راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

صدور شناسنامه برای متولدین خارج از کشور

در سامانه آشنایی با خدمات کنسولی وزارت امور خارجه درباره صدور شناسنامه برای نوزاد و فرزند زیر ۱۵ سال شرایط و مدارک زیر اعلام شده است.

چه متولدینی در خارج از کشور تبعه ایرانی محسوب می شوند؟

فرزندانی که از پدر ایرانی در خارج از کشور متولد شوند تبعه ایران محسوب شده و برای آنان شناسنامه صادر می گردد، لذا از والدین محترم تقاضا می شود در اولین فرصت پس از تعیین وقت قبلی و ثبت نام در سامانه میخک به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه محل اقامت خود مراجعه نمایند.

برای تشخیص اسم مورد تائید برای فرزند چه باید کرد؟

ضروری است قبل از صدور گواهی ولادت توسط مقامات صلاحیت دار کشور محل اقامت، والدین محترم از طریق سایت سازمان ثبت احوال یا تماس با نمایندگی ایران در محل از مصطلح و متعارف بودن نام انتخابی برای فرزند خود اطمینان حاصل نمایند.

مدارک لازم برای صدور شناسنامه فرزند ایرانی در خارج از کشور

۱.ارائه اصل گواهی ولادت معتبر و متعارف صادره مقامات ذی صلاح محل
۲.ارائه اصل شناسنامه های معتبر والدین
۳.اصل قبض واریز هزینه صدور شناسنامه

بیشتر بخوانید: شناسنامه فرزندان مادر ایرانی
بیشتر بخوانید: گرفتن شناسنامه نوزاد در امریکا و کانادا

پرسش های متداول و پاسخ های سازمان ثبت احوال

پرسش: اینجانب اهل سردشت در ایران مشکل دریافت تجردنامه را دارم .چون من تمام مدارک خود را گم کرده ام و در فنلاند زندگی میکنم و اقامت اینجا را ندارم. قرار شد ازدواج کنم ولی از من تقاضای تجردنامه کردند نمیدونم چه جوری این مشکل را حل کنم؟ اگر امکان دارد مرا راهنمائی نمائید.

 پاسخ : شما برای گرفتن گواهی تجرد با در دست داشتن اصل شناسنامه خود به سفارت ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه فرمایید.  

 پرسش: دختر یکی از بستگان بنده حدود ۲۵ سال است که با یک فرد افغانی (مرد) ازدواج کرده است و تا به حال برای شناسنامه اقدام ننموده است ولی عقد نامه محضری دارند. از چه طریقی می تواند در خواست صدور شناسنامه نماید؟ لطفا توضیح بفرمایید

 پاسخ : مرد خارجی پس از تحصیل تابعیت دولت ج.ا.ا.از مراجع ذیربط ،می تواند اقدام به دریافت شناسنامه بکند.

پرسش: اینجانب ازشناسنامه خواهرم که در در نوزادی فوت گردیده استفاده می کنم. متولد سال ۱۳۶۶ هستم و از شناسنامه ای که ۱۳۶۴ هست استفاده می کنم.

برای رفع این مشکل لطفاً مرا راهنمایی بقرمائید.

پاسخ : شما میتوانید از طریق دادگاه محل سکونت خود وبه طرفیت اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود، دادخواست تقدیم و موضوع را پی گیری نمایید.

پرسش: من قصد ازدواج با فردی و دارم که قبلا ازدواج کرده و این آقا ۴ سال است که از همسر قبلشون جدا شده. من با قضیه مشکلی ندارم ولی آگر خانواده من از ازدواج گذشته این آقا مطلع بشن با این ازدواج مخالفت شدید میکنند.

سئوالم این که آیا راهی وجود داره که اسم همسر قبلی ایشون از شناسنامه و ثبت احوال حذف بشه که خانواده من از ازدواج قبلی ایشون مطلع نشن.

شنیدم چون ایشون آقا هستند اگر به اداره ثبت احوال مراجعه کنند ، اسم همسر قبلیشون حذف میشه و یک شناسنامه جدید و سفید براشون صادر میشه.آیا حقیقت دارد؟!

پاسخ : تا زمانیکه ازدواج مجدد نکرده وازدواج بعدی به ثبت نرسیده باشد،ازدواج وطلاق قبلی در شناسنامه وی ثبت خواهد شد.به محض ازدواج مجدد وثبت آن می تواند اقدام به تعویض شناسنامه خود بنماید.


پرسش: از حضور شما یک سوال داشتم نام پسر من افشین است ولی از کودکی همه کیا صدایش می کردیم و حالا او دو اسمه است و همیشه از این موضوع ناراحت است.

آیا اگر تقاضای تغییر نامش از <<افشین>>به << کیا>> بدهند موافقت می شود یا نه؟ خواهشمندم به من جواب بدهید تا اقدام کنم.

 پاسخ : دادخواست تغییر نام از افشین به کیا به طرفیت اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خوددر مراجع محترم قضایی تقدیم وازآن طریق نسبت به انجام خواسته خویش اقدام نمایید.

پرسش: آیا امکان صدور شناسنامه و کارت ملی برای مرد خارجی که با زن ایرانی ازدواج کرده است وجود دارد یا نه؟ اگر وجود دارد باید به کجا مراجعه کرد؟

پاسخ : تا زمانی که مرد خارجی برابر قانون، تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران را از مراجع ذیربط تحصیل نکرده باشد، امکان صدور شناسنامه و کارت ملی برای وی وجود ندارد.


