راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا زن بعد از بخشیدن مهریه میتواند باز مطالبه کند ؟

آیا امکان مطالبه مجدد مهریه بعد از بخشش آن وجود دارد؟ آیا بعد از بخشیدن مهریه میتوان دوباره آن را مطالبه کرد؟ چطور میتوان مهریه بخشیده شده را دوباره مطالبه کرد؟

بر طبق قانون مدنی زن از زمان انعقاد صحیح عقد نکاح مالک مهریه میشود. بر این اساس او هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از شوهرش مطالبه و دریافت کنند.

همینطور می‌تواند تمام یا بخشی از آن را به همسرش ببخشد. اگر زن مهریه اش را ببخشد، دیگر مرد دینی بر گردنش نیست، زیرا دائن از دریافت دین، صرف نظر کرده است.

موارد بسیار زیادی اتفاق می‌افتد که خانمی در طول زندگی مشترک، تصمیم به بخشش مهریه خود میگیرد و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی ازسردفتر تقاضای تنظیم سند در مورد بخشش تمام یا قسمتی از مهریه اش را می نماید و بعد از تنظیم سند به امضا آن می پردازد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا زن بعد از بخشش اگر پشیمان بشود می‌تواند مراجعه کند؟ آیا مهریه بخشیده شده را دوباره می توان مطالبه کرد یا خیر؟

اگر سندی که در دفترخانه تنظیم شده سند اقرار باشد و در متن سند نوشته شده باشد که زن اقرار می کند که مهریه اش را دریافت کرده است و آن را امضا کرده باشد، در این صورت امکان رجوع کردن از اقرار تقریباً کاری غیر ممکن است.

زیرا این رجوع، انکار بعد از اقرار محسوب می شود که در محاکم به هیچ عنوان مسموع نیست. در این حالت زن اقرار به دریافت مهریه اش کرده و دوباره نمی تواند از این امر رجوع کند و اقرار خود را باطل و یا بلااثر کند.

اگر سندی که در دفترخانه تنظیم شده سند ابراء باشد، یعنی اگر زن شوهرش را از مهریه (که یک دین به زن است)بری کند و در یک سند رسمی یا عادی آن را امضا کرده باشد، در این صورت نیز امکان رجوع از طرف زن وجود ندارد.

بر طبق ماده ۲۸۹ قانون مدنی ابراء به این معنی است که طلبکار به درخواست خودش از طلب صرف‌نظر کند. پس اگر بخشیدن مهریه در قالب ابرا بوده باشد در این صورت اگر زن بعد از آن پشیمان بشود و بخواهد از این امر رجوع کند تا بتواند مهریه اش را مطالبه و دریافت کند امکان آن وجود ندارد.

اگر مهریه در قالب عقد صلح معوض بخشیده شده باشد، در این صورت نیز امکان رجوع از آن برای زن وجود ندارد.

اگر زوجین در بین خود نوشته ای را تهیه و امضا کرده باشند مبنی بر اینکه مقدار مهریه کم یا زیاد بشود، در این صورت این افزایش یا کاهش بر طبق نظر شورای نگهبان غیر شرعی است و باطل و بدون اثر می باشد.

اگر بخشش مهریه در قالب بذل تمام یا بخشی از مهر در طلاق خلعی باشد زن در ایام عده می‌تواند به مابذل رجوع کند، یعنی مثلا اگر طلاق توافقی بوده و زن در برابر بخشیدن مهریه طلاق گرفته باشد در این صورت می‌تواند در زمان عده رجوع به مابذل داشته باشد البته این در صورتی است که زن عده داشته باشد و یایسه یا باکره نباشد.

اگر زنی طبق سند عادی یا سند رسمی مهریه خود را ببخشد که در علم حقوق به آن هبه گفته می‌شود در صورتی که آنچه بخشیده شده عین معین باشد (مثل خانه یا ماشین) قابل رجوع خواهد بود.
اما اگر مهریه اش دین بوده باشد مثلاً مقدار معینی پول یا سکه در این صورت قابل رجوع نمی باشد.

‌در خصوص بخشش یا ابرا یا هبه و دیگر اسناد از این دست قانونا نیازی به حضور و اجازه پدر زوجه برای تنظیم اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی نیست، اما برخی از سردفتران به خاطر مصلحت اندیشه خود و زوجه این عمل را انجام میدهند و بدون آن قبول نمی کنند که اسناد این چنینی را تنظیم نمایند.

در صورتی که تصمیم به بخشیدن مهریه خود گرفتید بهتر است که ابتدا مشخص کنید قصد امضای چه نوع سندی را دارید و از آثار و شرایط هرکدام مطلع شوید و بعد از آن اقدام به این عمل کنید‌.

اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید می توانید از راهنمایی سردفتران اسناد رسمی کمک بگیرید.

به هر حال تنظیم این گونه اسناد از جهات بسیار زیادی در دفاتر بهتر است تا اینکه سند عادی تنظیم کنید. چون سردفتران، عالم به علم حقوق هستند و متونی که برای این گونه اسناد تنظیم می‌کنند صحیح و قانونی می باشد.

هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشیده است قابل بازگشت نیست مگر اینکه بخشیدن به‌قصد ادامه زوجیت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد که در این صورت می‌تواند باز پس بگیرد؛ و هرگاه مَهر عین خارجى بوده. تنها درصورتی‌که مهر بدون تغییر مهمی موجود باشد و بین زن و شوهر خویشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد. (منبع)

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)
23 نظرات
  1. مهدیس می گوید

    سلام خسته نباشید من مهریه امو بخشیدم ایا بازهم می تونم دوباره روجوع به مهریه کنم یانه

    1. ناشناس می گوید

      خیرهرگز

  2. ر می گوید

    من میخوام مهریه اموببخشم امانمیخوام خانوادم بفهمن چه دلیلی بیاورم که بدون اینکه بفهمن بیان شاهدباشن

    1. راهشگر می گوید

      سلام بخشش مهریه نیازی به حضور شاهد ندارد

    2. ناشناس می گوید

      ازمن به تونصیحت هیچ وقت چنین محبتی رودرخق شوهرت نکن چون انسان شیرخام خورده

      1. ناشناس می گوید

        حداقل یچیزی ازش بگیر مثل مثلا خونه ماشین یا حق طلاق من احمق بودم این کارا رو نکردم الان شوهرم هروقت دلش میخواد میگ پاشو برو اضافی هستی خونه من

  3. بهار می گوید

    سلام من شوهرمو چون دوس داشتم مهریه مو بخشیدم دردفتراسنادرسمی ولی پشیمونم حس میکنم زندگی بدون مهریه نمیشه اما الان ۷ ساله زندگی می‌کنیم یک دختردارم بعضی موقه ها دعوامون میشه من می تونم دوباره مهریه مو بگیرم

    1. سمیه می گوید

      سلام من به اجبار شوهرم بین خودمون یه نامه ازم گرفت که مهریم بخشیدم …الانم نگرانم چون میگه دیگه هیچ کاری ازت بر نمیاد واقعا تحت فشارم بخاطره اختلاف سنی که داریم حرفهاتون هم خونی نداره ….ونمتونم این زندگی ادامه بدم الانم نامه دستشه میتونه ثابت کنه یا باید محضری باشه؟؟؟لطفا رهنمایی کنید

      1. ناشناس می گوید

        سلام سند رسمی نباشه یا در دفترخانه صورت نگرفته باشه اون کاغذ ارزش قانونی نداره میتونید ادعا کنید که با تهدید این برگع را ازم گرفته ولی دراصل در قانون جایی نداره

      2. ناشناس می گوید

        عزیزم باید محضری باشه خیالت راحت سندیت نداره

  4. مونا می گوید

    سلام خسته نباشید
    من معریه ام را بخشیدم ابرا راه برگشتی هست لطف بفرمایید راهنمایی بفرمایید

    1. مونا می گوید

      سلام مجدد ۹ماه از بخشش مهریه میگذره و شوهرم من رو از خونه بیرون کرده و میخواد که طلاق بگیریم و یک دختر ۳سال و نیم داریم

  5. Atefe می گوید

    سلام من حق وحقوقم روبخشیدم برای طلاق توافقی
    چون همسرم چیزی نداشت که پرداخت کنه الان پدرشوهرم فوت کرده آیامیتونم مهریه ام رابگیرم ????

  6. Atefe می گوید

    ودرضمن من هنوز برای ثبت به محضر نرفتم که طلاق و توافقات ثبت شود.آیا امکان دارد که من مهریه ام بگیرم چون پدرشوهرم فوت کرده واموال بهش میرسه؟؟؟؟؟

  7. یسنا می گوید

    سلام من مهریه ام ب شوهرم بخشیدم آیا میتونم دوباره ادعا کنم

  8. نادر می گوید

    سلام..به نظرمن بخشیدن تمام یابخشی ازمهریه باعرض پوزش بگم،حماقت محضه.تنهااهرم فشار زن دربرابر هرمردی،همین مهریه هست فریب نخوریدواحساسی عمل نکنیدکه اگراینکار روکردیددیگه راه برگشتی برای پشیمونی وجودنداره.بعضی مردها ازمردانگی فقط ریش وسبیل دارن که البته بز هم قشنگترشوداره.خواهران گرامی خواهشا مهریه تون رونبخشید،نبخشید،نبخشید😳😱

    1. علی می گوید

      سلام ، طبق توافقی ک با همسرم قبل ازدواج داشتیم ،اول قرار بود مهریه ۱۱۴ سکه باشه و اون گفت من هیچی نمیخوام، بعد از عقد مهرش رو بخشید ، الان حدود ۱۰ ماهه میگذره خیلی هم خوشبختیم ، وحتی من بیشتر از همیشه بهش محبت میکنم

    2. منصور می گوید

      سلام آیا طلاق بین مسلمانان مهریه بگیر بیشتر است یا مسیحیان زرتشتیان یهودیان یا ادیان دیگر

  9. محمد می گوید

    خانمم ۱۸ساله پیش مهریشو بخشید و الان میخام طلاق بدم آیا خانمم میتونه مهریشو مطالبه کنه یا نه؟

  10. فریبا می گوید

    سلام من شوهرم چت هایی ازم با یک اقا البته چندین مرتبه دیدهو این سری پسرم نمیزاره ببینم میگه تنها راه برگشتت بخشیدن مهریه ات برای ضمانت تکرار نکردن کارت هست چیکار کنم فقط میگه همین راهت هست

  11. مریم می گوید

    سلام من مهریه ام بخشیدم ولی محضرم مانده آیا می‌شود بزارم اجرا بگیرم

  12. ناشناس می گوید

    سلام شماروبخداخودتونوکوچیک نکنیدمنم شوهرم فریبم دادومهریموبخشیدم بعدازچندروززدزیرقول وقرارهاش وداریم ازهم جدامیشیم

  13. Soli می گوید

    سلام من وکالت طلاق با حق طلب مهریه داشتم که تو دادگاه با همین وکالت طلاق بدون حضور شخص طلاقم رو گرفتم و مهرم رو بخشیدم همسرم دو ماه قبلش توافقی لفظی سند خونه ای به نامم زد و من هم گفتم در دادگاه مهریه ام رو می بخشم حالا که تو اینکارو کردی آیا اون میتونه خونه رو از من پس بگیره ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.