راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

موارد صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف و اعتبار آن

از قدیم مردم برای حل اختلافات به واسطه ریش سفیدان و بزرگان قوم خود ، احترام زیادی قائل بودند . با گذشت زمان و تغییراتی که در روابط رخ داده است ، اگرچه همچنان پا در میانی اهمیت بسیاری دارد اما دیگر رواج قبل را ندارد .به همین دلیل قوه قضاییه با ایجاد نهادی قضایی به مردم فرصتی داده تا برای سازش و صلح به این نهاد مراجعه کنند . به این نهاد شورای حل اختلاف و یا شورا گفته می شود. مطابق مواد قانون شورای حل اختلاف این نهاد به منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی … تشکیل می گردد. شورا بعد از رسیدگی به اختلاف و صلح و سازش اقدام به صدور گزارش اصلاحی می کند . از این رو در این مقاله به تعریف گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف ، موارد صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف و اعتبار گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف خواهیم پرداخت.

” صدور گزارش اصلاحی تنها در مواردی است که طرفین خواهان برقراری صلح و سازش هستند . “

گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف
یکی از وظایف اصلی شورای حل اختلاف ، همانطور که از نام این نهاد قضایی بر می آید ، حل اختلاف و صلح و سازش است . گاهی دو نفر با هم اختلافی دارند و بابت سازش به شورا مراجعه می کنند . شورا در این موارد اقدام به رسیدگی می کند و بر برقراری آشتی میان دو طرف اهتمام می ورزد . بعد از حصول سازش ، شورا اقدام به صدور گزارش اصلاحی می کند . البته گزارش در دادگاه ها نیز صادر می شود . بعد از اینکه گزارش اصلاحی صادر شد و قاضی شورا آن را تایید کرد ، ابلاغیه ای برای طرفین ارسال می شود . دریافت کنندگان ابلاغیه می توانند متن ابلاغیه شورای حل اختلاف را در سامانه ثنا مشاهده کنند .
در صورتی که شورای حل اختلاف نتواند بین طرفین صلح برقرار کنند ، موضوع و آنچه برای سازش انجام داده شد است ، در صورت جلسه ای نوشته می شود و مراتب به مرجع قضایی صالح فرستاده می شود .
البته صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف مربوط به موارد خاصی است که در ادامه بررسی می کنیم.

موارد صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف
طبق ماده ۸ قانون شورای حل اختلاف ، در موارد مشخصی شورا با تراضی طرفین برای صلح و سازش اقدام می کند . موارد صدور گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف از قرار زیر است :

۱- کلیه امور مدنی و حقوقی
۲- کلیه جرائم قابل گذشت
۳- جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت .

” گزارش اصلاحی شورا قابل اعتراض نمی باشد و قطعی است “

اعتبار گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف
برای تعیین اعتبار گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف ، تبصره ۱ ماده ۸ قانون شورای حل اختلاف بیان می دارد که ” گزارش اصلاحی شورا قابل اعتراض نمی باشد و قطعی است ” . یعنی امکان اعتراض و تجدید نظر خواهی نسبت به گزاراشات اصلاحی شورا وجود ندارد . در واقع بعد از صدور گزارش اصلاحی واحد اجرای احکام شورا اقدام به اجرای آن می کند و افراد ذی نفع می توانند با پیگیری پرونده شورای حل اختلاف از آن مطلع شوند . البته گزارش اصلاحی شورا می تواند به درخواست طرفیت لغو و یا ابطال شود .

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.