راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

مالیات نقل و انتقال ملک در دفترخانه‌

استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک به صورت آنلاین و الکترونیکی

در دفترخانه‌های اسناد رسمی، چند سالی است که درباره آن اطلاع رسانی می‌شود.

مهرماه سال ۹۴ رییس کانون سردفتران و دفتریاران از دریافت کلیه استعلامات موضوع ماده ۱۸۷ قانون

مالیات‌های مستقیم دفاتر اسنادرسمی شهر تهران به صورت الکترونیکی خبر داده بود.

محمدرضا دشتی اردکانی آن زمان تصریح کرد: از اول آذرماه پاسخ کلیه استعلامات

دفاتر اسنادرسمی از سازمان امور مالیاتی به صورت الکترونیکی خواهد بود.

اما به هر دلیل تاکنون استعلام آنلاین و الکترونیک مالیات در تمام دفاتر اسناد رسمی اجرایی نشده است.


تنها بخشی از دفاتر اسناد رسمی به صورت پایلوت مالیات نقل و انتقال ملک و املاک مسکونی را انجام می‌دهند.

مالیات نقل و انتقال ملک

مالیات نقل و انتقال ملک با کرونا آن لاین شد

در همین زمینه روز گذشته، علی فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود

محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارائی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:


با اعلام رسمی رئیس سازمان امور مالیاتی با توجه به پیاده سازی کامل سیستم مالیات نقل و انتقال املاک

در تمام دفاتر اسناد رسمی شهر تهران از اول اسفند ماه، این خدمت در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران

«صرفا» از طریق این دفاتر و به صورت الکترونیکی و آنلاین ارائه می‌شود.

از سوی دیگر کانون سردفتران اسناد رسمی در با انتشار اطلاعیه‌‌ای همین خبر را اینگونه اعلام کرده است:

به منظور ایجاد تمهیدات لازم جهت جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس کرونا


و برای رفاه حال مردم، تمام دفاتر اسناد رسمی شهر و استان تهران اعم از دفاتر پایلوت و سایر دفاتر
آمادگی خود را برای ارسال استعلام

و اخذ مفاصاحساب مالیاتی جهت تنظیم اسناد قطعی و قطعی رهنی املاک با کاربری مسکونی
دارای پایان کار اعلام داشته

تا از تردد زاید هموطنان بین دفاتر اسناد رسمی و مراجع مالیاتی جلوگیری بعمل آید.

آیا تمام دفترخانه‌ها مالیات نقل و انتقال را آن لاین انجام می‌دهند؟

اینکه آیا تمام دفاتر اسناد رسمی از فردا مالیات نقل و انتقال ملک را به صورت آنلاین انجام می‌دهند یا خیر را باید منتظر ماند و دید.

اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دفاتر اسناد رسمی غیر پایلوت

تجربه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک را تاکنون نداشته‌‌اند ممکن است در عمل با مشکل مواجه شوند.

همچنین احتمال آن می‌رود برخی دفاتر اسناد رسمی کلا از

انجام این کار تا زمانی که نسبت به رویه‌های آن تسلط پیدا کنند امتناع نمایند.

غیر از استعلام مالیات نقل و انتقال ملک، مابقی استعلام‌ها چه می‌شود؟


غیر از مالیات، دفترخانه اسناد رسمی فقط می‌بایست از اداره ثبت استعلام کند که آن توسط دفترخانه انجام می‌شود و نیازی به مراجعه مستقیم متعاملین نیست.


فقط استعلام شهرداری به صورت حضوری انجام می‌شود که دفترخانه موظف به دریافت مفاصاحساب شهرداری نیست

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.