راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آشنایی با انواع پاسپورت ترکیه

آنچه در این یادداشت می‌خوانید:

اگر به دنبال آشنایی با انواع پاسپورت ترکیه هستید، این مقاله می‌تواند تا حدود زیادی به سوالات شما در زمینه ویژگی انواع پاسپورت ترکیه و مزایای پاسپورت ترکیه پاسخ دهد.

پاسپورت هر کشوری، باعث بهره‌مندی از مزایای شهروندی آن کشور می‌شود و بسته به قدرت پاسپورت، امکان رفت‌وآمد به کشورهای دیگر را برای صاحب آن فراهم می‌سازد.

به طور مثال، داشتن پاسپورت ترکیه یا به قول ترک‌ها همان «وطن داشی» باعث امکان رفت و آمد به تعداد زیادی از کشورهای اروپایی و آسیایی را فراهم می‌سازد. البته انواع گذرنامه ترکیه، شرایط دریافت و مزایای متفاوتی دارند. بر همین اساس، در این مطلب به معرفی انواع گذرنامه کشور ترکیه می‌پردازیم.

انواع پاسپورت کشور ترکیه

همانطور که گفتیم انواع گذرنامه کشور ترکیه دارای ویژگی‌ها و مزایای متفاوتی هستند. بنابراین، رتبه‌بندی گذرنامه ترکیه برای تمام افراد یکسان نیست.

در حقیقت رتبه‌بندی پاسپورت ترکیه برای هر فرد، با توجه به شرایط شخصی او تعیین می‌شود. بنابراین، بهتر است در ابتدا شناخت خوبی از انواع پاسپورت کشور ترکیه داشته باشید و بعد بهترین گزینه متناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید.

شماره۱: پاسپورت سبز یا پاسپورت ویژه ترکیه (Yeşil pasaport)

نوع اول از انواع گذرنامه ترکیه، پاسپورت ویژه ترکیه است. این پاسپورت متعلق به اقشار خاصی از جمله کارمندان رسمی دولت، نمایندگان مجلس، اعضای سابق شهرداری و سایر مشاغل مهم دولتی است. پاسپورت ویژه یا پاسپورت سبز در سی صفحه تنظیم می‌شود و اعتبار آن بسته به مهری است که روی آن ثبت می‌شود.

شماره۲: پاسپورت قرمز یا پاسپورت عمومی (Bordo pasaport)

بین انواع گذرنامه کشور ترکیه، پاسپورت قرمز همان پاسپورت عمومی است که به شهروندان خود ترکیه یا مهاجران واجد شرایط بالای هجده سال تعلق می‌گیرد. برای دریافت این پاسپورت، باید درخواست متقاضی توسط اداره نفوس ترکیه، که تحت نظارت وزارت کشور ترکیه عمل می‌کند، ثبت شود.

این اداره، پس از بررسی درخواست، در صورتی که متقاضی واجد شرایط باشد، مجوز صدور پاسپورت را برای مدت ده سال صادر می‌کند. لازم به ذکر است که این نوع از انواع گذرنامه کشور ترکیه برای افراد زیر هجده سال هم صادر می‌شود اما مدت اعتبار آن پنج سال است.

پاسپورت قرمز یکی از انواع گذرنامه کشور ترکیه است که به مهاجران ایرانی و غیر ایرانی که از طریق ویزای سرمایه‌گذاری و خرید ملک در این کشور برای دریافت پاسپورت اقدام کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. این نوع از انواع گذرنامه کشور ترکیه در میان بیش از صد کشور دنیا معتبر است.

شماره۳: پاسپورت مشکی یا دیپلماتیک (Siyah pasaport)

پاسپورت مشکی بیشتر به اقشار سیاسی رده بالای ترکیه تعلق می‌گیرد. این نوع از انواع گذرنامه در کشور ترکیه که در بیست و هشت صفحه کلی تنظیم می‌شود، برای دیپلمات‌های ترکیه، رییس جمهورهای گذشته، روسای شهرداری، اعضای دیوال عالی عدالت و غیره است.

