راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

معرفی کامل خدمات سفارت ایران در ژاپن – توکیو

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در شهر توکیو این کشور قرار دارد. بخش کنسولی این سفارت کلیه خدمات کنسولی را به هم میهنان ایرانی ارائه می‌دهد. در این مقاله آموزشی، اطلاعات جامعی از خدمات کنسولی سفارت ایران در ژاپن را می‌خوانید.

خدمات امور کنسولی ایرانیان در ژاپن

به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا و پاک‌سازی محیط کاری، ساعت کاری بخش کنسولی ۱۰ تا ۱۳ تعیین و از عموم هموطنان محترم درخواست می‌گردد که امور کنسولی ضروری خود را از طریق اداره پست به این نمایندگی ارسال نمایند. لازم است متقاضیان جهت انجام امور اداری مربوط به ترجمه مدارک و صدورگواهی‌ها یا تعویض، گذرنامه، به بخش کنسولی سایت سفارت (به آدرس ذیل) مراجعه و با آگاهی کامل از مقررات و دستور العمل‌ها در صورت نیاز از طریق سامانه میخک (به آدرس ذیل) ثبت نام و پس از تکمیل فرایند‌های لازم در سامانه میخک، مدارک کامل را جهت اقدام نهائی به بخش کنسولی سفارت ارسال دارند.

صدور گواهی عدم، ثبت ازدواج و طلاق، تصدیق امضاء، ضمنا سایر مواردی چون تأیید وکالتنامه‌ها سوپیشینه و تابعیت و… که نیاز به حضور متقاضی می‌باشد، قبلاً از طریق شماره تلفن تماس و نسبت به تعیین وقت قبلی اقدام نمایند. ۰۳-۳۴۴۶-۸۰۱۱

جهت بهره‌گیری از خدمات کنسولی شامل کلیه خدمات مربوط به درخواست صدور گذرنامه، برگه عبور، درخواست صدور شناسنامه، ثبت ازدواج، ثبت طلاق، ثبت فوت، تشکیل پرونده دانشجوئی، تأیید مدارک دانشجوئی، نظام وظیفه، تابعیت، تأیید اسناد، وکالتنامه و…. می‌توانید به سایت مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی – میخک ( http://mikhak. mfa.gov.ir/form/ ) مراجعه نمایید. پس از ورود در سامانه مذکور و انتخاب خدمت مورد نیاز و طی کردن مراحل مربوطه کد رهیگیری را اخذ و با اصل مدارک بارگذاری شده در یکی از روز‌های هفته دوشنبه تا جمعه از: صبح: ساعت۱۰ تا ۱۳ به غیر از روز‌های تعطیل به بخش کنسولی مراجعه نمایند.

ضمنا” در موارد غیرضروری، کلیه امور کنسولی از طریق اداره پست انجام می‌گرد.

یادآوری می‌نماید با ارائه اصل مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه) جهت دریافت هرگونه خدمات کنسولی، نیازی به ارائه کپی یا تصویر مدارک نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: تعرفه‌های جدید خدمات کنسولی در خارج از کشور

گرفتن وکالتنامه از سفارت ایران در ژاپن

– جهت انجام امور وکالتنامه ضروری است ابتدا از طریق سایت میخک (www.mikhak. mfa.ir) اقدام نموده و پس از دریافت کد رهگیری و مدارک لازم به بخش کنسولی مراجعه نمایند. ( قبل از انجام امور کلیپ‌های آموزشی به دقت ملاحظه شود. )

– بدیهی است بدون ارائه کد رهگیری انجام امور وکالتنامه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

– برای اطلاع از هزینه تصدیق امضا و وکالتنامه به هزینه خدمات کنسولی مراجعه فرمایید.

