راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

تمدید پاسپورت بدون کارت پایان خدمت در خارج از کشور

در قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، برای مشمولان خدمت وظیفه سربازی شرایط خاصی برای خروج از کشور وجود دارد. یکی از این شرایط، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی است. با این حال، در برخی شرایط، مشمولان وظیفه سربازی می توانند بدون داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت، از کشور خارج شوند. در ادامه شرایط “تمدید پاسپورت بدون کارت پایان خدمت در خارج از کشور” را مطالعه می کنید.

شرایط دریافت مهر خروج برای تمدید پاسپورت بدون کارت پایان خدمت

با توجه به ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، شرایط تردد مشمولین مقیم خارج از کشور به شرح زیر است:

  • تولد در خارج از کشور.
  • بیش از ده سال متوالی سکونت در خارج از کشور.
  • خروج از ایران قبل از سن مشمولیت و دارای حداقل سه سال اقامت متناوب در خارج از کشور.

نکات وِیژه تمدید پاسپورت بدون کارت پایان خدمت

  • کلیه مشمولین ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می توانند مجموعاً به مدت سه ماه و حداکثر دو بار در سال تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۴۰۵ به کشور تردد نمایند.
  • تاکنون این تسهیلات هر ۵ سال یکبار تمدید شده است.
  • آن دسته از مشمولانی که جهت ادامه تحصیل با مجوز سازمان نظام وظیفه عمومی از کشور خارج گردیده اند، با داشتن حداقل ۳ سال اقامت در خارج از کشور و ورود به غیبت تعیین شده، پس از اتمام معافیت تحصیلی (فراغت، انصراف از تحصیل و اخراج) و پس از ضبط وثیقه خود نزد سازمان نظام وظیفه ایران، می توانند حداکثر دو بار در سال و در مجموع به مدت ۳ ماه به کشور تردد نمایند. این دسته از مشمولان می توانند با معرفی نامه وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نامه ضبط وثیقه از سازمان نظام وظیفه عمومی، مهر خروج مشمولین تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۴۰۵ دریافت نمایند.
  • جهت استفاده از تسهیلات مهر خروج مشمولین مقیم خارج از کشور لازم است در گذرنامه متقاضی محل اقامت خارج از کشور ثبت شده باشد، چنانچه کشور محل اقامت شما در گذرنامه فعلی ایران درج شده باشد، لازم است همزمان با درخواست صدور مهر خروج مشمولین نسبت به درخواست تعویض گذرنامه با درج محل اقامت خارج از کشور هم اقدام و مدارک آن را تنظیم و ارائه نماید.
  • مهر تردد با قید عبارت تا اطلاع ثانوی از اعتبار ساقط شده است و لازم است دارندگان این نوع از مهر تردد، درخواست خود مبنی بر درج مهر جدید را به سرکنسولگری ارسال نمایند.

مشمولین معاف عفو رهبری

  • بر اساس قانون وظیفه عمومی، کلیه مشمولین که دارای ۵۰ سال تمام باشند، از خدمت نظام وظیفه معاف بوده و شناسنامه عکسدار آنان به منزله کارت معافیت از خدمت خواهد بود این قبیل افراد نیازی به اقدام برای اخذ مهر خروج مشمولین و یا سایر امهار و یا مدارک معافیت ندارن.
  • کلیه مشمولین متولد سال های ۱۳۴۶ لغایت۲۹/۱۲/۱۳۵۴ مشمول عفو رهبری بوده و لازم است نسبت به پیگیری اخذ کارت معافیت عفو رهبری اقدام کنند. لذا مهر خروج ویژه مشمولین به آنان تعلق نمی گیرد.

سوالات متداول

تمدید پاسپورت در ترکیه بدون کارت پایان خدمت چگونه است؟

شرایط تمدید پاسپورت در ترکیه مانند بقیه کشورها در خارج از کشور است و با داشتن شرایط مهر خروج ویژه مشمولین افراد می توانند بدون کارت پایان خدمت گذرنامه خود را تمدید کنند.

چگونه بدون پایان خدمت پاسپورت بگیریم؟

اگر متولد خارج از کشور هستید یا دیگر شرایط دریافت مهر خروج از کشور را داشته باشید بدون کارت پایان خدمت می توانید با شرایط مشخصی که در این مقاله آمده است وارد کشور شده و از کشور بدون مشکل قانونی خارج شوید.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.