راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات لازم از قرارداد اجاره خانه در آلمان

چرا باید پول تلویزیون پرداخت کنم؟

بعد از اینکه آدرس خانه به اسم شما در شهرداری (Burgeramt) ثبت شد، یک نامه از اداره نشرات عمومی آلمان ARD ZDF Deutschlandradio Contributions’ Department دریافت می کنید که از شما می خواهد مبلغ ۱۸ یورو و ۳۶ سنت (برای هر عضو خانواده) در ماه به عنوان هزینه های رادیو و تلویزیون پرداخت کنید. این پول برای تأمین مالی نشرات عمومی (ARD, ZDF, 3Sat, Arte, Kika, Deutschlandradio……) استفاده می شود. همه باشندگان آلمان موظف به پردخت این هزینه ها هستند، حتی اگر در خانه خود رادیو و تلویزیون نداشته باشند. می توانید.

لطفا توجه داشته باشید: افرادیکه از خدمات سوسیالی، جاب سنتر و بافوگ (BAföG  یا  BAB) استفاده میکنند، این هزینه ها را پرداخت نمیکنند اما باید درخواست معافیت request for exemption خود همراه با یک نامه تاییدی از اداره‌ای که هزینه های زندگی شانرا پرداخت میکنند، به مقامات مربوطه ارسال کنند. در صورت مشکل، می توانند با مرکز  حمایت از مصرف کنندگان Consumers’ Center تماس بگیرند.

وسایل خانه ارزان و مناسب از کجا تهیه کنم؟

در آلمان، فروشگاه های مختلف با قیمت های متفاوت برای تهیه مبلمان و وسایل خانه وجود دارد. اما برای کسانیکه نمیخواهند زباد هزینه کنند و یا از خدمات سوسیال و جاب سنتر استفاده میکنند، در بسیاری از شهرها به اصطلاح «فروشگاه های اجتماعی» Sozialkaufhäuser وجود دارد که مردم می توانند با قیمت های خیلی کم مبلمان، وسایل خانه و سایر کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. با نوشتن کلمه (Sozialkaufhäuser) با پسوند نام شهر خود می توانید آدرسهای این فروشگاه ها را در منطقه خود جستجو کنید. علاوه بر این، می توانید اقلام ارزان قیمت در بازارهای خرید و فروش اجناس دست دوم «فلومارکت» هم پیدا کنید. در هر شهر روزهای شنبه و یک شنبه این بازار ها راه اندازی میشود. همچنان در وب سایت های مانند ebay kleinanzeigen هم وسایل مورد نیاز خود را جستجو کنید و با قیمت ارزان بصورت نو و دست دوم خریداری کنید.

چگونه در مصرف گرمایش صرفه جویی و از کپک زدن خانه جلو گیری کنم؟

رطوبت داخلی باعث بوجود آمدن کپک (قارچ) میشود که هم به سلامتی شما آسیب میرساند و هم باعث تخریب خانه میشود. هنگامی که این قارچ ها رشد می کنند، از بین بردن آنها بسیار دشوار است. در اصل، صاحبخانه مسئول از بین بردن این مشکل و پوشش هزینه های مربوطه به آن است. با این حال، صاحب خانه تنها در صورتی این هزینه ها را می پردازد که مستاجر به دلیل گرمای نامناسب و عدم تهویه، سبب ایجاد آن نشده باشد و اگر ثابت شود که این مشکل بدلیل سهل انگاری مستاجر در مواظبت از درجه مناسب حرارت داخل خانه بوجود آمده، باید مستاجر این پول را پرداخت کند. بسیاری از مستاجران بدرستی مدت خنک و یا گرم کردن و درست تهویه کردن را رعایت نمیکنند، چنین رویکردی نه تنها موجب تشکیل قارچ می شود بلکه باعث افزایش هزینه های گرمایش نیز می شود.

هنگام تهویه درست، باز کردن پنجره ها به طور کامل برای حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بسیار مهم است. شما باید تمام آپارتمان را حداقل ۳-۴ بار در روز تهویه کنید. مهم است که بلافاصله پس از دوش گرفتن، پخت و پز یا خشک کردن لباس های شسته شده در داخل خانه، خانه را تهویه کنید تا رطوبت ایجاد شده بیرون شود.

