راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

پرسش و پاسخ‌های متداول درباره گذرنامه ایرانی‌های خارج از کشور

یکی از امور کنسولی مهم ایرانیان خارج از کشور مساله صدور و تمدید گذرنامه آنهاست. البته افرادی که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده اند و یا دارای اقامت پناهندگی هستند موضوعات خاص خود را در این رابطه دارند.

در ادامه پرسش هایی که توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ به آنها پاسخ داده شده است را می خوانید:

سالهای اولیه انقلاب از ایران به طور غیر قانونی خارج شده و برای گرفتن کارت اقامت، پناهنده کشور آلمان شدم و اکنون نیز تابعیت آلمانی را کسب کرده و دارای گذرنامه آلمانی هستم. برای رفتن به ایران چه اقدامی را باید انجام دهم؟

ابتدا بایستی جهت گرفتن گذرنامه ایرانی در صورت داشتن اصل شناسنامه ایرانی اقدام نمایید. چنانچه دارای شناسنامه ایرانی از نوع قدیمی آن هستید و مشخصات سجلی شما در آن کاملا واضح است، ابتدا نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام و پس از دریافت شناسنامه جدید خود می‌توانید گذرنامه ایرانی اخذ گذرنامه نمائید.
جهت اخذ گذرنامه جدید به قسمت صدور اولین گذرنامه و برای تعویض شناسنامه به امور سجلات قسمت تعویض شناسنامه در سایت کنسولگری مراجعه و پس از کسب راهنمایی‌های لازم و ثبت در خواست در سامانه میخک، مدارک را به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ ارسال نمایید.
طبق مقررات جدید قوه قضاییه و با هماهنگی وزارت امور خارجه جهت افرادی که خروج غیر مجاز داشته‌اند تسهیلاتی در نظر گرفته شده (به بخش عابرین غیرمجاز مراجعه نمایید) هر تبعه ایرانی که بدون مقررات قانونی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد به استناد ماده ۹۸۹ قانون مدنی، تابعیت خارجی اوکان لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته می‌شود.

فردی هستم که به صورت قانونی چندین سال قبل با گذرنامه از ایران خارج شده و در حال حاضر دارای گذرنامه آلمانی هستم، برای گرفتن گذرنامه جدید چه مراحلی را باید طی کنم؟ آیا می‌توانم با گذرنامه آلمانی به ایران مسافرت کنم؟

خیر. شما بایستی با گذرنامه ایرانی به ایران سفر کنید (به قسمت صدور اولین گذرنامه در سایت سرکنسولگری مراجعه کنید).

چندین سال قبل به طور غیرمجاز از کشور خارج شدم و جهت گرفتن اقامت کشور آلمان پناهنده این کشور شدم. حال برای گرفتن گذرنامه ایرانی چه مراحلی را بایستی انجام بدهم؟

چنانچه اصل شناسنامه ایرانی خود را دارید، برای اخذ گذرنامه جدید به بخش امور گذرنامه در سایت مراجعه و پس از تکمیل مدارک و تعیین نوبت، به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ مراجعه نمایید. ولی اگر شناسنامه ایرانی را در دسترس ندارید و به هر علت مفقود گردیده، ابتدا بایستی نسبت به صدور المثنی شناسنامه خود (مراجعه کنید به بخش امور سجلات، قسمت المثنی شناسنامه در سایت سرکنسولگری) اقدام و سپس جهت گرفتن گذرنامه جدید اقدام نمایید.

حدود ۳ سال پیش گذرنامه جدید از سفارت گرفته ام. در حال حاضر به دلیل مسافرت‌های زیاد صفحات آن پر شده است. در این مورد مرا راهنمایی نمایید.

با مراجعه به بخش امور گذرنامه و مطالعه آن در سایت، مدارک مورد نیاز را تکمیل و به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ ارسال نمایید. گذرنامه جدیدی برای شما صادر خواهد شد.

