راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

شکایت از پزشک زیبایی و جراح بینی

یکی از جرائمی که در کشور ما متاسفانه روز به روز در حال افزایش است، مربوط به قصور پزشکی می باشد.

وقتی که صحبت از جراحی های زیبایی باشد، طبیعتاً این موضوع اهمیت دو چندان پیدا می کند.

جهت معرفی وکیل برای شکایت از پزشک زیبایی و جراح بینی با ما تماس بگیرید:

شماره تماس: ۲۸۴۲۹۱۶ -۰۲۱

باید به خاطر داشته باشید که در مورد مباحث پزشکی زیبایی، چون که با ظاهر افراد سرو کار داریم، میزان وخامت خطا و قصور خیلی بیشتر خواهد شد و دقیقا به همین دلیل است که معمولاً شکایت از پزشک زیبایی درصد بیشتری دارد.

اگر شما هم برای انجام هرگونه پروسیجر زیبایی به مطب پزشکان زیبایی مراجعه کرده باشید، به خوبی می دانید که در همان ابتدای کار برگه ی رضایت نامه ای به شما داده می شود که با امضای آن مسئولیت تمام اتفاقات و حوادث غیر مترقبه را به عهده ی خودتان بگذارند.

اما واقعیت این جاست که این برگه به هیچ وجه مسئولیت پزشک را کم نمی کند و در صورتی که اتفاق یا قصوری رخ داد، پای پزشک گیر است و نمی تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند.

اما سوالات زیادی در مورد روند شکایت از پزشک زیبایی وجود دارد که باید بدانید. قبل از هر چیزی توصیه می کنیم برای کاهش چنین مشکلاتی، قبل از هر چیزی بهتر است که در مورد پزشک خود تحقیقات کافی به عمل آورید.

به عنوان مثال بارها پیش آمده است که افراد با مراجعه به یک پزشک متخصص زیبایی، جراحی بینی را انجام داده اند اما بعدها دچار مشکلات تنفسی و خرخر شده اند. خب بنا بر تجربه باید بگوییم که مراجعه به پزشکان گوش، حلق و بینی برای انجام جراحی های بینی میزان ریسک و خطا را پایین می آورد.

چه اقداماتی را باید برای شکایت از پزشک زیبایی در پیش بگیریم!

قبل از هر چیزی توصیه می کنیم که حتما با یک وکیل متخصص در امور جرائم پزشکی مشورت کنید. وکیل می تواند شما را از راهکارها و حقوق قانونی تان، آگاه سازد.

بعد از آن باید به سراغ دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی بروید که به طور اختصاصی به جرائم پزشکی رسیدگی می کند.

مراحل شکایت از پزشک زیبایی

در ابتدا باید به دنبال جمع آوری مدارک و اسناد قابل استناد باشید. به همین خاطر است که توصیه می کنیم در ابتدا به سراغ یک پزشک متخصص دیگر بروید و نظر او را نیز جویا شوید.

به عنوان مثال در صورتی که پزشک جدید تشخیص دهد که عوارض جانبی بعد از جراحی بینی، کاملا مشهود است یا این که بعد از درمان های پوستی، دچار عارضه هایی مانند جوش، اسکار و دیگر موارد شده اید، می توانید شکایت خود را به دادسرای انتظامی جرائم پزشکی ارائه کنید.

البته باید به خاطر داشته باشید که برخی از پزشکان حاضر به همکاری هستند و می توانند برای رفع عارضه های جانبی درمان تازه ای را انجام دهند.

اما گاهی مواقع پزشک مورد نظر تقصیرات پزشکی خود را نمی پذیرد و در این صورت چاره ی دیگری جز شکایت برای شما باقی نمی گذارد.

در ابتدا شکواییه ای که به همراه وکیل متخصص جرائم پزشکی تنظیم کرده اید را به مرجع انتظامی ارائه می کنید. بعد از آن باید معرفی نامه ای دریافت کنید تا به کمیسیون پزشکی قانونی معرفی شوید.

البته باید مدارک و اسناد پزشکی شما نیز ضمیمه ی این شکواییه شود تا تمام مدارک پرونده کامل باشد. بعد از آن هزینه های مربوط به کمیسیون پزشکی را باید واریز کنید و در نهایت نیز منتظر تعیین نوبت رسیدگی از سوی مرجع ذی صلاح بمانید.و طرفین به کمیسیون پزشکی دعوت می شوند تا به پرونده رسیدگی شود.

کمیسیون پزشکی نیز پس از بررسی مدارک و مستندات طرفین نظریه ی خود را صادر می کند. البته لازم به ذکر است که می توانید به نظریه ی این کمیسیون نیز اعتراض داشته باشید.