تعریف وکالتنامه در سفارت:

– تصدیق یا تأیید اوراق و اسناد هموطنان ایرانی مقیم خارج از جمله وکالتنامه، رضایتنامه، صلح نامه، اقرانامه، تعهدنامه و… توسط بخش سجلات سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: نمونه فرم وکالتنامه تنظیمی در خارج از کشور

مدارک لازم جهت تائید وکالتنامه:

۱- حضور متقاضی و ارائه کد رهگیری

۲- ارائه گذرنامه معتبرایرانی، اصل کارت شناسنائی ملی و یا شناسنامه

۳- ارائه مدرک اقامت شخص متقاضی

۴- پرداخت هزینه تصدیق امضاء

تهیه فیش پرداختی از خود پرداز موجود در نمایندگی و یا ارائه رسید بانکی

(شماره حساب سفارت: Tokyo Mitsubishi UFJ Bank Toranomon Branch Ordinery Accont ۱۶۴۷۳۸۸)

از فرستادن پول نقد، چک بانکی، پستی و یا پرداخت از طریق اینترنت خودداری فرمائید.

تجدید یا تعویض گذرنامه در سفارت ایران در ژاپن

مدارک مورد نیاز:

ثبت نام در سامانه میخک (سامانه مدیریت یکپارخه خدمات کنسولی) و اخذ کد رهگیری \” تجدید یا تعویض گذرنامه \”

http://mikhak. mfa.gov.ir/

۱- تکمیل و ارائه فرم ویژه صدورگذرنامه برای اولین گذرنامه

۲- تکمیل و ارایه فرم تغییر محل اقامت و فرم صدور مهر خروج مکرر فقط برای متقاضیانی که درخواست تغییر محل اقامت دارند

(اگر محل اقامت در گذرنامه قبلی، ژاپن باشد نیازی به پرداخت هزینه و تکمیل فرم‌های تغییر محل اقامت و صدور مهر خروج مکرر نمی‌باشد)

۳- ارئه اصل گذرنامه قبلی متقاضی

۴- اصل ویک نسخه تصویر از تمام صفحات شناسنامه (برای افراد بالای ۱۵ سال سن شناسنامه باید عکس دار باشد) در صورت عکس دار نبودن شناسنامه ابتدا به بخش سجلات مراجعه فرمایید. ( اندازه A۴)

۵- اصل و یک نسخه تصویر روشن و خوانا از دو طرف کارت اقامت معتبر یا گذرنامه ژاپنی متقاضی ( اندازه A۴)

۶- اصل و یک نسخه تصویر روشن و خوانا از دو طرف کارت ملی ایران (برای افراد بالای ۱۸ سال سن). ( اندازه A۴)

هموطنانی که تاکنون برای دریافت کارت شناسایی ملی اقدام ننموده‌اند باید ضمن مراجعه، مدارک خود را جهت صدور کارت ملی به بخش سجلات ارائه نمایند.

۷- یک قطعه عکس جدید در اندازه ۳ در ۴ رنگی، تمام رخ با زمینه سفید، بدون کلاه و عینک (برای خانم‌ها از ۶ سال سن بالاتر با حجاب کامل اسلامی)

۸- اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان زیر ۵۰ سال سن در صورت نیاز به تغییر محل اقامت از ایران به ژاپن ضروریست ( اندازه A۴)

۹- آقایان دارای ۱۸ سال سن و بالاتر (تا سن ۵۰ سالگی) که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکرده‌اند (مشمولین که در زمان درخواست حداقل سه سال تمام خارج از کشور بوده باشند) نسبت به تکمیل و ارایه درخواست درج مهرخروج مشمولین (دریافت کدرهگیری از سامانه میخک)، یک قطعه عکس و پرداخت هزینه استعلام (فقط برای اولین بار) و هزینه صدور مهر خروجی مشمولین بصورت جداگانه اقدام نمایند.
۱۰- اجازه کتبی شوهر برای خانم‌های متاهل دارای همسر ایرانی (در صورتیکه خواستار تغییر محل اقامت از ایران به ژاپن باشند. اگر در گذرنامه قبلی خانم محل اقامت ژاپن باشد نیازی به اجازه کتبی شوهر نمی‌باشد) و اجازه کتبی پدر برای فرزندان زیر ۱۸ سال(فرم تغییر محل اقامت )، اجازه نامه باید در صورت حضور شوهر/ پدر توسط مسئولین بخش گذرنامه سفارت(رایگان) و درصورت ارسال مدارک از طریق پست توسط دفترخانه محل و ممهور به مهر وزارت خارجه گواهی شود.

