راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

شورای حل اختلاف نهادی است که طبق قانون وظیفه رسیدگی به برخی از دعاوی را دارد . این نهاد مثل هر نهاد قضایی دیگری برای شروع رسیدگی نیازمند ثبت دادخواست است . برای سهولت در ثبت دادخواست شورا ، امکان ثبت در دفاتر خدمات قضایی فراهم شده است تا پیگیری روند رسیدگی نیز به صورت الکترونیک انجام شود .

شورای حل اختلاف نهادی قضایی است که به دعاوی با سقف مشخصی رسیدگی می کند . فلسفه تشکیل شوراها از آن روست که مردم برای دعاوی با سقف به خصوصی به دادگاه مراجعه نکنند . در همین راستا برای آشنایی با شورای حل اختلاف می توانید مقاله شورای حل اختلاف و ساختار آن را مطالعه کنید هم چنین در این مورد موارد صدور رای در شوراهای حل اختلاف این مسئله را نشان می دهد .

بیشتر بخوانید: دادخواست را چگونه تنظیم کنیم؟

البته ناگفته نماند که صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف نیز یکی از مزایای این نهاد است . بعد از شکل گیری این نهاد و مراجعه بسیاری از دعاوی به آن ، قانونگذار به فکر انجام اصلاحاتی در راستای بهره برداری بیشتر از این نهاد کرد . برای مثال با طراحی سامانه ابلاغ الکترونیکی ، بعد از آن کلیه ابلاغیه های شورا از طریق الکترونیکی صورت خواهد پذیرفت . یکی دیگر از اقدامات که در سال ۹۷ رخ داده است ، ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است . از این رو در این مقاله به بررسی موضوع ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خواهیم پرداخت.

نحوه ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف
نحوه ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف به این طریق است که خواهان دعوی باید به شورای صالح که معمولا شورای محل اقامت خوانده است مراجعه نماید و بعد از آن با پرداخت هزینه دادرسی و تعیین نوبت ، به دعوی رسیدگی می شود . برای تنظیم دادخواست در شورا باید دقت می شد که موضوع از موارد صلاحیتی شورا باشد . این روند به همان ترتیبی است که برای ثبت دادخواست در دادگاه طی می شود اما در حال حاضر این تشریفات در حال تغییر است . مطالب تکمیلی در این رابطه در مقاله نحوه ثبت شکایت و رسیدگی در شورای حل اختلاف بررسی شده است .

ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
از فروردین ۹۷ بود که ثبت دادخواست شورای حل اختلاف برای شهر هایی که دفتر خدمات الکترونیک قضایی داشتند به صورت الکترونیکی انجام شد . ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها صرفه جویی در وقت است. با راه اندازی سامانه شورای حل اختلاف تهران، متقاضیان ثبت دادخواست می توانند، از نمونه لایحه های موجود در سامانه، استفاده نمایند.

در گذشته افراد برای تنظیم دادخواست در شوراها باید به شورای محل مورد نظر خود مراجعه می کردند . اما با شکل گیری این سیستم جدید دیگر نیازی به حضور در شورا برای ثبت دادخواست نیست ؛ بلکه این کار از طریق دفاتر خدمات قضایی صورت خواهد گرفت و نیازی به حضور مردم در شورا نیست . ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باعث می شود که پرونده از ابتدا به صورت الکترونیک رسیدگی شود .

روند ثبت دادخواست شورای حل اختلاف در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
روند ثبت دادخواست شورای حل اختلاف به این صورت است که خواهان ابتدا باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهد . بعد از تشکیل پرونده باید هزینه دادرسی هم پرداخت شود که مقدار آن بر اساس هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی همان سال مشخص می شود . بعد از آن به شخص یک رمز ۵ رقمی داده می شود . این رمز اجازه ورود به سامانه است تا از این طریق از پرونده و نحوه رسیدگی به آن آگاه شود . تمامی پرونده های شورا از این طریق قابل پیگیری هستند .

سوالات متداول

۱- نحوه ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی چگونه است ؟
ثبت دادخواست پس از تشکیل پرونده و پرداخت هزینه دادرسی صورت می گیرد که در مقاله به طور کامل بیان شده است .

۲- آیا تمامی دادخواست های شورا را می توان در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرد ؟
بله تمامی دادخواست ها را میتوان از طریق دفتر خدمات قضایی ثبت کرد به شرطی که موضوع پرونده در صلاحیت شورا باشد که به طور کامل در متن مقاله بیان شده است .

۳- چگونه می توان از روند رسیدگی پرونده در شورا مطلع شد ؟
پس از تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک قضایی با در یافت رمز ۵ رقمی می توان از سامانه ابلاغ شورا ، روند رسیدگی را پیگیری کرد که توضیحات تکمیلی آن در متن مقاله گفته شده است .

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.