راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

وظایف و شیوه برخورد پلیس سوئد با جرایم و تخلفات

مقابله پلیس با تخلفات رانندگی در سوئد

در اینجا می توانید اطلاعاتی در باره ی عملکرد پلیس در مقابل تخلفات رانندگی، مثل سرعت غیر مجاز و یا رانندگی در حال مستی و یا رانندگی پس از استفاده از مواد مخدر کسب کنید.

اطلاعات بیشتر در باره ی خودروها، واردات خودرو، قوانین رانندگی و نیز مالیات و عوارض دیگر در سایت سازمان ترابری (Transportstyrelsen) موجود می باشد. اطلاعات مربوط به گواهینامه ی رانندگی برای اتوموبیل، موتورسیکلت، تراکتور، موتور های چهار چرخ و موتورهای گازی را می توانید در سایت پرتال گواهینامه (Körkortsportalen) بیابید.

دوربین های راهنمایی و رانندگی پلیس سوئد

تعداد تلفات و سدمات رانندگی به طور چشمگیری در جاده هایی که به دوربین های راهنمایی و رانندگی مجهز شده اند کاهش یافته است.

تخلفات سرعتی که توسط دوربین ها ثبت می شوند در بخش ATK اداره پلیس در شهر کیرونا (Kiruna) مورد بررسی قرار می گیرند. از این مرکز می توان دوربین ها را روشن و خاموش کرد. روشن بودن یک دوربین بستگی دارد به میزان ترافیک در آن جاده و همچنین تعداد سوانح رانندگی که در آنجا رخ داده باشد.

هنگامی که یک خودرو به دوربین نزدیک می شود سرعت آن محاسبه می گردد. دوربین های راهنمایی و رانندگی تنها از خودروهایی عکس برداری می کنند که سرعتی بالای سرعت مجاز داشته باشند. تصویر گرفته شده توسط پرسنل پردازش می شود. تصویر صندلی سمت شاگرد حتی اگر کسی در آن ننشسته باشد هم پوشانده خواهد شد.

در هنگام تحقیقات، خودرومورد نظر و افرادی که احتمال می رود راننده ی آن بوده باشند در بانک های اطلاعاتی گوناگون کنترل می شوند. تصویر راننده با عکس گذرنامه و یا گواهینامه ی رانندگی مقایسه می شود. در صورتی که تصویر راننده با عکس گذرنامه و یا گواهینامه ی رانندگی مطابقت داشته باشد نامه ای با تصویر گرفته شده و جزئیات مربوط به سرعت خودرو برای شخص مظنون ارسال خواهد شد. در صورتی که هویت راننده از روی عکسی که گرفته شده قابل تشخیص نباشد پرسشی در مورد راننده ی احتمالی خودرو برای صاحب آن ارسال خواهد شد.

رانندگی و قایقرانی در حال مستی

میزان مجاز الکل حد اکثر ۰,۱۰ میلی گرم در هر لیتر هوای بازدم می باشد که این معادل تقریبا ۰,۲ هزارم حجم خون است. مجازات رانندگی در حال مستی جریمه ی نقدی و یا زندان تا حد اکثر شش ماه می باشد.

در صورت وجود بیش از۰,۵۰ میلی گرم الکل در هر لیتر هوای بازدم این تخلف «رانندگی با درجه ی الکل بالا در بدن» محسوب می شود که این معادل ۱,۰ هزارم الکل در خون می باشد. در آن صورت راننده می تواند به حد اکثر دو سال زندان محکوم شود. رانندگانی که تحت تاثیر شدید مشروب و یا مواد دیگر باشند و یا خطری جدی برای امنیت در ترافیک ایجاد کرده باشند نیز می توانند به جرم رانندگی با درجه ی الکل بالا در بدن (Grovt rattfylleri) (رانندگی در حال مستی شدید) محکوم شوند.

