راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

طلاق ایرانیان خارج از کشور چگونه است؟ قانون چه می‌گوید؟

در سال های اخیر، موج گسترده ای از هموطنان ایرانی به خارج از کشور مهاجرت کردده اند. موضوعات خانوادگی اما بخش جدانشدنی از زندگی هر ایرانی است. ازدواج، مهریه و طلاق از موضوعاتی که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور درباره آن سوال دارند.

اینکه قوانین ازدواج و طلاق در خارج از کشور برای مهاجران ایرانی چیست ؟ اگر بخواهند نسبت به این موضوعات اقدام کنند از چه راهی باید شروع کنند و قانون در رابطه با احوالات شخصیه چه می گوید؟

جهت معرفی وکیل طلاق و همچنین مشاوره و خدمات کنسولی وکالت طلاق با ما تماس بگیرید.

فهرست

طلاق ایرانیان خارج از کشور چگونه است؟

اگر زوجین ایرانی چه آنهایی که در ایران ازدواج کرده اند چه آنهایی که ازدواج ایرانی خود را در خارج از کشور ثبت کرده باشند بخواهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند دو راه پیش رو دارند.

طلاق توافقی خارج از کشور توسط سفارت

راه اول این است که مسیر طلاق به واسطه سفارت و کنسولگری ایران در کشور خارجی انجام شود.

برای این نوع طلاق ۳ مرحله کاری لازم است:

  1. حکم طلاق صادره از دادگاه محلی و کشوری که زوجین آنجا ساکن هستند.
  2. جاری شدن صیغه طلاق شرعی در دفاتر و مراکز معرفی شده توسط سفارت و کنسولگری ایران که مورد تائید قوه قضائیه باشند
  3. ثبت واقعه طلاق در سفارت  و کنسولگری

در این فرآیند، بعد از دو مرحله اول زوجین میبایست پس از ثبت درخواست خود در سامانه میخک، همراه با مدارک و پرداخت هزینه ها در سفارت درخواست خود را به ثبت برسانند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در سفارت

۱ـ درخواست زوجین برای ثبت طلاق از طریق سامانه میخک به آدرس (Mikhak.mfa.gov.ir).

۲ـ ارائه اصل حکم قطعی طلاق صادره دادگاه کشور متوقف فیه که با حضور زوجین یا وکلای رسمی ایشان انجام شده باشد.

۳ـ ارائه گواهی طلاق شرعی صادره اشخاص صلاحیت‌دار که اسامی آنان توسط نمایندگی اعلام گردیده است.

۴ـ ارائه قبض پرداخت هزینه.

۵ـ مدارک اقامت.

۶ـ اصل شناسنامه زوجین.

۷ـ ۴ قطعه عکس هر یک از زوجین.

۸ـ سایر مدارک موردنیاز.

عدم امکان جایگزینی گواهی طلاق با اجازه همسر برای گذرنامه

در صورتیکه طلاق شرعی در خارج از کشور واقع شود اما هنوز به صورت رسمی این طلاق در شناسنامه زوجین به ثبت نرسیده باشد صرفا با گواهی جاری شدن صیغه طلاق نمی‌شود زوجه درخواست گذرنامه بدون اجازه همسر بدهد و اگر اجازه همسر نداشته باشد فقط با تائید دادگاه داخل کشور این گواهی مورد قبول واقع میشود.

طلاق خارج از کشور
طلاق ایرانی خارج از کشور

طلاق توافقی از مسیر دادگاه ایرانی با وکالت طلاق

راه دوم که آسان تر و رایج تر است دادن وکالت طلاق به وکلای دادگستری در ایران است.  در این شیوه حکم طلاق توسط دادگاه و به صورت غیابی انجام می شود.

