راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

فرودگاه جدید استانبول چه امکاناتی دارد

فرودگاه جدید استانبول در آوریل ۲۰۱۹ افتتاح شد و جایگزین فرودگاه قدیمی آتاتورک استانبول شد که اکنون فقط پروازهای باری دارد.
این فرودگاه در حال حاضر دارای یک ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی است. با این حال، فرودگاه تا به امروز تنها فاز یک را افتتاح کرده است. انتظار می‌رود ساخت و ساز تا سال ۲۰۲۷ ادامه یابد.

فرودگاه جدید استانبول در فاصله ۴۰ کیلومتر از تکسیم و ۵۲ کیلومتر از کادیکوی واقع شده است. این فرودگاه به بیش از ۳۵۰ مقصد داخلی و بین المللی در ۱۱۰ کشور جهان خدمات‌رسانی می‌کند و همچنین این فرودگاه بسیار مجلل و مدرن است و یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان است. این فرودگاه هرساله ۲۰۰ میلیون مسافر را از ترکیه به اقصی نقاط دنیا و بالعکس جابجا می‌کند.

ترمینال جدید در حال حاضر بزرگترین ساختمان ترمینال منفرد (زیر یک سقف) در جهان است و در حال رشد است. این فرودگاه فضایی را برای بیش از ۱۵۰ رستوران و کافه، مرکز خریدهای فراوان برای گذران وقت و امکانات مدرن برای گذراندن وقت شما در فرودگاه را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید:

معماری فرودگاه استانبول

اسم فرودگاه استانبول (İstanbul Yeni Havalimanı) است، که در سال ۲۰۱۵ شروع به شکل گیری کرد. این فرودگاه در بهار ۲۰۱۹ افتتاح شد و عنوان بزرگترین فرودگاه ساخته شده با مساحت ۷۶.۵ میلیون متر مربع مساحت است.

فرودگاه استانبول در مسابقه بین المللی معماری ۲۰۱۵ برای طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و فناوری برنده جایزه اول شد و جایزه‌ی این فرودگاه توسط آتنائوم شیکاگو اعطا شده است.

در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌های فرودگاه جدید در مجموع ۹ هزار دوربین هوشمند با تشخیص چهره و ۸ دوربین حساس به حرکت استفاده شده است.

داخل فرودگاه جدید استانبول برای ایجاد یک محیط منحصر به فرد، جادار و دوستدار محیط زیست برای میلیون‌ها مسافر عبوری از سراسر جهان طراحی شده است.

طراحی و الهام معماری فرودگاه جدید از تأثیرات پیرامونی آن از فرهنگ و میراث ترکی – اسلامی گرفته شده است. فاز اول شامل ساخت سه باند، ساختمان ترمینال، سیستم‌های ارتباطی و هواشناسی بوده است.

اولین ساختمان ترمینال فرودگاه مساحتی معادل ۱.۳ میلیون متر مربع را پوشش می‌دهد و بزرگترین ساختمان ترمینال زیر یک سقف است که سالانه به حدود ۳۰ میلیون مسافر خدمات‌رسانی می‌کرد.

چرا فرودگاه استانبول جایگزین قبلی شد؟

استانبول یکی از معروف‌ترین مقاصد گردشگری است که هرساله میزبان میلیون‌ها بازدید کننده از سراسر جهان است. بنابراین لازم بود فرودگاهی بزرگتر با امکانات بیشتر برای این شهر طراحی شود.

فرودگاه جدید استانبول سومین فرودگاه استانبول است که قبل از آن فرودگاه آتاتورک و فرودگاه سابی‌ها گوکچن قرار دارند. البته فرودگاه آتاتورک در ۶ آوریل ۲۰۱۹ بسته شد و فرودگاه جدید جایگزین آن شد.

از ویژگی‌های فرودگاه جدید استانبول می‌توان به مساحت فرودگاه جدید استانبول حدود ۷۶ میلیون متر مربع است، این فرودگاه ۱۱۴ گیت دارد. همچنین فرودگاه جدید دارای ۴۰ هزار جای پارک است.

۲۰ هزار صندلی در فرودگاه وجود دارد و ۲۸۸ باجه برای کنترل پاسپورت، مساحت فرودگاه معادل ۷ زمین فوتبال است. تسمه نقاله بار این فرودگاه به طول ۴۲ کیلومتر با ظرفیت حمل ۳۰ هزار چمدان در ساعت می‌باشد.

امکانات فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول که یکی از بزرگترین و زیباترین فرودگاه‌های بین المللی دنیاست، این فرودگاه ویژگی‌های جذابی دارد که در هیچ فرودگاهی نخواهید یافت.

فضایی به وسعت ۱۰۰ هزار متر مربع به فروشگاه‌های خرده فروشی و خدمات غذایی اختصاص داده شده است. این فضا در حال حاضر یکی از بزرگترین مناطق معاف از گمرک در جهان است که بیش از ۴۰۰ برند ملی و بین المللی دارد.

در ادامه با ما باشید تا شما را با امکانات این فرودگاه بیش‌تر آشنا کنیم.

