راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آدرس شعب دیوان عالی کشور

دیوان عالی کشور داری ۴۰ شعبه دایر میباشد که شعب مستقر در تهران به این آدرس است تهران ، خیابان خیام ، روبروی پارک شهر ، کاخ دادگستری . آدرس شعب قم میدان آزادگان ، بلوار شهید عابدی ، جنب دادگستری قم ، ساختمان دیوان عالی کشور و آدرس شعب مشهد دیوان عالی کشور استان خراسان رضوی ، مشهد ، بلوار ساجدی ساخنمان ادره کل دادگستری است .

دیوان عالی کشور در کنار دیگر مراجع قضایی مثل مراجع عمومی ، مراجع استثنایی و دادسرا یکی از مراجع قضایی کشور است که عهده‌دار نظارت بر فعالیت دادگاه ‌ها است . دیوان عالی کشور وظیفه کنترل دقیق عمل کرد و طرز کار محاکم را بر عهده دارد .

دیوان عالی بالاترین مرجع دادرسی کشور است که در رأس همه دادگاه‌ها و مراجع دادرسی قرار دارد . بر این مبنا در صورتی که مشاهده کند در جریان رسیدگی‌ های محاکم پیشین ، قواعد و قوانین ماهوی یا شکلی رعایت نشده است

حکم را نقض و برای رسیدگی صحیح و مطابق قانون ، پرونده را به دادگاه‌ تالی هم رده با دادگاه قبلی که حکم آن نقض شده است ارجاع می‌ دهد و اگر حکم یا قرار صادره را موافق قوانین دریابد آن را تأیید و ابرام نموده ، جهت اجرای حکم یا قرار صادره به مرجع صادر کننده آن ارسال می کند .

حال ممکن است برای اصحاب دعوایی که در مرحله رسیدگی در دیوان عالی کشور هستند این سوال پیش آید که دیوان عالی کشور کجا است ؟ در این مقاله ضمن تعریف مختصری که در مورد دیوان عالی کشور کردیم به این موضوع نیز خواهیم پرداخت که آدرس و شماره تلفن دیوان علی کشور و شعب آن کجا است .

آدرس و شماره تلفن دیوان عالی کشور
گفته شد که دیوان عالی بالاترین و مرجع عالی دادرسی کشور است که در رأس همه دادگاه ‌ها و مراجع قضایی دادرسی قرار دارد و چنانچه دریابد رسیدگی‌ های انجام شده در محاکم قبلی ، قواعد و قوانین ماهوی یا شکلی رعایت نشده است .

حکم آن دادگاه را نقض و برای رسیدگی صحیح و مطابق قانون ، پرونده را به دادگاه‌ تالی هم رده با دادگاه قبلی که حکم آن را نقض کرده است ارجاع می کند و اگر حکم یا قرار را موافق قوانین دریابد آن را تأیید و ابرام کرده و جهت اجرا به مرجع صادر کننده آن ارسال می ‌دارد .

دیوان عالی کشور دارای دو بخش است که عبارت است از :

شعب دیوان دیوان عالی کشور ، دیوان در حال حاضر ۴۰ شعبه دایر دارد .

هیأت‌ های عمومی دیوان عالی کشور ، که وظیفه صدور آرا وحدت رویه در دادگاه ها را بر عهده دارند .

مقر اصلی دیوان عالی کشور در تهران است که آدرس اصلی دیوان عالی کشور تهران ، خیابان خیام ، روبروی پارک شهر ، کاخ دادگستری است

شماره تماس : ۰۲۱۳۸۵۸۱ شماره تلفن با اداره روابط عمومی و تشریفات دیوان عالی کشور: ۳۸۵۸۲۵۰۶ – ۰۲۱ شماره فاکس روابط عمومی : ۰۲۱۳۳۹۴۵۷۷۹ پیگیری پرونده ازدبیرخانه : ۰۲۱۳۸۵۸۲۵۷۱

آدرس شعب دیوان عالی کشور
اشاره شد که در در حال حاضر دیوان عالی کشور شعبه ۴۰ دایر دارد که تحت نظارت مستقیم او فعالیت می کنند شعب این دیوان نیز حق رسیدگی به شکایات از آرای صادره توسط دادگاه‌ های پائین ‌رتبه ‌تر را دارند .

رسیدگی این دیوان به پرونده‌ ها به صورت شکلی است و طرفین دعاوی در دادگاه حاضر نمی‌ شوند مگر آن ‌که دیوان برای ادای توضیحات اقدام به احضار آن‌ها کند . رأی شعب این دیوان نیز به شکل نقض یا ابرام رأی دادگاه تالی است .

تا خرداد ماه سال ۱۳۹۳، دیوان عالی کشور ۴۲ شعبه داشته‌است که ۵ شعبه در قم، ۳ شعبه در مشهد و بقیه در تهران هستند .

آدرس شعب دیوان عالی کشور در تهران به صورت متمرکز در نشانی اصلی دیوان عالی کشور و با مقر اصلی دیوان که در تهران است یک مکان است . اما دیوان در قم و مشهد نیز دارای شعبه می باشد .

شعبات ۲۳- ۲۶ – ۲۷ -۳۱- ۳۳ – ۳۹ -و ۵۲ دیوان عالی کشور در قم مستقر می باشند . نشانی شعبات دیوان عالی کشور در قم :

قم – میدان آزادگان – بلوار شهید عابدی – جنب دادگستری قم – ساختمان دیوانعالی کشور

شماره تلفن شعبه قم ۳۶۶۳۲۱۷۱ -۳۶۶۳۲۲۶۵ – ۳۶۶۳۲۱۵۸

شعبات ۳ و ۵ نیز در شهر مشهد در ساختمان اداره کل دادگستری خراسان رضوی استقرار دارند . که به این آدرس : استان خراسان رضوی ، مشهد ، بلوار ساجدی و شماره تلفن : ۰۵۱ ۳۶۱۵ ۲۳۵۵ می باشد .

همانطور که در سایت دیوان عالی کشور نیز اعلام گردیده رسیدگی در دیوان غیر حضوری بوده و شعب دیوان در قم و مشهد نیز از پذیرش مراجعین محذور می باشند و جز در موارد خاص ملاقات با قاضی دیوان عالی کشور امکان پذیر نیست .

ارتباط با دیوان عالی کشور از طریق مراجعه حضوری وکیل میسر است .

سوالات متداول

۱- آیا دیوان عالی کشور به جز تهران در استان های دیگری هم وجود دارد ؟
بله در قم و مشهد هم دارای شعبی هستند که در متن مقاله توضیح داده شده است .

۲- آدرس مقر اصلی دیوان عالی کشور کجا است ؟
آدرس مقر اصلی این دیوان در تهران ، خیابان خیام ، روبروی پارک شهر ، کاخ دادگستری است .

۳- آیا دیوان عالی کشور بالاترین دادگاه است ؟
بله دیوان عالی کشور عالی ترین مرجع رسیدگی به شکایات است البته نه به صورت حضوری بلکه رای را از لحاظ مطابقت با قانون بررسی می کند .

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.