راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

نمونه قرارداد نصب انشعاب فاضلاب

نصب انشعاب فاضلاب داخلی و خارجی از اموری است که بدون تنظیم و عقد یک قرارداد می‌تواند مشکل ساز باشد. در ادامه نمونه قرارداد نصب انشعاب فاضلاب، اطلاعات لازم درباره این انشعاب و اخبار مرتبط به آنرا می‌خوانید:

فهرست

دانلود نمونه قرارداد برقراری انشعاب فاضلاب

جهت دانلود نمونه قرارداد برقراری انشعاب فاضلاب بر روی لینک زیر کلیک کنید

بیشتر بخوانید: نمونه قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب + Pdf و Word

اطلاعات لازم درباره لوله فاضلاب

لوله فاضلاب لوله‌ای است که برای انتقال فاضلاب یا فاضلاب منازل و صنایع استفاده می‌شود، یعنی لوله‌ای برای تخلیه آب یا فاضلاب. لوله‌های فاضلاب تحت تأثیر خوردگی قرار می‌گیرند که باعث کاهش طول عمر لوله‌ها و خرابی شبکه فاضلاب می‌شود.

یک شبکه فاضلاب از لوله‌های زیادی تشکیل شده است و انسان امیدوار است که برای سالیان طولانی دوام بیاورد. اما افزایش فشار شهری باعث غلظت بالای فاضلاب می‌شود که اسید خورنده تولید می‌کند که در نهایت این لوله‌ها را با سرعت بیشتری خورده می‌کند.

در شبکه لوله کشی، لوله‌های فاضلاب در محیط‌های خوردگی مختلف رفتار متفاوتی دارند. اکثر لوله‌های فاضلاب از چدن ساخته شده‌اند و معمولا سنگین هستند. لوله‌های چدنی در برابر تراکم رطوبت و گازهای اسیدی بسیار آسیب‌پذیر هستند. آن‌ها می‌توانند یک شکست نفوذ را به دلیل تنش‌های داخلی نشان دهند. فاضلاب یک زباله حمل مایع به صورت محلول یا معلق است.

وجود گاز هیدروژن سولفید در فاضلاب عامل اصلی خوردگی این لوله است. این سولفید هیدروژن تولید شده از سولفات‌ها هم در منابع آب خام و هم در تصفیه خانه‌ها یافت می‌شود. تمام سولفات‌های انباشته شده در محیط‌های کم اکسیژن به سولفید تبدیل می‌شوند و در نهایت با اثر باکتریایی اسید سولفوریک خورنده را تشکیل می‌دهند که باعث خوردگی در تاج لوله می‌شود. این خوردگی به «خوردگی تاج» نیز معروف است. هنگامی که مواد لوله فاضلاب با اسید سولفوریک تماس پیدا می‌کند، مواد لوله خورده می‌شود و در نهایت باعث خرابی می‌شود.

باکتری‌ها لوله‌های فاضلاب را از داخل خورده می‌کنند. باکتری‌های جنس اسیدی‌فیلیوم و مایکوباکتریوم مقصر هستند. این ژانر در اسیدیته بالا رشد می‌کند، جایی که آن‌ها ترکیبات گوگرد را به اسید سولفوریک اکسید می‌کنند.

برای جلوگیری از خوردگی لوله‌های فاضلاب می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • از لوله‌های مواد بی‌اثر استفاده کنید
  • از آستر قربانی در لوله‌ها استفاده کنید
  • از آسترهای قابل قبول استفاده کنید، به عنوان مثال. پوشش ملات سیمانی، چه با مقاومت سولفات یا سیمان آلومینا بالا در لوله‌های فلزی
  • تهویه مناسب برای حذف تراکم رطوبت
  • شستشوی دوره‌ای فاضلاب (منبع: پی بنیس)

نکات مهم برای نصب انشعابات فاضلاب

پیمانکاران این شرکت به هیچ عنوان مجاز به اخذ هزینه جهت انجام عملیات نصب سیفون (حدفاصل شبکه فاضلاب تا محل سیفون) نیستند.
اجرای شبکه فاضلاب داخلی ملک تا محل سیفون برعهده مالک بوده و مالکین محترم می‌توانند به انتخاب خود، برای عملیات نصب شبکه داخلی از پیمانکاران مجرب استفاده نمایند.
شرکت‌های آب و فاضلاب هیچ‌گونه تعهدی نسبت به اجرای لوله‌کشی داخلی مشترکین ندارند.
اتصال آب باران به شبکه جمع آوری فاضلاب غیرمجاز است.
اتصالات طبقات زیرهمکف به شبکه فاضلاب با عمق بیش از ۱۸۰ سانتی متر ممنوع است.