– پرداخت هزینه خدمات کنسولی

تهیه فیش پرداختی از خود پرداز موجود در نمایندگی و یا ارائه رسید بانکی

(شماره حساب سفارت: Tokyo Mitsubishi UFJ Bank Toranomon Branch Ordinery Accont ۱۶۴۷۳۸۸)

بیشتر بخوانید: صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در توکیو ژاپن

ثبت طلاق در سفارت ایران در ژاپن

به موجب ماده ۳۱ قانون ثبت احوال وتبصره ذیل ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده ( مصوب ۱۳۹۱)، واقعه طلاق ایرانیان مقیم خارج ازکشور که ازدواج آنان درشناسنامه درج گردیده باشد بنابرتقاضای آنان و ارائه مدارک لازم، توسط مامورین کنسولی به ثبت خواهد رسید.

درخواست ثبت طلاق براساس تقاضای مشترک مرد و زن:

پس از انجام طلاق ژاپنی و طلاق شرعی، مرد و زن به اتفاق یکدیگر با تعیین وقت قبلی و مراجعه حضوری به کنسولی و ارائه مدارک ذیل تقاضای ثبت طلاق می‌نمایند.

مدارک موردنیاز به منظور ثبت طلاق:

۱ – تکمیل و امضاء فرم ثبت طلاق توسط زوجین

۲ – اصل معتبر شناسنامه زن و مرد

۳ – اصل گذرنامه و یک سری کپی از صفحه مشخصات آن

۴ – اصل گواهی طلاق شرعی اصل و یک نسخه تصویر گواهی اجرای صیغه طلاق شرعی که با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنان صادره از سوی مرکز اسلامی اهل البیت (ع) در توکیو جاری شده باشد.

۵ – اصل و تصویر گواهی معتبر طلاق قطعی محلی بر اساس قوانین ژاپن ( صادره از شهرداری محلی و یا دادگاه ) که با حضور مرد و زن و یا وکلای رسمی آنان صادر شده باشد.

الف. چنانچه زوجه ژاپنی باشد:

Rikon Todoke juri Shomeisho -۲ Koseki Tohon -۱

ب. چنانچه زوجه غیر ژاپنی باشد:

Rikon Todoke juri Shomeisho -۲ Rikon Todoke kisai jikou Shomeisho -۱

* در صورتی که در حکم طلاق امضای یکی از زوجین یا وکلای آن‌ها موجود نباشد (طلاق غیابی یا یک طرفه) ثبت طلاق میسر نخواهد بود و موضوع ثبت طلاق بایستی از طریق مراجعه به دادگاه‌های ایران (به صورت حضوری و یا نصب وکیل) به انجام رسد.

۶ – ترجمه رسمی صفحه طلاق ژاپنی به فارسی

۷ – اصل سند ازدواج ( درصورت دراختیار داشتن) و یک نسخه تصویر صفحات یک تا پنج.

۸ – ارائه ۱ قطعه عکس (۴ * ۳) برای هر نفر (خانم‌ها با حجاب کامل بدون عینک و آقایان بدون کلاه، عینک و کراوات)

۹ – پرداخت هزینه خدمات کنسولی ثبت طلاق

تهیه فیش پرداختی از خود پرداز موجود در نمایندگی و یا ارائه رسید بانکی

(شماره حساب سفارت: Tokyo Mitsubishi UFJ Bank Toranomon Branch Ordinery Accont ۱۶۴۷۳۸۸)

از فرستادن پول نقد، چک بانکی، پستی و یا پرداخت از طریق اینترنت خودداری فرمائید

پس از تهیه مدارک فوق الذکر، با مراجعه به سامانه میخک به آدرس https://mikhak. mfa.gov.ir یکی از زوجین درخواست ثبت طلاق را به صورت الکترونیکی انجام داده و پس از بارگذاری مدارک در آن سامانه، کد رهگیری دریافت نمایند. سپس برای تعیین وقت مراجعه به این نمایندگیتماس حاصل نمایند.
توجه:

الف- ضمن اینکه زوجین باید مقیم ژاپن باشند، حضور مرد و زن به منظور ارائه درخواست و مدارک لازم در کنسولی الزامی است.

