راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آی دی کارت ترکیه | Turkish ID

آی دی کارت ترکیه، لزوم و تسهیلات آن

داشتن کارت شناسایی(آی دی کارت) جمهوری ترکیه (به ترکی: Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Kartı) برای همه شهروندان ترکیه از بدو تولد اجباری است. پلیس ترکیه مجاز است از هر شخصی بخواهد که شناسنامه خود را نشان دهد و امتناع از رعایت این امر ممکن است منجر به بازداشت شود. این کارت می تواند به عنوان یک سند سفر برای ورود به قبرس شمالی، گرجستان (از سال ۲۰۱۱)، مولداوی (از سال ۲۰۱۹)، اوکراین (از سال ۲۰۱۷، در صورت ورود مستقیم به ترکیه) و آذربایجان استفاده شود.

فهرست:

TR Nat ID Card Front.png
جلد جلویی کارت شناسایی ترکیه
TR Nat ID Card Back.png
جلد پشتی کارت شناسایی ترکیه

کارت شناسایی های ترکیه (۱۹۲۷-۱۹۹۱)

مدرک هویتی آتاتورک پس از قانون نام خانوادگی

ترکیه با سرشماری سال ۱۹۲۷ کارت شناسایی (به ترکی: Nüfus Hüviyet Cüzdanı) را با حروف عربی عثمانی صادر کرد. با تغییر ترکیه به خط لاتین، کارت های شناسایی در سال ۱۹۲۸ به لاتین تغییر یافتند. نام خانوادگی پس از سال ۱۹۳۴ با قانون نام خانوادگی اضافه شد. کارت های شناسایی جدیدتر در سال ۱۹۷۶ صادر شد، اما کارت های قدیمی هنوز تا سال ۱۹۹۱ معتبر بودند.

بیشتر بخوانید : خدمات سفارت ایران در ترکیه

کارت شناسایی های ترکیه ( ۱۹۷۶-۲۰۱۷ )

این کارت ها هنوز معتبر است.


ترکیه از سال ۱۹۷۶ برای همه شهروندان کارت شناسایی (به ترکی: Nüfus Cüzdanı) صادر کرد. اندازه این کارت ها ۷×۹ سانتی متر است و رنگ های جنسیتی دارند (نارنجی/قرمز برای زنان، آبی برای مردان). از سال ۱۹۹۹، کارت هایی با شماره شناسایی ترکیه صادر شد. کارت ها دارای مهر برجسته برای امنیت هستند.

از سال ۲۰۱۷، صدور کارت شناسایی متوقف شد. دولت مهلت اعتبار کارت های موجود را تا سال ۲۰۲۳ تمدید کرد.

بیشتر بخوانید : سفارت ترکیه در ایران

کارت شناسایی های جدید (۲۰۱۷ – الان)


وزارت کشور ترکیه برای تمامی شهروندان ترکیه کارت شناسایی مشابه اتحادیه اروپا (به ترکی: Kimlik Kartı) صادر کرد. شناسنامه های جدید مانند گذرنامه بیومتریک هستند و از ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰، می توانند به عنوان گواهینامه رانندگی استفاده شوند.

در آینده از این آیدی کارت ها به عنوان کارت بانکی و بلیط اتوبوس استفاده می شود. از ۲ ژانویه ۲۰۱۷، این کارت های شناسایی جدید در سراسر ترکیه صادر شد. برخلاف کارت های قبلی که مادام العمر معتبر بودند، کارت های جدید فقط ۱۰ سال اعتبار دارند. کارت ها برای همه شهروندان از نظر جنسیتی خنثی و به دو زبان ترکی و انگلیسی هستند. امضاهای الکترونیکی را می توان در تراشه کارت نصب کرد. کارت ها دارای کد پین برای مجوز هستند.

بیشتر بخوانید : هشدار های مهم پلیسی و قضایی به مسافران ترکیه

Buy fake Turkish id card online - #1 powerful Turkish real Id card for sale
آیدی کارت ترکیه

نکاتی که در طول درخواست آیدی کارت های جدید باید بدانید:

در طول درخواست برای کارت های جدید، اثر انگشت برای تمام انگشتان و اثر رگ کف دست جمع آوری شده و با فرد مرتبط می شود. کارت های جدید به عکس های بیومتریک (برای سنین ۱۵ سال به بالا) نیاز دارند و دارای امضای یک فرد هستند. کارت های جدید همچنین چندین بخش از اطلاعات موجود در کارت های قبلی را حذف می کنند، مانند: وضعیت تأهل، مذهب، گروه خونی، محل صدور، نام خانوادگی قبلی (برای زنان)، زادگاه (ایالت، ناحیه، روستا) و شماره ثبت (جلد، شماره خانواده و شماره ردیف)

سوالات متداول

چقدر طول می کشد تا آی دی کارت ترکی بگیریم؟

روزی که با مدارک لازم وقت ملاقات دریافت می کنید به اداره جمعیت ترکیه مراجعه کرده و درخواست می دهید. آی دی کارت جدید ترکیه (کیملیک) حداکثر ظرف ۱ تا ۲ روز در آدرس منزل شما در ترکیه خواهد بود. مدت استفاده از تراشه جدید کارت شناسایی ملی ترکیه ۱۰ سال است.

آیا می توانم با کارت شناسایی به ترکیه پرواز کنم؟

برای سفر به ترکیه به پاسپورت معتبر نیاز دارید که باید شرایط ویزای ترکیه را نیز داشته باشد. مسافران برخی کشورها نیز می توانند با کارت شناسایی خود به ترکیه سفر کنند. بسته به ملیت خود، ممکن است به طور کلی از درخواست ویزا برای ترکیه معاف باشید.

۴/۵ - (۵ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.