مراحل طلاق توافقی با وکالتنامه

  1. ثبت وکالت طلاق در سامانه میخک و تائید آن توسط کنسولگری و سفارت
  2. انجام کلیه امور مربوط به طلاق در ایران توسط وکیل دادگستری در ایران بدون حضور زوجین

نکات مهم در وکالت طلاق

  • برای وکالت طلاق، دو وکیل دادگستری برای زوجین لازم است. پس لازم است که هر یک از زوجی به طور جداگانه در سامانه میخک ثبت نام کرده و وکالت طلاق خود را به ثبت برسانند.
  • وکالت طلاق می تواند به صورت مستقیم برای وکیل دادگستری ثبت شود و همچنین می شود این وکالت به نام هر شخص دیگری مانند دوستان یا اقوام به ثبت برسد و آنها به واسطه این وکالتنامه به  وکیل دادگستری برای پرونده طلاق وکالت بدهند.

طلاق توافقی از طریق سامانه ثنا قوه قضائیه قانونی است؟

یکی از امکانات جدید سامانه ثنا قوه قضائیه که مخصوصا برای ایرانیان خارج از کشور بسیار کارایی دارد ثبت وکالت دادگستری به صورت غیرحضوری است. با  این امکان به صورت آنلاین می شود به یک وکیل دادگستری برای پرونده قضائی وکالت داد.

طلاق یک طرفه در خارج از کشور

طلاق یک طرفه توسط دادگاه های محلی برای ثبت طلاق در شناسنامه ایرانی کافی نیست و حتما برای طلاق ایرانی لازم است که حکم طلاق توسط دادگاه ایرانی داده شود.

اگر در خارج از کشور خاتمی دسترسی به همسر خود برای درخواست طلاق نداشته باشد، یعنی محل اقامت آقا نامشخص باشد و به هیچ طریقی امکان مکاتبه و ارسال اظهاریه برای او وجود نداشته باشد خانم یا حضورا یا به واسطه وکالت از طریق دادگاه های ایرانی می بایست خواسته خود را پیگیری کند.

توضیحات سفارت ایران در استکهلم

اگر طلاق شما نزد مقامات سوئدی صادر شده است ولی یکی از طرفین جهت جاری شدن صیغه طلاق شرعی و مراجعه به سفارت جهت ثبت طلاق در شناسنامه همکاری نمی‌کند، شما میتوانید بصورت غیابی طلاق خود را در سفارت ثبت کنید البته برای اینکار دو شرط لازم است
۱- هر دو طرف در سوئد زندگی کنند
۲-از طلاق سوئدی نزدیک به دو سال گذشته باشد
جهت کسب اطلاعات بیشتر به بخش کنسولی سایت سفارت قسمت طلاق یکطرفه مراجعه کنید.
آدرس سایت سفارت

sweden. mfa. ir

https://t.me/consuliyar

طلاق یک طرفه وقتی زوج (آقا) راضی نیست

اگر خانم خواهان طلاق باشد اما همسر وی با این موضوع موافقت نکند. در صورتیکه خانم وکالت طلاق نداشته باشد موضوع کمی پیچیده است و به این سادگی حکم طلاق توسط دادگاه صادر نمی شود مگر این که زوج (آقا) مشکلات مهمی را برای همسر خود ایجاد کند که از نظر دادگاه ایرانی امکان ادامه زندگی زناشویی میسر نباشد. از لحاظ قانونی به این ایجاد مشکل عسر و حرج گفته می شود.

البته در قباله های ازدواج به صورت ثابت مواردی ذکر شده است که با آنها زن از طرف مرد وکالت برای طلاق دارد و در صورت اثبات آنها نزد دادگاه حکم طلاق زن به واسطه آن وکالتی که هنگام عقد از همسر خود داشته است صادر می شود.

از مهم ترین دلایلی که یک زن می تواند با استناد به آن ها برای جدایی به واسطه این وکالت اقدام کند عبارتند از:

  • مرد قدرت باروری نداشته باشد.
  • نفقه زن را پرداخت نکند.
  • مرد بیماری داشته باشد که واگیر دار باشد یا بیماری روانی که به همسرش آسیب بزند.
  • عدم تفاهم و توافق با یکدیگر و یا اینکه مرد خانه را ترک کند.
  • مرد با زنان دیگری رابطه نامشروع داشته باشد یا بدون اجازه ی همسرش با زن دیگری ازدواج کند.
  • شوهر به دلیل ارتکاب جرمی به حبس بالای ۵سال محکوم شود و یا جرمی مرتکب شود که به شان و شخصت همسرش لطمه وارد کند.