پرسش: احتراما می خواهم بدانم اگر فرزندم را با ویزای توریستی در کشور دیگری مثل امارات یا یکی از کشورهای اروپایی مثل بلژیک بدنیا بیاورم به فرزندم شناسنامه و تابعیت آن کشور داده خواهد شد یا خیر؟

پاسخ : به استناد بند ۲ از ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران، کسانیکه پدر آنها ایرانی باشد، اعم از اینکه در ایران و یا در خارج از کشور متولد شده باشند، ایرانی محسوب و جهت آنان شناسنامه ایرانی صادر می گردد .


پرسش: آیا امکان صدور شناسنامه و کارت ملی برای مرد خارجی که با زن ایرانی ازدواج کرده است وجود دارد یا نه؟ 

پاسخ: تا زمانی که مرد خارجی برابر قانون، تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران را از مراجع ذیربط تحصیل نکرده باشد، امکان صدور شناسنامه و کارت ملی برای وی وجود ندارد. 

پرسش: چنانچه در سفر توریستی به امارات فرزندی در آن کشور به دنیا بیاید آیا شناسنامه اماراتی صادر میگردد؟

 پاسخ: به استناد بند ۲ ماده۹۷۶ قانون مدنی.کسانیکه پدر آنهاایرانی باشد،اعم ازاینکه درایران و یا در خارج از کشور متولد شده باشند،ایرانی محسوب وجهت آنان شناسنامه ایرانی صادر می گردد.

 

پرسش: احتراماَ می خواهم بدانم اگر فرزندم را با ویزای توریستی در کشور دیگری مثل امارات یا یکی از کشورهای اروپایی مثل بلژیک بدنیا بیاورم به فرزندم شناسنامه و تابعیت آن کشور داده خواهد شد یا خیر؟پاسخ: به استناد بند ۲ از ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران ،کسانیکه پدر آنها ایرانی باشد،اعم از اینکه در ایران و یا در خارج از کشور متولد شده باشند،ایرانی محسو ب و جهت آنان شناسنامه ایرانی صادر می گردد . 

پرسش: خواهر من خارج از کشور زندگی میکند و همسر او خارجی است او خواسته که نام فرزندانش در شناسنامه ایرانی او درج شودکه اموالی که در ایران دارد در آینده به فرزندانش برسد. آیا میشود اگر میشود ما باید به کجا مراجعه کنیم و چه مدارکی لازم است لطفامیکنید که جواب بدهید و آدرس و شماره تلفنی که بتو انیم این مسئله را انجام بدهیم به ما بدهید پاسخ: برای ثبت مشخصات فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج نموده اند در شناسنامه مادر میتوانید با در دست داشتن اصل شناسنامه مادر و گواهی ولادت و گذرنامه خارجی فرزند به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه تا نسبت به درج آن در شناسنامه اقدام نمایند. ضمنا در داخل کشور نیز با همان مدارک میتوان به اداره کل ثبت احوال امور خارجه در تهران مراجعه نمود. 

 

پرسش: اینجانب ازشناسنامه خواهرم که در در نوزادی فوت گردیده استفاده می کنم. متولد سال ۱۳۶۶ هستم. و از شناسنامه ای که ۱۳۶۴ هست استفاده می کنم. برای رفع این مشکل لطفاً مرا راهنمایی بقرمائید. پاسخ: شما میتوانید از طریق دادگاه محل سکونت خود وبه طرفیت اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود، دادخواست تقدیم و موضوع را پی گیری نمایید. 

 

پرسش: من قصد ازدواج با فردی و دارم که قبلا ازدواج کرده و این آقا ۴ سال است که از همسر قبلشون جدا شده.من با قضیه مشکلی ندارم ولی آگر خانواده من از ازدواج گذشته این آقا مطلع بشن با این ازدواج مخالفت شدید میکنند.سئوالم این که آیا راهی وجود داره که اسم همسر قبلی ایشون از شناسنامه و ثبت احوال حذف بشه که خانواده من از ازدواج قبلی ایشون مطلع نشن. چون شنیدم چون ایشون آقا هستند اگر به اداره ثبت احوال مراجعه کنند ، اسم همسر قبلیشون حذف میشه و یک شناسنامه جدید و سفید براشون صادر میشه.آیا حقیقت دارد؟!پاسخ: تا زمانیکه ازدواج مجد نکرده وازدواج بعدی به ثبت نرسیده باشد،ازدواج وطلاق قبلی در شناسنامه وی ثبت خواهد شد.به محض ازدواج مجدد وثبت آن می تواند اقدام به تعویض شناسنامه خود بنمایدد. 

 

پرسش: دختر یکی از بستگان بنده حدود ۲۵ سال است که با یک فرد افغانی (مرد) ازدواج کرده است و تا به حال برای شناسنامه اقدام ننموده است ولی عقد نامه محضری دارند. از چه طریقی می تواند در خواست صدور شناسنامه نماید. لطفا به طور کامل توضیح بفرماییدپاسخ: مرد خارجی پس از تحصیل تابعیت دولت ج.ا.ا.از مراجع ذیربط ،می تواند اقدام به دریافت شناسنامه بکند. 

