تبدیل وضعیت ایثارگران قراردادی و شرکتی
تبدیل وضعیت ایثارگران قراردادی و شرکتی

استفساریه تبدیل وضعیت ایثارگران قراردادی و شرکتی

طرح استفساریه تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنها از شرکتی، قراردادی و پیمانی به رسمی (در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی)

خبر مورخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

حل مشکل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران طی ماه‌های آینده

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره استفساریه تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان شهدا توضیحاتی داد.

سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر استفساریه تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان شهدا اظهار کرد: درباره تبدیل وضعیت فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان که در سال‌های قبل استخدام شده‌اند، بحثی در مجلس دهم وجود داشت و ۲ بار استفساریه به مجلس رفت و به دلایلی مورد موافقت قرار نگرفت.

وی افزود: امروز که مجلس یازدهم مشغول به کار شده و امید‌ها و توقعات جدی از این مجلس داریم، موضوع را با فراکسیون ایثارگران مطرح کرده‌ایم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: قرار شد که برای بند ذ ماده ۸۷ استفساریه‌ای جدید بفرستیم و برای ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز لایحه‌ای را در دولت تدوین کنیم.

اوحدی گفت: امیدواریم با توجه به فضایی که در دولت و مجلس برای حمایت از جامعه ایثارگران وجود دارد، هر دو موضوع به نتیجه برسد و این مشکل دیرینه‌ای که درباره تبدیل وضعیت وجود دارد، طی ماه‌های آینده با همکاری مجلس و دولت حل شود.

خبر مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۹

اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح استفساریه تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» (اعاده از شورای نگهبان (۲))

مقدمه

طرح استفساریه تبصره «۱» بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۳/۱۰/۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شورای نگهبان در نامه مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ خود، این مصوبه را به جهت قانونگذاری جدید بودن، تفسیر ندانسته و آن را با اصل هفتادوسوم قانون اساسی و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۱۳۷۶ خود مغایر دانست. مجلس مجدداً طرح مزبور را در جلسه مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۹ خود با اصلاحاتی تصویب کرد و شورای نگهبان در نامه مورخ ۱۳/۳/۱۳۹۹ خود مجدداً ایراد قبلی را باقی دانست و به مجلس اعاده کرد. در ادامه به بررسی این فرایند و راهکار رفع ایراد می‌پردازیم.

بررسی ایراد شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر خویش، به‌موجب نامه شماره ۱۷۶۷۹/۱۰۲/۹۹ مورخ ۱۳/۳/۱۳۹۹، دلیل مغایرت استفساریه با اصل هفتادوسوم قانون اساسی را عدم تفسیر و قانونگذاری جدید دانسته است. به نظر می‌رسد ایراد شورای نگهبان به مصوبه مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۹ مجلس از آن جهت بود که در متن مصوبه، عبارت زیر مورد تصریح قرار گرفته است: «تبدیل وضعیت استخدامی افراد مذکور در ماده (۲۱) قانون جامع ایثارگران توسط دستگاه محل خدمت خود به رسمی قطعی می‌باشد که خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون، جذب دستگاه‌های مشمول ماده (۲ )قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شده‌اند». از آنجا که در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، استخدام و جذب نیرو در قالب سهمیه ایثارگران مقید به «ضوابط و مجوزهای مربوط» شده است، عبارت «که خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون، جذب دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده‌اند» که در مصوبه جدید مجلس درج شده است، کماکان به‌منزله در نظر نگرفتن قید «ضوابط و مجوزهای مربوط» مصرح در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است و از این حیث، قانونگذاری جدید محسوب و با اصل هفتادوسوم و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۱۳۷۶ شورای نگهبان مغایر به‌نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