طلاق یک طرفه وقتی زوجه (خانم) راضی نیست

مطابق با نص صریح ماده ۱۱۳۳ قانون‌مدنی که البته ماده مذکور از قوانین شرعی گرفته شده مرد هر زمانیکه بخواهد می‌تواند زوجه دائمی خود را طلاق دهد.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مرد برای طلاق همسرش به دلیل خاصی نیاز دارد؟ در پاسخ باید گفت بر خلاف طلاق یکطرفه از طرف زن‌که زوجه باید دلایل و مستندات محکمه پسندی داشته باشد در اینجا لازم نیست که مرد دلیلی برای انجام این کار به دادگاه ارائه دهد و در حقیقت بدون کوچکترین دلیل ومستندی می‌تواند همسر خود را مطلقه نماید به شرط آنکه تکلیف مسائل مالی را مشخص کند.

البته این موضوع بدین معنا نیست که رای دادگاه لازم نباشد رای دادگاه نیز منوط به داوری و مشاوره زوجین است.

قوانین مهم مرتبط با طلاق ایرانیان خارج از کشور

ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی

مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

تبصره- زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

ماده ۳۱ قانون ثبت احوال…ازدواج و طلاق و رجوع ایرانیان در خارج از کشور باید به وسیله کنسولگریهای مربوط در دفاتری که از طرف ثبت احوال تهیه می‌شود ثبت و حداکثر هریک ماه یک بار وقایع ازدواج و طلاق و رجوعی را که در دفاتر به ثبت می‌رسد روی نمونه‌های مخصوص تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به سازمان ثبت احوال کشور فرستاده شود.

ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱

هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجراء نمی‌شود مگر آن که دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.

تبصره – ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار که با پیشنه-اد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری‌ها معرفی می‌شوند امکان‌پذیر است. ثبت طلاق رجعی منوط به انقضای عده است.

در طلاق بائن نیز زوجه می‌تواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید.

در مواردی که طلاق به درخواست زوج ثبت می‌گردد، زوجه می‌تواند با رعایت این قانون برای مطالبه حقوق قانونی خود به دادگاه‌های ایران مراجعه نماید.

سوالات متداول

طلاق ایرانیان خارج از کشور توسط چه مرجعی صادر می‌شود؟

طلاق ایرانیان خارج از کشور توسط نماندگی‌های وزارت خارجه و یا با وکالت نامه در محاکم و دادگاه‌های ایران انجام می‌شود.

آیا از سامانه ثنا برای گرفتن وکیل طلاق خارج از کشور می‌شود استفاده کرد؟

بلی، این موضوع شدنی است.

۴.۶/۵ - (۳۴ امتیاز)
2 نظرات
  1. روژان می گوید

    سلام
    من مدت دوازده سال هست که از همسرم جدا شده و با قانون کشور نروژ طلاق گرفته ایم، شوهر سابق من به هیچ عنوان راضی به انجام طلاق شرعی اسلامی نیست و فقط سعی در اذیت و آزار من دارد، ایشان سه بار ازدواج کرده اند، تقریبا سه سال در زندان بوده اند به دلیل قاچاق مواد مخدر. من نمی‌توانم هیچ کاری بکنم در ایران حتی اجازه ورود و خروج از ایران را ندارم چون طلاق من ثبت نشده و ایشان اجازه نمی‌دهند، من سنم بالا رفته، پدر و مادر پیری دارم که نمیتونم ببینمشون، لطفا راهنماییم کنید از طریق میتونم طلاق شرعی ایرانی از این آقا بگیرم

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      باتوجه به موضوعاتی که اشاره کرده اید با داشتن یک وکیل دادگستری در ایران می توانید طلاق خود را از طریق دادگاه در ایران بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.