بررسی پیش نویس دستورالعمل فوق العاده خاص مشمول کسور بازنشستگی (موضوع جزء ۳ بند ب ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت)
راهش- در نخستین شورای معاونان توسعه مدیریت و منابع دستگاههای اجرایی با حضور معاون رئیسجمهور پیش نویس دستورالعمل فوق العاده خاص مشمول کسور بازنشستگی (موضوع جزء ۳ بند ب ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت) بررسی شد.
به گزارش راهش به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اداری و استخدامی کشور، نخستین نشست هماندیشی دکتر علاءالدین رفیعزاده؛ معاون رئیسجمهور و رئیس این سازمان با معاونان توسعه مدیریت و منابع دستگاههای اجرایی و سازمانهای وابسته در دولت چهاردهم، ۲۳ آبانماه با حضور دکتر عبدالناصر همتی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی، در این وزارتخانه برگزار شد.
رفیعزاده در این نشست ضمن ابراز خرسندی از تشکیل جلسه در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: قدم اول این است که بپذیریم، وضعیت نظام اداری ما در حال حاضر خوب نیست و خدماتی هم که دولت ارائه میدهد؛ نتوانسته رضایت مردم را به طور کامل جلب کند.
وی افزود: بورکراسی ناکارآمد میتواند بهترین برنامهها را به زمین بزند.
متاسفانه نگاه کارشناسی در چند سال اخیر در تصمیمگیریها افت داشته است و وقتی نگاه کارشناسی افت میکند، تصمیمات پخته گرفته نمیشود.
رفیعزاده با اشاره به دستور رئیسجمهور در افزایش نظارت و ارزیابی دقیق عملکرد دستگاههای اجرایی و پرداخت مبتنی بر عملکرد، گفت: ۹۰ درصد بودجه کشور در حال حاضر صرف امور جاری میشود و این در حالی است که نظام پرداخت فعلی نیز نامتوازن است. از آن سو بهرهوری در دستگاههای اجرایی نیز مطلوب نیست و برای ارتقاء آن نیازمند همفکری هستیم.
معاون رئیسجمهور برنامهریزیها برای حل این مسائل را در سه سطح کلان، تسهیلگر و اجرایی دستهبندی کرد و گفت: برنامهریزی در سطح کلان، یعنی شورایعالی اداری و وزرای دستگاهها، برای احیای مجدد نقش و جایگاهشان صورت بگیرد.
وی با تاکید بر عقلانیت و تصمیمگیریهای مبتنی بر نظرات کارشناسی ادامه داد: سازمان اداری و استخدامی کشور در سطح دوم، به عنوان تسهیلگر قرار دارد و ما در این سطح از همفکری و هماندیشی با نخبگان و کارشناسان دستگاههای اجرایی استفاده میکنیم. از طرفی ما تلاش کردیم در سازمان اداری و استخدامی کشور، افرادی را منصوب کنیم که منش کارشناسی و تخصصی داشته باشند.
رفیعزاده با بیان اینکه اگر دستگاهها همراهی و اجرا نکنند، اتفاقی در نظام اداری رخ نخواهد داد، افزود: در سطح سوم که اجرای برنامههاست، دستگاههای اجرایی کشور قرار دارند و میبایست با ارائه برنامههای عملیاتی، کار را دنبال کنند و در این شورای معاونان توسعه نیز پاسخگو باشند. ما در این خصوص، بحث نظارت را جدی خواهیم گرفت و خروجی ارزیابیها را در جشنواره شهید رجایی ارائه خواهیم کرد.
معاون رئیسجمهور با اشاره به شعار دولت که اجرای برنامه هفتم است، بیان داشت: نخستین گام در سازمان اداری و استخدامی کشور، تدوین برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم است که با همفکری و هماندیشی در این شورا و نخبگان و خبرگان به تصویب میرسد و تا پایان دولت مبنای عمل قرار خواهد گرفت.
رفیعزاده در خصوص نقشهراه اصلاح نظام اداری که در این جلسه ارائه شد، گفت: کمیتههایی ذیل این شورا دیده شده که میتوانند به پیشبرد اهداف و تدقیق برنامهها کمک کنند. همچنین باید در نظر داشت که تبیین صحیح برنامهها و اطلاعرسانی و آموزش صحیح و دقیق آن به مدیران و بدنه کارشناسی دستگاهها بسیار مهم است.
معاون رئیسجمهور در پایان، آموزش اثربخش و کارآمد کارکنان و مدیران دستگاههای اجرایی را به عنوان ماموریت دیگری که رئیسجمهور برای سازمان اداری و استخدامی کشور تعریف کرده است، برشمرد و افزود: بکارگیری مدیران کارآمد و عملگرا که تولیگری آن با معاونان توسعه مدیریت و منابع دستگاههاست، یکی از لازمههای رسیدن به اهداف برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم است.
بررسی پیش نویس دستورالعمل فوقالعاده خاص مشمول کسور بازنشستگی
بررسی پیشنویس “برنامه اصلاح نظام اداری در دولت چهاردهم’ بررسی پیشنویس “دستورالعمل فوقالعاده خاص مشمول کسور بازنشستگی” موضوع جزء ۳ بند ب ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت و همچنین بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه “تربیت ۵۰۰ مدیر جوان و کارآمد در نظام اداری” از برنامههای نشست بود.