بعد از آن نسخه ای از یک نسخه از شکایتی که شاکی تنظیم کرده است به همراه نامه ای از سوی کمیسیون پزشکی به دادسرای انتظامی نظام پزشکی ارسال می گردد.

بعد از این که نظریه ی کمیسیون پزشکی قطعی شد، بازپرسی که مسئول پرونده است باید تصمیم خود را بگیرد و قرار جلبه به دادرسی صادر کند یا این که منع تعقیب پزشک مربوطه را صادر نماید.

قرار جلب پزشک زیبایی قابل اعتراض نیست

نکته ای که دانستن آن بسیار ضروری و مهم است این می باشد که قرار جلب به دادرسی قابل اعتراض نیست. به این معنی که اگر چنین قراری صادر شد، پزشک مربوطه نمی تواند نسبت به آن اعتراض داشته باشد.

در نهایت پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می شود. اما قرار منع تعقیب از سوی شاکی قابل اعتراض است. پس از این که قرار مربوطه به شاکی ابلاغ شد، او ۱۰ روز فرصت دارد تا نسبت به این قرار اعتراض داشته باشد.

نکته ی مهم دیگر این است که در هر کجای روند رسیدگی به پرونده هم باشید می توانید صلح و سازش کنید و به این ترتیب پرونده را خاتمه دهید.

برای شکایت از پزشک کجا برم

همان طور که گفتیم اولین مرجع رسیدگی به جرائم پزشکی، دادسرای انتظامی نظام پزشکی می باشد. اما این مرجع، تنها جایی نیست که برای شکایت از پزشک زیبایی می توانید به آن مراجعه کنید.

گاهی مواقع جرم قصور پزشکی به قدری سبک و کوچک است که نظام پزشکی به آن رسیدگی نمی کند و شما می توانید از طریق شوراهای حل اختلاف اقدام کنید. این شیوه برای شهرهای کوچک رایج تر است و معمولاً از این طریق اقدام به شکایت از پزشک زیبایی می کنند.

به عنوان مثال در شهر تهران، مجتمع شماره ۲۹ شورای حل ختلاف تهران که در سازمان نظام پزشکی مستقر شده است؛ قادر است به قصورات پزشکی کم اهمیت و ساده رسیدگی کنند.

قانون جدید آیین دادرسی کیفری چنین مقرر کرده است که هر کسی می تواند قبل از این که دعوای کیفری را آغاز کند و به سراغ دادسرای انتظامی نظام پزشکی برود، درخواست صلح و سازش از سوی شورای حل اختلاف نماید.

معمولاً در صورتی که پزشک زیبایی مورد نظر، مقصر شناخته شود، باید مبلغ دیه و خسارت شاکی را بپردازد و بدین ترتیب بدون مراجعه به دادگاه های کیفری موضوع را فیصله دهد.

شوراهای حل اختلاف تلاش دارند تا میزان پرونده های کیفری دادگاه ها را کاهش دهند و به این ترتیب با تلاش برای میانجی گری و سازش، موضوع را با پرداخت خسارت و دیه خاتمه بدهند.

یادتان باشد که بیشتر مواقع موضوع شکایت از پزشک زیبایی به خاطر این مطرح می شود که شاکی بتواند هزینه های مربوط به درمان خود و هم چنین دیه ی آسیب دیدگی خود را از پزشک مزبور دریافت کند.

حضور یک وکیل جرائم پزشکی که در کار خود خبره و ماهر است می تواند تا حد زیادی بر رفع این گونه مشکلات کمک کند. توصیه می کنیم قبل از هر چیزی با یک وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید و راهکارهای قانونی چنین مسائلی را بدانید.

منبع مقاله: سفیر صلح

برای شکایت از پزشک کجا بروم؟

اولین مرجع رسیدگی به جرائم پزشکی، دادسرای انتظامی نظام پزشکی می باشد. اما این مرجع، تنها جایی نیست که برای شکایت از پزشک زیبایی می توانید به آن مراجعه کنید.

آیا پر کردن برگه رضایت نامه از مسئولیت پزشک کم می کند؟

این برگه به هیچ وجه مسئولیت پزشک را کم نمی کند و در صورتی که اتفاق یا قصوری رخ داد، پای پزشک گیر است و نمی تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند.

آیا پزشک می تواند نسبت به قرار جلب در دادرسی اعتراض کند؟

خیر- قرار جلب به دادرسی قابل اعتراض نیست. به این معنی که اگر چنین قراری صادر شد، پزشک مربوطه نمی تواند نسبت به آن اعتراض داشته باشد.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.