راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

قدرتمندترین پاسپورت ها در سال ۲۰۲۲

سفر می‌تواند یک فعالیت استرس‌زا باشد، اما گذر از مرزها و پست‌های بازرسی زمانی که بهترین پاسپورت جهان را داشته باشید، بسیار راحت است. این سند کوچک مفید، درها را باز می کند، دسترسی به مراقبت های بهداشتی را فراهم می کند و حق کار و تحصیل در خارج از کشور را اعطا می کند، مشروط بر اینکه شهروندی کشور مناسب را داشته باشید.

پس از دو سال گذراندن در خانه، کاهش محدودیت‌های جهانی و باز شدن موج‌های مرزهای بین‌المللی، جهان را وادار کرد تا رویکرد خود را نسبت به سفرهای خارج از کشور مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و دلیل خوبی هم دارد. درگیری های مداوم در سراسر اروپا ثابت می کند که همه پاسپورت ها برابر نیستند.

برای یک سال دیگر، بهترین افتخارات پاسپورت جهان بین ژاپن و سنگاپور تقسیم شد، در حالی که آلمان و کره جنوبی در رده دوم قرار گرفتند و فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا سوم شدند. پایین تر، استرالیا در رتبه هفتم قرار گرفت، و نیوزیلند در رتبه ششم.

شاخص پاسپورت هنلی چیست؟

برای مسافران بین المللی که به مناطق سنتی غیر توریستی می روند یا از آنها می آیند، محدودیت ها چیز جدیدی نیست. بسته به کشوری که پاسپورت شما در آن صادر شده است، ممکن است از ورود شما به یک منطقه خاص جلوگیری شود که عموماً نتیجه به روز رسانی های ژئوپلیتیکی و نگرانی های ایمنی است. خبر خوب این است که تعدادی سازمان برای تشخیص قدرت پاسپورت در سرتاسر جهان وجود دارد که رایج ترین آن ها شاخص پاسپورت هنلی (Henley Passport Index) است.

شاخص پاسپورت هنلی که با استفاده از تفسیر کارشناسان و داده‌های تاریخی در ۱۷ سال توسعه یافته است، رتبه‌بندی گذرنامه‌های جهان را بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون ویزای قبلی به آن دسترسی داشته باشند، ارائه می‌کند. اطلاعات این فهرست بر اساس داده‌های رسمی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) است که بزرگترین پایگاه داده اطلاعات سفر جهان را در خود جای داده و دسترسی بدون روادید ۱۹۹ پاسپورت مختلف را با ۲۲۷ مقصد سفر مقایسه می‌کند.

روش شناسی

در حالی که به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، در واقع یک سیستم امتیاز در اینجا استفاده می شود. به گفته هنلی،

اگر نیازی به ویزا نباشد، امتیازی با ارزش ۱ = برای آن پاسپورت ایجاد می شود. اگر بتوانید هنگام ورود، مجوز بازدیدکننده، یا یک مرجع الکترونیکی سفر (ETA) را هنگام ورود به مقصد دریافت کنید، همین مفهوم صدق می‌کند.
در مواردی که ویزا مورد نیاز است، یا در جایی که دارنده گذرنامه باید ویزای الکترونیکی مورد تایید دولت (E-Visa) را قبل از خروج دریافت کند، امتیازی با ارزش = ۰ تخصیص داده می شود. این همچنین در صورت نیاز به تایید دولت قبل از خروج برای ویزا در بدو ورود اعمال می شود.
از آنجا، امتیاز کل برای هر پاسپورت، برابر با تعداد مقاصدی که برای آنها نیازی به ویزا نیست، محاسبه می شود (مقدار = ۱). به عنوان مثال، پاسپورتی که امکان سفر رایگان بین ۴۰ کشور بدون ویزا را فراهم می کند، ۴۰ امتیاز کسب می کند.

به روز رسانی های ژئوپلیتیک

به‌روزرسانی اخیر شاخص پاسپورت هنلی نشان داد که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا با توجه به درگیری اخیر در اوکراین، گزینه‌های سفر برای دارندگان گذرنامه روسی را به‌طور چشمگیری کاهش داده‌اند. به طور خاص، هنلی پیشنهاد می کند که حریم هوایی برای هواپیماهای روسیه مسدود شده است، در حالی که تعدادی از مناطق رسیدگی به درخواست ویزا و پاسپورت طلایی را به طور کلی متوقف کرده اند. برعکس، دارندگان پاسپورت اوکراینی اکنون حقوق جدیدی برای زندگی و کار در اروپا تا سه سال دارند که به مبارزه با «شکافی که احتمالاً در ماه‌های آینده در نتیجه درگیری‌ها حتی بیشتر خواهد شد» کمک می‌کند. به گفته دکتر کریستین اچ. کایلین، رئیس هنلی و شرکا و مخترع مفهوم شاخص گذرنامه، آخرین به روز رسانی تصویری منحصر به فرد از یک دنیای بی ثبات و به سرعت در حال تغییر را ارائه می دهد.