مقدار مجاز الکل در هنگام قایقرانی ۰,۲ هزارم است. در صورت وجود ۱,۰هزارم الکل در خون و یا بیشتر در هنگام قایقرانی آن جرم «قایقرانی با درجه ی الکل بالا در بدن» (grovt sjöfylleri) محسوب می شود. قایقرانی در هنگام مستی می تواند منجر به جریمه ی نقدی و یا زندان به مدت حد اکثر شش ماه گردد. در صورت ارتکاب قایقرانی با درجه ی الکل بالا در بدن ممکن است راننده ی قایق به حد اکثر دو سال زندان محکوم گردد. پلیس، گارد ساحلی و یا کارمندان اداره گمرک حق دارند از افرادی که در راه های آبی قایق می رانند تست الکل بگیرند.

مرز میزان الکل موجود در هر لیتر هوای بازدم برای این که بتوان گواهینامه ی رانندگی را از دست داد ۰,۱۵ میلی گرم است.

عملکرد پلیس سوئد در مقابله با جرائم روزمره

جرائم روزمره به جرائمی اطلاق می شود که اغلب رخ داده و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهند، مثلا دزدی اتوموبیل و یا از اتوموبیل، دوچرخه دزدی، سرقت از فروشگاه، دست‌برد، خسارت زدن و کلاهبرداری، ضرب و شتم و یا رانندگی در حال مستی.

وجود شاهد و نیز مدارک جرم معتبر مثل فیلم دوربین های مدار بسته، اثر انگشت وDNA برای این که پلیس بتواند در حل جرایم روزمره موفق باشد ضروری است. انجام هر چه زودتر بازجویی از شاکی و شاهدان، پیش از این که جزئیات حادثه فراموش شوند نیز از نکات مهم برای توفیق در این کار است.

ضرب وشتم، در صورتی که از نوع ضرب وشتم شدید نباشد نیز نمونه ای از جرایم روزمره است. پلیس سعی می کند با روش های مختلف از جمله از طریق محدود کردن دستیابی به مشروبات الکلی برای افراد کم سن و سال، همکاری با میخانه ها، نگهبانان امنیتی و بخش امور اجتماعی کمون ها از بروز جرم و جنایت خشونت آمیز جلوگیری کند. پلیس روش کار خود را با اوضاع و احوال و شرایط محلی سازگار می کند.

یکی دیگر از جرایم روزمره جیب بری است. جیب برها معمولا در جاهایی به سر می برند که پر جمعیت باشد، برای مثال رستوران ها و یا اماکن مربوط به حمل و نقل عمومی. پلیس در این مورد اغلب از طریق تجسس و شناسایی در نقاطی که دارای آمار بالای جیب بری هستند سعی می کند جلوی این جرایم را بگیرد.

مقررات پاکسازی/حذف – مدت زمان باقی ماندن اطلاعات در بایگانی سوء سابقه

نوع مجازات است که مدت زمان باقی ماندن آنرا در بایگانی سوء سابقه تعیین می کند.

اطلاعاتی که ۳ سال پس از تصمیم گیری حذف می شوند

هشدار مجازات (تصمیم دادستان برای عدم پیگرد قانونی جُرم)، در مواردی که سن فرد در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده باشد.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل از پاسپورت سوئد

اطلاعاتی که ۵ سال پس از حکم دادگاه، تصمیم/قرار یا با تأیید حذف می شوند

·         جریمه های نقدی، مانند جریمه سرعت غیر مجاز.

