راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

سربازی ایرانیان خارج از کشور

موضوع خدمت سربازی یکی از دغدغه‌های بسیاری از جوانان ایرانی است. در این بین ایرانیان خارج از کشور نیز مستثنی نیستند و اخبار و قوانین سربازی ایرانیان خارج از کشور یکی از موضوعات مهم آن‌هاست. در این مقاله اطلاعات کاملی از قوانین سربازی مشمولین خارج از کشور را مطالعه خواهید کرد.

موضوعات مهم سربازی ایرانیان خارج از کشوری

مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور

الف -تردد به داخل کشور

  1. کلیه مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال درخارج از کشور اقامت داشته باشند می‌توانند در هرسال حداکثر دوبار و مجموعا به مدت سه ماه به داخل کشور تردد نمایند. (شرایط اقامت خارج ار کشور در بند(ب) بیان شده است. )
  2. مشمولان مقیم خارج جهت دریافت مجوز تردد می‌بایست به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت مراجعه و گذرنامه آنان پس از احراز شرایط، ممهور به مهر تردد با عنوان «اجازه تردد مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور» گردد. همچنین لازم است در متن اجازه تردد، به شماره و تاریخ ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح نیز استناد شود.
  3. مشمولانی که در اجرای مقررات مربوط، جهت ادامه تحصیل از کشور خارج شده و دارای معافیت تحصیلی خارج از کشور میباشند، در شمول این مصوبه نبوده و حسب مورد از تسهیلات تردد دانش آموزی یا دانشجویی استفاده خواهند کرد.
  4. فرزندان مشمول ماموران ثابت دولت در خارج از کشورکه به جهت همراهی با والدین، دارای مجوز خروج از سازمان وظیفه عمومی می‌باشند نیز در شمول این مصوبه نبوده بلکه می‌توانند در طول مدت ماموریت والدین مطابق مجوز صادره، اقدام به تردد نمایند.
  5. با افراد موضوع بند (۳) و (۴) چنانچه، از شمول مقررات مربوط خارج شوند، به شرط داشتن حداقل سه سال اقامت در خارج، برابر این مصوبه رفتار خواهد شد.
  6. مهلت اجرای این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ میباشد. (این مصوبه تا تا ۱۴۰۵ تمدید شد)

ب-اقامت خارج از کشور

افراد موضوع بند (الف) که دارای اقامت خارج از کشور با شرایط زیرباشند درشمول مقررات تردد قرار می‌گیرند:

۱- داشتن حداقل سه سال افامت پیوسته در خارج متصل به زمان درخواست مجوز تردد.
۲- اقامت خارج در هرسال کمتر از ۹ ماه پیوسته یا ناپیوسته نباشد. (نه ماه اقامت در خارج و سه ماه تردد به داخل کشور به عنوان یک سال اقامت محاسبه می‌شود.)
۳- اگرسه سال اقامت مشمول در خارج در یک دوره چندساله بوده، می‌بایست پیوستگی بین سنوات اقامت با حداقل سه ماه اقامت در سال حفظ شده باشد. (این سه ماه فقط برای حفظ پیوستگی سنوات اقامت بوده و جزء اقامت سه‌ساله محاسبه نمی‌شود.)
مثال: چنانچه مشمولی در سال ۸۷ یازده ماه اقامت در خارج داشته، در سال ۸۸ سه ماه، در سال ۸۹ نه ماه، در سال ۹۰ چهار ماه و در سال ۹۱ نه ماه اقامت داشته باشد به دلیل این که اقامت‌های وی در سالهای ۸۷و۸۹و۹۱ هرکدام حداقل نه ماه بوده و پیوستگی سنوات اقامت وی نیز در این دوره یعنی از سال ۸۷ تا۹۱ با حداقل سه ماه اقامت حفظ شده است. لذا در شمول ضوابط تردد قرار خواهد گرفت.
۴- چنانچه مشمولی در چند سال گذشته، سه سال و یا بیشتر اقامت در خارج داشته لیکن پیوستگی آن تا زمان درخواست مجوز تردد حفظ نشده باشد یعنی بین اقامت‌های قبلی تا زمان درخواست مجوز تردد، بیش از ۹ ماه فاصله ایجاد شده باشد اقامت‌های قبلی وی قابل محاسبه نخواهد بود.
۵- اقامت درسن مشمولیت یا قبل از سن مشمولیت شرط نمی‌باشد.
۶- مشمولانی که تردد آنان در داخل کشور بیش از دوبار در سال یا بیش از سه ماه باشد از شمول مصوبه خارج خواهند شد.
تبصره: افرادی که دارای شرایط خاص می‌باشند وضعیت آنان در کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، گذرنامه ریاست جمهوری و سازمان وظیفه عمومی ناجا مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و در صورت تایید کمیسیون تردد آنان حسب مورد حداکثر تا یک بار دیگر و یا حداکثر تا سه ماه دیگر قابل افزایش خواهد بود.