ب- چنانچه نوع طلاق ( شرعی) رجعی باشد، ثبت طلاق منوط به گذشت ۹۰ روز از اجرای صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع خواهد بود.

ج- مراجع قابل قبول این نمایندگی برای اجرای صیغه شرعی طلاق، مرکز اهل البیت ژاپن به شماره ۰۷۰۸۳۱۷۱۹۹۳ می‌باشند.

د) ثبت طلاق توسط این نمایندگی در صورتی امکان‌پذیر است که طرفین همکاری لازم را در تهیه و ارائه مدارک لازم داشته باشند. چنانچه طرفین برای ثبت طلاق توافق داشته ولی در تهیه مدارک با مشکلاتی مواجه هستند می‌توانند با تفویض وکالت به یکی از بستگان یا آشنایان خود، نسبت به ثبت واقعه طلاق در یکی از دفاتر ثبت طلاق در ایران اقدام نمایند.
ذ) در صورت عدم همکاری یکی از طرفین در ثبت طلاق طرف خواهان طلاق می‌باید با ارایه طلاق ژاپنی یک سری کپی از آن، اصل گواهی طلاق اسلامی و یک سری کپی از آن و همچنین اصل شناسنامه و ارائه آدرس خوانده به این نمایندگی مراجعه نمایند. در صورت وجود هرگونه پرسش و یا ابهامی متقاضیان محترم می‌توانند با‌ایمیل این نمایندگی مکاتبه فرمایند.
ر) چنانچه طلاق شرعی از نوع رجعی باشد، ثبت طلاق منوط به گذشت حداقل ۱۰۰ روز از اجرای صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع خواهد بود.

ز) پس از تهیه و تکمیل کلیه مدارک، برای تعیین وقت قبلی و یا هرگونه راهنمایی و یا اطمینان از کامل بودن مدارک خود با بخش کنسولی سفارت تماس حاصل فرمائید:

Tel: ۰۳-۳۴۴۶-۸۰۱۱

توصیه‌های مسافرتی و اقامتی کشور ژاپن

به هموطنان گرامی علاقمند به سفر به کشور ژاپن توصیه می‌شود: ‏

– قبل از انجام سفر ضمن بررسی هشدار‌های مسافرتی مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به اعتبارگذرنامه خود و نوع و مدت روادید معتبر سفر ‏توجه نمایند. ‏

– داشتن بلیط رفت و برگشت برطبق قوانین دولت ژاپن (داشتن بلیط برگشت برای کلیه خارجیان متقاضی ورود به این کشور ضروری است).

– داشتن ارز کافی برای سفر

– تبدیل ارز در مراکز رسمی و قانونی مانند بانک‌ها و هتل‌ها با رعایت قوانین و مقررات گمرکی و نیز مقررات مربوطه به انتقال پول نقد (اعلام ارز همراه و همراه نداشتن ‏بیش ازده هزار دلار یا معادل آن). ‏ نظر به اینکه مشاهده شده در بعضی بانک‌ها محدودیت تبدیل ارز وجود دارد توصیه می‌شود که قبل ازعزیمت ارز محل (ین) به میزان مورد نیاز همراه داشته باشند.

‏- همراه نداشتن هرگونه داروی ممنوعه براساس قوانین و مقررات دولت ژاپن (از قبیل دارو‌ها و قرص‌های حاوی متامفتأمین، مورفین، متادون، ترامادولو… )‏

‏- همراه نداشتن هرگونه سلاح گرم و سرد (اعم از چاقو، پنجه بکس و…. ). ‏

– اعتماد ننمودن به افراد ناشناس و نسپردن مدارک هویتی خویش به آن‌ها. ‏

‏- قبول نکردن هرگونه بسته از افراد ناشناس درتمام مراحل سفر. ‏

– با توجه به احتمال انتقال مواد مخدر و سایر‌اشیاء غیر مجاز ازطریق جاسازی در بسته‌های کوچک و ارسال آن توسط مسافرین به خارج از کشور از پذیرفتن هر بسته یا شیئی از افراد ناشناس جداخودداری نمایند.

