راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

ابلاغیه الکترونیکی دادگاه

ابلاغ الکترونیکی چیست؟

سامانه ابلاغ، سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است.

بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد.  حساب کاربری، عبارت است از نشانی الکترونیکی که هریک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است.

این نشانی یک شناسه کاربری و گذار واژه است. ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می‌داند. در گام اول سامانه ثنا جهت ثبت نام اشخاص حقیقی ایجاد شده است.

مراجعان به قوه قضائیه می‌بایست ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به ایشان تخصیص می‌یابد.

فهرست مطالب

مراحل ثبت نام الکترونیک

طبق قانون آیین دادرسی کیفری جدید مراجعان قوه قضائیه موظف هستند اطلاعات خود را از جمله کدپستی و شماره همراه خود با ثبت‌نام در سامانه ثنا در اختیار دستگاه قضا قرار دهند سپس برای احراز هویت کد ثبت‌نامی خود را به دفا‌تر خدمات قضایی ارائه می‌دهند و پس از احراز هویت صاحب حساب کاربری شده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانند به سامانه ابلاغ مراجعه کرده و ابلاغ‌های خود را مشاهده کنند که مشاهده یا عدم مشاهده توسط فرد نیز توسط سامانه ثبت می‌شود.

برای دسترسی مستقیم به سامانه‌های ثنا و ابلاغ می‌توان از این نشانی‌ استفاده کرد: www.sana.adliran.ir

راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک ابلاغ قضایی)

جهت ثبت نام می توانید به دو روش ذیل اقدام نمایید: 

۱) مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی در این روش به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه ای و آدرس و شماره تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام انجام شده و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام کرد.

۲) ثبت نام غیرحضوری اشخاص حقیقی از طریق سامانه ثنا

 ۳) مشاهده ابلاغ الکترونیک در سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس eblagh.adliran.ir پس از ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک می‌توانید به سامانه فوق مراجعه کنید.

ورود به سامانه ثنا برای ابلاغ الکترونیکی

برای استفاده از سامانه ثنا ، ابتدا باید به سایت ثنا وارد شده و ثبت نام کنیم . برای ورود به سامانه ابلاغ ثنا کلیک کنید .

در این مرحله ، در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اید ، با وارد نمودن مشخصات خود به سامانه وارد می شوید و در غیر این صورت ، بایستی ثبت نام کنید . برای انجام فرآیند ثبت نام باید به صورت حضوری به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه شود .

نحوه مشاهده ابلاغیه از طریق موبایل و تبلت

برای ورود به سامانه ثنا باید در قسمت نام کاربری و رمز عبور اعداد را به انگلیسی تایپ کنید.

پس از کلیک روی دریافت و مشاهده ابلاغ، ابلاغیه بر روی گوشی ذخیره می شود که در نوار بالای گوشی قابل مشاهده و یا در پوشه دانلودهای گوشی ذخیره شده است.

در صورتی که شخص حقوقی هستید(شرکت ها و سازمان ها) برای ورود، گزینه شخص حقوقی را انتخاب نمایید.

نحوه پیگیری و مشاهده ابلاغ الکترونیکی

برای مشاهده و دریافت ابلاغیه می توانید بعد از ثبت نام در سامانه ثنا و طی کردن دو مرحله ی ثبت نام اینترنتی و حضوری و احراز هویت توسط دادگستری یا دفتر خدمات قضایی و دریافت پیامک حاوی رمز شخصی ده رقمی برای مشاهده ابلاغیه های خود در سامانه ثنا، می توانید با ورود به سایت سامانه ی ثنا به آدرس http://eblagh.adliran.ir رمز عبور و کد ملی خود را وارد کنید و ابلاغیه ی خود را به صورت فایل PDF مشاهده نمایید.

برای دریافت ابلاغیه قضایی خود لازم است یکی از نرم افزار های PDF را نصب داشته باشید. همچنین برای ورود به سامانه ثنا باید حتما از مرورگر فایرفاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید.

برای پیگیری ابلاغ باید بر روی گزینه مشاهده ابلاغ کلیک نمایید و در صورتی که برای مشاهده ابلاغ صفحه ای باز نشد، مراحل زیر را طی کنید:

نکاتی در مورد سامانه ثنا

  • ابلاغ الکترونیکی افرادی که درسامانه ثبت نام الکترونیک قوه قضائیه ثبت نام کرده و دارای پرونده قضایی در دادگستری هستند، فقط از طریق مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیک به نشانی eblagh.adliran.ir  صورت می گیرد و هیچ گونه ابلاغیه،اخطاریه ، احضاریه و سند قضایی از طریق پست الکترونیک یا سامانه های دیگر ارسال نمی شود.
  • چنانچه نامه الکترونیک (ایمیل) تحت عنوان قوه قضائیه یا وزارت دادگستری و یا سایر مراجع قضایی و انتظامی برای شما از طریق اشخاص یا سایت های غیرمجاز یا شبکه های اجتماعی ارسال شد به آنها ترتیب اثر ندهید.
  • وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب میشود. به عبارت ساده تر زمان اعتراض و یا رفع نقص از زمانی است که ابلاغیه در سامانه قرار می گیرد.
  • رؤیت ابلاغ و اوراق قضایی درسامانه ابلاغ با ثبت زمان و سایر جزئیات، ذخیره میشود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می گردد. ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رؤیت اوراق از این طریق به منزله رسید است.
  • در ابلاغ الکترونیکی، مخاطب در صورتی میتواند اظھار بی اطلاعی کند که ثابت نماید به لحاظ عدم دسترسی یا نقص درسامانه رایانه ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.
  • در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر آدرس یا نام یا تلفن همراه و مانند آن، اشخاص موظف اند تغییرات ایجادشده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند. در غیر این صورت مطابق ماده ٧٩ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضایی خواهد بود.
  • خودداری از مراجعه به سامانه ابلاغ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی موضوع ماده ٧٠ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی محسوب می گردد.
  • در صورتی که ارسال پیوست های ابلاغیه به صورت الکترونیکی ممکن نباشد، امر ابلاغ به وسیله ابلاغ نامه انجام می شود.
  • درصورتی که از مخاطب شماره تلفن همراه یا پست الکترونیکی در دسترس نباشد، مفاد ابلاغیه و ارسال اوراق به سامانه ابلاغ، به وسیله ابلاغ نامه مطابق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی در اقامتگاه وی ابلاغ می شود و در ابلاغ نامه مقرر می گردد مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید و اینکه کلیه ابلاغ های بعدی از طریق سامانه ابلاغ انجام خواھد شد. در صورت ابلاغ واقعی، ابلاغ های بعدی صرفاً از طریق سامانه ابلاغ انجام می شود.در هر صورت، پیوست ھای ابلاغ نامه فقط به صورت الکترونیکی ابلاغ می گردد.
  • در صورت مجهول المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه های الکترونیکی کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می شود و مقرر می گردد که مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید.
  • درصورتیکه محل نگهداری مخاطب بازداشتگاه یا زندان یا مؤسسات کیفری باشد، ابلاغ علاوه بر حساب کاربری مخاطب به حساب کاربری زندان، بازداشتگاه یا آن مؤسسات نیز ارسال می گردد. مراجع مذکور مسئول اجرای ابلاغ برابر مقررات خواهند بود وموظف اند نتیجه ابلاغ اوراق را از طریق سامانه ابلاغ به واحد قضایی ارسال نمایند.
به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.