راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل درباره گواهی تجرد ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور هنگام ازدواج در کشورهای خارجی به گواهی تجرد نیاز پیدا می کنند. علت این موضوع هم قوانین برخی کشورهاست که شرط اجازه ازدواج، مجرد بودن هر یک از زوجین است. ما در این مقاله اطلاعات کاملی درباره نحوه اخذ گواهی تجرد در خارج از کشور، هزینه آن و معرفی سریعتر شیوه گرفتن آن را آموزش می دهیم.

سایت راهش آمادگی دارد تا در تنظیم متن وکالت نامه گواهی تجرد به شما کمک کند. کافی است به ما پیام دهید.

گواهی تجرد چیست؟

گواهی است مبنی بر اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج واقع شده منجر به جدایی بر اثر طلاق، فسخ نکاح، بذل یا انقضاء مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشد.درخواست کننده گواهی تجرد صرفاً صاحب شناسنامه می باشد.

گواهی تجرد را از کجا بگیریم؟

گواهی تجرد را از سفارت یا کنسولگری در خارج از کشور و در داخل کشور از سازمان ثبت احوال می توان دریافت کرد.

به طور کلی چنانچه شناسنامه متقاضی المثتی نباشد مستقیما سفارت گواهی تجرد را صادر می کند اما اگر شناسنامه المثنی باشد، به دو طریق زیر می توانید نسبت به اخذ گواهی تجرد خویش اقدام نمایید:

الف – ضمن حضور در نمایندگی (سفارت یا کنسولگری) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استعلام از سازمان ثبت احوال کشور اقدام نموده تا پس از مکاتبه با ادارات زیربط داخلی اقدام لازم انجام شود

ب- از آنجا که دریافت مجوز از مرکز برای صدور گواهی تجرد دارندگان شناسنامه المثنی بین ۳ هفته تا ۳ ماه به طول می‌انجامد، متقاضی می تواند در صورت تعجیل برای دریافت گواهی، با حضور در نمایندگی (سفارت یا کنسولگری) نسبت به تنظیم وکالتنامه به نام یکی از بستگان یا دوستان خود در ایران اقدام و با ارسال آن به همراه اصل شناسنامه برای وکیل در ایران، وی را راهنمایی نماید تا با مراجعه به سازمان ثبت احوال کشور (اداره کل ثبت احوال امور خارجه) ابتداء نسبت به ارائه تقاضا و دریافت گواهی تجرد اقدام نموده و سپس گواهی مذکور را از طریق وزارت امور خارجه (اداره سجلات و احوال شخصیه) برای نمایندگی ارسال کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تنظیم وکالتنامه خارج از کشور

مدارک لازم برای صدور گواهی تجرد:

۱- تکمیل فرم های لازم
۲- ارائه اصل شناسنامه و یک سری فتوکپی از تمامی صفحات آن
۳- چنانچه متقاضی دارای سابقه طلاق در شناسنامه خود می باشند، ارائه اصل طلاقنامه الزامی است.
۴- ارائه و اصل و تصویر مدرک اقامتی معتبر در کشور محل اقامت
۵- ارائه رسید پرداخت هزینه صدور گواهی تجرد و اجازه ازدواج براساس جدول هزینه های خدمات کنسولی
۶-اصل رضایتنامه پدر زوجه (خانم) در اولین ازدواج، چنانچه ولی مقیم خارج از کشور باشد با مراجعه به نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تنظیم سند اجازه نامه اقدام و چنانچه ولی مقیم ایران می باشد، با مراجعه به دفاتر رسمی نسبت به تنظیم سند اجازه نامه اقدام و درصورت فوت وی، ارائه اصل خلاصه سند ثبت فوت صادره از سازمان ثبت احوال کشور و در صورت عدم ارائه رضایت پدر صرفآ گواهی تجرد صادر می شود.
۷- فتوکپی کارت شناسائی ملی
۸- اصل و تصویر صفحه اول گذرنامه ایرانی

توضیح در خصوص مدارک: لیست مدارک فوق با توجه به اطلاعات سایت های نمایندگی های مختلف جمع آوری شده است و ممکن است برخی از نمایندگی ها همه مدارک فوق را نخواهند. به طور مثال برخی از نمایندگی ها به لزوم ارایه کارت ملی یا گذرنامه ایرانی اشاره نکرده اند. در این رابطه بهتر است قبل از مراجعه به سفارت، مدارک را در سایت سفارت یا تلفنی با مسئولین مربوطه چک نمائید.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل درباره کارت ملی ایرانیان خارج از کشور

ترجمه گواهی تجرد چگونه است؟

گواهی تجرد را نمایندگی های وزارت خارجه به زبان محلی همان کشور صادر می کنند اما برخی نمایندگی ها علاوه بر زبان محلی به زبان انگلیسی هم صادر می کنند. به عنوان مثال سرکنسولگری ایران در فرانکفورت در این رابطه نوشته است: این گواهی صرفآ جهت ارائه به مقامات آلمانی و به زبانهای آلمانی و انگلیسی صادر می گردد.

نحوه درخواست گواهی تجرد

برای دریافت گواهی تجرد لازم است که شخص متقاضی به صورت حضوری به سفارت یا کنسولگری مراجعه کند و مدارک و فرم ها را نحویل دهد.

بیشتر بخوانید: گواهی تجرد سفارت ایران در ترکیه

درخواست پستی

البته برخی از نمایندگی ها مانند سرکنسولگری ایران در هامبورگ امکان دریافت پستی را هم برای متقاضیان فراهم آورده اند. این افراد می توانند بدون حضور در کنسولگری و با ارسال پستی مدارک، گواهی تجرد را هم به صورت پستی دریافت کنند.

گواهی تجرد در سفارت های مختلف

گواهی تجرد در سفارت ایران در اسلو – نروژ

در سایت سفارت ایران در اسلو آمده است:

متقاضیان دریافت گواهی تجرد،  بایستی مدارک زیر را  بصورت حضوری و یا از طریق پست به سفارت ارائه نمایند. 

۱-     تکمیل پرسشنامه گواهی تجرد . 2-     اصل شناسنامه و تصویر سایر مدارک هویتی. 3- رسید پرداخت هزینه خدمات.

شایان ذکراست صدور گواهی تجرد برای شناسنامه المثنی  منوط به استعلام آخرین وضعیت سجلی از سازمان ثبت احوال ایران می باشد .

سوالات متداول

هزینه صدور گواهی تجرد در خارج از کشور چقدر است؟

طبق آخرین بخشنامه هزینه های کنسولی ۲۰ یورو است.

آیا برای درخواست گواهی تجرد گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک لازم است؟

خیر برای این درخواست نیازی به ثبت نام و گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک نیست.

آیا به صورت غیرحضوری هم می توان درخواست گواهی تجرد داد و آنرا دریافت کرد؟

فقط برخی از نمایندگی ها این امکان را فراهم کرده اند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.