– اخذ روادید گروهی مستلزم ورود و خروج از یک مرز و بصورت گروهی و همزمان بوده و نگهداری برگ روادید مربوطه تا پایان سفر الزامی است.

– ضرورت ارائه پاسخ به سؤالات احتمالی ماموران فرودگاه پیرامون هدف سفر براساس نوع روادید اخذ شده و لزوم توجه به انطباق نوع روادید اخذ شده با نوع فعالیت شغلی در ژاپن.

– هموطنانی که در اماکنی بغیر از هتل‌های رسمی اقامت می‌گزینند در اولین فرصت، محل اقامت خود را به نزدیکترین‌ایستگاه پلیس محل اعلام نمایند.

– رعایت قوانین و مقررات دولت ژاپن در مدت اقامت. ‏

– دقت در اعتبار مدت اقامت و خودداری از اقامت غیرمجاز بدلیل محکومیت به زندان و جریمه نقدی

– با عنایت به گسترش روز افزون کلاهبرداری‌های اینترنتی درمبادلات مالی شرکت‌ها و تجار ایرانی با طرف‌های ژاپنی، به هموطنان عزیرتوصیه می‌شود هوشیاری لازم را دراین ارتباط داشته باشند.

– با توجه به افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی ازانتقال وجه ازطریق اینترنت جدا خودداری گردد.

– براساس قانون ژاپن ارتکاب بعضی از اعمال از جمله حمل و نقل و یا استعمال انواع مواد مخدر به هر اندازه و جعل اسناد به هرشکل به اشد مجازات منجرخواهدگردید.

– همواره مدرک شناسائی، نشانی و شماره تلفن محل سکونت خود و یا افرادی که با شما آشنا می‌باشند را همراه داشته باشید.

– مراقبت از وسایل شخصی خصوصاً گذرنامه وکیف پول بویژه در مراکز شلوغ و پررفت و آمد از جمله بازار

– دقت لازم هنگام خرید از فروشگاه‌ها و بازنکردن برچسب مخصوص فروشگاه برروی کیسه‌های خرید و حفظ و نگهداری رسید خرید تا محل اقامت.

– پرهیز از حمل وجه نقد زیاد هنگام خرید بمنظور جلوگیری ازسرقت‌های احتمالی

– پرهیز از هرگونه درگیری و نزاع با توجه به قوانین ژاپن درصورت درگیری ولو اینکه منجر به صلح و سازش شود جنبه عمومی جرم از نظر مراجعه قضایی ژاپن قابل پیگیری بوده که درمواردی به دلیل برهم زدن نظم عمومی طرفین ازکشور ژاپن اخراج گردیده‌اند.

– رعایت موارد اخلاقی و کمال دقت در ارتباطات، بدیهی است معاشرت‌های غیر اخلاقی، بر اساس قانون مدنی ژاپن جرایم سنگین و حبس پیش‌بینی شده است.

– از تحویل دادن مدارک هویتی خود (گذرنامه به هیچ عنوان) به افراد غیرمسئول جدا خودداری نمایید.

– با عنایت به مشکلات پیش آمده جهت بعضی از هموطنان گرامی مقیم در هنگام بازگشت به ژاپن، بدلیل عدم دریافت اجازه ورود مجدد به این کشور، ضروریست در صورتیکه قصد اقامت بیش از یکسال در خارج از ژاپن را دارند. قبل از خروج از این کشـور، از اداره مهاجـرت ژاپن اجـازه ورود مجـدد (RE ENTRY) را دریافت نمایند.

