راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است ؟

چطور می توان بدون اینکه درخواست طلاق داد مهریه را مطالبه و دریافت نمود؟

از مهمترین و اساسی‌ترین حقوقی که در زمان عقد نکاح به زن تعلق میگیرد مهریه است.

تصور اکثر مردم بر این است که زن هر وقت بخواهد طلاق بگیرد مهریه اش را می تواند مطالبه و دریافت کند، اما باید بدانیم اینکه زنی مهریه اش را از همسرش مطالبه کند ولی قصد جدایی نداشته باشد نیز امری ممکن است.

زیرا زن می تواند همزمان با شوهرش زندگی کند و در طول زندگی مشترک از او تقاضای دریافت مهریه اش را بکند.

در این متن به بررسی موضوع مهریه زن مطالبه و دریافت مهریه و مطالبه و دریافت مهریه بدون طلاق می پردازیم.

مهریه زن

بر طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض واقع شدن عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود و هر تصرفی که بخواهد می‌تواند در آن بنماید.

پس با توجه به ماده مذکور همین که عقد ازدواج منعقد می‌شود زن مالک مهریه اش می شود و هر وقت که بخواهد می‌تواند آن را از شوهرش طلب کند.

بنابراین اینکه برخی اعتقاد دارند ناشزه بودن زن یا تمکین نکردن و یا خیانت باعث ساقط شدن حق او بر مهریه اش می شود تصوری کاملاً اشتباه می باشد حتی خیلی از موارد نادرتر مانند زنا یا برقراری رابطه مشروع زوجه باعث از بین رفتن حق او بر مهریه‌اش نمی شود.

مطالبه و دریافت مهریه

بر طبق قواعد و مقررات مرتبط با مهریه زن همین که عقد ازدواج منعقد شود، مالک مهریه اش می شود و می تواند تمام آن را از شوهرش بخواهد و مرد نیز طبق قوانین و مقررات موظف و مکلف به پرداخت تمام آن به زن می باشد زیرا مهریه یک بدهی و دین است که به محض عقد ازدواج مرد مدیون زن می‌شود و باید آن را به او بپردازد.

اگر زوجین در رابطه با دریافت و پرداخت مهریه با هم توافق کنند به سادگی می توانند به یکی از دفاتر اسناد مراجعه کنند و سند مربوطه که اقرار به دریافت مهریه است را تنظیم و امضا کنند.

اگر زن بخواهد به طور قانونی مهریه اش را از مرد مطالبه کند باید از طریق اجرا عمل کند و دیگر برای درخواست و دریافت مهریه امکان مراجعه به دادگاه خانواده نمی باشد.

روش صحیح این است که زن باید با همراه داشتن مدارک کامل شناسایی خود و همچنین قباله ازدواج اش به دفترخانه ای که عقد نکاح در آنجا منعقد شده و سند ازدواج تنظیم شده مراجعه نماید.

سردفتر نیز پس از احراز هویت متقاضی، درخواست اجرا را به اداره اجرای ثبت اسناد ارسال می‌کند و علاوه بر آن از طریق آخرین آدرسی که از زوج موجود است، او را از این موضوع مطلع می نماید.

در صورتی که زوج در مدت ۱۰ روز به پرداخت مهریه زوجه اقدام نکند می‌تواند اموال وی را توقیف و حساب‌های بانکی او را مسدود نماید.

بنابراین مرجع صالح برای اینکه زوجه مهریه خود را مطالبه کند دوایر اجرای ثبت اسناد هستند.

آیا امکان گرفتن مهریه بدون وقوع طلاق وجود دارد؟

قبلاً علاوه بر این از طریق دادگاه های خانواده نیز امکان این امر وجود داشت اما در حال حاضر تنها مرجع، دوایر اجرای ثبت هستند که البته مطالبه مهریه از این طریق مزایای ویژه‌ای نیز دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- اگر زوجه مهریه اش را از طریق اداره اجرا مطالبه کند بعد از آنکه پرونده را تشکیل دهد به راحتی می‌تواند نسبت به ممنوع الخروج کردن زوج اقدام کند

ولی قبلا اگر زن مهریه اش را از طریق دادگاه مطالبه می‌کرد و می‌خواست شوهرش را ممنوع الخروج نیز کند باید تا زمان صدور حکم و قطعی شدن دادنامه محکومیت مرد صبر میکرد.

۲-در مطالبه مهریه از راه اداره اجرا تنها نیم درصد از مبلغی که اجرا گذاشته می شود باید به عنوان حق الاجرا پرداخته شود که آن هم از زوج دریافت می‌شود، چون حق الاجرا بر علیه او است.

اما در مطالبه مهریه از طریق دادگاه زوجه می بایست سه و نیم درصد و پنج درصد به دلیل حق اجرای حکم پرداخت کند.

۳-سرعت مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار بیشتر است و حدود دو ماه طول می‌کشد ولی از طریق دادگاه حدود هفت ماه طول می کشید.

۴-در اداره اجرا صادر شدن اجراییه مشمول مرور زمان نمی شود، اما در مطالبه مهریه از طریق دادگاه اگر زن بعد از ۵ سال از زمان صدور اجراییه اقدامی نمی‌کرد اجراییه بی اثر می شد و بعد از آن باید دوباره از دادگاه تقاضای صدور اجرائیه می‌کرد.

۵-در روش مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت به محض اینکه زوجه درخواست می دهد عملیات اجرایی آغاز می شود ولی در روش پیشین بعد از صادر شدن حکم قطعی عملیات اجرایی شروع می شد.

مطالبه و دریافت مهریه بدون طلاق و جدایی

بنابر آنچه گفته شد به محض وقوع صحیح عقد نکاح بین زوجین، زوجه مستحق دریافت تمام مهریه اش می شود و قانون حق مطالبه و دریافت آن را دارد

ولی آنچه مرسوم است بدین شکل است که درخواست و مطالبه مهریه به خصوص مهریه هایی که سنگین هستند به دنبال اختلافات شدید بین زوجین رخ می‌دهد ولی باید بدانیم مهریه حق مالی زن است و مرد قانونا و شرعا مکلف به پرداخت آن می باشد.

پس اگر زن بخواهد با شوهرش ادامه زندگی بدهد و قصد جدا شدن نیز نداشته باشد می‌تواند به این امر اقدام کند و از شوهرش مهریه را مطالبه و دریافت نماید.

تا اینجا مشخص شد که گرفتن مهریه بدون طلاق نیز ممکن است و طلاق و دریافت مهریه الزاماً باید همراه با یکدیگر باشند.

درخواست و مطالبه مهریه ارتباطی به دعوای طلاق ندارد و زن هر زمان که بخواهد،می تواند آن را از شوهرش مطالبه و دریافت کند.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.