راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا نگهداری حیوانات در آپارتمان جرم است ؟

مواد قانونی پیش از هرچیز مدافع و تامین‌کننده آرامش و سلامتی انسان‌ها هستند و به حل دعاوی مطرح میان آن‌ها می‌پردازند. بنابراین وقتی به‌سراغ موضوعی مانند: نگهداری حیوانات خانگی در محیط‌های آپارتمانی می‌رویم، قانون‌گذاران امکان نگهداری از این حیوانات را تنها در صورت تامین حقوق اولیه ساکنان آپارتمان می‌پذیرند و در این چارچوب به بررسی و قانون‌گذاری آن می‌پردازند. در این مطلب جوانب قانون نگهداری حیوانات در آپارتمان را با هم بررسی می‌کنیم.

چرا از حیوانات خانگی در آپارتمان نگهداری می‌کنیم؟

بسیاری از افراد به حیوانات خانگی علاقه بسیاری دارند و دوست دارند حمایت از آن‌ها را با نگهداری از آن‌ها نشان دهند. نگهداری از این حیوانات همچنین باعث تقویت روحیه همدلی، رفع مشکل تنهایی، افزایش روحیه مسئولیت‌پذیری و حتی افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

قانون نگهداری حیوانات خانگی در واحد اختصاصی

بنابر ماده سوم آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها نگهداری از حیوانات خانگی در بخش اختصاصی آپارتمان به خودی خود ممنوعیتی ندارد، مگر آن‌که فردی از ساکنان دیگر همان مجموعه آپارتمانی بتواند اثبات کند، نگهداری از این حیوان، بهداشت و سلامتی یا آسایش دیگر ساکنان را به خطر انداخته است. در این میان، مشاوران حقوقی و استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌تواند راهنمایی‌های لازم در این مورد را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

به‌عبارت دیگر اگر اثبات شود حیوان خانگی شما بهداشت عمومی آپارتمان را تهدید می‌کند یا باعث بروز بیماری در ساکنان می‌شود، فرد نگهدارنده حیوان خانگی، مجرم شناخته می‌شود و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. همچنین اگر حیوان خانگی شما با ایجاد سر و صدا یا رعب و وحشت، آرامش و آسایش عمومی را به‌خطر بیندازد، ساکنان دیگر آپارتمان می‌توانند در این زمینه از شما شکایت کنند.

قانون نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان در بخش مشاعات

منظور مشاعات آپارتمان، بخش‌هایی از آپارتمان است که قابل تقسیم نیست و همگی ساکنان به یک اندازه نسبت به آن سهم دارند. بنابر تبصره ماده سوم از آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها شما نمی‌توانید از یک حیوان خانگی در بخش‌هایی مانند: حیاط، راهرو یا پشت بام آپارتمان نگهداری کنید. حتی نگهداری از سگ به‌عنوان سگ نگهبان در حیاط آپارتمان تنها در صورتی قابل پذیرش است که تمامی ساکنان نسبت به آن اعتراضی نداشته باشند.

نگهداری از کدام حیوانات در آپارتمان خطرناک است؟

تنوع حیوانات خانگی آنقدر زیاد است که قابل تصور نیست. شاید هم بهتر است بگوییم، برخی از حیوانات را نباید در گروه حیوانات خانگی قرار بدهیم اما ظاهرا تنوع‌طلبی بشری پایانی ندارد. برخی از این حیوانات برای انسان‌ها خطرات بسیاری دارند. با این گونه حیوانات آشنا می‌شویم:

برخی از مارها: مارها سال‌ها است جزو حیوانات خانگی قرار گرفته‌اند اما بسیاری از گونه‌های مار خطرات بسیاری دارند. مار تایپان اینلند، مار افعی و مارهای سبز از جمله این موارد هستند. حتی در صورتی بی‌خطر بودن این مارها، تصور کنید رها شدن یکی از آن‌ها در محیط آپارتمان چه مشکلاتی را می‌تواند برای ساکنین ایجاد کند
لاک‌پشت‌ها: لاک‌پشت حیوانی آرام و بی‌آزار به‌نظر می‌رسد اما برخی از گونه‌های لاک‌پشت به‌خاطر قدرت بالا در آرواره‌های خود می‌توانند با یک گاز، جراحت شدیدی به شما وارد کنند
گربه‌سانان وحشی: هرقدر هم که بگویید من این توله‌شیر یا پلنگ یا گربه کاراکال را از کودکی بزرگ کرده‌ام و به من علاقه دارد، باز هم نمی‌توانید خطر بالقوه‌ای را که جان شما و ساکنان محیط آپارتمانی را تهدید می‌کند، انکار کنید
برخی از حشرات: رتیل و عنکبوت از جمله حشراتی هستند و برخی از انواع آن‌ها می‌توانند برای فرد نگهدارنده و دیگران خطری جدی محسوب شوند
حیوانات خطرناک دیگر: از دیگر حیواناتی که ممکن است برای ساکنان یک محیط آپارتمانی خطرناک باشند می‌توان به: جوجه‌تیغی، عقاب، شاهین، برخی از ماهی‌های سمی، قورباغه سمی، برخی از خزندگان و کروکودیل اشاره کرد. مشاوره رایگان حقوقی در این زمینه میتواند تمام سوالات و ابهامات شما را رافع کند به این منظور برای روند هر چه بهتر با ما تماس بگیرید.

قانون درباره رویارویی خطرناک با حیوانات خانگی چه می‌گوید؟

بنابر ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی: هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری انجام دهد که موجب هراس او شود و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود، حسب مورد، بر اساس تعاریف انواع جنایات، به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.

باتوجه به این ماده قانونی متوجه می‌شویم که لزوما داشتن یک حیوان خانگی جرم نیست اما اگر در هرمحیطی از جمله در آپارتمان یا بیرون از آپارتمان، این حیوان خانگی (سگ، گربه، مار یا حیوانات دیگر) موجب ترس یا ایجاد جراحت در دیگران شود، صاحب حیوان، بر اساس مورد پیش آمده و تصمیم قاضی احتمالا به قصاص و پرداخت دیه محکوم می‌شود. برای مشاهده کامل قوانین نگهداری سگ در آپارتمان مقاله لینک شده را مشاهده کنید.

در ماده ۵۱۲ قانون نیز می‌خوانیم: هرگاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آن‌ها مجاز نیست، توقف نماید یا شیء و یا حیوانی را در چنین محل‌هایی مستقر سازد و دیگری بدون توجه به آن‌ها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شیء یا حیوان را مستقر نموده یا راه را لغزنده کرده است، ضامن دیه و دیگر خسارت‌ها است مگر آن‌که عابر با وسعت راه و محل عمدا با آن برخورد کند.

بنابر این ماده قانونی نیز در صورتی که یک حیوان خانگی در یک محل عبور افراد در آپارتمان یا خارج از آن به دلیل حضور حیوان دچار رعب و وحشت شدید یا جراحت به خاطر لیز خوردن یا عبور از بخش ناایمن شود، فرد نگهدارنده حیوان خانگی مجرم شناخته می‌شود و بنابر تصمیمات قانونی با او برخورد خواهد شد.

در حال حاضر فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در ایران رو به گسترش است. نکته بسیار مهم در این زمینه این است که از مسائل قانونی در این زمینه آگاه باشیم تا هم خود متضرر نشویم و هم دیگران را دچار ضرر نکنیم.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.