گذرنامه من به دلیل آب دیدگی، مندرجات آن قابل رویت نمی‌باشد. آیا می‌توانم با آن به ایران سفر نمایم؟

خیر، حتما قبل از مسافرت نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. (مراجعه کنید به بخش امور گذرنامه در سایت) و در صورت تمایل به اخذ گذرنامه در ایران، جهت دریافت برگ عبور نسبت به تکمیل و ارسال مدارک، به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ اقدام نمایید.

گذرنامه من به سرقت رفته و در حال حاضر تصمیم به مسافرت به ایران را دارم. لطفا مرا راهنمایی نمایید.

به بخش امور گذرنامه قسمت «گذرنامه مفقوده» در سایت سرکنسولگری مراجعه و بر اساس مندرجات آن اقدام کنید.

می‌خواهم جهت فرزندانم که ۱۳ و ۱۶ساله هستند و همراه گذرنامه همسرم بوده‌اند و از کشور به صورت قانونی خارج شده اند، درخواست گذرنامه نمایم ولی گذرنامه قدیمی همسرم موجود نمی‌باشد. جهت دریافت گذرنامه برای آنان چه اقدامی انجام دهم؟

ابتدا با مراجعه به بخش سجلات در سرکنسولگری نسبت به عکسدار نمودن شناسنامه فرزند بالای ۱۵ سال اقدام و سپس به بخش امور گذرنامه در سایت مراجعه و مدارک را تکمیل و جهت صدور گذرنامه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ ارسال نمایید.

فردی هستم که ۱۵ سال پیش با گذرنامه و به طور قانونی از کشور خارج شده‌ام و دارای گذرنامه آلمانی می‌باشم. می‌خواهم گذرنامه ایرانی دریافت کنم ولی اصل شناسنامه ایرانی نزد خانواده‌ام در ایران می‌باشد، در این مورد مرا راهنمایی نمایید.

خانواده شما با در دست داشتن اصل شناسنامه شما به ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه (واقع در تهران – خیابان امام خمینی جنب موزه پست) طبقه دوم قسمت مقیمین و یا در سایر شهرستان‌ها به دفاتر وزارت امور خارجه در مراکز استان‌ها مراجعه نمایند. پس از اعلام مشخصات سجلی شما از طریق اداره مذکور به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ و ارسال سایر مدارک به سرکنسولگری، صدور گذرنامه جدید مقدور خواهد بود.

تفکیک گذرنامه در چه مواردی انجام می‌پذیرد؟

لطفا به بخش امور گذرنامه در سایت قسمت تفکیک گذرنامه مراجعه نمایید.

گذرنامه جدید از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ دریافت کرده‌ام ولی تاریخ آخرین خروج در آن درج نگردیده است، چرا؟

درج تاریخ آخرین خروج در گذرنامه جدید با ارایه اصل گذرنامه قدیمی و یا استعلام از مراجع ذی‌صلاح در ایران امکان‌پذیر می‌باشد.

فرزندی دارم که در آلمان متولد شده است و تا کنون به ایران مسافرت ننموده. می‌خواهم جهت ایشان گذرنامه دریافت نمایم. لطفا مرا راهنمایی کنید.

چنانچه شناسنامه ایرانی ندارد، ابتدا با مراجعه به بخش امور سجلات در سایت سرکنسولگری قسمت صدور شناسنامه، جهت صدور شناسنامه وی اقدام نمایید. سپس جهت صدور گذرنامه وی طبق بخش امور گذرنامه، اقدامات بعدی را انجام دهید.

فردی هستم که در کشور آلمان زندگی می‌کنم و دارای گذرنامه آلمانی هستم ولی نام و نام خانوادگی خود را در گذرنامه آلمانی تغییر داده ام. برای اخذ گذرنامه ایرانی چه اقداماتی را باید انجام دهم؟

ابتدا شما به مقامات آلمانی مراجعه و نسبت به اخذ گواهی تغییر نام اقدام نموده و سپس مطابق بخش «دریافت اولین گذرنامه» در سایت سرکنسولگری، مدارک خود را تکمیل و به همراه گواهی فوق جهت صدور گذرنامه جدید به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ ارسال نمایید.