شماره ۴: پاسپورت خاکستری یا پاسپورت خدمات ترکیه (Hizmet pasaport یا Gri pasaport)

پاسپورت خاکستری یا پاسپورت خدماتی یکی دیگر از انواع پاسپورت ترکیه است. این پاسپورت مربوط به اقشاری است که به دلیل شغل خاص خود مجبورند به صورت مداوم به کشورهای دیگر سفر کنند. دارنده پاسپورت خاکستری، برای سفر به هیچ کشوری به دریافت ویزا نیاز ندارد.

مشاغلی که مشمول دریافت پاسپورت خدماتی هستند عبارتند از ماموران دولتی مانند دیپلمات‌ها، سفرایی که موظف به ماموریت خاصی هستند، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، ورزشکاران، امدادگران صلیب سرخ و غیره. پاسپورت خاکستری در سی صفحه تنظیم می‌شود.

هزینه اخذ انواع پاسپورت ترکیه

به طور کلی، مدت زمان اعتبار پاسپورت‌ها با یکدیگر متفاوت است. اعتبار پاسپورت‌ها ترکیه ۱۰ساله می‌باشد. کشور ترکیه مبلغی را برای صدور پاسپورت و مبلغی را بابت تایید اعتبار آن دریافت می‌کند. مجوز صدور پاسپورت برای تمام انواع گذرنامه کشور ترکیه ۱۷۰۴ لیر معادل ۱۱۵ یورو می‌باشد.

مزایای دریافت انواع پاسپورت کشور ترکیه

رتبه‌بندی پاسپورت ترکیه در میان کشورهای مختلف نشان از قدرت و اعتبار بالای آن دارد.

در حقیقت، با داشتن گذرنامه ترکیه شما می‌توانید، بدون نیاز به دریافت ویزا، به پنجاه‌وچهار کشور دنیا و با دریافت ویزای فرودگاهی به بیش از چهل کشور دیگر سفر کنید. علاوه بر این، دریافت انواع گذرنامه ترکیه مزیت‌های دیگری نیز دارد که عبارتند از:

• افرادی که انواع پاسپورت کشور ترکیه را دارند از حقوق بازنشستگی که دولت به صورت سالیانه تصویب می‌کند، بهره‌مند می‌شوند.
• مهاجرانی که پاسپورت ترکیه را دریافت می‌کنند، دو تابعیتی به شمار می‌روند و می‌توانند از مزایای شهروندی هر دو کشور استفاده کنند.
• افرادی دارای پاسپورت ترکیه، حق رای برای شرکت در انتخابات مختلف این کشور، از جمله انتخابات ریاست جمهوری، را دارند.
• مهاجران با دریافت پاسپورت ترکیه، امکان بهره‌مندی از خدمات بیمه این کشور را دارند.
• با داشتن پاسپورت کشور ترکیه، دریافت کد مالیاتی، و در نتیجه استفاده از مزایای سیستم بانکی کشور ترکیه (مانند وام و تسهیلات) امکان‌پذیر می‌گردد

طبق آمارهای سال ۲۰۲۲ میلادی، پاسپورت کشور ترکیه در رتبه‌بندی گذرنامه ترکیه در جایگاه پنجاه و دوم میان کشورهای دنیا قرار گرفته. بر اساس این آمار، انواع گذرنامه کشور ترکیه در صد و ده کشور دنیا معتبر است.

مزایای دریافت انواع پاسپورت کشور ترکیه

رتبه‌بندی پاسپورت ترکیه در میان کشورهای مختلف نشان از قدرت و اعتبار بالای آن دارد. طبق آمارهای سال ۲۰۲۲ میلادی، پاسپورت کشور ترکیه در رتبه‌بندی گذرنامه ترکیه در جایگاه پنجاه و دوم میان کشورهای دنیا قرار گرفته. بر اساس این آمار، انواع گذرنامه کشور ترکیه در صد و ده کشور دنیا معتبر است. در حقیقت، با داشتن گذرنامه ترکیه شما می‌توانید، بدون نیاز به دریافت ویزا، به پنجاه‌وچهار کشور دنیا و با دریافت ویزای فرودگاهی به بیش از چهل کشور دیگر سفر کنید. علاوه بر این، دریافت انواع گذرنامه ترکیه مزیت‌های دیگری نیز دارد که عبارتند از:

افرادی که انواع پاسپورت کشور ترکیه را دارند از حقوق بازنشستگی که دولت به صورت سالیانه تصویب می‌کند، بهره‌مند می‌شوند.
مهاجرانی که پاسپورت ترکیه را دریافت می‌کنند، دو تابعیتی به شمار می‌روند و می‌توانند از مزایای شهروندی هر دو کشور استفاده کنند.
افرادی دارای پاسپورت ترکیه، حق رای برای شرکت در انتخابات مختلف این کشور، از جمله انتخابات ریاست جمهوری، را دارند.
مهاجران با دریافت پاسپورت ترکیه، امکان بهره‌مندی از خدمات بیمه این کشور را دارند.
با داشتن پاسپورت کشور ترکیه، دریافت کد مالیاتی، و در نتیجه استفاده از مزایای سیستم بانکی کشور ترکیه (مانند وام و تسهیلات) امکان‌پذیر می‌گردد.

شرایط دریافت پاسپورت کشور ترکیه

برای دریافت گذرنامه کشور ترکیه، راه‌های متعددی وجود دارد. یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه است. میزان سرمایه‌گذاری هرساله توسط دولت ترکیه تعیین می‌شود و در حال حاضر مبلغی معادل پانصد هزار دلار است.

بنابراین، اگر به دنبال مهاجرت به ترکیه و دریافت حق شهروندی این کشور از طریق سرمایه‌گذاری هستید، کافی است ملکی به ارزش چهارصد هزار دلار یا بیشتر در ترکیه خریداری کنید. خرید خانه در این کشور به صورت اقساطی هم امکان‌پذیر است، و حتی با خرید ملکی با ارزش چهارصد هزار دلار نیز، می‌توانید کارت اقامت (نه پاسپورت) ترکیه را دریافت کنید. البته طبق قانون، ملکی که به قصد گرفتن پاسپورت خریداری می‌شود را تا سه سال نمی‌توانید بفروشید.

اعتبار پاسپورت ترکیه در رنکینگ جهانی

در حال حاضر پاسپورت ترکیه در جایگاه پنجاه و دوم قدرتمندترین پاسپورت‌های ترکیه قرار گرفته و اعتبار گذرنامه ترکیه در رنکینگ جهانی به گونه‌ای است که شما می‌توانید با استفاده از پاسپورت این کشور و بدون نیاز به داشتن ویزا، به اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، سریلانکا، فیلیپین، تاجیکستان، مالزی، بلاروس، اوکراین، تایلند، کنیا، جیبوتی، مراکش، آفریقای جنوبی، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، پرو، قطر، شیلی، مکزیک و بسیاری از سایر کشورها سفر کنید.

سخن آخر:

در این مطلب به معرفی انواع پاسپورت کشور ترکیه پرداختیم. همانطور که گفته شد اعتبار و هزینه دریافت انواع گذرنامه ترکیه با یکدیگر متفاوت است که برای مهاجران ایرانی، پاسپورت قرمز یا پاسپورت عمومی متداول‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. با این حال، از آن جا که اطلاعات مرتبط با تابعیت هر کشور در طی زمان تغییر می‌کند، بهتر است برای آگاهی از آخرین اخبار در مورد انواع پاسپورت ترکیه، به وب‌سایت رسمی سفارت ترکیه مراجعه کنید. همچنین، برای تکمیل اطلاعات خود در مورد نحوه دریافت پاسپورت ترکیه و شرایط اخذ آن می‌توانید از موسسات مهاجرتی معتبر کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول

در رتبه بندی جهانی پاسپورت ترکیه چه اعتباری دارد؟

طبق آمارهای سال ۲۰۲۲ میلادی، پاسپورت کشور ترکیه در رتبه بندی گذرنامه ترکیه در جایگاه پنجاه و ‌دوم میان کشورهای دنیا قرار گرفته.

راه گرفتن پاسپورت ترکیه چیست ؟

برای دریافت گذرنامه کشور ترکیه، راه‌های متعددی وجود دارد. یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه است. میزان سرمایه‌گذاری هر ساله توسط دولت ترکیه تعیین می‌شود و در حال حاضر مبلغی معادل پانصد هزار دلار است.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.