 

پرسش: احتراماً خواهشی داشتم، من متولد و ساکن امارات و دبی هستم. بدلایلی تاکنون نسبت به تعویض شناسنامه اقدام نکرده ام ولی در سال ۲۰۱۰ بدلیل قوانین جدید دولت امارات ناگزیر هستم اقدام به تعویض شناسنامه کنم و گذرنامه دریافت کنم کنسولگری ایران در دبی مدت زمان تعویض شناسنامه را حدوداً بیش از ۳ ماه ذکر کرده اند. که این مدت برای من زیاد است و من به مشکلاتی در شغلم ایجاد میشود و از کار بیکار میشوم. پیشنهاد دادند که یکی از دوستان در تهران با وکالتنامه از طرف من اقدام کند لطفاً بفرمائید چه مقدار زمان طول میکشد و چه مدارکی باید برایتان ارسال کنم. پاسخ: برای تعویض شناسنامه نمونه قدیم با وکالت نامه مدت زیادی طول نمی کشد. در هر حال شما اصل وکالت نامه را بانضمام اصل شناسنامه و ۳قطعه عکس تایید شده توسط سفارت وتصاویر شناسنامه همسر وفرزندان پدر و مادر ومدارک شناسایی وتحصیلی خود را برای وکیل منصوبه خود ارسال تا ایشان پیگیری واقدام نماید 

پرسش: من می خوام اصلیت نژادی خودم رو پیدا کنم.یعنی بفهمم اصلیت من ایرانی است یا نه ؟برای این کار فکرمی کنم باید شجره نامه بنویسم.برای این کار تا قبل از مادربزرگ والدینم دیگه از اجدادم هیچ خبری ندارم.می خواستم ببینم چی کار می تونم انجام بدم؟از کجا این اطلاعات رو به دست بیارم؟  پاسخ: اگر اجداد شما شناسنامه گرفته باشند میتوانید از طریق شناسنامه آنان اطلاعات لازم را استخراج نمایید 

 

پرسش: من درکودکی به اتفاق خانواده به خارج از کشور مهاجرت کردیم وشناسنامه من و خانوادم در طی مسافرت گم شد.الان من 27 سال دارم ومیخواهم به ایران برگردم و احتیاج به شناسنامه دارم لطفآ مرا راهنمایی کنید پاسخ: شما با مراجعه به سفارت ج.ا.ا.در کشور محل اقامت هر مشخصاتی که از خود دارید اعلام تا امکان اقدامات بعدی میسر گردد 

 

 پرسش:  گرفتن شناسنامه برای فرزندانی با مادر ایرانی و پدر عراقی که فرزندشان متولد ایران بوده و سن آن ها بین ۱۹ تا۲۰ سال است چگونه خواهد بود پاسخ: بادردست داشتن اصل گواهی ولادت و سند ازدواج والدین خود به اداره کل امور اتباع بیگانه استانداری محل اقامت خود مراجعه فرمایید. 

 

پرسش: در صورت در خواست شناسنامه و صدور کارت ملی برای فرد ایرانی مقیم خارج از کشور از تاریخ درخواست و ارائه به سفارت چه مدت بعد شناسنامه و کارت ملی تحویل شخص داده می شود .پاسخ: ابتدا شناسنامه خود را از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت تعویض و پس از آن اقدام به دریافت کارت ملی نمایید. هر دو مورد در اسرع وقت صورت می گیرد. 

پرسش: لطفادر خصوص مراحل ثبت ازدواج با همسر خارجی (زن ایرانی با مرد خارجی)    راهنمائی نمایید و به کدام ادارات وسازمانها مراجعه نمایم.پاسخ: اگر مقیم داخل کشور هستید ،ابتدا برای اخذ پروانه زناشویی ازدواج با مرد خارجی به اداره کل امور اتباع خارجه وزارت کشور در تهران و در شهرستانها به استاداریها مراجعه ودرخارج از کشور به نمایندگی ج.ا.ا.د رکشور محل اقامت خود مراجعه فرمایید. 

 

پرسش: درخصوص ثبت قانونی وازدواج با مرد خارجی و مراحل آن لطفا راهنمائی نمائید.پاسخ: از طریق اداره کل امور اتباع خارجه استانداری استان محل اقامت خود موضوع را پی گیری فرمایید. 

 

پرسش: دایی خانم بنده در انگلستان با یک خانم هندی ازدواج کرده و دو فرزند دارند. ازدواج ایشان در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به ثبت نرسیده است. هم اکنون شش سال است که شوهر فوت کرده و خانم ایشان در صدد هستند که برای فرزندان ایشان شناسنامه ایرانی بگیرند. خواهشمند است راهنمایی بفرمایید که برای این منظور چه مدارکی مورد نیاز است تا شخص ثالثی در ایران بتواند پیگیری این امر را به عهده بگیرد و مراحل انجام کار چگونه است؟پاسخ: اگر جد پدری زنده باشد،می تواند ولی در صورت فوت وی ،قیم قانونی منصوب از طرف دادگاه می تواند اقدام نماید. 

