راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات لازم درباره عوارض و مفاصاحساب شهرداری در دفترخانه

برای تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی (محضر)، مدارک مختلفی مورد نیاز است که یکی از آنها مفاصاحساب شهرداری است. 

مفاصاحساب شهرداری سندی است که توسط شهرداری (در تهران مناطق شهرداری) صادر می شود و در آن اعلام می شود که یک ملک و یا خانه هیچ گونه بدهی ای به شهرداری ندارد.

بدهی املاک به شهرداری ها شامل عوارض نوسازی و پسماند است که در املاک تجاری عوارض مشاغل (عوارض کسب و پیشه) نیز به آن اضافه می شود. به طور سالانه شهرداری ها برای املاک مسکونی و تجاری این قبوض را صادر و برای مالکین آن ها ارسال می کنند.

آیا دفترخانه الزام به اخذ عوارض و مفاصاحساب شهرداری دارد؟

برای پاسخ به این سوال اول باید مشخص شود ملک تجاری است یا مسکونی؟ در املاک تجاری و مغازه استعلام از شهرداری و اخذ مفاصاحساب در دفترخانه و محضر الزامی است

اما در املاک مسکونی دفترخانه الزامی به این کار ندارد.

البته اگر خریدار ملک در معامله از فروشنده درخواست مفاصاحساب کرده باشد دفترخانه بنا بر درخواست متعاملین می تواند

استعلام شهرداری بدهد و بعد از اخذ مفاصاحساب اطلاعات آن را در سند رسمی نیز ثبت کند.

در تمام املاک مسکونی، دفترخانه مفاصاحساب شهرداری نمی گیرد؟

خیر، یک استثنا در این خصوص وجود دارد و آن هم اسناد رهنی مسکن است.

در این اسناد معمولا بانک به عنوان یکی از طرف های معامله وجود مفاحساب را در عقدنامه خود ذکر کرده است.

برای همین در اسنادی که دفترخانه برای رهنی مسکن دارد، استعلام عوارض شهرداری و پرداخت مفاصاحساب آن الزامی است. دفترخانه برای این اسناد نمی تواند بدون مفاصاحساب شهرداری سند را تنظیم کند.

آیا مفاصا حساب شهرداری را اینترنتی و غیر حضوری می توان پرداخت کرد؟

مفاصاحساب شهرداری فقط به صورت حضوری و آن هم در صورتی که مالک نامه استعلام از دفترخانه داشته باشد ارایه می‌شود.
در سایت شهرداری تهران به آدرس http://tax.tehran.ir فقط امکان پرداخت کامل یا اقساطی عوارض شهرداری است. در این سایت و هیچ سایت اینترنتی دیگری مفاصاحساب صادر نمی‌شود.

قانونا فروشنده باید به خریدار مفاصاحساب بدهد؟

در صورتی که توافق خاصی بین خریدار و فروشنده ملک مسکونی صورت نگرفته باشد، عوارض شهرداری یکی از بدهی ها و دیون مالک است که خریدار می تواند به صورت قانونی از فروشنده پرداخت آن و تسویه این بدهی را بخواهد.

چگونه از شهرداری مفاصا حساب بگیریم؟

مالک ابتدا به اداره مالیات منطقه شهرداری مراجعه می‌کند.

برای گرفتن مفاصاحساب شهرداری، نامه استعلام دفترخانه الزامی است و معمولا شهرداری ها بدون این نامه  و به طور مستقیم به مالک یا خریدار مفاصاحساب نمی دهند.

البته پرداخت قبوض و بدهی های شهرداری ملک توسط فروشنده و هر فردی که اطلاعات عمومی ملک را بداند امکان پذیر است.

برای اثبات مالکیت بهتر است اصل سند مالکیت، بنچاق و پایان کار را به همراه داشته باشد.

همچنین لازم است یکی از مدارک معتبر شناسایی مانند کارت ملی خود را نیز در دست داشته باشد.