دکتر کائلین گفت: «از آنجایی که ارزش پاسپورت روسی به سرعت کاهش می‌یابد و جهان درهای خود را به روی اوکراینی‌ها باز می‌کند، کاملاً واضح است که پاسپورتی که دارید سرنوشت شما را تعیین می‌کند و به‌طور چشمگیری بر فرصت‌هایی که دارید تأثیر می‌گذارد». در حالی که نمی توان پیش بینی کرد که جهان در سایه یک جنگ سرد جدید چگونه خواهد بود، آخرین شاخص نشان می دهد که شکاف بین روسیه و بسیاری از کشورهای غربی افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، دکتر کایلین خاطرنشان کرد که سایر عوامل خارجی مانند تغییرات آب و هوا و مهاجرت نیز احتمالاً نقش مهمی در قدرت پاسپورت در سال‌های آینده ایفا خواهند کرد. جابجایی، یک کاتالیزور اصلی برای تغییر در این فضا است و به‌روزرسانی‌هایی با این ماهیت این پتانسیل را دارد که سفر بدون ویزا را به چالش بکشد.

پاسپورت های قدرتمند ۲۰۲۲

بهترین پاسپورت ها در سال ۲۰۲۲

بر اساس شاخص پاسپورت هنلی، در اینجا بهترین پاسپورت هایی که در سال ۲۰۲۲ باید داشته باشید، آورده شده است:

  1. ژاپن/سنگاپور
    دارندگان پاسپورت ژاپن و سنگاپور با داشتن رتبه اول مشترک در رتبه بندی شاخص، می توانند به ۱۹۲ مقصد در سراسر جهان بدون ویزا دسترسی داشته باشند. نکته مهم این است که ارقام محدودیت های موقت COVID را در نظر نمی گیرند، بنابراین در حالی که داده ها به روز هستند، کاملا منعکس کننده وضعیت فعلی است. کشورهای تولید ناخالص داخلی بالا سفر انعطاف پذیری را بین همسایگان ارائه می دهند و عبور از مرز را بسیار ساده تر می کنند.

مقاصد بدون ویزا: ۱۹۲ کشور

  1. آلمان/کره جنوبی
    به طور مشابه، آلمان و کره جنوبی نیز قراردادهای گسترده سفر بدون ویزا با کشورهای همراه مذاکره کرده اند. این دو نیروگاه از نقاط مختلف جهان هر کدام ۱۹۰ مقصد سفر بدون روادید را به دارندگان پاسپورت ارائه می دهند که برای کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند این مدرک را در اختیار دارند.

مقاصد بدون ویزا: ۱۹۰ کشور

بیشتر بخوانید : اطلاعات کامل از پاسپورت آلمان

  1. فنلاند/ایتالیا/لوکزامبورگ/اسپانیا
    در پایان سه تیم برتر، تساوی چهار جانبه بین فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا است. هر یک از کشورهای اروپایی در مجموع ۱۸۹ مقصد سفر بدون ویزا را به دارندگان گذرنامه ارائه می‌کند که اکثریت قریب به اتفاق مناطق در سراسر قاره‌های اصلی آنها برای بازدید در دسترس است.

بیشتر بخوانید : اطلاعات کامل از پاسپورت فنلاند

سوالات متداول :

بهترین پاسپورت برای داشتن کدام است؟

با توجه به شاخص پاسپورت هنلی، بهترین پاسپورت ژاپن یا سنگاپور است. (بر اساس ۱۹۲ مقصد سفر بدون ویزا که پاسپورت ارائه می دهد)

بدترین پاسپورت برای داشتن کدام است؟

بر اساس شاخص پاسپورت هنلی، بدترین پاسپورت برای داشتن افغانستان است. این کشور با تنها ۲۶ مقصد سفر بدون روادید، کمترین جابجایی آزاد را در بین تمام مقاصد مورد بررسی در این مطالعه دارد.

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.