پرسش: اینجانب دارای کارت هویت ویژه اتباع عراقی میباشم به دلیل تابعیت از پدر ولی من در تهران متولد شده ام مدارک و اسناد بیمارستان تصدیق کننده این موضوع می باشد تا به حال به مراکز مختلفی خصوصا دادگستری مراجعه نموده ام اما تا کنون موفق به گرفتن شناسنامه نشدم لذا از شما خاهشمندم که در این امر مرا راهنمایی فرمایید پاسخ: شما پس از تحصیل تابعیت دولت ج.ا.ا. میتوانید شناسنامه دریافت نمایید. 

پرسش: همسرم فردی خارجی است و ازدواج ما در ایران ثبت شده است و هم اکنون میخواهم برای همسرم و فرزندانم درخواست شاسنامه ایرانی کنم. من در سایت شما دیدم که مرد خارجی باید تابعیت ایران شود منظور شما از تابعیت ایرانی چیست.   پاسخ: یعنی اینکه با مراجعه به اداره تابعیت وزارت امور خارجه درخواست تحصیل تابعیت دولت ج.ا.ا. را بکند. 

پرسش۶: من همسرم متولد عراق ولی بزرگ شده در ایران و در سن ۱۷ سالگی به کشور سوئد آمده و مقیم این کشور شده و در سال ۱۹۹۸ با اینجانب ازدواج کرده و هم اکنون دارای دو فرزند هستیم . ازدواج من با این آقا به عنوان یک فرد خارجی در سفارت ایران و ایران ثبت شده است. من به سفارت ایران در سوئد مراجعه کردم برای درخواست تابعیت ایرانی برای همسرم ولی در سفارت گفتن که این آقا باید دارای تحصیلات بالا باشد تابتواند درخواست تابعیت کند ولی همسر من مدرک درحد دبیرستان سوئد را دارد حال چه باید کرد. من تا یک ماه دیگر به ایران می آیم آیا من میتوانم در ایران برای تابعیت همسرم اقدام کنم .پاسخ: همسر شما پس از مراجعه به ایران می تواند از طریق اداره تابعیت وزارت امور خارجه درخواست تحصیل دولت ایران را بنماید.


پرسش: می خواستم بدانم داشتن دو ملیتی برای فرد ایرانی مشکل قانونی دارد یا فقط کشورهای معینی؟پاسخ: سوال شما مرتبط به نمایندگیهای ج ا.ا.در خارج از کشو ر و اداره تابعیت وزارت امور خارجه میباشد.از مراجع مذکور سوال فرمایید. 

 

پرسش: شخصی که در خارج از کشور اقامت دارد و در خواست صدور گواهی تجرد دارد، پدر وی در ایران است آیا با در دست داشتن شناسنامه‌ی خود کپی شناسنامه ی پسرش می تواند این گواهی را دریافت نماید ؟ پاسخ: گواهی تجرد به شخص متقاضی ویا به وکیل وی تحویل می گردد،پدر شما باارائه اصل شناسنامه خود وشما وارائه اصل وکالت نامه می تواند درخواست گواهی تجرد برای شما بنماید. 

پرسش: آیا امکان دارد یه فرد افغانی شناسنامه بگیرد اگر امکان دارد شرایطش چیست؟پاسخ: با اخذ تابعیت دولت جمهوری اسلامی می توانید شناسنامه بگیرید 

 

پرسش: اینجانب مقیم کشور بلژیک بوده و به منظور ثبت نام جهت ادامه تحصیل در دانشگاه دولتی آن کشور از طرف اداره بلژیکی موظف به ارائه گواهی محل تولد ممهور به مهر اداره محلی صدور شناسنامه شده ام ضمناَ متاسفانه اصل شناسنامه مورد قبول آن اداره واقع نشده و نسبت به دریافت گواهی فوق الذکر تاکید دارند.با توجه به عدم پذیرش صدور این گواهی در اداره ثبت احوال شهرستان محل تولد بنده و خواهشمند است در خصوص نحوه اخذ یکچنین گواهی اینجانب را راهنمایی فرمائید

پاسخ: شما شناسنامه ج.ا. ا.خود را ترجمه و تحویل نمایید در صورت عدم پذیرش از طریق نمایندگی ج.ا.ا.در کشور محل اقامت اقدام نمایید.

 

پرسش: اگر مرد ایرانی با خانمی غیر ایرانی ازدواج کنند و ازدواج در دفترخانه سفارت ثبت نشده باشد و دختر ۱۸ ساله این فرد متقاضی دریافت شناسنامه و هویت ایرانی خود باشد می تواند شخصا به سفارت ایران در آن کشور مراجعه نموده و در خواست شناسنامه خود را به سفارت ایران بدهد؟پاسخ: برای دریافت شناسنامه ایرانی با در دست داشتن اصل گواهی ولادت کشور محل تولد و باتفاق پدر ایرانی خود به نمایندگی ج.ا.ا.در کشور محل اقامت مراجعه نمایید. 

 

پرسش: برادر من با یک خانم انگلیسی ازدواج نموده اند و ازدواج خود را در بطور رسمی در دفتر سفارت ثبت ننموده اند. حال دختر ایشان ۱۸ ساله شده و تقاضای شناسنامه ایرانی دارد. آیا دختر ایشان می تواند شخصا و بدون در اینکه ازدواج والدینش ثبت شده باشد به سفارت ایران در انگلستان مراجعه نموده و تقاضای شناسنامه و هویت ایرانی خود را نماید؟پاسخ: عدم ثبت ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی مانعی برای دریافت شناسنامه فرزند نمی باشد. بادردست داشتن اصل گواهی ولادت خارجی و باتفاق پدر ایرانی خود به نمایندگی ج.ا.ا.در کشور محل اقامت خود مراجعه نماید. 

