پیشنویس دستورالعمل نحوه پرداخت فوق العاده خاص قانون برنامه هفتم (نامه شماره ۸۵۸۷۲ مورخ ۰۴/۰۹/۱۴۰۳ سازمان اداری و استخدامی کشور)
موضوع: ارسال پیشنویس اولیه دستورالعمل نحوه فوق العاده خاص به کارکنان دستگاههای اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه
با سلام و احترام؛
با عنایت به مباحث مطروحه در اولین نشست سازمان با معاونین محترم توسعه مدیریت و منابع دستگاههای اجرایی و رؤسای محترم سازمانهای وابسته در تاریخ ۲۳/۰۸/۱۴۰۳، به پیوست پیشنویس اولیه «دستورالعمل فوقالعاده خاص» موضوع جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، جهت استحضار ایفاد میگردد.
خواهشمند است نظرات پیشنهادی و تکمیلی خود را پیرامون مفاد دستورالعمل و شاخصهای تعیین شده برای تعیین فوق العاده خاص، حداکثر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه مورخ ۱۴/۰۹/۱۴۰۳ جهت بررسی و جمع بندی نهایی برای سیر مراحل تصویب در هیئت وزیران به این سازمان ارسال نمائید.
ذبیح اله سلمانی- معاون سرمایه انسانی
مستند قانونی برقراری فوق العاده خاص:
قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ماده ۱۰۶- به منظور ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی، افزایش انگیزه کارکنان دولت برای ارائه خدمات کیفی، ساماندهی جذب بکارگیری و همچنین توسعه کیفی کارکنان وزارتخانهها، شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی زیر مجموعه قوه مجریه اقدامات زیر انجام میشود: ب- … ۳- دولت مجاز است به منظور عدالت در پرداخت افزایش بهرهوری و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاههای اجرائی و نیز تقویت امور حاکمیتی و نظارتی از جمله دستگاههایی که بر فعالیت شرکتها نظارت دارند، نسبت به وضع فوقالعاده خاص مشمول کسور اقدام قانونی به عمل آورد. تبصره- بندهای فوق شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و مجلس، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نمیشود. |
اهداف برقراری فوقالعاده خاص:
- عدالت در پرداخت
- افزایش بهرهوری
- بهبود عملکرد
- نگهداشت نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی
- تقویت امور حاکمیتی
- افزایش انگیزه
پیشنویس دستورالعمل نحوه پرداخت فوق العاده خاص در دستگاههای اجرایی زیر مجموعه قوه مجریه
ماده ۱- در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- قانون: قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
ب- قانون مدیریت: قانون مدیریت خدمات کشوری
ج- دستگاه اجرایی: تمامی وزارتخانهها، شرکتهای دولتی و مؤسسات دولتی زیر مجموعه قوه مجریه
د- کارکنان: تمامی کارمندان رسمی، پیمانی قرارداد کار معین شاغل در دستگاههای اجرایی
هـ- شورا: شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده (۷۴) قانون مدیریت
و- ضریب ریالی: ضریب ریالی افزایش سالانه حقوق کارکنان دستگاههای اجرایی (موضوع تبصره ماده ۶۴ قانون مدیریت) که در سال ۱۴۰۴ به میزان ۵۷۹۵ ریال است.
ز- سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور
ح- مشاغل حاکمیتی: مشاغلی که در راستای انجام امور حاکمیتی موضوع ماده (۸) قانون مدیریت باشد.
ط- مشاغل نظارتی: مشاغلی که نظارت بر فعالیتها و یا حسن جریان امور از وظایف اصلی آن محسوب شود.
ماده ۲- از ابتدای سال ۱۴۰۴ به منظور عدالت در پرداخت افزایش بهرهوری و نگهداشت نیروی انسانی و تقویت حاکمیتی و نظارتی، به کارکنان دستگاههای اجرایی فوقالعاده خاص در چارچوب مفاد این دستورالعمل قابل پرداخت است. دستگاههای اجرایی موظفاند معادل ریالی امتیازات مربوط به فوقالعاده خاص هر یک از کارکنان را حسب مورد شرح زیر در یک ردیف مستقل تحت همین عنوان در احکام کارگزینی و قراردادهای آنها درج و در قسمت توضیحات شرح حکم کارگزینی، میزان امتیاز مؤلفه یا مولفههای تعیینکننده این فوقالعاده را ذکر نمایند.