با عنایت به مراتب پیش‌گفته به جهت آنکه در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به جذب و استخدام ایثارگران «وفق ضوابط و مجوزهای مربوط» تصریح گردیده است و اصرار بر درج عبارت «که خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون، جذب دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده‌اند» یا مفهومی دال بر آن عبارت، قانونگذاری جدید محسوب می‌شود، چنین مصوبه‌ای همچنان مغایر اصل هفتادوسوم و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۷۶ شورای نگهبان بوده و ایراد شورا کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین از آنجا که عدم اصرار بر عبارت مزبور یا مفهومی دال بر آن عبارت، به معنای منتفی شدن موضوع این مصوبه خواهد بود و نیز با توجه به حکم تبصره «۳» ماده (۱۹۹) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی‌بر اینکه «اگر با اصلاح ماده مورد ایراد شوراى‌نگهبان، ماده به کلى خاصیتش را از دست بدهد، می‌توان آن را حذف کرد»، لذا تحقق اهداف طراحان محترم، از طریق استفساریه میسر نمی‌باشد.

خبر مورخ ۵ خرداد ۱۳۹۹

استفساریه تبدیل وضعیت ایثارگران بدون اصلاح برای شورای نگهبان ارسال شده است

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجلس استفساریه پیشین خود را بدون اصلاح، برای شورای نگهبان ارسال کرده و به نظر می‌رسد هنوز تبدیل وضعیت ایثارگران بلاتکلیف بماند.

بر اساس ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگری، کلیه دستگاه‌ها موظفند حداقل ۲۵ درصد از ظرفیت‌های استخدامی خود را به خانواده شهدا و جانبازان اختصاص دهند. این قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما توسط شورای نگهبان رد شد. چندی پیش استفساریه این قانون مجددا در مجلس تایید و به شورای نگهبان ارسال شد.

مهدی ایزدی در گفت‌وگو با میزان گفت: مجلس همان متن استفساریه را بدون هیچ تغییری دوباره تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد.

وی با اشاره به اینکه مجلس بر استفساریه خود اصرار دارد، افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هیچگونه تغییری در این استفساریه اعمال نشده است، مجددا این قانون به تایید شورای نگهبان و ابلاغ به دستگاه‌ها نرسد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: در صورتی که این استفساریه توسط شورای نگهبان رد شود، این مسئله برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

ایزدی در پاسخ به این سوال که چرا بنیاد شهید درباره اصلاح این استفساریه اقدامی نکرده است، گفت: متاسفانه در تنظیم هر دو این استفساریه ها، کمیسیون مربوطه در جلسات از بنیاد شهید دعوت نکرد و از بنیاد مشورتی درخواست نشد.

وی افزود: مجلس این دوره که تمام شد و باید برای رفع مشکلات بعدی منتظر دوره جدید نمایندگان باشیم.

خبر مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح استفساریه تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران« (اعاده از شورای نگهبان(۱))

مقدمه

طرح استفساریه تبصره »۱ »بند »ذ« ماده )۸۷ )قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسالمی ایران در تاریخ ۳/۱۰/۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و جهت انطباق با موازین شرع و قانون اساسی به شورای محترم نگهبان ارسال شد. طرح مزبور در جلسه مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به جهت مغایرت با اصل هفتادوسوم قانون اساسی و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۷۶ شورای نگهبان به مجلس اعاده گردید.

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات مذکور مصوبه خود را در تاریخ ۲۱/۲/۱۳۹۹ به تصویب رسانده است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

بررسی ایراد شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر خویش، بهموجب نامه شماره ۷۹۵۹۷/۶۶۴ مورخ ۰۷/۱۰/۱۳۹۸ دلیل مغایرت استفساریه با اصل هفتادوسوم قانون اساسی را عدم تفسیر و قانونگذاری جدید دانست، ایراد شورای نگهبان از آن جهت بود که عبارت «قبل و بعد از تصویب قانون برنامه ششم» گستره زمانی مشمولین موضوع تبصره را نسبت به قبل و بعد از اتمام مهلت پنجساله قانون برنامه ششم، توسعه داده است، فلذا عطف بماسبق نمودن و تسری دادن مفاد تبصره به بعد از انقضای قانون برنامه ششم مصداق قانونگذاری جدید محسوب میگردد. در همین راستا کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات جهت رفع این ایراد مقرر نمود:

«آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی، پیمانی، قراردادی به رسمی قطعی مقرر در تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵ ،تبدیل وضعیت استخدامی افراد مذکور در ماده (۲۱) قانون جامع ایثارگران که بدون آزمون و سهمیه جذب دستگاههای اجرایی شدهاند میباشد؟ پاسخ: بلی».