اگر ملکی که برای آن دریافت مفاصاحساب خواسته می‌شود، ورثه‌‌ای باشد برگه انحصار وراثت، مالیات بر ارث و در صورت نداشتن پایان کار فیش عوارض همان سال را نیز داشته باشد

مدت زمان برای گرفتن مفاصاحساب شهرداری

به طور معمول گفته شده است که دریافت مفاصاحساب شهرداری یک هفته زمان می‌برد،

ابتدا جهت تشکیل پرونده، سپس پرداخت کلیه عوارض‌های شهرداری مانند پسماند و نوسازی پرداخت می‌شود و در مرحله آخر جهت اخذ برگه مفاصاحساب مراجعه می‌شود.

مدت زمان انجام کارهای اداری نیز بستگی به شهرداری منطقه دارد

ولی معمولا در همان روز مراجعه کارها انجام می‌شود و یک هفته برای زمان آماده شدن برگه مفاصاحساب است.

لازم به ذکر است این مراحل و زمان آن‌ها با توجه به تغییرات جاری شهرداری ممکن در شهرهای مختلف متفاوت باشد و در شهرداری تهران نیز مراحل تسریع شده باشد یا بشود.

مفاصاحساب شهرداری تا چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار مفاصاحساب های صادره از سوی شهرداری تهران تا پایان هر سالی که مفاصاحساب صادر می شود.

به عنوان مثال اگر در اردیبهشت هم مفاصاحساب صادر شود تا پایان آن سال ملک به شهرداری بدهی ندارد و هر چند دست هم آن ملک خرید و فروش شود با همان مفاصاحساب امکان تنظیم سند در دفترخانه هست.

آیا مفاصا حساب شهرداری را می توان با وکالت اداری دریافت کرد ؟

اخذ مفاصاحسا شهرداری مانند هر کار اداری دیگری قابل وکالت است.

یعنی مالک می‌تواند به هر شخصی وکالت اداری دهد تا مفاصاحساب و کلیه کارهای اداری دیگری وی را برای مراحل مختلف یک معامله انجام دهد.

برای اطلاعات بیشتر درباره مفاصاحساب شهرداری و وکالت کاری و اداری دریافت مفاصاحساب شهرداری با ما تماس بگیرید.

عوارض شهرداری ملک چگونه پرداخت می شود؟

عوارض نوسازی، پسماند و در املاک تجاری عوارض مشاغل همگی به طور سالانه برای مالکین به صورت قبض ارسال می شود.

با داشتن شماره قبض و شماره پرداخت این قبوض می توان بدهی های عوارض شهرداری را پرداخت کرد. اگر قبض عوارض شهرداری نداریم چطور بدهی را پرداخت کنیم؟

برای این مورد دو راه حل وجود دارد، یکی مراجعه مستقیم به شهرداری و گرفتن قبض های جدید و دیگری مراجعه به سایت شهرداری http://tax.tehran.ir/ به عنوان مثال شهرداری تهران.

در این سایت با داشتن اطلاعات عمومی ملک امکان نمایش بدهی ها و پرداخت آنلاین عوارض حتی پرداخت اقساطی عوارض شهرداری وجود دارد.

عوارض شهرداری

اطلاعات لازم برای پرداخت الکترونیک عوارض شهرداری
برای پرداخت آنلاین عوارض شهرداری تهران بعد از مراجعه به سایت شهرداری شماره شناسایی های ردیف ملک و بلوک لازم است.

اگر شما این اطلاعات را نداشته باشید با مراجعه به سایت نقشه تهران به آدرس  https://map.tehran.ir/  نیز می توانید آنها را پیدا کنید.

آیا درباره مفاصاحساب سوال دیگری دارید؟ آیا خود شما اطلاعات بیشتری در این خصوص دارید؟ در بخش نظرات  می توانید دراین باره گفت و گو کنید و مشارکت کنید. 