۱. رستوران‌های مختلف در فرودگاه

در داخل فرودگاه جدیداستانبول طیف گسترده‌ای از رستوران‌ها و کافه‌های بین المللی آماده ارائه خدمات به مسافران وجود دارد از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استارباکس، گلوریا جین، پاپییز و برگر کینگ از محبوب‌ترین برندهای فرودگاه اشاره کرد.

۲. فروشگاه‌های داخل فرودگاه

در فرودگاه جدید استانبول فروشگاه‌هایی به نام فری شاپ یا دیوتی فری وجود دارد که محصولات خود را با قیمت کمتری نسبت به فروشگاه‌های معمولی به فروش می‌رسانند. در فرودگاه جدید استانبول نیز می‌توانید نمونه‌های خوبی از این مغازه‌ها را ببینید.

شما باید فرصت را غنیمت شمرده و بدون پرداخت مالیات از مغازه‌های لوکس فرودگاه جدید استانبول عطر، لباس، لوازم الکترونیکی، ساعت، جواهرات، لباس بچه‌گانه و غذاهای خوشمزه مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنید.

۳. نمایشگاه‌های هنری

قبلا گفتیم که در فرودگاه استانبول مناظر خاص و جالبی وجود دارد، یکی از آن‌ها گالری‌های هنری این فرودگاه است. اگر زمان کافی برای لذت بردن از بخش‌های مختلف فرودگاه استانبول دارید، حتما از نمایشگاه‌های این فرودگاه دیدن کنید.

دو نمایشگاه در فرودگاه جدید استانبول وجود دارد، یکی از آن‌ها روند ساخت فرودگاه جدید استانبول را ارائه می‌کند و عکس‌هایی در این زمینه به عموم مردم ارائه می‌کند و دیگری نمایشگاهی از آثار عکاس و روزنامه نگار ترکیه‌ای آرا گولر است.

در کنار این نمایشگاه‌ها می‌توانید از موزه فرودگاه نیز دیدن کنید که برای معرفی فرهنگ ترکیه به مسافران ترانزیتی تاسیس شده است.

۴. استراحت در لابی فرودگاه استانبول

شاید اولین چیزی که در مورد فرودگاه جدید استانبول توجه شما را به خود جلب کند، سالن‌ها و لابی زیبا و شیک این فرودگاه باشد.

لابی بهترین مکان برای استراحت در بین پروازها است. ویژگی خاص فرودگاه جدید استانبول، آرامش مسافران با استفاده از تعداد نامحدود غذا و نوشیدنی است.

می‌توانید روی مبل‌های راحتی لابی بنشینید و نوشیدنی مورد علاقه‌تان را سفارش دهید و حتی پس از آن، چند دقیقه قبل از پرواز چشمانتان را ببندید و استراحت کنید.

زمین بازی کودکان در فرودگاه جدید استانبول

۵. زمین بازی کودکان

سفر با کودکان چالش‌های خود را دارد. احتمالاً کودک شما هنگام استراحت و خواندن کتاب در لابی فرودگاه یا خرید خسته می‌شود.

طراحان فرودگاه جدید استانبول نیز به این موضوع فکر کرده اند، شما می‌توانید فرزندتان را به زمین بازی کودکان در فرودگاه ببرید تا مانند شما سرگرم شود.

۶. اینترنت رایگان در فرودگاه جدید استانبول

از دیگر امکانات فرودگاه جدید می‌توان از اینترنت Wifi رایگان در فرودگاه نام برد، که هر نفر می‌تواند در مدتی محدود با استفاده از اطلاعات پاسپورت خود از آن استفاده کند.

استفاده از حمل و نقل عمومی در فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول در حال حاضر به مترو دسترسی ندارد و ارزان‌ترین راه برای رسیدن به آنجا اتوبوس است.

خوشبختانه خطوط ویژه‌ای برای راحتی مسافران وجود دارد. از داخل فرودگاه تابلوهای آبی اتوبوس را دنبال کنید تا به ایستگاه اتوبوس برسید و از آنجا مسیر خود را از بین خطوط مختلف انتخاب کنید.

خدمات ایستگاه اتوبوس فرودگاه جدید استانبول شامل میدان تقسیم، میدان سلطان احمد و سایر نقاط استانبول است. اگر هزینه‌های سفر برایتان مهم نیست، تاکسی‌های شخصی در فرودگاه نیز گزینه خوبی برای رفتن به داخل شهر هستند.

سفر از فرودگاه جدید تا مرکز شهر با تاکسی حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و حدود ۲۵۰ لیر هزینه دارد. سه نوع تاکسی در خروجی‌های فرودگاه جدید استانبول وجود دارد که با رنگ‌های مختلف مشخص شده اند:

تاکسی‌های نارنجی
تاکسی‌های آبی
تاکسی‌های سیاه

طراحی فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول از نظر طراحی گردشگرانی که با تور به این شهر زیبا سفر می‌کنند را به خود جذب می‌کند. طراحی این شاهکار معماری با الهام از گل لاله که یکی از نمادهای فرهنگ سنتی و اسلامی ترک در استانبول است و طراحی داخلی فرودگاه نیز از سبک معماری دوران عثمانی به ویژه آثار الهام گرفته از معمار معروف عثمانی سینان است.

