راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

درخواست تغییر کشور محل اقامت گذرنامه در سفارت

تغییر محل اقامت در سفارت

بر طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، اقامتگاه هر شخص عبارت از محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته باشد. افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند و دارای اقامت معتبر و یا گذرنامه خارجی هستند تا زمانی که تقاضای تغییر محل اقامت از ایران به کشور محل اقامت را نداده اند، محل اقامت آن‌ها ایران تلقی می‌شود. اقامتگاه زن شوهر دار همان اقامت شوهر می‌باشد. اقامتگاه صغیر و محجور همان اقامتگاه ولی و یا قیم می‌باشد

مدارک مورد نیاز:

۱. تکمیل یک نسخه فرم تغییر محل اقامت
۲. ارائه اصل گذرنامه معتبر ایرانی و یک سری فتوکپی از صفحات ۲ الی ۱۱ و صفحه دارای مهر آخرین خروج، اگر مدرکی دال بر تاریخ خروج قانونی از کشور در اختیار نمی‌باشد، فرم استعلام خروج قانونی باید تکمیل و ضمیمه شود.

  1. فتوکپی صفحه آخرین مهر اجازه اقامت معتبر و یا فتوکپی گذرنامه خارجی برای دارندگان تابعیت خارجی
    ۴. ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی ایران و یک سری فتوکپی از کلیه صفحات آن (شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال باید عکسدار باشد)
    ۵. تکمیل فرم رضایتنامه رسمی همسر برای خانمهای دارای همسر ایرانی و تکمیل فرم رضایتنامه رسمی پدر یا ولی برای افرادی که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال می‌باشد.
    ۶. ارائه فتوکپی کارت شناسائی ملی (درصورت نداشتن کارت ملی به قسمت مربوطه مراجعه شود)
    ۷. ارائه کارت پایان خدمت سربازی و یا برگ معافیت از خدمت سربازی برای مشمولین
    ۸. ارائه رسید پرداخت هزینه تغییر محل اقامت براساس جدول هزینه‌های کنسولی

فرم استعلام

فرم رضایتنامه رسمی

تغییر محل اقامت در گذرنامه

یکی از سوالات در خصوص گذرنامه ایرانی معنی عبارت کشور محل اقامت در گذرنامه است .

در صفحه سه گذرنامه ها کشور محل اقامت جمهوری اسلامی ایران و یا یک کشور خارجی مانند سوید درج می شود .

این دو چه تفاوتی با هم دارند ؟

۱-اگر در گذرنامه محل اقامت شما ایران درج شده باشد یعنی اینکه شما شرایط لازم برای تغییر محل اقامت به خارج از کشور از جمله اقامت معتبر آن کشور و یا برای خانم های متاهل رضایت شوهر و برای افراد زیر ۱۸ سال رضایت پدر را نداشتید و یا اینکه خود شما علی رغم داشتن شرایط لازم تمایلی به تغییر محل اقامت نداشتید .در این نوع گذرنامه متقاضی باید بار اول که به ایران سفر می کند با مدارک لازم جهت ثبت اجازه خروج از کشور در سیستم به اداره گذرنامه نیروی انتظامی مراجعه نماید.لذا پس از صدور این نوع گذرنامه معمولا جهت اطلاع شما یک برگ اطلاعیه به شکل زیر بهمراه گذرنامه به متقاضی تحویل داده می‌شود.

مزایای تغییر محل اقامت در پاسپورت

مزایای تغییر محل اقامت در پاسپورت

۲-اگر در گذرنامه شما محل اقامت یک کشور خارجی مانند سوید درج شود یعنی اینکه شما همه شرایط و‌مدارک لازم برای تغییر محل اقامت را داشتید و بخش کنسولی پس از طی مراحل قانونی محل اقامت شما را در گذرنامه خارج از کشور درج نموده است لذا در زمان سفر به ایران لازم نیست قبل از خروج از کشور اقدام خاصی انجام بدهید و در واقع این موضوع حکم اجازه خروج از کشور را برای شما دارد .

بنابراین توصیه می‌شود در زمان صدور گذرنامه درخواست کنید محل اقامت شما در صورت امکان خارج از کشور درج شود. (منبع” کانال رسمی بخش کنسولی سفارت ایران در سوئد)

بیشتر بخوانید:

تغییر محل اقامت در گذرنامه به ایران

اگر کشور محل اقامت دارنده گذرنامه ایرانی بعنوان مثال هلند درج شده باشد، امکان درخواست تغییر آن به ایران توسط سفارت وجود ندارد.

مطابق ماده ۱۰۰۴ قانون مدنی، تغییر اقامتگاه با سکونت حقیقی فرد در محل دیگر به عمل می‌آید، مشروط به اینکه مرکز مهم امور او نیز به همان محل انتقال یافته شود.
بنابراین تا زمانی که محل سکونت حقیقی یک فرد در خارج از کشور باشد و مرکز مهم امور او نیز همانجا باشد، امکان تغییر آن در گذرنامه به ایران در صورت درخواست او وجود ندارد.
در این صورت چنانچه فرد متقاضی به ایران سفر نماید و حداقل ۶ ماه تا یکسال در ایران اقامت داشته باشد، امکان درخواست تغییر محل اقامت وی به ایران امکانپذیر است.

۴/۵ - (۷ امتیاز)
2 نظرات
  1. ارزو می گوید

    سلام.
    مزایا و معایب تغییر محل اقامت رو میشه بگید لطفن؟
    و آیا کسی که محل اقامتش ایران هست بازم هم باید عوارض خروج از کشور پرداخت کنند؟

  2. زهرا می گوید

    ببخشید من ساکن انگلیس هستم چطور میتونم در پاسپورتم محل اقامت دائم رو از ایران به انکلیس تغییر بدم ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.