در متن مصوبه کمیسیون «تبدیل وضعیت افراد مذکور در ماده (۲۱) قانون جامع ایثارگران که بدون آزمون و سهمیه جذب دستگاه اجرایی شده‌اند» مورد تصریح قرار گرفته است. از آنجا که در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، استخدام و جذب نیرو در قالب سهمیه ایثارگران مقید به «ضوابط و مجوزهای مربوط» شده است، عبارت »که بدون آزمون و سهمیه جذب دستگاه اجرایی شده‌اند» به‌منزله در نظر نگرفتن «ضوابط و مجوزهای مربوط» است و از این حیث، قانونگذاری جدید محسوب و مغایر اصل هفتادوسوم و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۷۶ شورای نگهبان به‌نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

با عنایت به مراتب پیش‌گفته به جهت آنکه در ماده (۲۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران به جذب و استخدام ایثارگران «وفق ضوابط و مجوزهای مربوط» تصریح گردیده است و درج عبارت «که بدون آزمون و سهمیه جذب دستگاه اجرایی شده‌اند» در مصوبه کمیسیون، قانون‌گذاری جدید محسوب می‌شود، این طرح همچنان مغایر اصل هفتادوسوم و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۷۶ شورای نگهبان بوده و ایراد شورا کماکان به قوت خود باقی است.

خبر مورخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

شماره ۶۴۶۴

تاریخ ۲۲/۲/۱۳۹۹

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به مجلس شورای اسلامی

طرح استفساریه تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (اعاده شده از شورای نگهبان) که جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ ۲۱/۲/۱۳۹۹ مورد رسیدگی قرار گرفت و با اصلاحات زیر به تصویب رسید.

اینک گزارش آن در اجرای ماده (۱۹۹) قانون آیین‌نامه داخلی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات- غلامرضا تاجگردون

طرح استفساریه تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

موضوع استفساریه و پاسخ آن به شرح زیر اصلاح شد:

موضوع استفساریه:

آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی، پیمانی، قراردادی به رسمی قطعی مقرر در تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵، تبدیل وضعیت استخدامی افراد مذکور در ماده (۲۱) قانون جامع ایثارگران که بدون آزمون و سهمیه جذب دستگاه‌های اجرایی شده‌اند می‌باشد؟

پاسخ:

بلی

خبر مورخ ۲۱ دی ۱۳۹۸

اعلام مغایرت شورای نگهبان

نامه شماره ۱۵۱۳۸/۱۰۲/۹۸ مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

عطف به نامه شماره ۷۹۵۹۷/۶۶۴ مورخ ۷/۱۰/۱۳۹۸:

طرح استفساریه تبصره (۱) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ سوم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح زیر اعلام نظر می‌گردد:

– از آنجا که طرح مذکور تفسیر نیست و قانون‌گذاری جدید محسوب می‌شود، مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۱۳۷۶ شورای نگهبان از این اصل شناخته شد.

عباسعلی کدخدایی- قائم مقام دبیر شورای نگهبان

خبر مورخ ۳ دی ۱۳۹۸

با موافقت نمایندگان؛ قانون تبدیل وضعیت شغلی شامل تمامی مشمولان ماده ۲۱ قانون ایثارگران می‌شود

نمایندگان مجلس پاسخ استفساریه‌ای مبنی بر نحوه تبدیل وضعیت شغلی تمامی مشمولان ماده ۲۱ قانون ایثارگران طبق قانون برنامه ششم، آن را مثبت اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح استفساریه تبصره (۱) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با ۱۵۲ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه، به آن پاسخ مثبت دادند.