  • جریمه نقدی روزانه.
  • ممنوعیت ورود.
  • مجازات حبس تعزیری که مطابق ماده ۸ یا ۹ فصل ۳۵  قانون جرائم کیفری یا مجازات تبدیلی برای جریمه که مطابق ماده ۱۸ یا ۲۱ قانون اجرای جرائم حذف شده باشد.
  • حکم مشروط برای فردی که سن او هنگام ارتکاب جُرم زیر ۱۸ سال بوده است.
  • نظارت تأمینی برای فردی که سن او هنگام ارتکاب جُرم زیر ۱۸ سال بوده است.
  • خدمت جوانان برای فردی که سن او هنگام ارتکاب جُرم زیر ۱۸ سال بوده است.
  • مراقبت از جوانان و واگذاری برای درمان مطابق قانون (۱۹۸۸:۸۷۰) راجع به مراقبت از معتادان در برخی موارد، چنانچه سن فرد هنگام ارتکاب جُرم زیر ۱۸ سال بوده است.
  • اطلاعات در مورد اعلام عدم مجازات مطابق ماده ۶ فصل ۳۰ قانون جرائم کیفری چنانچه سن فرد هنگام ارتکاب جُرم زیر ۱۸ سال بوده است.

اطلاعاتی که ۱۰ سال پس از حکم دادگاه، تصمیم/قرار یا با تأیید حذف می شوند

  • حکم مشروط.
  • عدم پیگرد قانونی (تصمیم دادستان در صورتی که فرد در زمان ارتکاب جرم بیش از ١٨ سال سن داشته باشد).
  • نظارت تأمینی.
  • خدمت جوانان برای فردی که سن او هنگام ارتکاب جُرم بالای ۱۸ سال بوده است.
  • مراقبت از جوانان و واگذاری برای درمان مطابق قانون (۱۹۸۸:۸۷۰) راجع به مراقبت از معتادان در برخی موارد، چنانچه سن فرد هنگام ارتکاب جُرم بالای ۱۸ سال بوده است.
  • اطلاعات در مورد اعلام عدم مجازات مطابق ماده ۶ فصل ۳۰ قانون جرائم کیفری چنانچه سن فرد هنگام ارتکاب جُرم بالای ۱۸ سال بوده است.
  • تصمیم ممنوعیت تماس و ممنوعیت مطابق ماده ۵ فصل ۳ قانون (۲۰۱۵:۶۴۲) راجع به مقررات حفاظتی اروپا.
  • مجازات حبس تعزیری که با تحمل حبس قبلی یا تصمیم عفو مبنی بر تبرئه کامل، تشخیص داده شود که بطور کامل به اجرا در آمده است.

اطلاعاتی که ۱۰ سال پس از تحمل مجازات حذف می شوند

  • مجازات حبس یا انتقال مجازات برای جریمه (۱۰ سال پس از آزاد شدن).
  • مراقبت جوانان پشت درب های بسته (۱۰ سال پس از آنکه مجازات بطور کامل اجرا شده باشد).
  • درمان روانپزشکی قانونی (۱۰ سال پس از ترخیص).

مطالب بیشتر در باره حذف (پاکسازی)

یک مورد در بایگانی سوء سابقه بایستی تا زمانی که وقت پاکسازی، وقت حذف مورد دیگری فرا نرسیده بایستی در بایگانی باقی بماند. جریمه نقدی از این قاعده مستثنی است چون جرائم نقدی بر وقت حذف/پاکسازی سایر موارد تأثیری ندارند.

طولانی ترین مدتی که یک مورد در بایگانی سوء سابقه باقی می ماند ۲۰ سال است، به استثناء احکام حبس تعزیری که حداکثر ۲۰ سال پس از آزاد شدن و واگذاری برای درمان روانپزشکی قانونی که حداکثر ۲۰ سال پس از ترخیص حذف/پاکسازی می شوند (ماده ۱۷ و ۱۸).

اگر یک جُرم مورد شکایت به صدور حکم ختم نشود در بایگانی سوء سابقه ثبت نمی شود. حکم تبرئه در مرجع اول دادرسی نیز ثبت نمی شود. هنگام تبرئه در مرجع دادرسی بالاتر مورد سوء سابقه پس از تاریخ قطعی و لازم الاجرا شدن حکم، از بایگانی سوء سابقه حذف/پاکسازی می شود.

