راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

لا یعلم الا من قبله چیست؟ (کدهای حقوقی)

امروز اولین روز کاری من در سال جدید بود همانطور که پیش بینی می‌کردم مراجعه کننده زیادی نداشتیم، با این وصف به نظرم یک مورد مشاوره تلفنی و پرسش و پاسخ؛ بی‌حاصلی این روز را تا حدود زیادی جبران کرد. نقل این مشاوره شاید برای دوستان از جهت آشنایی با یکی از کدهای مهم حقوقی خالی از فایده نباشد.

زن خیلی مضطرب به نظر می‌رسید این موضوع را براحتی می‌شد از لرزش صدایش فهمید.
گفت: در بهمن ماه سال گذشته بعد از چندین سال تحمل مشقت و درد و رنج از همسر سابقم جدا شدم در واقع او من را طلاق داد خدا را شکر می‌کردم که بلاخره از آن زندگی تلخ و طاقت فرسا نجات پیدا کردم.

اما این آرامش خیلی زود تبدیل به نگرانی و دلهره شد چند روز پیش همسر سابقم پیغام داد رجوع می‌کنم و باید دوباره به سر خانه و زندگی‌ات برگردی و…
آقا یعنی من دوباره باید با آن مرد… زیر یک سقف زندگی کنم؟

گفتم: بله در صورتیکه عده طلاق شما تمام نشده باشد ایشان می‌تواند رجوع کند و طلاق منتفی است.

گفت: یعنی باید دوباره عقد کنیم؟
توضیح دادم که اینطور نیست و رجوع با هر لفظ و یا عملی که حکایت از بازگشت از طلاق باشد واقع می‌شود حتا ارسال یک پیامک می‌تواند رجوع تلقی شود.
پرسیدم: عده شما کی تمام می‌شود؟
گفت: هنوز مدت سه ماه از طلاق نگذشته! یعنی می‌تواند رجوع کند؟

گفتم: اینطور نیست عده طلاق برای خانم‌هایی که قاعدگی طبیعی دارند سه طهر است نه سه ماه یعنی سه بار پاک شدن از حیض
گفت: اگر اینطور باشد باید عده من تمام شده باشد اما من چطور می‌توانم این موضوع را ثابت کنم؟

گفتم: ادعای شما بدون دلیل پذیرفته می‌شود زیرا مطابق قاعده؛ لا یعلم الا من قبله؛ کسی که برای اثبات ادعایش دلیلی بجز قول خود او متصور نیست دلیل دیگری خواسته نمی‌شود و ادعای حیض و طهارت از همین جنس است. کافی است بعد از اعلام رجوع از طرف همسرتان با ارسال یک فقره اظهار نامه رسمی مبنی بر اینکه قبل از اعلام رجوع ایشان عده شما تمام شده است فلذا رجوع از طلاق بلا اثر می‌باشد طی دادخواستی به طرفیت ایشان از دادگاه بخواهید تا نسبت به اعلام بی‌اعتباری رجوع شوهر سابقتان اقدام نماید.

نوشته از پرویز رضایی- سردفتر اسناد رسمی تهران

۱/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.