لطفا توجه داشته باشید: معمولا هزینه های گرمایش در قراردادهای اجاره خانه گنجانده شده است. یک بار در سال، مصرف انرژی گرمایی شما بررسی خواهد شد. اگر بیش از مقدار پیش بینی شده در قرار داد استفاده کرده باشید، باید در پایان سال مبلغ اضافی را پرداخت کنید. و برعکس اگر از مقدار انرژی  پیش بینی شده کمتر مصرف کرده باشید، پول باقی مانده به شما بازپرداخت می شود. برای تأیید مصرف واقعی، صاحبخانه معمولا یک شرکت را استخدام می کند که هماهنگ کردن با شما یک قرار بگذارد و مقدار انرژی استفاده  شده نظر به رادیاتور مصرفی تعین کند. اگر إحساس میکنید اشتباهی در صورتحساب موجود است، می توانید با مرکز حمایت از مصرف کنندگان تماس بگیرید.

اگر در خانه چیزی خراب شود چه کنم؟

هنگامی که، به عنوان مثال، سیستم گرمایش خانه کار نمی کند و یا سیستم آب در آپارتمان مشکل ایجاد کرده است، باید بلافاصله به صاحبخانه یا مدیر ساختمان (Hausmeister) اطلاع دهید. شماره های تماس برای این مواقع در قرارداد اجاره و سایر اسنادی که در هنگام جابجاه شدن در خانه دریافت کرده اید موجود است. در بسیاری از خانه ها، اطلاعات تماس را می توانید در یک صفحه اطلاعاتی در ورودی ساختمان پیدا کنید. شما می توانید از طریق تلفن یا  هم به صورت کتبی مالک یا مدیر ساختمان را مطلع کنید. در اصل، مدیر ساختمان یک کارشناس را برای بازرسی آسیب و تعمیر آن ارسال می کند. معمولا صاحبخانه هزینه های مربوطه را پرداخت می کند. اگر صاحبخانه یا مدیر ساختمان را اطلاع ندهید و به رفع آسیب نپردازد و خسارت بزرگ شود برای شما دردسر ساز خواهد بود. اما اگر به زودترین فرصت خبر دهید و آنها از ترمیم و یا پرداخت هزینه خود داری کنند، باید با مرکز مصرف کنندگان یا انجمن حمایت از مستاجران (Mietschutzverein) تماس بگیرید. در اصل، صاحبخانه موظف است که خسارات را تعمیر کند. در اکثر انجمن های حمایت از مستاجران، قبل از اینکه شما بتوانید از مشاوره و راهنمایی های آنها استفاده کنید، باید عضو شوید. بعد از عضو شدن، شما مجبور به پرداخت هزینه (مبلغ بسیار کم) عضویت سالانه هستید. در اینجا شما می توانید یک انجمن حفاظت مستاجران در منطقه خود پیدا کنید.

به چه قواعدی باید توجه کنم؟

هر آپارتمان یا خانه ای که شما اجاره میکنید در کل آن ساختمان یک سری مقرراتی عمومی برای نظم ساختمان (Hausordnung) وجود دارد که باید همه از آن باخبر باشند و رعایت کنند. بطور مثال، آزار و اذیت  همسایگان با ایجاد سر و صدای زیاد در آلمان (Ruhestörung) نامیده می شود و ممنوع است.
برای جلوگیری از هر گونه مشکل، مواظب ساعات آرامش (Mittags- und Nachtruhe) ، میزان سر و صدا در آپارتمان و روز های تعطیل مانند یکشنبه (Sonntagsruhe) که اغلب در قراردادهای اجاره نوشته شده باشید. اگر مرتبا این مقررات را نقض کنید، صاحبخانه شما ممکن است قرارداد اجاره شما را لغو کند. از دیدگاه قانونی، اختلال ناشی از سر و صدا به عنوان یک جرم اداری  باعث میشود جریمه نقدی پرداخت کنید. برای اجتناب از بروز مشکل با همسایگان خود، بهتر است مقررات مربوط به جدا سازی زباله ها را نیز در نظر بگیرید. در فصل «جداسازی زباله ها» بیشتر در باره این مقررات در آلمان بخوانید. علاوه بر این، شما همچنین باید قوانین مربوط با حیوانات خانگی را هم طوری که در قرار داد شما درج شده رعایت کنید.  در فصل «حیوانات خانگی» در این باره بیشتر بخوانید.

چگونه میتوانم قرارداد اجاره را فسخ کنم؟

به عنوان یک مستاجر، شما همیشه می توانید یک قرارداد اجاره‌ی نامحدود را با اطلاع قبلی (سه ماه قبل « Kündigungsfrist ») به صاحب خانه و یا شرکت مربوطپایان دهید. نامه لغو قرار باید قبل از سومین روز کاری یک ماه، به صاحبخانه برسد. در برخی موارد، دوره اطلاع ممکن است کوتاهتر باشد. دوره لغو بستگی به آنچه که در قرارداد توافق شده است دارد.