گفتنی است این استفساریه با تقاضای سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر و رأی نمایندگان در دستور کار قرار گرفت.

در موضوع این استفساریه آمده است: آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی (پیمانکاری) به رسمی و قطعی و قراردادی به رسمی قطعی و قرارداد معین به رسمی قطعی و پیمانی به رسمی قطعی و رسمی به رسمی قطعی مقرر در تبصره (۱) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تبدیل وضعیت استخدامی مشمولان حداکثر پس از ۳ ماه توسط دستگاه محل خدمت به رسمی قطعی، دائم، ثابت و سایر عناوین استخدامی و بدون آزمون جذب دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده یا می‌شوند، نیز شامل تمامی مشمولان ماده ۲۱ قانون ایثارگران (اعم از خانواده شهدا، همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزند آزادگان یک سال اسارت و بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد به بالا و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنان) می‌شود؟

در پاسخ این استفساریه آمده است که بلی. تبدیل وضعیت استخدامی مقرر در در تبصره (۱) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شامل کلیه مشمولان مندرج در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌شود.

خبر مورخ ۴ آذر ۱۳۹۸

اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره: «طرح استفساریه تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»

مقدمه

طبق مقدمه توجیهی به عقیده طراحان، تبصره «۱» بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم ابهام دارد.

تفسیر آنها از تبصره مذکور تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر مشمول ماده )۲۱« )قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران« اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی است که قبل و بعد از تصویب قانون برنامه ششم خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون، جذب دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون مذکور شده‌اند. به اعتقاد طراحان به‌دلیل ممنوعیتی که رأی صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ایجاد کرده دستگاه‌های اجرایی از اجرای حکم مذکور خودداری می‌کنند، بدین‌جهت راهکار حل مشکل مذکور را در طرح استفساریه حاضر دیده‌اند.

ارزیابی

– براساس بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران (۱۳۹۱) اصلاح شد. براساس ماده (۲۱) اصلاحی کلیه دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران مکلف شدند حداقل ۲۵ درصد از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی) را که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌کنند به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و ۵ درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و آزادگان کمتر از یک سال اسارت اختصاص دهند. به موجب تبصره بند «ذ» ماده (۸۷) وضعیت استخدامی مشمولان این ماده حداکثر پس از سه ماه رسمی قطعی می‌شود.

بنابراین محتوای احکام مذکور مشتمل بر دو موضوع است:

۱ .رعایت آداب و تشریفات ورود به خدمت (استخدام) مشمولان ماده (۲۱) 

۲ .تبدیل حالت استخدامی مشمولان ماده (۲۱)

اگرچه عنوان این طرح تفسیر تبصره «۱» بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه است اما محتوای طرح استفساریه به‌دقت روشن نکرده که تفسیر تبصره مذکور یا تفسیر ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مدنظر بوده است. به این جهت که قسمت انتهایی تفسیر پیشنهادی حاوی مطالبی همچون «خارج از سهمیه استخدامی» و «بدون آزمون جذب» است که ارتباطی به تبصره «۱» ماده مذکور نداشته و به ماده (۲۱) ارتباط دارد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تبصره «۱» بند «ذ» ماده (۸۷) اجمال یا ابهامی ندارد که مورد استفسار قرار گیرد. در این تبصره به‌صراحت عنوان شده «وضعیت استخدامی مشمولان این ماده حداکثر پس از سه ماه رسمی قطعی میشود». ضمن اینکه طراحان محترم در مقدمه توجیهی و متن استفساریه اشاره صریحی نکرده‌اند که کدام قسمت از تبصره ابهام دارد.