قابل توجه شهروندان محترم:

با عنایت به انجام عملیات نصب انشعابات فاضلاب در محله شما، ضمن پوزش از مشکلاتی که در اثر حفاری معابر به وجود آمده است، توجه شما را به نکات ذیل جلب می‌نماییم. همکاری صمیمانه شما با عوامل اجرایی شرکت آب و فاضلاب، باعث تسریع در اتمام عملیات خواهد شد.

نکات مهم برای نصب انشعابات فاضلاب

۱- پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب شهر تهران موظف به انجام عملیات حفاری و نصب سیفون در فاصله ۷۰-۵۰ سانتیمتری قبل از دیوار منزل و در نزدیکترین نقطه به لوله انتظار فاضلاب مشترک می‌باشند که در صورت وجود موانع شامل فونداسیون و… محل دریچه تغییر خواهد کرد. پیمانکاران این شرکت به هیچ عنوان مجاز به اخذ هزینه جهت انجام عملیات نصب سیفون (حد فاصل شبکه فاضلاب تا محل سیفون) نیستند.

۲- اجرای شبکه فاضلاب در داخل ملک (همانند سایر تاسیسات داخلی از قبیل لوله کشی داخلی آب، سیم کشی داخلی برق و تلفن و…) تا محل سیفون بر عهده مالک بوده و مالکین محترم می‌توانند به انتخاب خود، برای عملیات نصب شبکه داخلی از پیمانکاران مجرب استفاده نمایند. بدیهی است تامین لوله و مصالح برای لوله‌گذاری داخل منازل نیز بر عهده مالک بوده و مالکین محترم می‌توانند بنا بر صلاحدید و انتخاب خود نسبت به تهیه و خرید لوازم مورد نیاز از تولیدکنندگان معتبر و دارای استاندارد اقدام نمایند. در هنگام اجرای لوله کشی داخل منازل ارائه برگه قرارداد انجام کار از طرف پیمانکار با مهر و امضاء شرکت پیمانکاری مذکور الزامی است و کلیه پرداخت‌ها باید طبق مندرجات برگه قرارداد و با توافق مالک و پیمانکار انجام شود. شرکت‌های آب و فاضلاب هیچ‌گونه تعهدی نسبت به اجرای لوله‌کشی داخلی مشترکین نداشته و الزام لوله‌کشی داخلی ساختمان توسط پیمانکاران این شرکت مغایر با قوانین می‌باشد. همچنین پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب به هیچ وجه مجاز نیستند اجرای عملیات نصب سیفون را مشروط به انجام لوله کشی داخلی فاضلاب ساختمان مشترک نمایند و در صورت وقوع چنین موردی، موضوع سریعاً از طریق شماره تماس‌های ذکر شده به این شرکت اعلام گردد.

۳- براساس ماده ۱۵ قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب کلیه مالکین واقع در محدوده طرح جمع آوری فاضلاب مکلفند ظرف مدت اعلام شده، اقدام به خرید و نصب انشعاب فاضلاب ملک خود نمایند، در غیر اینصورت شرکت‌های آب و فاضلاب مجاز به قطع انشعاب آب خواهند بود. لازم به ذکر است هزینه‌های خرید انشعاب براساس تعرفه‌های روز (زمان درخواست متقاضی در امور مشترکین) محاسبه و دریافت می‌گردد و در صورت‌عدم پرداخت، هزینه‌ها مجددا بروزرسانی خواهند گردید. همچنین در صورت نصب غیرمجاز انشعاب فاضلاب و وارد شدن خسارت به تاسیسات، مالک علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه، برابر قانون ”مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز“ مصوب سال ۱۳۹۶ مشمول جریمه خواهد شد.

۴- قطر مناسب برای لوله کشی فاضلاب داخل منازل (از محل سیفون تا داخل ساختمان) به شرح زیر است:
تعداد واحد ≤ ۱۶ (از ۱ تا ۱۶ واحد): لوله‌های با قطر ۱۲۵ میلیمتر
تعداد واحد ≥ ۱۷ (از ۱۷ واحد به بالا): لوله‌های با قطر ۱۶۰ میلیمتر

۵- شبکه جمع آوری فاضلاب برای فاضلاب‌های بهداشتی (اعم از توالت، دستشویی، آشپزخانه و حمام) طراحی شده است، لذا اتصال آب باران از پشت بام و حیاط ملک به این شبکه غیرمجاز است و آب‌های سطحی باید به چاه فاضلاب ساختمان متصل باشند. مسئولیت پس‌زدگی یا گرفتگی خطوط در اثر وصل آب باران و کف‌شور حیاط منزل بر عهده مالک بوده و مشمول عواقب قانونی آن خواهند بود.

۶- نگهداری و جلوگیری از پوشیده شدن دریچه سیفون جلوی درب ملک، بر عهده مشترک است. برای ایجاد امکان شستشوی دریچه از پوشاندن دائمی آن خودداری نمایید.