۳.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)
11 نظرات
  1. آرش می گوید

    با سلام
    اگر دفتر خانه ای با فروشنده برای ملک تجاری با هم توافق کرده باشند که استعلام شهرداری و نوسازی نگرفته باشد و سند را بدون استعلام شهرداری به نام خریدار جدید واگذار کند و بعد از ثبت سند و پرداخت کامل پول به فروشنده متوجه این قضیه شویم تکلیف چیست و از چه طریق قانونی می توان پیگیر شد ؟ ممنون میشم در این زمینه اگر کسی اطلاعاتی دارد من رو راهنمایی کند .با تشکر

  2. علیرضا غائب می گوید

    سلام
    عوارض نوسازی و پسماند از چه زمانی محاسبه و قابلیت. پرداخت دارد؟
    از زمان صدور پروانه ساخت؟
    از زمان ساخت بنا؟
    از زمان صدور صورتجلسه تفکیکی؟
    از زمان صدور پایان کار؟
    از زمان صدور سند؟

    سپاس.

  3. کاظمی می گوید

    با سلام
    بعد از مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک شهر
    بایستی منتظر دریافت پیامک باشیم تا دوباره به همان دفتر مراجعه نماییم.
    متن پیامک چیست؟

  4. محمد بدری می گوید

    سلام برای گرفتن مفاصاحساب ملکی که ۲ مالک دارد و سند ملک به صورت ۳ دانگ از ۶ دانگ است که یکی از مالکین سند ۳ دانگ از ۶ دانگ را دارد و مالک دیگر سند ندارد ولی پایان کار ساختمان اخذ شده است به نام هر ۲ مالک آیا مالکی که سند دارد میتواند موقع نقل و انتقال مفاصاحساب کل ساختمان را از دفاتر خدمات شهر اخذ کند.

  5. حسینی می گوید

    سلام
    ماکه سرقفلی مغازه ای رو داریم ،و حکم غیابی دادگاه برای فروش داریم
    ولی مفاصا رو به ما نمیده شهرداری،ماهم نمیتونیم بفروشیم،چه کاری میشه کرد؟
    خود مغازه هیچ بدهی به شهرداری نداره
    ممنون

  6. ناشناس می گوید

    مفاصاحساب اپارتمان و پایان کار چقدر زمان میبره ؟

  7. ساسان می گوید

    با سلام طریقه محاسبه این عوارض چگونه است برای ملک های تجاری؟

  8. محمد می گوید

    مفا صا حساب شهرداری آیا هزینه بالا هست برای ده سال وشامل چه مواردی می باشد؟

  9. ناشناس می گوید

    واحد هایی با سند مسکونی و موقعیت اداری خریدم ، فروشنده تمام فیش های شهرداری را پرداخت کرده اما برگه مفاصا حساب ندارد ، میگه اکثر واحد های موقعیت اداری این شکلی هستن ، در گزارش شهرداری ذکر شده که مسکونی استفاده نمیشه و ی سری ایرادات گرفتن که یا باید تخریب بشه یا سند اداری بشه ، درسته ایا ؟؟؟؟ کلا برای واحدهای موقعیت اداری به چه صورت هست ؟؟؟

  10. مجید می گوید

    سلام. من آپارتمانی از برادرم خریدم،تمامی عوارض هم پرداخت شده، تمامی مدارک هم دارم، حتی نقشه هوایی، تفکیکی.. ولی قبض عوارض پسماند و نوسازی بنام مالک قبلی یعنی برادرم صادر شده. من پرداخت کردم، حالا برای تغییر و تصحیح باید به کجا مراجعه کنم؟

  11. فرزاد می گوید

    سلام من به تازگی یه واحد اپارتمان خریدم و به فروشنده میگم باید عوارض شهردلری که مربوط به این ۱۰سال ساخت خانه را از شهرداری بگیری .میگه این عوارض مربوط به موقعیه که بخای واسه خونه سند بگیری.ایا درسته یا او حتما باید عوارض کل این چند سال را بگیرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.