مولفه شغل؛
۱-۲- کارکنان شاغل در مشاغل حاکمیتی در سطح ملی استانی و شهرستان به ترتیب ….، …. و …. امتیاز
۲-۲- کارکنان شاغل در مشاغل نظارتی در حوزه جغرافیایی ملی استانی و شهرستان به ترتیب …، …. و …. امتیاز
۳-۲- کارکنان شاغل در برخی مشاغل خاص با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تصویب شورا تا سقف …. امتیاز
مؤلفه شاغل؛
۳-۵- نخبگان مشمول آیین نامه جذب و نگهداشت سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبگان در دستگاههای اجرایی (موضوع تصویب نامه شماره مورخ هیئت وزیران) حداکثر تا سقف ….. امتیاز.
۵-۲ بر اساس بازار کار داخلی و بینالمللی تاثیر اقتصادی فعالیتها در درآمد ملی و نظایر آن، برای حداکتر (۱۰) درصد کارکنان هر دستگاه اجرایی با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه تا سقف …….. امتیاز.
مؤلفه عملکرد و بهرهوری؛
۳-۷- کارکنان آن دسته از دستگاههای اجرایی که بر اساس نمرات بهرهوری اعلامی از جانب سازمان ملی بهرهوری ایران بهرهوری آنان طی سال مورد ارزیابی در سطح «عالی» و «خوب» تعیین شده است، از تاریخ ابلاغ سطح بهرهوری به دستگاه اجرایی تا ابلاغیه سال آتی به ترتیب حداکثر تا سقف …. و …. امتیاز.
۷-۲- کارکنان آن دسته از دستگاههای اجرایی که میانگین رضایت مردم از عملکرد کارکنان آنها طی سال مورد ارزیابی که توسط سازمان بر اساس نتایج سامانه سنجش رضایت مردم (موضوع ابلاغیه شماره ۲۴۲۵۳۸ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ رئیس دفتر رئیسجمهور) در سطح «عالی» اعلام شده است، از تاریخ ابلاغ به دستگاه اجرایی تا …… امتیاز.
۸-۲- دستگاههای اجرایی که عملکرد آنها بر اساس مجموع امتیاز مکتسبه در شاخصهای عمومی و اختصاصی (موضوع بخشنامه شماره ۹۴۹۱۲ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۳) طی سال مورد ارزیابی با تأیید سازمان در سطح «عالی» و «خوب» تعیین شده باشد، به جداکثر تا …… امتیاز و …… امتیاز. نحوه توزیع این امتیاز بین کارکنان هر دستگاه اجرایی بر اساس نمرات ارزشیابی عملکرد کارکنان و شورای راهبری تحول اداری ذیربط تعیین میشود.
مؤلفه شرایط محیط کار:
۹-۲- کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعهیافته موضوع -۱۰-۲ کارکنان شاغل در مناطق بد آب و هوای موضوع دستورالعمل پرداخت فوق العاده مناطق کمتر : آب و هوا از یک تا چهار به ترتیب … امتیاز تا ….. امتیاز
۱۱-۲- کارکنان شاغل در جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک …… امتیاز
مؤلفه متناسب سازی پرداختی شاغلان:
۱۲-۲- کارکنان مشمول قانون مدیریت که وفق قوانین و ضوابط مربوطه از فوق العاده خاص و یا هر نوع پرداخت مشابه مازاد بر اقلام پرداخت مندرج در قانون مذکور برخوردار نشده و یا نمیشوند برابر ……. امتیاز.
تبصره: مبالغ ریالی فوق العاده خاص موضوع این ماده از حاصلضرب امتیازات مربوطه در ضریب ریالی محاسبه میشود.
ماده ۳- فوق العاده خاص موضوع این دستورالعمل غیر مستمر و مشمول کسور بازنشستگی بوده و بدون تأثیر در سایر اقلام پرداخت صرفاً در محاسبه حقوق بازنشستگی، پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی قابل محاسبه است.
ماده ۴- دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به ثبت کامل اطلاعات مربوط به اعمال فوق العاده خاص موضوع این دستورالعمل در زیر سامانههای مرتبط با حقوق و مزایای کارکنان ذیل سامانه یکپارچه نظام اداری (سینا) اقدام نمایند.
ماده ۵- برخورداری از فوقالعاده خاص موضوع این دستورالعمل برای کارکتانی که بر اساس قانون کار در دستگاههای اجرایی بکارگیری میشوند، مشروط به دارا بودن قرارداد مستقیم آنها با دستگاه اجرایی و طرح طبقهبندی مشاغل کارگری (مورد تأیید سازمان) در سقف اعتبارات مصوب دستگاه اجرایی امکانپذیر است.
ماده ۶- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است هر ساله اعتبار لازم برای پرداخت این فوقالعاده را در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی نماید.
ماده ۷- بازنگری مفاد و امتیازات موضوع این دستورالعمل بر عهده شورا میباشد.
ماده ۸- نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی و ذیحساب مدیر امور مالی دیربط است.
لینک کپی شد