راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آشنایی با کد واحد قضایی| روش پیدا کردن کد واحد قضایی

کد واحد قضایی ، شماره ای است منحصر به فرد که به هر یک از واحد های قضایی قوه قضاییه اختصاص یافته و این واحد های قضایی ملزم هستند تا در مکاتبات اداری خود در قسمت سربرگ قبل از شماره نامه، آن را درج نمایند. روش دریافت کد واحد قضایی سامانه ثنا از منوی اطلاع رسانی گزینه (جستجوی واحدهای قضایی) می باشد.

افرادی که برای جستجوی واحد قضایی اعم از دادسرا و دادگاه، به سامانه ثنا مراجعه کرده اند، احتمالا با کلمه ای با عنوان کد واحد قضایی به عنوان یکی از فاکتورهای جستجوی واحد قضایی در این سامانه رو به رو شده اند و این سوال برای آنها شکل گرفته است که کد واحد قضایی چیست؟ 

کد واحد قضایی در قانون ابلاغ کد پیش شماره مکاتباتی واحد های قضایی و اداری ، مورد تعریف قرار گرفته که بر اساس آن: «… بدین وسیله فهرست کد پیش ‌شماره مکاتباتی واحد های قضایی و اداری حوزه مرکزی به پیوست‌ ارسال می ‌شود. لازم است کلیه واحد های مشروحه در لیست ‌ضمیمه‌، در سرلوحه مکاتبات اداری‌، کد تعیین شده مربوط به خود را قبل از شماره اندیکاتور و یا کارتکس درج نمایند تا شناسایی مکاتبات اداری آسان‌ تر و سریع‌ تر انجام پذیرد… »

از آنجا که کد واحد قضایی، امکان جستجو واحد قضایی را به نحو سریعتر و تخصصی تر در سامانه ثنا فراهم نموده، در این مقاله به تعریف کد واحد قضایی پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که کد واحد قضایی  چیست؟ سپس، روش پیدا کردن کد واحد قضایی و دریافت کد واحد قضایی سامانه ثنا و نحوه جستجوی واحد قضایی بر اساس کد واحد قضایی را توضیح خواهیم داد. 

کد واحد قضایی چیست؟

اگر شما نیز جزء آن گروه از افراد باشید که برای جستجوی واحد قضایی اعم از دادسرا و دادگاه یا سایر خدمات مانند مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا به سامانه ثنا مراجعه کرده باشید، حتما با کلمه ای با عنوان کد واحد قضایی به عنوان یکی از فاکتورهای جستجوی واحد قضایی در این سامانه رو به رو شده اید و این سوال برای شما شکل گرفته است که کد واحد قضایی  چیست؟ 

قانون ابلاغ کد پیش شماره مکاتباتی واحد های قضایی و اداری که در آبان ماه سال ۱۳۶۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در توضیح کد واحد قضایی مقرر داشت: «… بدین وسیله فهرست کد پیش ‌شماره مکاتباتی واحد های قضایی واداری حوزه مرکزی به پیوست‌ ارسال می ‌شود. لازم است کلیه واحد های مشروحه در لیست ‌ضمیمه‌، در سرلوحه مکاتبات اداری‌، کد تعیین شده مربوط به خود را قبل از شماره اندیکاتور و یا کارتکس درج نمایند تا شناسایی مکاتبات اداری آسان‌ تر و سریع‌ تر انجام پذیرد… »

بنابراین، با توجه به قانون ابلاغ کد پیش شماره مکاتباتی واحد های قضایی و اداری می توان به این سوال که کد واحد قضایی چیست؟ این طور پاسخ داد که : کد واحد قضایی ، شماره ای است منحصر به فرد که به هر یک از واحد های قضایی قوه قضاییه اعم از دادسرا، دادگاه، دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور اختصاص یافته و این واحد های قضایی ملزم هستند تا در مکاتبات اداری خود در قسمت سربرگ قبل از شماره نامه، آن را درج نموده تا انجام مکاتبات با سهولت بیشتری انجام گیرد.

روش پیدا کردن کد واحد قضایی

در بخش قبل به این سوال پاسخ دادیم که کد واحد قضایی  چیست؟ و گفتیم که کد واحد قضایی  یک کد منحصر به فرد است که به دادسرا یا دادگاه حقوقی یا کیفری اختصاص پیدا کرده و لازم است تا در سربرگ مکاتبات اداری این واحد های قضایی قید گردد. اکنون در این بخش، به توضیح روش پیدا کردن کد واحد قضایی و دریافت کد واحد قضایی سامانه ثنا می پردازیم.

یکی از امکاناتی که سامانه ثنا که شامل زیرمجموعه های متعددی مانند سامانه خدمات الکترونیک قضایی eblagh adliran ir بوده، برای کاربران خود فراهم نموده است، امکان جستجوی واحد های قضایی و پیدا کردن آدرس این واحدها می باشد. اگر شما نیز برای جستجوی واحد قضایی مورد نظر خود وارد سامانه ثنا شده باشید، حتما متوجه شده اید که یکی از روش های دقیق جستجوی واحد قضایی، جستجو بر اساس کد واحد قضایی می باشد.

