راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اجرای چک و مهریه با سازمان ثبت است

علی هادی چگنی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه که امروز(۲۰ اردیبهشت) برگزارشد، بابیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک یک سازمان بزرگ خدمات رسان در کشور است، اظهارکرد: در این سازمان علاوه بر صدور و انتقال اسناد، خدمات مهم دیگری همچون ثبت شرکت‌ها را انجام می‌دهیم.

به گزارش راهس به نقل از ایسنا، وی به اهمیت ثبت شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: یک شرکت زمانی می‌تواند وجاهت قانونی پیدا کند که در ثبت اسناد به ثبت رسیده باشد و پس از آن وارد فضای کسب و کار می‌شود، بنابراین باتوجه به اهمیتی که شرکت‌ها در ارتقاء رتبه فضای کسب و کار کشور در دنیا دارند، تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت اقدامات مربوط به ثبت آنها را انجام دهیم.

معاون ثبت اسناد کشور در ادامه بابیان اینکه این سازمان پایگاه ثبت اطلاعات اشخاص حقوقی در کشور است، عنوان کرد: تاکنون در سازمان ثبت اسناد کشور دو میلیون و ۵۰۰ هزار شناسنامه اشخاص حقوقی صادر و به ثبت رسیده است.

وی همچنین به عملکرد سازمان ثبت اسناد کشور در اجراییات ثبت اشاره کرد و گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه وظیفه اجرای تمام اسناد رسمی لازم الاجرا از قبیل چک، مهریه و اسناد رهنی در سازمان ثبت اسناد انجام می‌گیرد که برای نمونه در سال ۱۳۹۸ مبلغ یازده هزار میلیارد تومان از معوقات بانک ها را توانستیم وصول کنیم.

هادی چگنی اضافه کرد: وصول این رقم از مطالبات بانک ها نشان داد که سازمان ثبت اسناد می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی در ادامه به برخی اقدامات مرکز مالکیت معنوی این سازمان هم اشاره‌ای کرد و گفت: در این مرکز ثبت علائم تجاری اشخاص و صاحبان حرفه، ثبت اختراعات و نشان های جغرافیایی را داریم که با ثبت آنها منطقه و یا حتی کشوری دیگر نمی‌تواند ادعای مالکیت و ثبت آنها را برای خود داشته باشد.

هادی چگنی یادآورشد: مرکز مالکیت معنوی این سازمان در کنار اقدامات ذکرشده، با دعوت از اساتیدی از خارج از کشور، برنامه های آموزشی برای برخی از شرکت های دانش بنیان اجرا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اولویت های مهم پیش روی سازمان ثبت اسناد کشور در سال ۱۳۹۹پرداخت و گفت: باتوجه به تایید طرح تحول سازمان ثبت اسناد کشور از سوی ریاست قوه قضائیه، در تلاشیم که امسال طرح کاداستر(حدنگار) را اجرایی کنیم.

معاون ثبت اسناد کشور بابیان اینکه قانون کاداستر در سال ۱۳۹۳ در کشور به تصویب رسید و قرار شد که پنج ساله اجرایی شود، عنوان کرد: متاسفانه بنا به دلایلی این طرح طی پنج سال گذشته تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

هادی چگنی متذکرشد: باتوجه به اینکه درحال حاضر ۳۰ درصد دعاوی مطرح شده در محاکم قضایی مربوط به اراضی و متعلقات آن است، بنابراین اجرای این طرح می‌تواند به کاهش دعاوی و جلوگیری از زمین خواری و مدیریت زمین در کشور کمک کند.

وی بابیان اینکه اجرای طرح کاداستر باید در دو بخش تهیه نقشه و تثبیت انجام گیرد، عنوان کرد: در بخش تهیه نقشه حدود ۱۶۲ میلیون هکتار زمین در کشور داریم که از این میزان ۱۳۹ میلیون هکتار مربوط به منابع ملی و طبیعی و یک میلیون هکتار رودخانه و دریا و حریم آنها است. طبق قانون کاداستر اراضی که در مالکیت دولت قرار دارد، تهیه نقشه آن باید توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

معاون ثبت اسناد کشور عنوان کرد: حدود ۲۰ میلیون هکتار می‌ماند که ما باید نقشه آن را تهیه کنیم که این کار را به دو شکل می توان انجام داد، یا اینکه برون سپاری شود و یا آنکه خودمان آن را انجام دهیم. باتوجه به اینکه تعداد افراد نقشه بردار در واحدهای ثبتی زیاد نیست، برای همین بدنبال برون سپاری تهیه نقشه کاداستر هستیم و اکنون هم در چهاراستان اصفهان، آذربایجان شرقی، کردستان و فارس بصورت پایلوت آن را اجرایی می‌کنیم.

وی اعلام کرد: در بخش تثبیت هم با پیگیری سازمان برنامه و بودجه رقم خوبی برای کاداستر در نظر گرفته شده تا آن را اجرایی کنیم.

وی در ادامه ساماندهی وضعیت اجرا و واگذاری بخشی از فعالیت های این بخش به دفترخانه های بخش خصوصی، تکریم ارباب رجوع و توجه به معیشت همکاران، مبارزه با فساد اداری، برون سپاری و الکترونیکی شدن کارها و … را از دیگر اولویت های سازمان ثبت اسناد کشور در سال ۱۳۹۹ برشمرد.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.