۷- از ریختن زباله و اجسام جامد داخل شبکه جمع‌آوری فاضلاب و لوله‌های فاضلاب داخل ساختمان خودداری فرمایید. زیرا رفع حوادث گرفتگی‌های داخل منزل جزو شرح وظایف این شرکت محسوب نمی‌شود، و کلیه هزینه‌های رفع گرفتگی بر عهده مشترک خواهد بود.
۸- با توجه به ایجاد محدودیت تردد در معابر به هنگام حفاری و عملیات نصب انشعاب، خواهشمند است اتومبیل خود را در مکان مناسبی قرار دهید تا امکان استفاده از وسیله نقلیه برای شما فراهم باشد.

۹- اتصالات طبقات زیر همکف به شبکه فاضلاب با عمق بیش از ۱۸۰ سانتی متر به دلیل شیب منفی ممنوع است، زیرا با افزایش سطح فاضلاب، باعث پس‌زدگی به داخل منازل شده و مسئولیت هرگونه حادثه و پس‌زدگی برعهده مشترک خواهد بود. – (منبع شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳)

لوله کشی

شرایط نصب انشعاب فاضلاب در تهران چیست؟

ایسنا در خبری سال ۹۴ نوشت: معاون تجهیز منابع مالی و نظارت بر واگذاری انشعابات شرکت فاضلاب تهران از اجرای طرح ساماندهی نصب انشعاب داخلی فاضلاب واحدهای مسکونی و اداری خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از برخی سودجویی‌ها، در صورت تمایل مشترکان، نصب شبکه داخلی فاضلاب به شبکه اصلی از سوی شرکت فاضلاب تهران صورت می‌گیرد.

جهانگیر اسپه‌پور با تشریح اینکه برحسب قوانین اجازه ورود به حریم عرصه و عیان واحدهای مسکونی، اداری و تجاری برای نصب انشعاب شبکه داخلی وجود ندارد، گفت: براساس مصوبه جدید، درصورت درخواست مشترکان از این به بعد خدمات نصب انشعاب داخلی به صورت مستقیم از سوی شرکت فاضلاب تهران ارائه می‌شود.

وی با اعلام اینکه از ورود افراد سودجو به حیطه نصب انشعابات داخلی ساختمان‌ها به سیفون‌های جلوی املاک از سال آینده به صورت جدی ممانعت به عمل خواهد آمد، افزود: تاکنون مشاهده شده است که عده‌ای خود را پیمانکار شرکت فاضلاب معرفی می‌کنند، به منظور اتصال شبکه داخلی فاضلاب شهروندان به شبکه اصلی به مشترکان مراجعه کرده و درنهایت، با محاسبات غیرفنی، غیر کارشناسی، مبالغ گزافی را از شهروندان در قبال ارائه خدمات نامطلوب، دریافت می‌کنند، این درحالی است که این افراد هیچ ارتباطی با شرکت فاضلاب تهران ندارند.

اسپه‌پور با تشریح اقدام‌های انجام شده برای ساماندهی نصب انشعابات داخلی واحدها، ادامه داد: شرکت فاضلاب تهران با تصمیم هیات مدیره و مجمع عمومی شرکت فاضلاب تهران با هدف جلوگیری از فعالیت افراد سودجویی که تحت عنوان کارمندان شرکت فاضلاب تهران از شهروندان و مشترکان اقدام به دریافت هزینه‌های غیر متعارف برای نصب شبکه داخلی کرده، تصمیم به تهیه و انتشار فهرست بهای کارشناسی هزینه خدمات نصب قابل ارائه از سوی پیمانکاران گرفت که پیش از این، اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه نصب غیر فنی و غیر کارشناسی برخی از افراد سود جو باعث مشکلات فراوانی از جمله‌عدم رعایت تراز و شیب نصب انشعاب داخلی به شبکه اصلی و همچنین‌عدم استفاده از تجهیزات استاندارد می‌شود، گفت: شهروندان باید نسبت به هویت حرفه‌ای و فنی شرکت‌های پیمانکار اطمینان حاصل کرده و سپس به آن‌ها اجازه فعالیت در حریم واحدهای مسکونی یا اداری و تجاری‌شان بدهند.

وی درخصوص جزییات اجرای طرح نصب انشعاب داخلی و نحوه بازپرداخت آن گفت: براساس این طرح، بعد از نصب انشعاب داخلی به شبکه اصلی، هزینه اتصال در قالب قرارداد جداگانه‌ای با شرکت، طی یک دوره مشخص، بعنوان مثال حداکثر تا ۶ ماه از سوی مشترکان، بازپرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت نکات فنی درنصب انشعابات داخلی توسط شرکت فاضلاب تهران، افزود: با این اقدام، ازپس زدگی‌های فاضلاب ناشی از نصب غیرفنی افراد سودجو که در برخی موارد خسارت‌های مالی به مالکان را وارد کرده است، از سال آینده پیشگیری به عمل می‌آید.

