راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

مراحل رسیدگی به جرم و پرونده در دادسرا

زمانی که شخصی در دادسرا دعوی کیفری را اقامه می کند یا بر علیه وی دعوی اقامه می شود از جمله سوالاتی که به ذهن هر فردی می رسد این است که مراحل رسیدگی به پرونده در دادسرا چگونه است ؟
در واقع دادسرا اولین مرجعی است که برای اقامه دعوی کیفری است که وظیفه رسیدگی مقدماتی به پرونده را بر عهده دارد به عبارت دیگر قبل از اینکه پرونده به دادگاه برود و برای متهم مجازات تعیین شود دادسرا به پرونده رسیدگی می کند و در صورتی که متهم را مقصر بداند و عمل وی را مستوجب مجازات بداند ، پرونده را به دادگاه ارسال می کند . در این مقاله به بررسی مراحل رسیدگی پرونده در دادسرا خواهیم پرداخت .

اولین مرحله رسیدگی به پرونده در دادسرا
نخستین مرحله رسیدگی به پرونده در دادسرا اینگونه آغاز می گردد که فرد با مراجعه به دادسرا شکایت خود را مطرح می کند و دادسرا پرونده را برای انجام تحقیقات به کلانتری ارجاع می کند و کلانتری بعد از اتمام تحقیقات مقدماتی گزارشی را به دادستان اعلام می کند ، در صورتی که دادستان گزارشات را تایید کند و کافی بداند پرونده را به یکی از شعب دادیاری ارسال می کند ، دادیار تحقیقات لازم را به عمل می آورد و جلسات دادرسی را با حضور شاکی و متهم برگزار می کند و در صورتی که نیاز به نظر کارشناس باشد دادیار پرونده به کارشناس ارجاع می دهد تا نظر کارشناس را در این خصوص مدنظر قرار دهد ، این جلسات طی چند ماه برگزار می گردد و در نهایت دادیار تصمیم مقتضی را اتخاذ می نماید .

ختم رسیدگی در دادسرا
ختم رسیدگی در دادسرا بدین صورت است که بعد از خاتمه تحقیقات ، دادیار با توجه به تحقیقات صورت گرفته و مدارک و مستندات یا فرد متهم را مقصر می داند و با صدور قرار مجرمیت پرونده را برای صدور حکم به دادگاه میفرستد و در صورتی که عمل فرد را جرم نداند یا دلایل و مستندات کافی نباشد و … قرار منع تعقیب یا قرار موقوفی تعقیب یا سایر قرارها را صادر می کند .

۵/۵ - (۱ امتیاز)
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    کامل نیست…هم به بازپرس و صلاحیت و حدود اختیارات اشاره نشده، هم به قرارهای تامینی و سایر قرارهای اعدادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.