پرسش: احتراما ، فردی در خارج به دنیا آمده و برای او از طریق سفارت ایران گواهی تولد با یک نام صادر می شود اما برای وی شناسنامه صادر نمی شود ( به دلیل عدم مراجعه والدین برای صدور شناسنامه ) ، ۳۰ سال بعد وی به ایران مهاجرت کرده و با اعلام خود فرد و شهادت والدین او و طی مراحل پزشکی قانونی ، با نام جدید ( متفاوت با نام مندرج در گواهی تولد ) شناسنامه دریافت می کند اما نام مندرج در گواهی تولد او همچنان در اسناد ثبت احوال باقی می ماند به طوری که دو نام برای یک فرد حقیقی وجود دارد ! و برای این والدین دو فرزند در نظر گرفته می شود که در اصل آنها تنها دارای یک فرزند می باشند ! حال چه باید کرد ؟ این فرد با نام جدید دارای شناسنامه و کارت ملی می باشد اما نام اول مندرج در گواهی تولد به عنوان یک شخص ثانی همچنان باقی است . چگونه می توان این اشتباه را اصلاح کرد ؟

پاسخ: لطفا مشخصات شناسنامه ای وی از قبیل ،نام نام خانوادگی و نام پدروشماره ملی را اعلام تا امکان راهنمایی میسر گردد.


 

پرسش: قصد ازدواج با مردی اکراینی و مسلمان که مقیم کشور اکراین است را دارم و خانواده ها شناخت کامل از هم دارند اما ایشان حاضر به ثبت ازدواج در سفارت ایران نمی باشند تنها به ازدواج اسلامی و همچنین ثبت اکراینی ان اکتفا کرده است. در ضمن اینکه ایشان می گویند ازدواج به سبک اکراینی تمام حقوق به نفع زن می باشد. لطفا از مزایا و معایب این عدم ثبت در سفارت ایران مرا در اسرع وقت مطلع سازید     پاسخ: دراین خصوص با سفارت ایران در اکراین تماس حاصل وراهنمائیهای لازم را کسب نمایید. 

پرسش: آیا امکان دارد اقوام انجانب در ایران جهت اخذ کارت ملی برای من اقدام کنند؟ پاسخ: بستگان درجه۱ پدر مادر همسر با مراجعه به ادارات ثبت احوال وارائه اصل شناسنامه وعکس شما میتوانند اقدام کنند. 

 

پرسش: شماره کارت ملی صادره با شماره کارت ملی موجود در شناسنامه المثنی صادر شده مغایرت دارد از چه طریقی باید اصلاح شود؟ فرد مذکور در دانمارک زندگی می کند.  پاسخ: شما باید با ارسال اصل شناسنامه ومدارک تعویض از طریق سفارت محل اقامتتان نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام نمایید. 

پرسش: خواهشمند است بفرمایید برای صدور کارت ملی داخل و خارج کشور چقدر زمان مبرد که به دست ما برسد و مدارک لازم چه می باشد پاسخ: در خارج از کشور از تاریخ اخذ درخواست تاصدور وارسال کارت دو الی دوماه نیم در صورتیکه مغایرت بین اطلاعات پایگاه با مندرجات شناسنامه وجود نداشته باشد ومدارک لازم عبارتاست از تصویر برابر با اصل شناسنامه دوقطعه عکس تایید شده فرم درخواست کارت شناسایی ملی ویژه ایرانیان خارجاز کشور وهزینه صدور کارت که توسط سفارت ایران در محل اقامت اخذ میگردد.در داخل کشور با مراجعه به ادارات ثبت احوال با در دست داشتن اصل شناسنامه یک قطعه عکس تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ومبلغ ۲۵۰۰ریال هزینه خدمات سجلی اقدام میگردد.

 

پرسش: در کنسولگری موقع صدور شناسنامه نوزاد متولد شده (پدر ایرانی) روی مدرک خارجی محلی نوشته میشود (شناستامه ایرانی صادر گردید)ومهر کنسولی را میزنند.با این کار مدرک خارجی به علت مخدوش شدن از درجه اعتبار ساقط میشود.سوالم این است که آیا این کار صحیح وقانونی است؟ پاسخ: برابر مقررات ،کنسولگریها باید هنگام تنظیم سند سجلی وصدور شناسنامه نوزاد متولد از پدر ایرانی می بایستی اصل گواهی ولادت خارجی رااخذ وبه عنوان مستند تنظیم سند بایگانی نمایند ،ولی از آنجائیکه کشور محل تولد اصل گواهی را از پدر ایرانی مطالبه می کند لذا پس از صدور شناسنامه ودرج مهر مبنی بر صدور شناسنامه ،برگه را تحویل والدین می نمایند واین به خاطر آن است که شخص دیگری از گواهی مذکور استفاده ننماید. 

 

پرسش: در کنسولگری موقع صدور شناسنامه برای اطفال (پدر ایرانی)متولد شده در خارج کشور روی مدرک خارجی (گواهی ولادت) نوشته میشود (شناسنامه ایرانی صادر گردید و مهر زده میشود)و در این صورت مدرک خارجی ازدرجه اعتبار ساقط میشود /آیا این کار مجاز و قانونی است؟پاسخ: بله این کار قانونی بوده وعلت آن این است که شخص دیگری از گواهی مذکور سوئ استفاده ننماید. 

