راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

مجازات پوشیدن لباس با تصاویر موادمخدر در امارات

افرادی که لباس‌هایی می‌پوشند یا برچسب‌هایی روی اتومبیل خود می‌گذارند که تصاویر مواد مخدر مانند برگ ماری‌جوانا را نشان می‌دهد، طبق قانون جدید مواد مخدر امارات مجازات می‌شوند.

فرمان فدرال قانون شماره ۳۰ سال ۲۰۲۱ در مورد مبارزه با مواد مخدر و مواد روانگردان، مجازاتی را برای هر کسی که محصولاتی را در اختیار دارد که تصاویر یا متن تشویق کننده استفاده از مواد غیرقانونی را نمایش می‌دهد، شامل می‌شود.

مجازات می‌تواند تا ۵۰۰۰۰ درهم جریمه هم باشد و در برخی شرایط متخلفان را زندانی کند. ادارات پلیس امارات نسبت به چنین نمایش‌هایی هشدار داده‌اند که ممکن است برای برخی افراد بی‌اهمیت به نظر برسد، اما قانون آن‌ها را ممنوع کرده است.

سرهنگ عبدالله الخیاط، مدیر مرکز بین‌المللی حمایه در پلیس دبی، گفت: «برخی از جوانان می‌خواهند فرهنگ بیگانه‌ای را تقلید کنند که از چنین رفتاری حمایت می‌کند و آن را به عنوان آزادی شخصی تلقی می‌کند، علیرغم اینکه برخلاف ارزش‌های اجتماعی و مذهبی مردم امارات است.»

«قانون این‌گونه رفتارها را ممنوع کرده است. مردم باید از آن آگاه باشند. آنچه در کشورهای دیگر مجاز است لزوماً اینجا نیست. کشورهایی هستند که مثلاً مصرف مقدار مشخصی مواد مخدر را مجاز می‌دانند، اما در کشور ما جرم است.»

او گفت که مطالعه‌ای توسط یک مرکز ترک اعتیاد در یک دانشگاه مستقر در ایالات متحده نشان می‌دهد که جوانان وقتی می‌بینند افراد مشهور مورد علاقه‌شان مواد مخدر مصرف می‌کنند، کنجکاو شده و تمایل به مصرف مواد مخدر پیدا می‌کنند. این مطالعه می‌گوید حدود ۷۵ درصد از نوجوانان در حال تماشای تصاویر جوانانی که در حال کشیدن وید، نوشیدن الکل یا پوشیدن چنین لباس‌هایی هستند، تشویق به انجام همین کار می‌شوند.
سرهنگ الخیاط گفت که بسیاری از کودکان در این نظرسنجی قبل از رسیدن به سن ۱۶ سالگی چنین تصاویر یا کلیپ‌هایی را تماشا کرده‌اند.

وی افزود: «نوجوانانی که چنین رسانه‌هایی را تماشا می‌کنند، چهار برابر بیشتر از سایرینی که چنین رسانه‌هایی را تماشا نمی‌کنند، در معرض مصرف ماری‌جوانا و سایر مواد مخدر هستند.»

علاوه بر این، مشاور حقوقی محمد نجیب گفت که هر فردی که لباس یا محصولی را که در آن تصاویر مواد مخدر به نمایش در می‌آید بپوشد یا استفاده کند، می‌تواند به جریمه نقدی ۵۰۰۰ درهمی و در صورت تکرار تخلف حتی تا دو سال زندان محکوم شود.

بر اساس ماده ۵۵ قانون جدید مواد مخدر امارات نیز، هر کس تولید، واردات، فروش، مالکیت یا تبلیغ محصولات یا نشریاتی که در آن تصاویر، نقاشی‌ها و متون مشوق به ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر و روانگردان باشد، حداقل ۵۰۰۰۰ درهم جریمه خواهد شد. مقامات از اعضای جامعه خواستند که هوشیار باشند و در آگاه‌سازی جوانان در مورد قانون بکوشند.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.