مقررات مربوط به پاکسازی یا حذف اطلاعات در بایگانی سوء سابقه در قانون بایگانی سوء سابقه وجود دارد.

قانون بایگانی سوء سابقه در وبگاه پارلمان سوئد

دستگیری، جلب و بازداشت

مقررات مربوط به سلب آزادی و ضبط/توقیف طی تحقیقات در مورد ارتکاب جُرم.

یک تحقیقات در مورد ارتکاب جُرم یا یک به اصطلاح تحقیقات مقدماتی پلیس بایستی وقتی آغاز شود که فرض شود که جُرم ارتکابی مشمول پیگرد قانونی عمومی است. طی تحقیقات مقدماتی بررسی می شود که چه کسی بطور منطقی می تواند مظنون به ارتکاب جُرم باشد و اینکه آیا دلایل کافی برای محاکمه او در دادگاه وجود دارد یا نه.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل از آی دی کارت سوئد

مظنون منطقی

مظنون منطقی درجه پایینی از مظنونیت است. به این مفهوم که وضعیت های تجریدی وجود دارند که تا حدی قوی حاکی از آن هستند که فرد مرتکب جُرم مورد سوء ظن شده باشد.

مظنون به دلایل احتمالی

مظنون به دلایل احتمالی درجه بالاتری از مظنونیت است. مظنونیت علیه یک فرد با قضاوت عینی بروز می کند که مجوز و مبنای آن وجود ادله ثبوت در یک پرونده است.

دلایل کافی برای اقامه دعوی

در اینجا به وجود مبناهای عینی توجه می شود که انتظار برود دادگاه حکم محکومیت صادر خواهد کرد. دادستان بایستی در مورد وجود دلایل کافی برای اقامه دعوی علیه یک فرد موضع گیری کند.

دستگیری

اگر برای جلب یک فرد دلیل وجود داشته باشد ممکن است قرار دستگیری یک فرد در موارد اضطراری توسط یک مأمور پلیس صادر شود. از فرد دستگیر شده بایستی در اسرع وقت بازجوئی شود و پس از آن دادستان بلادرنگ قرار بازداشت موقت وی را صادر می کند. اگر مظنون بازداشت موقت نشود بایستی قرار دستگیری بلافاصله باطل شود.

مقررات دستگیری یک فرد در ماده های ۷ و ۸ فصل ۲۴ قانون دادرسی وجود دارد.

بازداشت موقت

یک فرد را می توان طی مدت انتظار برای رسیدگی به قضیه بازداشت در بازداشت موقت نگهداشت. همچنین در مواردی که در تحقیقات حائز اهمیت بسیار باشد نیز می توان فرد را در بازداشت موقت نگهداشت. قرار بازداشت موقت یک فرد توسط دادستان صادر می شود. دادستان بایستی حداکثر تا ساعت ۱۲ روز سوم پس از قرار بازداشت موقت، درخواست بازداشت فرد را تسلیم دادگاه کند. مقررات مربوط به بازداشت موقت یک فرد در ماده های ۶، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فصل ۲۴ قانون دادرسی وجود دارد.

بازداشت

در صورت وجود احتمال برای آنکه یک فرد طی تحقیقات در مورد ارتکاب جُرم از چنگ قانون فرار کند، بطور مثال کشور را ترک کند، در انجام تحقیقات مشکل ایجاد کند یا به ارتکاب جُرم ادامه دهد می توان او را بازداشت کرد. لازمه بازداشت فرد آنست که مظنون به ارتکاب جُرمی باشد که برای آن مجازات حبس تعزیری به مدت یک سال یا بیشتر تعیین شده باشد.