منبع: سازمان نظام وظیفه

تمدید مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور تا پایان ۱۴۰۵

سازمان وظیفه عمومی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دراطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولان غایب مقیم خارج از کشور که با ضوابط و مقررات تردد سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده‌اند و شرایط تردد را دارند، می‌توانند با مجوز تردد قبلی از کشور خارج شوند.

سازمان وظیفه عمومی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تمدید مقررات تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور تا پایان سال ۱۴۰۵، مشمولانی که برابر مقررات سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده‌اند و در طول سال گذشته حداکثر ۲ بار و به مدت کمتر از ۳ ماه در کشور توقف داشته اند، می‌توانند در سال جاری با مجوز تردد قبلی از کشور خارج شوند و ثبت مهر ۱۴۰۰ مانعی برای خروج این دسته از مشمولان نیست.

با توجه به اطلاع‌رسانی‌های قبلی کلیه مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج از کشور که ۳ سال در خارج از کشور اقامت داشته و وارد غیبت شده اند، می‌توانند تا پایان سال ۱۴۰۵ حداکثر ۲ بار در سال و در مجموع به مدت ۳ ماه به کشور تردد کنند. (منبع: راهش)

مدارک لازم جهت اخذ مهر خروج مشمولین در گذرنامه

  • اصل گذرنامه معتبر
  • تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور ملصق به عکس
  • ارائه کد رهگیری ویژه خروج مشمولین
  • یک قطعه عکس ۵ /۴ × ۵ /۳ رنگی جدید بیومتریک تمام رخ با زمینه روشن بدون کلاه و عینک
  • پرداخت هزینه استعلام (فقط برای اولین بار) و هزینه صدور مهر خروجی مشمولین

چنانچه در گذرنامه «کشور محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران» درج شده باشد، می‌بایستی به صورت همزمان و طبق مندرجات «بخش تغییر محل اقامت» محل اقامت خود را به «کشور محل اقامت در خارج از کشور» تغییر دهید تا بتوانید از مهر اجازه خروج مشمولین استفاده فرمایید. به بیان ساده تر: تقاضای صدور گذرنامه + تقاضای تغییر محل به کشور آلمان + تقاضای مهر اجازه خروج مشمولین که با مراجعه به سامانه میخک و دریافت کد رهگیری امکان‌پذیر می‌باشد. .

بیشتر بخوانید: صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در لندن

درج مهر خروج دانشجوئی

دارندگان پرونده دانشجوئی با دریافت مهر خروج دانشجوئی که از ابتدای مهر ماه هر سال لغایت پایان شهریور ماه سال بعد در گذرنامه‌های آن‌ها درج می‌گردد می‌توانند حداکثر سه بار و جمعا به مدت چهار ماه در طول یک سال در ایران اقامت داشته باشندد. مهر خروج دانشجوئی شامل اعضای خانواده دانشجو نیز می‌گردد. لذا پس از درج مهر خروج دانشجوئی و هنگام خروج از کشور عوارض و مالیاتی بابت خروج خود و خانواده پرداخت نمی‌نمایند.

مدارک لازم برای درج مهر خروج دانشجوئی:

ثبت نام در سامانه میخک جهت اخذ خروج دانشجوئی و دریافت کد پیگیری
ارائه اصل گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری
ارائه اصل گذرنامه، (محل اقامت در گذرنامه دانشجو حتما باید ایران درج شده باشد.)

خرید سربازی ایرانیان خارج از کشور

براساس تصمیم سازمان نظام وظیفه، از ابتدای سال ۱۳۹۸ خدمات صدور کارت معافیت در قبال «خرید خدمت نظام وظیفه» و یا ” اخذ جریمه غیبت از خدمت نظام وظیفه” متوقف گردیده است.

خرید سربازی مشمولان غایب مقیم خارج از کشور به قیمت ۱۵هزار یورو

سی‌ام دی ماه، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از طرح خرید خدمت سربازی خبر داد و اظهار داشت: در جلسه اعضای کمیسیون مصوب کردند تا مشمولان سربازی که به دلیل حضور در خارج از کشور محسوب می‌شوند بتوانند سربازی خود را بخرند؛ بر اساس این مصوبه کسانی که از پیش از زمان مشمولیت در خارج از کشور بوده و چند سال است از زمان مشمول بودن برای خدمت سربازی می‌گذرد به منظور اینکه برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند می‌توانند خدمت سربازی خود را با قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند. سرانجام اما این طرح مورد تائید قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید: طرحی برای حل مشکل سربازی ایرانیان خارج از کشور

سئوالات متداول خدمت سربازی و پاسخ آن‌ها

دانستنی‌ها و پاسخ سئوالات متداول درباره سربازی ایرانیان خارج از کشور

چه کسانی مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی می‌باشند؟

مطابق ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که طی آن ماه به سن هجده سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است. مثلا چنانچه فردی متولد ۱۳۸۱/۰۶/۳۱ باشد از تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۱ مشمول این مقررات خواهد بود.

مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور برای انجام تشریفات اعزام به خدمت وظیفه عمومی، موظف به معرفی خود به کدام ارگان می‌باشند؟

مطابق تبصره یک ماده۱۹ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور، باید به نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود و در صورت نبود آن، به نزدیک‌ترین نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

در چه سنی مشمولان از انجام خدمت وظیفه عمومی دوره ضرورت معاف می‌گردند؟

مطابق تبصره یک ماده۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و تبصره ماده۹ آئین نامه اجرایی مصوب ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ این قانون، کلیه افراد ذکوری که به سن پنجاه سالگی تمام برسند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود. در حال حاضر متولدین ۱۰/۰۳/۱۳۴۹ و ماقبل آن که به سن پنجاه سال تمام شمسی رسیده باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف بوده و شناسنامه عکس دار این افراد چنانچه تغییر سن نداشته باشند ملاک روشن بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی آنان بوده و نیاز به دریافت کارت معافیت از خدمت سربازی ندارند.

چنانچه مشمول با صدور مجوز به خارج سفر نموده و در موعد مقرر به کشور مراجعت ننماید با او چگونه رفتار خواهدشد؟

حسب مورد ضبط وثیقه انجام و مشمول ممنوع الخروج خواهد شد.

چه کسانی می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند؟

مطابق ماده ۳۱ قانون خدمت وظیفه عمومی ناجا، دانش آموزان و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف و از معافیت تحصیلی بهره‌مند می‌شوند.

شرایط صدور معافیت تحصیلی چگونه می‌باشد؟

مطابق ماده ۳۳ قانون خدمت وظیفه عمومی، صدور معافیت تحصیلی برای دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی ربط است. مدت اعتبار این معافیت تا یکسال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع می‌باشد.

شرایط صدور معافیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور چگونه است؟

دانش آموزان و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی (مدارس ایرانی یا خارجی) و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خارج از کشور، در صورت خروج قانونی از کشور و داشتن شرایط زیر، می‌توانند یک بار برای هر مقطع تحصیلی و با نظر مرکز از معافیت تحصیلی بهره‌مند گردند. معافیت تحصیلی دانش آموزی حداکثر تا ۲۰سالگی تمام می‌باشد.
الف: ثبت نام متقاضی و تشکیل پرونده در سامانه میخک و بارگذاری مدارک مربوطه در این سامانه و دریافت کدرهگیری (از جمله این مدارک، گواهی اشتغال به تحصیل و یا گواهی ثبت نام در مؤسسه آموزشی مجاز است.)
ب: بررسی، تطبیق و تأیید هویت و مدارک متقاضی در سامانه میخک توسط مأمور
ج: مراجعه بستگان دانش آموز یا دانشجو با کدرهگیری به هریک از وزارتخانه های، آموزش و پرورش یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیگیری و هماهنگی برای صدور معافیت تحصیلی.

حداکثر مدت استفاده از معافیت تحصیلی چند سال می‌باشد؟

باتوجه به تبصره یک ماده ۳۳ قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر استفاده از معافیت تحصیلی به شرح زیر است:
الف: دانش آموزان تا سن بیست سال تمام
ب: مقطع تحصیلی کاردانی، دو و نیم سال
ج: کارشناسی ناپیوسته، سه سال
د: کارشناسی ارشد ناپیوسته، سه سال
ه: کارشناسی پیوسته، پنج سال
و: کارشناسی ارشد پیوسته، شش سال
ز: دکترای پزشکی پیوسته، هشت سال
ح: دکترای تخصصی، شش سال
ضمنا در مواقع ضروری و با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه‌های ذی ربط، حداکثر یک سال به مدت فوق اضافه می‌شود.

دانش آموزان و دانشجویان ایرانی که با داشتن معافیت تحصیلی در مراکز آموزشی خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند، چگونه باید خود را به سازمان وظیفه عمومی ناجا معرفی نمایند؟

مطابق تبصره دو ماده۳۴قانون وظیفه عمومی، مشمولانی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پس از ترک تحصیل یا اخراج یا انصراف یا فراغت از تحصیل، موظفند برای رسیدگی به وضع مشمولیت خود، حداکثر ظرف یک سال خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی نمایند. (منبع بخش سوالات متداول)

به این مطلب امتیاز بده post
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام
    کسی که ملیت ایرانی دارد ولی در جای دیگر بزرگ شده آیا باید مطابق کشوری که در ان‌ بزرگ شده از سربازی معاف باشد

    همانطور که اسلام گفته مطابق مقررات کشور ی که ساکن هستید. مقررات را انجام بدهید

    یا باید برای مسافرت به ایران پانزده هزار یورو بدهد
    مجبور است معافیت بگیرد ؟؟؟
    در حالیکه قرار نیست کشور محل زندگی خود را عوض کند یا در ایران کار کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.