علت این مساله آن است که کد واحد قضایی، یک شماره منحصر به فرد بوده که اختصاص به یک واحد قضایی خاص داشته و جستجوی دقیق تر واحد قضایی را برای افراد امکان پذیر می سازد.  در این حالت، شما نیاز دارید تا اطلاعات مربوط به کد واحد قضایی مورد نظر خود را در اختیار داشته باشید. روش پیدا کردن کد واحد قضایی از طریق سامانه ثنا مطابق مراحل زیر می باشد:

۱آدرس سامانه عدل ایران یعنی adliran.ir را در مرورگر دستگاه خود جستجو کرده تا مطابق تصویر زیر وارد صفحه اصلی سامانه شوید. در سمت راست صفحه، از منوی اطلاع رسانی بر روی گزینه (جستجوی واحدهای قضایی) کلیک نمایید.

کد واحد قضایی

۲همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می نمایید، در جلوی عبارت (جستجو بر اساس) دو گزینه دیده می شود. گزینه تقسیمات واحد قضایی را فعال نمایید و در کادر کنار کد واحد قضایی بر روی دکمه نارنجی رنگ کلیک نمایید.

کد واحد قضایی چیست

۳اکنون همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، یک کادر برای شما باز می شود. بر روی علامت به علاوه در کنار عبارت قوه قضاییه کلیک نمایید.

روش پیدا کردن کد واحد قضایی

۴همانطور که ملاحظه می کنید ، لیستی از واحد های قضایی به همراه کد واحد قضایی از طریق سامانه ثنا برای شما به نمایش در می آید که می توانید از طریق آن برای پیدا کردن کد واحد قضایی مورد نظر خود اقدام نمایید.

جستجو کد واحد قضایی


نحوه جستجوی واحد قضایی بر اساس کد واحد قضایی

در بخش های قبل به تعریف کد واحد قضایی پرداخته و توضیح دادیم که روش پیدا کردن کد واحد قضایی به چه صورت می باشد. اکنون در این بخش به توضیح نحوه جستجوی واحد قضایی بر اساس کد واحد قضایی پرداخته که مطابق مراحل زیر می باشد:

۱فرض کنید که شما در جستجوی یکی از واحدهای قضایی دیوان عدالت اداری می باشد. در این صورت، بعد از اینکه مطابق راهنمای بخش قبل وارد سامانه ثنا شده و از قسمت جستجوی واحد قضایی، کد واحد قضایی دیوان عدالت اداری را که ۰۹۰۰۰ را بوده را پیدا کردید. در کادر زیر ، دکمه سبز رنگ تایید و بستن را زده و وارد مرحله بعد شوید.

کد واحد قضایی

۲در این مرحله، کد واحد قضایی یعنی عدد ۰۹۰۰۰ را در کادر کد واحد قضایی وارد کرده، در کادر واحد نام واحد قضایی یعنی دیوان عدالت را نوشته و در کادر نوع ، از منوی ظاهر شده، دیوان عدالت اداری را اتخاب نمایید. اکنون عدد تصویر امنیتی را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه جستجوی واحد قضایی را بزنید.

کد واحد قضایی چیست

۳همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، سامانه ثنا لیستی از شعب دیوان عدالت اداری را به همراه آدرس برای شما نمایش داده که می توانید آدرس و اطلاعات واحد قضایی مورد نظر خود را از این لیست انتخاب نمایید.

روش پیدا کردن کد واحد قضایی

سوالات متداول

۱- کد واحد قضایی چیست؟

کد واحد قضایی شماره ای است منحصر به فرد که به هر یک از واحد های قضایی قوه قضاییه اختصاص یافته و این واحد هاملزم هستند تا در مکاتبات اداری خود در قسمت سربرگ قبل از شماره نامه آن را درج نمایند و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

۲- روش پیدا کردن کد واحد قضایی به چه صورت می باشد؟

روش پیدا کردن کد واحد قضایی از طریق سامان ثنا از منوی اطلاع رسانی گزینه جستجوی واحدهای قضایی می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

۳- نحوه جستجوی واحد قضایی بر اساس کد واحد قضایی به چه صورت می باشد؟

نحوه جستجوی واحد قضایی بر اساس کد واحد قضایی از طریق سامان ثنا از منوی اطلاع رسانی گزینه جستجوی واحدهای قضایی می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
1 نظر
  1. نیما می گوید

    سلام
    من برای ورود به سامانه کد ملی و رمز خود را وارد میکنم کد واحد قضایی را هم پیدا کردم
    سامانه پیغام میده برای این واحد قضایی حساب کاربری ایجاد نشده.باید چی کار کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.