اگر برای جُرم در مقیاس مجازات حداقل دو سال حبس تعزیری تعیین شده باشد همیشه بایستی قرار بازداشت وی صادر شود، ولی در برخی از موارد استثناء وجود دارد. قرار بازداشت توسط دادگاه صادر می شود، پس از آن دادستان بایستی ظرف مدت ۱۴ روز اقامه دعوی کند، ولی این مدت در برخی از موارد می تواند با صدور قرار از سوی دادگاه تمدید شود. مقررات مربوط به بازداشت یک فرد در ماده های ۱ تا ۵ و ۱۸ فصل ۲۴ قانون دادرسی وجود دارد.

سلب آزادی

مفهوم دستگیری، بازداشت موقت یا بازداشت آنست که فرد محبوس می شود و بغیر از وکیل خود تماس او با سایر افراد محدود است. اگر این احتمال وجود داشته باشد که فرد بازداشتی در انجام تحقیقات مشکل ایجاد کند دادگاه می تواند قرار محدودیت تماس او با دنیای بیرون را محدود کند، بطور مثال او نتواند روزنامه ها را بخواند، رادیو گوش کند یا تلویزیون تماشا کند. مقررات مربوط به سلب آزادی در ماده ۵ فصل ۲۴ قانون دادرسی وجود دارد.

افراد دستگیر و بازداشتی موقت معمولاً در بازداشتگاه موقت پلیس جنب اداره پلیس نگهداری می شوند. افراد بازداشت شده در بازداشتگاه تحت مسئولیت اداره مراقبت از بزهکاران نگهداری می شوند. اگر برای فرد بازداشتی محدودیت تعیین نشده باشد می تواند با سایر بازداشتی ها معاشرت کند.

بیشتر بخوانید: شماره تلفن پلیس سوئد

آیا کس دیگری بغیر از پلیس می تواند فردی را دستگیر کند؟

عموم مردم هم می توانند یک فرد را دستگیر کنند که به دستگیری همگانی موسوم است، مشروط بر آنکه جُرم ارتکابی بتواند به حبس تعزیری ختم شود، فرد در حین ارتکاب جُرم کشف شود یا از محل ارتکاب جُرم فرار کند. عموم مردم می توانند همچنین فردی که برای ارتکاب جُرم تحت تعقیب قرار دارد را نیز دستگیر کنند. فرد دستگیر شده بایستی در اسرع وقت به پلیس تحویل داده شود.

مقررات مربوط به دستگیری همگانی در ماده ۷ فصل ۲۴ قانون دادرسی وجود دارد.

ضبط اشیاء طی تحقیقات ارتکاب جُرم

پلیس یا دادستان تحقیقات ارتکاب جُرم را راهبری می کنند که به آنها بازپرس ارشد گفته می شود. آنها در مورد اقداماتی که بایستی در تحقیقات انجام شود تصمیم گیری می کنند. بطور مثال ممکن است تصمیم بگیرند اشیائی که در تحقیقات اهمیت دارند ضبط/توقیف شود. مقررات مربوط به ضبط/توقیف در ماده ۱ فصل ۲۷ قانون دادرسی وجود دارد.

اگر جُرم بتواند به حبس تعزیری ختم شود انجام تفتیش محل از مظنون برای یافتن اشیاء قابل ضبط/توقیف مجاز است. مقررات مربوط به تفتیش محل در ماده ۱ فصل ۲۸ قانون دادرسی وجود دارد.

اشیاء ضبط/توقیف شده بایستی بازپس داده شوند یا در اختیار کسی که از حق داشتن آنها برخوردار باشد، بطور مثال مالک اصلی اشیاء، قرار داده شوند.

اشیاء را مصادره نیز می توان کرد، یعنی یا منهدم می شوند یا در اختیار دولت قرار می گیرند. این می تواند بطور مثال شامل غنائم ارتکاب جُرم یا اشیائی باشد که بعنوان وسایل کمکی یا اسلحه برای ارتکاب جُرم از آنها استفاده شده باشد. مقررات مربوط به مصادره در فصل ۳۶ قانون جرائم کیفری وجود دارد.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.