 

پرسش: چنانچه یک مرد ایرانی از زنی غیر ایرانی و غیر مسلمان بچه ای داشته باشد و آن بچه در خارج از ایران به دنیا آمده باشد آیا به آن بچه شناسنامه ایرانی داده می شود؟در صورتی که آن بچه در ایران متولد گردد چه طور؟پاسخ: فرزند متولد شده ازپدر ایرانی ،ایرانی محسوب می گردد.چه درایران ویا در خارج از ایران متولد بشود. 

 

پرسش: چگونه میتوانم طلاق امریکاییم را به ثبت برسانم؟پاسخ: پس از تنفیذ حکم طلاق در دادگاه ایران. 

پرسش: من ۱۹ ساله مقیم خارج از کشور هستم پدر و مادرم از هم طلاق گرفتند و من با مادرم هستم آیا میتوانم فامیلی مادرم را به فامیلی خودم اضافه کنم؟ چکار باید بکنم؟پاسخ: اگر نام خانوادگی شما قابل تغییر بوده و نام خانوادگی مادر شما دراداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه شما بلا معارض باشد .می توانید در غیر آن صورت ،خیر. 

 

پرسش: آیا تغییر سن شناسنامه امکان پذیر است؟    پاسخ: برابرقانون تغییر تاریخ تولد ممنوع است. 

پرسش: من در خارج از کشور در شهر آتن زندگی می کنم و درخواست گواهی تجرد را دارم .خواهشمند است بادر نظر گرفتن این که شناسنامه من المثنی می باشد و اصل شناسنامه نزد من نمی باشد من میتوانم در خارج از کشور برای اخذ این گواهی اقدام کنم بدون اینک نیازی به اقدام در داخل کشور باشد .به عبارت دیگر من میتوانم از طریق سایت ثبت احوال بخش امور خارجه اقدام کنم. پاسخ: شما با مراجعه به نمایندگی ایران وتنظیم وکالت نامه جهت اخذ گواهی تجرد وارسال آن برای وکیل خود درایران میتوانید گواهی تجرد دریافت نمایید.ضمنا چون در خارج از کشور هستید نمی توانید از طریق سایت درخواست نمایید چون برای دریافت آن باید شخصا مراجعه نمایید.

 

پرسش: یکی از اقوام اینجانب حدود ۴۰ سال پیش کشور را ترک نموده اند و در این مدت به کشور مراجعه نکرده اند. ایشان اکنون به یک گواهی تولد مبنی بر تاریخ و محل تولد نیاز دارند. می خواستم بدانم برای دریافت این گواهی به چه نحوی می توانیم عمل کنیم؟پاسخ: والدین ایشان ۴۰سال پیش گواهی تولد وی را به ثبت احوال محل سکونت خویش ارائه وبرا ی وی شناسنامه دریافت نموده است،لذادرمتن شناسنامه وی تمام موارد درج شده است.ضمنا گواهی تولد را بیمارستان محل تولد صادر می نماید. 

 

پرسش: من با دختر افغانی ازدواج کردم و حالا از من باردار است ومن میخواهم ازدوجم را ثبت شناسنامم کنم در حال حاضر سیقه ۹۹ ساله دارم باید کجا مراجعه کنمپاسخ: شما برای ثبت ازدواج به اداره امور اتباع خارجه ناجا مراجعه فرمایید. 

 

پرسش: آیا ما میتوانیم تمام مراحل ثبت ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی(ژاپنی) شامل دریافت شناسنامه-کارت ملی-پاسپورت را در تهران انجام بدهیم. لطفا ما را دقیق راهنمائی نمائید.پاسخ: بله شما ابتدا به اتفاق همسر خارجی خود به اداره کل امور اتباع خارجه ناجا مراجعه وپس از اقدامات اولیه وثبت ازدواج ،جهت دریافت شناسنامه به اداره کل ثبت احوال امور خارجه مراجعه نمایید. 

پرسش: آیا راهی برای دانستن تاریخ فوت یک ایرانی در ایالات متحده وجود دارد ؟     پاسخ: برای کسب اطلاعات با دردست داشتن مدارک هویتی فرد متوفی به وزارت امورخارجه اداره سجلات مراجعه فرمایید.

 

پرسش: اگر یک فرد ایرانی پسر با یکی که سالهاست پدر ومادر خود را از دست داده باشد وپدر ومادر وی فاقد شناسنامه باشند ازدواج ودارای فرزند میباش میتواند برای همسر خود شناسنامه تهیه کند اگر امکان هست راهنمایی کند

پاسخ: اگر همسر شما خارجی باشد می توانید باستناد بند ۶از ماده ۹۷۶ قانون مدنی برای وی شناسنامه دریافت نمایید.در غیر آن صورت چنا نچه ایرانی بوده وتاکنون شناسنامه دریافت ننموده به ثبت احوال محل سکونت خویش مراجعه تا راهنمایی گردید. 

پرسش: اینجانب متولد کشور آلمان ساکن استان تهران هستم برای تعویض شناسنامه چه کاری باید انجام دهم  

پاسخ: به نزدیکترین ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه فرمایید. 