به‌نظر می‌رسد آنچه محل ابهام و استفسار طراحان محترم قرار گرفته ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است. به‌کار بردن عبارات کلی و مبهمی همچون «وفق ضوابط»، «مجوزهای مربوط» و «جایگزینی نیروهای خروجی» در ماده (۲۱) سبب بروز ابهام و مسئله شده و زمینه برداشت‌های مختلف را فراهم آورده و همین امر سبب شده تا استخدام ایثارگران مشمول قانون دچار مشکل شود. اگرچه چنین عباراتی در برداشت اول لزوم رعایت قوانین و مقررات مربوط به استخدام و تأمین نیروی انسانی نظیر کسب مجوزهای استخدامی، وجود پست‌های بلاتصدی، شرایط عمومی استخدام و … را یادآور می‌شود اما این مفاهیم در ماده (۲۱) صراحت ندارد. مسئله و مشکلی که طراحان محترم به آن پرداخته‌اند از ابهام در این عبارات کلی و مبهم نشئت می‌گیرد. بنابراین طرح استفساریه می‌بایست با تمرکز بر ماده (۲۱) و روشن کردن مفاهیم کلی اشاره شده در ماده مذکور انجام شود.

جمع‌بندی و پیشنهاد

اگرچه عنوان طرح تفسیر تبصره «۱» بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه است اما محتوای استفساریه به‌دقت روشن نکرده که ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و یا تبصره «۱» بند «ذ» فوق مورد استفسار واقع شده است. اما پرواضح است که متن تبصره «۱» ابهام یا اجمالی ندارد که نیازمند استفسار باشد. آنچه به استفسار نیاز دارد ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است. به‌کار بردن عبارات کلی و مبهمی همچون «وفق ضوابط»، «مجوزهای مربوط» و «جایگزینی نیروهای خروجی» در این ماده سبب بروز ابهام و مسئله شده و زمینه برداشت‌های مختلف را فراهم آورده و همین امر سبب شده تا استخدام ایثارگران با مشکل مواجه شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود طرح پیشنهادی با هدف رفع ابهام از ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مورد اصلاح قرار گیرد.

خبر مورخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

 دانلود متن در فرمت پی دی اف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح زیر به امضای ۲۴ نفر از نمایندگان رسیده جهت طی مراحل قانونی تقدیم می شود.

مقدمه (دلایل توجیهی)

توجه به ایثارگران و خانواده آنها حسب تعلیم دینی و ادوار مجلس شورای اسلامی مدنظر بوده است. خصوصا در بحث جذب و استخدام برای آنها اولویت قائل شده است. اما متأسفانه به دلیل عدم تمکین ادارات و نهاد به بند ذ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر است. متأسفانه دیوان عدالت اداری نیز مانع اجرای این مصوبه مجلس شده است. لذا استفساریه فوق برای حل مشکلات بخشی از جامعه ایثارگران تقدیم می گردد. لذا طرح زیر با قید دوفوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.

طرح استفساریه تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه

موضوع استفساریه:

آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی (پیمانکاری) به رسمی قطعی و قراردادی به رسمی قطعی و قرداد معین به رسمی قطعی و پیمانی به رسمی قطعی و رسمی به رسمی قطعی مقرر در تبصره ۱ بند ذ ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تبدیل وضعیت استخدامی مشمولان حداکثر پس از سه ماه توسط دستگاه محل خدمت به رسمی قطعی، دائم، ثابت و سایر عناوین مشابه می باشد که قبل و بعد از تصویب برنامه ششم خارج از سهمیه استخدامی بدون آزمون جذب دستگاه های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شده یا می شوند نیز شامل تمامی مشمولان ماده (۲) قانون ایثارگران (اعم از خانواده شهدا، همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان ، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان یکسال اسارات و بالای یکسال اسارت همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) به بالا و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنان) می گردد؟

پاسخ:

بلی.

Zeen Social Icons

More Stories
سرمایه گذاری کلان کانادا در سیستم حمل و نقل برقی
پیام به ما در واتس اپ