راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت و وظایف آن

روحانی کسی است که ملبس به لباس روحانیت باشد یا در حوزه مشغول به تحصیل باشد یا اگر به کار دیگری مشغول است عرفا روحانی محسوب شود . کسی که لباس روحانیت را به تن دارد یا اینکه به عنوان روحانی در جامعه شناخته می شود موظف به رعایت اصولی می باشد که در شان این موقعیت است . البته همیشه کسانی هستند که با سوء استفاده از این لباس در صدد دستیابی به اهداف شوم خود هستند . به همین دلیل در سال ۱۳۵۹ برای اولین بار دادگاهی برای رسیدگی به جرائم روحانیون تشکیل شد . از این رو ما در این مقاله به بررسی صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت ، وظایف دادگاه ویژه روحانیت و آدرس و نشانی دادسرای ویژه روحانیت خواهیم پرداخت.

صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت
صلاحیت دادگاه یعنی اینکه این مرجع رسیدگی ، قانونا اجازه رسیدگی به آن موضوع را دارد . در ماده ۱۳ آیین نامه دادسراها و دادگاه های ویژه روحانیت ، صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت مشخص شده است . موارد صلاحیت دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت از قرار زیر است :

۱- کلیه جرائم عمومی روحانیون

۲- کلیه اعمال خلاف شان روحانیون

۳- کلیه اختلافات محلی مخل به امنیت عمومی در صورتی که طرف اختلاف روحانی باشد .

۴- کلیه اموری که از سوب مقام معظم رهبری برای رسیدگی به دادگاه ویژه روحانیت ماموریت داده می شود .

وظایف دادگاه ویژه روحانیت
دادگاه ویژه روحانیت یا دادسرای ویژه روحانیت طبق قانون یک سری وظایف بر عهده دارد . وظایف دادگاه ویژه روحانیت از قرار انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع تحلفات و جرائم در محدوده مسائل قضایی ، ارشاد در امور خلاف شان ، رسیدگی به جرائم روحانیون و پرونده هایی که به نحو موثری با اهداف این دادسرا مرتبط است .

آدرس دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت
دادسرای ویژه روحانیت در شهر های تهران ، قم ، مشهد ، اصفهان ، شیراز ، تبریز ، ساری ، اهواز ، کرمان و همدان تشکیل شده است . آدرس دادسرای ویژه روحانیت در تهران به نشانی خیابان ولیعصر ، سه راه زعفرانیه ، خیابان مقدس اردبیلی ، جنب فرمانداری شمیرانات است .

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.