 پرسش: شرایط صدور شناسنامه برای اتباع افغان متولد ایران بالای ۱۸ سال به چه منوال میباشد؟   

پاسخ: به اداره تابعیت وزارت امور خارجه مراجعه ودر خواست تحصیل تابعیت ایران را بدهید. 

پرسش: من یه شهروند کانادایی هستم که در کانادا به دنیا اومدم اما پدر و مادرم ایرانی هستند ولی برای من تا حالا تابعیت ایرانی نگرفتند ، ایا میتونم از خارج ایران مثلا دبی برای گرفتن تابعیت ایرانی اقدام کنم ؟ اگه میشه این کار چقدر طول می کشه؟

 پاسخ: فرزند متولد از پدر ومادر ایرانی ،ایرانی محسوب میگردد .جهت دریافت شناسنامه به کنسولی ایران در کشور محل سکونت مراجعه فرمایید.

 پرسش: بنده برای نوزاد پسرم اسم غیرایرانی انتخاب کرده ام ایا برای شناسنامه ایرانی او می توانم اسمی کاملا ایرانی انتخاب کنم

پاسخ: بله انتخاب نام با والدین طفل است وشما می توانید یک اسم ساده یا مرکب که عرفا یک نام محسوب می گردد برای فرزند خود انتخاب نمایید.مبارک باشد انشاالله. 

 پرسش: اینجانب متولد کشور آلمان ساکن استان تهران هستم برای تعویض شناسنامه چه کاری باید انجام دهم     

پاسخ: برای تعویض شناسنامه خود به نزدیکترین ثبت احوال محل سکونت خویش مراجعه فرمایید. 

 پرسش: آیا امکان ثبت ازدواج برای مرد خارجی که با زن ایرانی ازدواج کرده است وجود دارد یا نه؟ اگر وجود دارد باید به کجا مراجعه کرد؟

پاسخ: زن ایرانی برای ازدواج با مرد خارجی ،باید پروانه زناشوئی دریافت نماید.یعنی ابتدا با مراجعه به اداره کل امور اتباع خارجه در استانداریها و امور اتباع خارجه ناجا واخذ اجازه ازدواج با مرد خارجی ،اقدام به ازدواج وثبت آن بنماید. 

پرسش: آیا مانعی برای ازدواج مرد ایرانی مسلمان با زن غیر ایرانی اهل کتاب(مسیحی) در خارج از کشور وجود دارد؟ آیا امکان ثبت آن وجود دارد؟  پاسخ: با سلام متقابل،به نمایندگی ایران در کشور محل سکونت خویش مراجعه وبرابر مقررات اقدام نمایید.

 

پرسش: احتراماً اینجانب نیاز به دریافت کپی گواهی تولد خود در ترکیه را دارم لطفاً مرا راهنمایی فرمایید.پاسخ: جهت دریافت گواهی تولد خود در کشور ترکیه بادردست داشتن اصل شناسنامه خود به اداره کل ثبت احوال امور خارجه درتهران خیابان امام خمینی نبش خیابان شیخ هادی مراجعه فرمایید. 

پرسش: اگر کسی می خواهد استعلام بگیرد که نام شخص در اداره ثبت احوال تهران ثبت گردیده چه کاری باید انجام داد ؟

پاسخ: به اطلاع می رساند هر کس که دارای شناسنامه باشد،نام وی درثبت احوال موجود است. 

پرسش: شخصی تبعه عراق است ولی در ایران به دنیا امده و مادر او نیز ایرانی است و اسناد و مدارکی دال بر اینکه در ایران به دنیا امده است در دست دارد. ولی نام او در شناسنامه ایرانی مادرش درج نشده است.

برای ذکر نام او در شناسنامه ایرانی مادر باید چه اقدامی کرده و به کدام ارگان مراجعه نماید؟ آیا باید به دادگاه مراجعه کند یا اینکه به سازمان ثبت احوال؟

پاسخ: اگر دارای شناسنامه ایرانی است به ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود مراجعه نماید ،درغیر اینصورت پس از اخذ شناسنامه مطابق مقررات فعلی،نام وی درشناسنامه مادر ایرانی ثبت می گردد.

سوالات متداول

اینجانب به دلیل دو اسمه بودن نام خود را در مدارک خارجی به نام دومم تغییر داده ام. آیا این امر مشکلی برای صدور شناسنامه ایرانی برای فرزندی که در راه دارم به وجود خواهد آورد یا خیر؟

صدور شناسنامه برای فرزند شما براساس شناسنامه ج.ا.معتبر که از روی آن کارت ملی دریافت نموده اید صادر می گردد.تغییر نام حتما باید براساس مقررات قانون ایران انجام شود.

دخترانی که خواستگارانی متولد و مقیم کشورهای خارجی دارند و نیاز به گواهی تجرد زوج دارند برای اطمینان از پیشینه ایشان چگونه میتوانند اقدام کنند؟

گواهی تجرد بنا به درخواست شخص متقاضی ویا وکیل منصوب از طرف وی وبا ارائه اصل شناسنامه متقاضی ووکیل وموکل صادر وتحویل می گردد. ضمنا مراتب تجرد وتاهل هر شخص در شناسنامه وی درج شده است. 