لازم است بدانید که این فرودگاه در مسابقه بین المللی معماری ۲۰۱۵ برای طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی موفق به کسب جایزه اول شد.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به فرودگاه جدید استانبول
اگر چند ساعت قبل از پرواز خود وقت دارید و از گشت و گذار در شهر زیبای استانبول لذت می‌برید، بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که مکان‌هایی را برای بازدید انتخاب کنید که فاصله کمی با فرودگاه دارند.

همانطور که اشاره کردیم، فرودگاه جدید استانبول فاصله نسبتاً زیادی با مرکز شهر دارد. فراموش نکنید که به زمان بازگشت دوباره به فرودگاه فکر کنید تا پرواز را از دست ندهید.

پیشنهاد ما این است که اگر بیش از ۶ ساعت وقت دارید فرودگاه را ترک کنید. در غیر این صورت وقت خود را صرف بازدید از قسمت‌های مختلف فرودگاه و استراحت در لابی کنید.

میدان سلطان احمد

میدان سلطان احمد در ۴۵ کیلومتری فرودگاه جدید قرار دارد و یکی از مکان‌هایی است که هزاران گردشگر در روز اول تور استانبول از آن دیدن می‌کنند.

میدان سلطان احمد مکانی منحصر به فرد است که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مهم استانبول را گرد هم آورده است. جایی که می‌توانید مسجد سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و آب انبار باسیلیکا را ببینید.

میدان تکسیم

میدان تکسیم در ۴۰ کیلومتری فرودگاه جدید و مانند میدان سلطان احمد دارای چشم اندازهای عالی است و انتخاب خوبی برای بازدید است.

قدم زدن در خیابان استقلال و آشنایی با سبک زندگی مردم یکی از تفریحاتی است که می‌توانید در حوالی میدان تقسیم انجام دهید.

فروشگاه‌های داخل فرودگاه جدید استانبول

اطلاعات مهم در مورد فرودگاه جدید استانبول
استانبول توقفگاه خوبی برای پروازهای ترانزیت است. با خدمات حمل و نقل شهری این فرودگاه می‌توانید مستقیماً به فرودگاه جدید استانبول بروید.

خطوط ویژه اتوبوس (HAVAIST) و تاکسی برای راحتی مسافران در نظر گرفته شده و آن‌ها را به مرکز استانبول منتقل می‌کند. فرودگاه جدید استانبول مجهز به انبار چمدان است. بنابراین اگر میل به گشت و گذار در شهر قبل از پرواز دارید، به یاد داشته باشید که مجبور نیستید چمدان خود را با خود ببرید.

برای استفاده از امکانات فرودگاه و برنامه ریزی زمان بهتر باید بدانید، بررسی پاسپورت و امنیتی در فرودگاه جدید استانبول حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

بزرگترین هتل فرودگاه استانبول قرار است در فرودگاه جدید استانبول افتتاح شود. این هتل ۴۵۱ اتاقه با همکاری Yotel Capsule Hotels ساخته می‌شود.

برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید استانبول کارت داشته باشید، فراموش نکنید که از فرودگاه جدید استانبول کارت بگیرید تا برای رفتن به داخل شهر و رفت و آمد با خدمات حمل و نقل عمومی دچار مشکل نشوید.

تعداد مسافرانی که از فرودگاه جدید استانبول می‌آیند یا وارد آن می‌شوند، سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مسافر برآورد می‌شود.

اطلس گلوبال، ترکیش ایرلاینز، آنر ایر، وینگ ایرلاینز، عربستان سعودی، بریتیش ایرویز، قطر ایرویز و اتحاد ایرویز پروازهای مستقیم به فرودگاه جدید استانبول دارند.

نکات پایانی
اگر قصد سفر به شهر زیبای استانبول را دارید، باید بدانید فرودگاه جدید استانبول که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد یکی از بزرگترین فرودگاه‌های این شهر است.

آشنایی با فرودگاه جدید استانبول و آنچه در این فرودگاه در انتظار شماست یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سفر به استانبول به شما کمک خواهد کرد.

این فروشگاه دارای امکانات بسیار مجهزی شامل رستوران‌ها و کافه‌های ملی و بین المللی، فروشگاه‌های فری شاپ، نمایشگاه‌های هنری، اینترنت وای فای رایگان و… است. به یاد داشته باشید که برای بازدید از نمایشگاه‌های فرودگاه جدید استانبول وقت بگذارید، در لابی چشمگیر آن استراحت کنید و از مغازه‌های بدون مالیات و ارزان آن خرید کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم این فرودگاه سیستم حمل و نقل آن است که شما می‌توانید با استفاده از سیستم اتوبوس رانی و هم از طریق تاکسی‌های این فرودگاه به مراکز مختلف استانبول بروید.

همانطور که میدانید استانبول یکی از شهرهای معروف ترکیه در بین گردشگران است. اما اگر قصد سفر به یک شهر ساحلی در ترکیه را دارید به شما شهر زیبای آنتالیا را معرفی می‌کنیم.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.