راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

شرط اجرایی شدن قانون منع تردد کاربراتوری‌ها

به گزارش راهش به نقل از اکو ایران، به تازگی سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است که تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال آینده با مصوبه هیأت وزیران در ۸ کلان‌شهر ممنوع می‌شود. براساس مصوبه هیأت وزیران و در راستای ماده ۸ قانون هوای پاک از این پس تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در ۸ کلانشهر، تهران، کرج، شیراز، مشهد، اراک، تبریز و اهواز ممنوع است. براساس این مصوبه تردد کلیه وسایل نقلیه کاربراتوری در نواحی کم انتشار LEZ «طرح کاهش آلودگی هوا» در این کلانشهرها نیز ممنوع اعلام شده است.

اما پلیس موافق این طرح نیست. سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در گفت‌وگویی اعلام کرده است که ما در این مورد هم به دولت و هم مشخصاً به سازمان حفاظت محیط زیست نامه نوشتیم و گفتیم که باید ابعاد مختلف این طرح مشخص شود. این در راستای این است که دولت شرایط قانون هوای پاک را ایجاد کند. در حال حاضر ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور داریم که نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه آن کاربراتوری است، همچنین ۸۵ درصد موتورسواران هم از موتور برای تأمین معیشت خود استفاده می‌کنند و موتور عمده این افراد هم کاربراتوری است. خب اینکه می‌گویند از سال ۱۴۰۱ تردد نکند یعنی چه؟ این موضوع برای ما هم روشن نیست و دولت باید برای ما روشن کند که ممنوعیت تردد یعنی چه؟ یعنی موتورسیکلت را توقیف کنیم و اصطلاحاً آن را بخوابانیم؟ آن را به پارکینگ ببریم؟ جریمه کنیم؟ دقیقاً باید مشخص شود که چکار کنیم؟

هادیانفر با بیان اینکه این مصوبات و پیشنهاداتی که سازمان محیط زیست می‌دهد در این بخش بررسی شده نیست، می‌گوید: ۳۵ درصد سواری‌ها در کشور در سن فرسودگی هستند که سرجمع آن با اتوبوس‌ها عدد بالایی می‌شود. حدود ۶۰ درصد تاکسی‌ها هم دچار مشکلند و در سن فرسودگی قرار دارند. این‌ها هم کاربراتوری هستند. خب اینکه بگویند تردد نکنند یعنی چه؟ مگر در شرایط فعلی می‌شود؟ برای ما ابعاد و جزئیات این موضوع را مشخص نکردند.

محمدآقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص ممنوعیت تردد کاربراتوری‌ها در سطح شهر تهران گفته است تا امکانات لازم را برای مردم تهیه نکنیم، نمی‌توانیم آن‌ها را منع کنیم و از زندگی روزمره‌شان بیفتند و نتوانند کارهایشان را انجام بدهند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: باید تسهیلات را فراهم کنیم و اگر می‌گوییم موتورها وارد منطقه مرکزی شهر نشوند، باید تسهیلات خرید موتوربرقی و ماشین برقی را فراهم سازیم و امکانات و وسایل حمل‌ونقل عمومی کامل شود و بعد بتوانیم منع تردد را به شدت انجام دهیم؛ ولی به مرور می‌شود بگوییم این دستگاه‌ها را اضافه کنیم و موتورها برای تردد در مناطق مرکزی شهر اولویت داشته باشند وگرنه این‌ها فقط قوانین روی کاغذ است و قابلیت اجرا پیدا نمی‌کنند.

اما سید جعفرتشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دراین خصوص به اکو ایران می‌گوید: این کار به سادگی قابل کنترل است اگر بنا بر اجرای چنین قانونی باشد که درسوابق راهنمایی رانندگی ماشین‌ها قید شده که از چه نوعی هستند، اگر بنا باشد چنین قانونی اجرا شود می‌توان بانک اطلاعاتی را از طریق راهنمایی رانندگی در اختیار دوربین‌های پلاک خوانی که در سطح شهر هستند بگذارند و این دوربین‌های پلاک خوان به سادگی می‌توانند این ماشین‌ها را شناسایی کنند و هم آمارشان را در بیاورند و اگر لازم باشد اعمال کنند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: خوش بین نیستم به این که بشود با یک دستورالعمل در کلان شهرها تردد ماشین‌های کاربراتوری را متوقف کرد. صدها هزار خودرو در اختیار مردم است و برخی از آن‌ها اسباب معاش مردم هستند و به سادگی متوقف نمی‌شوند خصوصا این که تامین خودروی جایگزین برای مردم بسیار پر هزینه است و به این سادگی نمی‌شود ممر درآمد خیلی از مردم را بدون داشتن جایگزین متوقف کنیم. اگر چنین طرحی بخواهد اجرا شود بایستی قبل از آن مقدماتی برای جایگزینی خودرو فراهم شود و برای مالکان این خودروها تسهیلات لازم را پیش بیینی کنند تا زندگی و امرار معاش آن‌ها هم دچار مشکل نشود. با شیوه‌ای که گفتم به لحاظ اجرا قابل انجام است.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.