معاون تجهیز منابع مالی و نظارت بر واگذاری انشعابات شرکت فاضلاب تهران با اشاره به هزینه بالای اجرایی طرح فاضلاب تهران، گفت: شهروندان تهرانی با خرید انشعاب و پرداخت به موقع اقساط و اتصال به شبکه داخلی منازل به شبکه اصلی، شرکت را در تحقق توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب تهران و همچنین حفاظت ازمنابع آب و محیط زیست یاری کنند.

وی افزود: آبیاری مزارع سبزی و صیفی‌جات با آب‌های آلوده با بروز بیماری‌های خطرناک همراه است. در حالی که با استفاده از پسآب‌های بهداشتی فاضلاب می‌توان از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد، لذا همیاری شهروندان تهرانی درخرید انشعاب فاضلاب، مهرمختومه را بر پرونده آبیاری مزارع سبزی و صیفی‌جات با آب‌های آلوده حک خواهد کرد.

وی با اشاره به‌عدم تمایل برخی شهروندان تهرانی به اتصال به سامانه فاضلاب شهری، بیان کرد: برخورد سلیقه‌ای شهروندان با این امرمهم، درنهایت توسعه شبکه فاضلاب شهر تهران را با مخاطرات بسیاری همراه می‌کند؛ اما باید متذکرشد که سیستم فاضلاب شهری درتامین سلامت و پاکیزگی آب شرب مصرفی با تاثیرگذاری بالایی همراه است.

شرکت‌های آب و فاضلاب از لحاظ قانونی اجازه ورود به مباحث لوله‌گذاری داخل منازل را ندارند

از سوی دیگری در خبری منتشره در پایگاه  ۳۶۱ درجه ایران به تاریخ ۱۴۰۱ معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه «در بخش لوله‌گذاری داخل منازل، مجموعه‌های آب و فاضلاب رسما اجازه دخالت ندارند»، تصریح کرد: مشترکان می‌توانند به هر شرکت تأسیساتی مراجعه کرده و با هزینه خودشان، داخل ملک را با شرایط خاص خودش، به شبکه فاضلاب شهری متصل شوند.

وی افزود: شرکت‌های آب و فاضلاب و شرکت فاضلاب تهران، از لحاظ قانونی اجازه ورود به مباحث لوله‌گذاری داخل منازل را ندارند، با این وجود، هم در زمینه اصلاع‌رسانی اقدام خواهیم کرد و هم به صورت نامحسوس به قراردادهایی که منعقد می‌شود برای کسانی که مراجعه می‌کنند برای نصب انشعاب، نظارت داریم، به‌گونه‌ای که اگر مشترکینی با مراجعه به شرکت‌های آب و فاضلاب، در خصوص تخلفات احتمالی که صورت گرفته به واحدهای روابط عمومی یا حراست اطلاع‌رسانی کنند، برای رسیدگی به تخلفات ورود می‌کنیم اما به لحاظ قانونی تکلیفی در زمینه نظارت بر لوله‌کشی داخل منازل نداریم.

  • اگر از سوی مشترک شکایت شود ورود می‌کنیم

ثامنی در پاسخ به اینکه «اگر پیمانکاری هزینه‌های مازاد و غیرواقعی برای لوله‌کشی داخل منازل به منظور نصب انشعاب فاضلاب مشترک دریافت کند، آیا شرکت‌های آب و فاضلاب ورود می‌کنند؟»، گفت: اگر شکایتی از سوی مشترک به شرکت‌های آب و فاضلاب صورت گیرد، آن شکایت را بررسی می‌کنیم و اگر شرکت پیمانکار، هزینه‌های غیرواقعی دریافت کرده باشد با آن شرکت برخورد می‌شود اما به لحاظ قانونی، مسئولیتی در زمینه نظارت بر فعالیت شرکت‌های خصوصی که داخل منازل را لوله‌گذاری می‌کنند نداریم و مسئولیت این نظارت با نظام مهندسی ساختمان در استان است.

شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه لوله‌کشی و نصب انشعابات فاضلاب شهر تهران، ذیل مجموعه اتاق اصناف تهران و اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان تهران هستند و مشترکان می‌توانند با دریافت پیش فاکتور از این شرکت‌ها که با نام و شماره مجوز آنها مهر شده باشد، نسبت به صلاحیت و قیمت های ارائه شده، استعلام بگیرند.

تصویر نمونه قراردادهایی که پیمانکاران باید ارائه دهند

شرکت آب و فاضلاب ,
شرکت آب و فاضلاب ,
۱.۵/۵ - (۴ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.