– اطلاعاتی جهت اقامت و یا اشتغال به کار اتباع خارجی در ژاپن

الف: اتباع خارجی که در ژاپن سکونت دارند می‌توانند در فعالیت‌های تجاری و غیر تجاری، فقط بر حسب نوع اقامت مشارکت داشته باشند.

ب: اتباع خارجی مقیم ژاپن، در صورتیکه قصد تغییر وضعیت اقامت یا نوع فعالیت خود را دارند، لازم است به اداره مهاجرت مراجعه و تقاضای خود را ارائه داده در صورت موافقت، مراتب به شهرداری محل سکونت اعلام نمایند.

ج: افراد دارای اقامت‌های بشرح ذیل مجاز به کار و یا استخدام در شرکت‌های ژاپنی نمی‌باشند؛

  • روادید فرهنگی و هنری (یک سال یا شش ماه)
  • روادید توریستی (گردشگری) (۱۵-۳۰-۹۰روز)
  • روادید دانش‌آموز (یک سال یا شش ماه)
  • روادید تحصیلی/ دانشجو (دو سال یا یک سال)
  • روادید تحصیلی / کارآموز (یک سال یا شش ماه)

– دارندگان روادید فوق الذکر در صورت تمایل به فعالیت یا اشتغال به کار، لازم است به اداره مهاجرت محل سکونت مراجعه و پس از اخذ مجوز لازم اقدام نمایند. معمولاً با نظر اداره مهاجرت برای دارندگان اینگونه روادید تا سقف ۲۸ ساعت در هفته مجوز صادر می‌گردد.

د: مواردی که مشمول«استخدام غیر قانونی» بوده و شامل مجازات اعم از جریمه نقدی یا اخراج می‌شود

اقدام به کار بدون داشتن روادید لازم
تغییر وضعیت شغلی بدون داشتن مجوز اداره مهاجرت
مجازات در نظر گرفته برای افراد خاطی

اخراج کسانیکه بصورت غیر قانونی اشتغال یا اقامت دارند
کارفرمایان در صورت تخطی نسبت به استخدام افراد فاقد صلاحیت لازم مشمول مجازات حبس تا سه سال و پرداخت جریمه نقدی تا سقف ۳. ۰۰۰. ۰۰۰ ین می‌گردند.
جهت اطلاع از قوانین مهاجرتی و اشتغال به کار کشور ژاپن، لازم است قبل از هر اقدامی به ادارات مهاجرت محل سکونت و یا به سایت مربوط به اتباع خارجی در ژاپن به شرح ذیل مراجعه نمایند.

http://www.japaneselawtranslation. go. jp/law/

– درصورت بروز هرگونه مشکل با نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن تماس حاصل فرمایند.

خدمات کنسولی و تماس با آن

– ساعات کاری بخش کنسولی: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ الی۱۳: ۰۰ به غیر از روز‌های تعطیل

– مراجعه حضوری بخش کنسولی: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۳: ۰۰ به غیر از روز‌های تعطیل

– پاسخگویی تلفنی بخش کنسولی: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۳۰: ۱۳ الی ۱۶: ۰۰ به غیر از روز‌های تعطیل

-‌ایمیل بخش کنسولی Emil؛ iranconsulate. [email protected]

– شماره تلفن: ۸۰۱۱-۳۴۴۶-۳-۰۰۸۱: TEL

– آدرس سفارت: Tokyo. ۳-۱۳-۹ MINAMI AZABU MINATO –KU

: Postal code

۱۰۶-۰۰۴۷

کانال اطلاع‌رسانی: اخبار ایران و ژاپن:

https://t.me/JapanewsP

ایمیل بخش فرهنگی، دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای سفارت:

tyo. [email protected]

توئیتر سفارت: https://twitter.com/IraninJapan

سوالات متداول

روزها و ساعات کاری سفارت ایران در ژاپن چه زمانی است؟

ساعات کاری بخش کنسولی: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ الی۱۳: ۰۰ به غیر از روز‌های تعطیل

شماره تلفن بخش کنسولی سفارت چیست؟

شماره تلفن: ۸۰۱۱-۳۴۴۶-۳-۰۰۸۱: TEL

۳/۵ - (۳ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.