به این مطلب امتیاز بده post
17 نظرات
  1. Samira می گوید

    سلام و خسته نباشید.
    من و همسرم ساکن کشور بلژیک و اقامت این کشور را داریم.
    من الان ۷ ماه باردار هستم.
    میخواستم بدونم اگر نام خانوادگی فرزندم که بدنیا میاد را بدون‌ پسوند فامیل همسرم بزاریم. برای اومدن به ایران و یا حتی گرفتن پاسپورت و بلیت برای فرزندمون مشکلی پیش میاد؟
    در این کشور هیچ ایرادی برای برداشتن پسوند فامیلی نیست. ولی میترسم ایران به مشکل بر بخوریم.
    ممنون از جوابتون.

  2. ماندگار می گوید

    سلام خسته نباشید من پسرم در بلژیک به دنیا آمده و پدر ایشون متواری است، آیا میشه با صدور شناسنامه به نام مادر ، درخواست پاسپورت ایرانی کرد از سفارت ایران در بلژیک؟ آیا مادر به تنهایی بدون حضور پدر میتونه برای فرزندش پاسپورت ایرانی بگیره به نام مادر ؟ و آیا مشکلی برای بردن پسرم به ایران و بازگشتمون به بلژیک ندارم ؟
    سپاس از جواب شما

    1. راهشگر می گوید

      سلام وفت بخیر
      با شماره های روی سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید راهنمایی می کنند

  3. ناشناس می گوید

    بعداز دوسال زندگی کردن توی انگلیس بچه دار بشم بچه ی من شهروند وشناسنامه انگلیس بهش تعلق میگیره یا خیر

    1. راهشگر می گوید

      سلام قوانین تابعیت را از وکلا و کارشناسان همان کشور جویا شوید. موفق باشید

  4. شهرام حبیبی می گوید

    با عرض سلام خدمت شما میخاستم بدونم اگر بچه در انگلستان به دنیا بیاد شناسنامه اونجارو میدن یا شناسنامه ایران کدام

    1. راهشگر می گوید

      سلام سفارت ایران شناسنامه ایرانی صادر می کند – موفق باشید

  5. جورج می گوید

    سلام. من و همسرم هر دو ایرانی غیر مسلمان ساکن امریکاهستیم و در امریکا ازدواج کردیم . کلیه اوراق مربوط به ازدواج را از مراجع زیر صلاح کشور محل اقامت داریم. ایا برای در خواست شناسنامه فرزند نیاز به ثبت ازدواج (نام زوج و یا زوجه در شناسنامه ایرانی ) داریم یا خیر ؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر در این رابطه با دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن تماس بگیرید
      [email protected]
      موفق باشید

  6. سوگند می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون میشم جوابمو بدین من یه خانم اتباع هستم همسرم ایرانی هستن گواهی ولادت ندارم ولی پاسپورت برای اقامت ایران دارم هنوز اعلام نکردن برای ویزا و هنوز ویزا رو تمدید نکردم گواهی ولادت ندارم برای گواهی ولادت مشکل ایجاد میشه برای گرفتن شناسنامه؟

  7. مریم علی نیا می گوید

    سلام من مادر ایرانی هستم همسرم اتباه است ولی متولد ایران میباشد فرزندم محصل است یک سال نیم پیش برایش تشکیل پرونده دادم که شناسنامه بگیرم اما هنوز خبری از شناسنامه نشده باید کجا برای ثبت شناسنامه بروم ممنون …

  8. سام می گوید

    سلام ،من کشور آلمان زندگی میکنم پسرم متولد اینجا هست ،من با پدرش با صیغه داعم ازدواج کردیم ،الان پسر من ۴ سالش هست و دو سال هست پدرش رفته من از دادگاه المان حق سرپرستی تنهایی رو گرفتم و ایران هم صیغه رو خودم باطل کردم ،آیا میتونم خودم تقاضا شناسنامه برای فرزندم انجام بدم؟؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      در این رابطه با سفارت ایران تماس بگیرید.
      موفق باشید

  9. سیامک می گوید

    من ترکیه فرزندم بدنیا آمده و هر دو ایرانی هستیم اما ازدواج در ترکیه انجام دادیم بدون ازدواج ایرانی میتونم شناسنامه و گذرنامه فرزندم را بگیرم

  10. علی می گوید

    شلام وقت بخیر
    من ایرانی هستم، دخترم چند ماهی هست که متولد شده و پاسپورت المان داره، ولی من نمیخوام پاسپورت ایرانی براش بگیرم. و میخوام وقتی میره ایران براش با پاسپورت المانیش ویزا

  11. علی می گوید

    با سلام، پسر المان در دنیا آمده. خانم من المانی هست. اسم پسر من نینو هست. سوال من این است که آیا باید نام پسرم را برای گرفتن شناسنامه عوض کنم؟ و بعد از آن نام او را در پاسپورت و مدارک المانی او هم عوض باید شود؟ ممنون

  12. ناشناس می گوید

    سلام شوهر من متولد لبنان یکی از شهرهای لبنان بود و البته به رحمت خدا شده اند یک فرزند پسر از ایشان دارم که سالهاست همانجا با پدر و مادر شوهر مرحومم و الان هم کشور دیگری زندگی میکند اما در شناسنامه من که ایرانی هستم اسم فرزندم نیست الان میتوانم اسمش را وارد کنند باید چه اقداماتی انجام بدهم ؟ میخواهم بتواند وارث من محسوب شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.