در گذرنامه نام فرزندم به عنوان همراه درج گردیده، آیا وی می‌تواند به تنهایی با گذرنامه من به ایران سفر نماید؟

خیر؛ این عمل خلاف قانون است. لطفا در صورت ضرورت سفر ایشان به تنهایی در سایت سرکنسولگری به بخش امور گذرنامه قسمت تفیک گذرنامه مراجعه و پس از تکمیل مدارک، به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ جهت صدور گذرنامه مستقل ارسال نمایید.

فرزندم در آلمان متولد شده و مایلم نام وی در گذرنامه همسرم درج گردد، لطفا مرا راهنمایی نمایید.

ابتدا شما جهت دریافت شناسنامه فرزند اقدام نمایید (مراجعه به بخش امور سجلات در سایت قسمت صدور شناسنامه). ولی چنانچه به هر دلیلی تصمیم به اخذ شناسنامه فرزند در ایران دارید، با ارایه مدارک لازم نسبت به همراه نمودن نام فرزند در گذرنامه مادر اقدام نمایید.
تذکر مهم:
۱– آیا ازدواج خود و همسرتان را به ثبت قانونی رسانده اید؟ (یعنی مشخصات سجلی شما در شناسنامه همسرتان و مشخصات سجلی ایشان در شناسنامه شما درج شده) اگر انجام نداده اید، حتما قبل از سفر ایشان به ایران نسبت به ثبت آن اقدام نموده زیرا در صورت ثبت ازدواج، همسر شما می‌تواند در ایران اقدام به گرفتن شناسنامه فرزند نماید. ۲– در صورتی که محل اقامت همسر شما در گذرنامه خودشان ایران درج شده باشد نسبت به تغییر محل اقامت ایشان به آلمان از طریق سرکنسولگری اقدام نمایید. (در سایت سرکنسولگری به بخش امور گذرنامه قسمت تغییر محل اقامت مراجعه نمایید)

فردی هستم ۲۰ساله و چندین سال قبل به همراه والدین خود به کشور آلمان آمدیم و در حال حاضر دارای گذرنامه آلمانی هستم. جهت دریافت گذرنامه ایرانی چه اقدامی را باید انجام دهم؟

چنانچه شناسنامه ایرانی از نوع قدیمی آن دارید، ابتدا مطابق بخش «امور سجلات قسمت تعویض شناسنامه» در سایت سرکنسولگری نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام نمایید. سپس بر اساس قسمت امور گذرنامه جهت دریافت گذرنامه جدید مدارک را به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ ارسال نمایید.

فردی هستم که با ویزای توریستی حدود ۲ ماه قبل به آلمان آمدم ولی گذرنامه‌ام مفقود گردیده است. لطفا برای برگشت به ایران مرا راهنمایی نمایید.

ابتدا موضوع فقدان گذرنامه خود را با پلیس محل در میان بگذارید. سپس گزارش پلیس را به همراه مدارک تعیین شده در قسمت امور گذرنامه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ جهت صدور گذرنامه جدید ارسال نمایید. اگر مایل به اخذ گذرنامه در ایران هستید به قسمت صدور برگ عبور در بخش امور گذرنامه جهت صدور برگ عبور به مقصد ایران اقدام نمایید.

می‌خواهم جهت همسرم و فرزندانم که به صورت همراه در گذرنامه‌ام می‌باشند، گذرنامه جدید دریافت نمایم. لطفا مرا راهنمایی نمایید.

به بخش امور گذرنامه قسمت تفکیک گذرنامه مراجعه و پس از تکمیل مدارک فوق و ارسال آن به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ جهت صدور گذرنامه جدید اقدام نمایید.

۳/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظرات
  1. سیروس می گوید

    وقتی گذرنامه ای خارج از ایران در دفاتر کنسولگری صادر میشه و تو قسمت مدرک صدور گذرنامه عبارت “دستورالعمل و ۲۷۰۳۱۱ ۱۳۷۲/۰۶/۰۳ ” درج شده، منظورش از این عبارت چیه ؟؟

  2. ناشناس می گوید

    ببخشین همین اتفاق برای منم افتاده , شما به ایران رفتید به این گذرنامه?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.