای مانند تصویر زیر هدایت می شوید. برای ورود به قسمت مربوط به دریافت نوبت، باید بر روی گزینه «نوبت دهی قضایی» کلیک کنید.

کار با سامانه نوبت دهی قضایی

۲حال در قسمت بالای سایت بر روی گزینه «ثبت نوبت» کلیک کنید.

آموزش کار با سامانه نوبت دهی

۳در این قسمت، ۵ مرحله برای دریافت نوبت شما وجود دارد که همگی باید مرحله به مرحله انجام شوند. اولین مرحله مربوط به علت مراجعه شما می باشد. نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید و سپس بعد از وارد کردن علت مراجعه بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایید.

آموزش کار با سامانه نوبت دهی

۴در مرحله دوم، مدارک لازم بر حسب نوع علت انتخابی شما نشان داده می شود که حتما باید در زمان مراجعه به مراجع مربوطه به همراه داشته باشید.

نحوه دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی

۵در مرحله سوم نیز بر اساس نوع علت انتخاب شده شما، یک سری اطلاعاتی از شما درخواست می شود. اگر دارای پرونده هستید، برای استعلام پرونده خود باید شماره پرونده و ردیف فرعی را وارد کنید.

نوبت دهی قضایی آنلاین


همچنین، در صورتی که قصد مشاهده پرونده های خود را دارید، می توانید بر روی گزینه فهرست پرونده های من کلیک نمایید.

۶در مرحله بعدی باید محل مراجعه خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که تنها امکان انتخاب در بین گزینه های نشان داده وجود دارد. همچنین، افراد می توانند در صورت وجود داشتن افراد مختلف به عنوان دادورز، با انتخاب سمت و دادورز، به صورت دلخواه نوبت خود را برای فرد مورد نظر ثبت کنند.

۷در مرحله پنجم، افراد باید تاریخ مراجعه و ساعت مراجعه به محل انتخابی را مشخص کنند. لازم به ذکر است که افراد می توانند مدت زمان مورد نیاز را بر حسب علت مراجعه خود به مراکز مربوطه، انتخاب کنند.

۸در نهایت پس از وارد کردن تمامی اطلاعات، بر روی گزینه ثبت نوبت کلیک کنید تا کد رهگیری نوبت دریافت شده به شما نمایش داده شود.

نکات مهم نوبت دهی آنلاین قوه قضاییه

  • برای دریافت نوبت آنلاین قوه قضاییه، باید حتما ثبت نام ثنا را انجام دهید.
  • رمز شخصی برای ورود به سامانه نوبت دهی آنلاین قوه قضاییه، رمز عبور سامانه ثنا می باشد.
  • در صورتی که رمز شخصی خود را برای ورود به سامانه فراموش کرده اید، می توانید از طریق گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده ام» رمز عبور خود را بازیابی کنید.
  • حتما در اطلاعات وارد شده، مخصوصا در رابطه با بیان علت مراجعه دقت کنید؛ چرا که علت مراجعه باعث مشخص شدن مراحل بعدی و محل های مجاز برای مراجعه می شود.
  • حتما مدارک مورد نیاز نشان داده شده در هنگام ثبت نوبت آنلاین قوه قضاییه را در روز مراجعه به محل مربوطه به همراه داشته باشید.

سوالات متداول

 برای گرفتن نوبت قضایی باید به کدام سامانه مراجعه کنم؟

برای گرفتن نوبت قضایی نیاز است به سامانه عدل ایران به آدرس adliran.ir مراجعه کنید.

رمز شخصی خود برای ورود به سامانه نوبت دهی آنلاین قضایی را چگونه دریافت کنم؟

همانطور که در مقاله اشاره شد در اصل رمز شخصی شما برای ورود به سامانه نوبت دهی آنلاین قوه قضایی همان رمز عبور سامانه ثنا شماست.

بعد از گرفتن نوبت در در سامانه نوبت دهی اینترنتی قضایی باید به کجا مراجعه کنم؟

بعد از گرفتن نوبت در سامانه نوبت دهی قضایی ، با در دست داشتن کد رهگیری به شعبه انتخابی ، در روز و ساعتی که مشخص کردید مراجعه کنید.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.