لطفا توجه داشته باشید: اگر قرارداد اجاره مدت مشخصی داشته باشد، معمولا قبل از ختم تاریخ درج شده در قرارداد، نمی توانید ان را لغو کنید. برای بررسی اینکه آیا قرارداد اجاره  شما از لحاظ قانونی معتبر است یا خیر، با مرکز مصرف کنندگان (Verbraucherzenterale) یا انجمن حمایت از مستاجران تماس بگیرید.  اینجا شما می توانید یک انجمن حفاظت مستاجران در منطقه خود پیدا کنید.

در چه مواردی صاحب‌خانه میتواند قرارداد اجاره را لغو کند؟

در آلمان هیشه حق با مستأجر است، بنابراین صاحبخانه شما بدون دلیل قانونی نمیتواند قرارداد شما را لغو کند. لغو قرارداد از سوی صاحبخانه فقط تحت شرایط زیر ممکن است:

·      هنگامی که صاحب‌خانه آپارتمان و یا خانه را برای رهایش خود و یا اعضای خانواده خود (استفاده شخصی «Eigenbedarf ») نیاز داشته باشد. در چنین مواردی صاحبخانه شما باید مدرکی مبنی بر اینکه خانواده اش نیاز به زندگی در این آپارتمان  دارند، ارائه دهد. و اگر دلایل کافی برای ماندن به خانه (به عنوان مثال، بیماری شدید) داشته باشید، صاحبخانه نمی تواند از شما بخواهد حتما خانه را ترک کنید. حتی زمانی که شما مجبور به ترک آپارتمان هستید، صاحبخانه باید به شما وقت کافی برای جستجوی یک خانه جدید بدهد. مدت زمان این دوره به مدت زمان اجاره شما بستگی دارد.

·      هنگامی که صاحبخانه بخواهد خانه را تخریب کند. در این مورد، صاحب خانه باید به اندازه کافی وقت بدهد تا یک آپارتمان جدید جستجو کنید. مدت زمان این دوره به مدت زمان اجاره شما بستگی دارد.

·      اگر اجاره خانه را به مدت دو ماه پرداخت نکردید  باشید، در چنین مواردی، فسخ بدون اخطار نیز مجاز است، به عنوان مثال صاحب خانه می تواند بلافاصله درخواست کند تا آپارتمان را ترک کنید.

·      در صورتیکه شما با ایجاد سر وصدا به طور مرتب آرامش ساختمان را از بین ببرید و همسایگان را مورد آزار و اذیت قرار داده باشید. در این مورد، صاحب خانه باید رسما به شما هشدار دهد. اگر مشکل حل نشود، او می تواند بدون اطلاع شما قرارداد را لغو کند.

·      اگر شما آپارتمان را بدون اجازه صاحب خانه به فرد دیگری اجاره دهید و صاحب خانه آن را ثابت کند. در چنین مواردی، فسخ بدون اخطار نیز مجاز است، یعنی صاحب خانه می تواند بلافاصله درخواست  کند که آپارتمان را ترک کند.

اگر صاحب خانه قرارداد اجاره را لغو کند، با یک انجمن حمایت از مستاجران تماس بگیرید. بسیاری از قرارداد های لغو شده توسط مالک، مطابق با قانون نیستند، بنابراین شما می توانید با ابزار قانونی با آن مقابله کنید. در اینجا شما می توانید یک انجمن حفاظت مستاجران در منطقه خود پیدا کنید. همچنین می توانید با مرکز حمایت از مصرف کنندگان تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: در آلمان کدام شرکت برق ارزان تر است ؟ مقایسه آنلاین قیمت ها

کجا می توانم مشاوره و پشتیبانی دریافت کنم؟

اگر با صاحبخانه یا همسایه  های خود مشکل دارید، می توانید از یک انجمن حمایت از مستاجران (Mieterschutzbund) و یا یک انجمن مستاجران (Mieterverein) مشاوره بگیرید.برای  استفاده از خدمات  انجمن های حمایت از مستاجران  باید عضو این انجمنها باشید.  هزینه عضویت در این انجمن ها سالانه تقریبا پنجاه یورو است. در مقابل شما مشاوره و کمکهای حقوقی دریافت خواهید کرد. انجمن  های حمایت از مستاجران در منطقه خود را در این وب سایت Mieterschutzbund in Ihrer Nähe. پیدا خواهید کرد.

اگر از طرف صاحبخانه یا همسایگان خود مورد تبعیض قرار گرفته اید، می توانید با دفتر ضد تبعیض نیز تماس بگیرید. مراکز مشاوره در منطقه خود را در وب سایت  antidiskriminierungsstelle.de  پیدا کنید.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.