راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا مهریه به زن نازا تعلق میگیرد ؟

آیا به زن نازا مهریه تعلق می گیرد؟ آیا میزان مهریه زن نازا به خاطر این موضوع کاهش پیدا میکند؟

همانطور که می دانیم مهریه از اساسی‌ترین حقوقی است که به محض وقوع عقد نکاح به زنان تعلق میگیرد و به موجب عقد ازدواج، مهریه چه عندالمطالبه و چه عندالاستطاعه باشد به ملکیت زن در می آید و در صورتی که زن مهریه خود را طلب کند مرد موظف به پرداخت آن می شود.

لازم به ذکر است که موارد محدودی در قانون برای عدم تعلق مهریه به زنان وجود دارد که این موارد بسیار کم و انگشت شمار هستند.

در اینجا سوالی وجود دارد که در زمینه ی مهریه مطرح می شود و آن این است که آیا به زنی که توانایی بچه دار شدن ندارد نیز مهریه تعلق میگیرد یا خیر؟

آیا زنان نازا نیز حق دریافت مهریه را دارند یا به آنها مهریه تعلق نمیگیرد؟

برای پاسخ دادن به این سوال ادامه مطلب را به بررسی مالکیت زن نازا بر مهریه و مهریه زن نازا می پردازیم:

زن به محض وقوع عقد ازدواج مالک مهریه خواهد شد.

مالکیت زن بر مهریه: طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی« به محض عقد، زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.»پس طبق این ماده به مجرد واقع شدن عقد نکاح زن مالک مهریه می شود از آثار مالکیت زن بر مهریه این است که او به محض عقد تمام مهریه ای را که برایش تعیین شده میتواند از شوهرش مطالبه کند و با تمام یا بخشی از آنرا به وی ببخشد.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به ذکر آن بپردازیم این است که زن به محض وقوع عقد نکاح مالک مهریه می شود اما اگر قبل از رابطه زناشویی قصد طلاق داشته باشد باید بداند که تنها نیمی از مهریه به او تعلق می گیرد و تنها زمانی می تواند تمام مهریه را دریافت کند که رابطه جنسی بین او و همسرش برقرار شده باشد.

‌همانطور که بیان کردیم در حالت عادی زن به محض وقوع عقد ازدواج مالک مهریه میشود و مرد به محض مطالبه مهریه توسط همسرش مکلف به پرداخت آن خواهد بود.

البته شرایط و مواردی نیز هست که طبق آن مهریه به زن تعلق نمی گیرد مثلا در شرایطی که عقد نکاح بر اساس دلایلی باطل بوده باشد و رابطه جنسی بین زن و مرد صورت نگرفته باشد و یا در صورتی که در بین زوجین مهریه تعیین نشده باشد و زن قبل از تعیین مهریه فوت کند و رابطه جنسی نیز میان آن دو صورت نگرفته باشد که در این صورت اصلا مهریه به زن تعلق نمیگیرد.

‌زن درصورت نازا بودن هم مستحق تمام مهریه خواهد بود

‌پرسشی که در اینجا مطرح میشود اینست که آیا زنی که نازا باشد هم می تواند مهریه اش را مطالبه کند ؟ زن نازا طبق چه شرایط و حالاتی مستحق مهریه خواهد بود؟

اگر موضوع مالکیت زن بر مهریه را مد نظر قرار بدهیم می توانیم بگوییم که به محض عقد زن مالک مهریه میشود حتی زن نازا.

پس اگر مردی با همسر نازایش رابطه زناشویی برقرار کرده باشد مکلف به پرداخت تمام مهریه به همسرش خواهد بود و اگر عقد ازدواج زن نازایی پیش از انجام رابطه زناشویی با طلاق خاتمه پیدا کند در این صورت نیز زن مستحق نصف مهریه خواهد بود زیرا در دوران عقد مهریه زن نصف میشود .پس نازایی دلیل بر این نخواهد بود که مهریه به زن تعلق نگیرد یا حتی مقداری از مهریه کسر بشود.

نکته بسیار مهم این است که نازایی زن، عیب نیست و مرد نمی تواند به بهانه نازایی زن نکاح با وی را فسخ کند و مهریه کمتری به وی بپردازد.

پس با توجه به مطالب ذکر شده اگر زنی نتواند بچه دار شود و شوهرش قصد طلاق وی را داشته باشد نازایی زن هیچ تاثیری در مهریه او و سایر حقوق مالی اش ندارد و همسرش باید مهریه ،اجرت المثل و .. او را بطور کامل به وی پرداخت کند و نازا بودن زن هیچ تاثیری بر آن نخواهد داشت.

شرایطی که زن حق دریافت مهریه ندارد:

همانطور که قبلا به آن اشاره شد مهریه حق مالی زن است که زوج ملزم به پرداخت آن می باشد اما طبق قانون شرایطی وجود دارد که زوج در آن شرایط به پرداخت مهریه مختار است که البته این شرایط تنها مختص مردان نیست و زنان را نیز شامل میشود که زن می تواند طبق شرایطی بدون رضایت شوهرش و به حکم دادگاه طلاق بگیرد.

طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی چنانچه عقد نکاح (دایم یا موقت)بخاطر دلایلی باطل شود و زن هنوز باکره باشد حق دریافت مهریه نخواهد داشت .

علاوه بر ماده ۱۰۸۹ ،ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هم به این موضوع اشاره کرده که هرگاه عقد زوجین بنا به دلایلی فسخ بشود و بین آنها نزدیکی صورت نگرفته باشد زن مستحق مهریه نخواهد بود.

به این مطلب امتیاز بده post
1 نظر
  1. مسعود می گوید

    زن روانی وبیمار صعب العلاج که از اول ازدواج مخفی نموده از همسرش لطفآ تا الان که مثلا هفت سال گذشته واز اول این مشکلات داشته لطفآ میشود فسخ نکاح منظور کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.