راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

ویژگی های کارآفرینی و سود و زیان کار تولیدی چیست؟

کسب و کار و انگیزه راه اندازی آن چیست؟

راه اندازی یک کسب وکار جدید آسان نیست و شما باید از بسیاری از تفریحات خود اجتناب کنید تا بتوانید به دنیای ناشناخته ها و موارد غیرقابل پیش بینی قدم بگذارید. بسیاری از چیزها مانند ترس و ناامیدی انسان را از جهش بازمی دارند. اما یک چیز در این زمینه بیشترین نقش را دارد: انگیزه

۱۰ راهکار برای داشتن انگیزه در ایجاد کار جدید:

۱. روی تعهد تمرکز کنید و نه انگیزه

شما چقدر به اهداف خود متعهد هستید؟ این مورد چقدر برای شما اهمیت دارد و برای رسیدن به آن حاضر هستید چه چیزی را قربانی کنید؟ اگر خود را کاملاً متعهد بدانید، انگیزه نیز به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

۲. به دنبال دانش باشید و نه نتیجه

اگر روی هیجان کشف، بهبود، کاوش و تجربه کردن تمرکز کنید، انگیزه شما همیشه در بالاترین سطح خود قرار خواهد داشت. اما اگر تمام تمرکز خود را متوجه نتایج بسازید، انگیزه شما مثل آب وهوا می شود- ناپایدار و در لحظه های طوفانی از بین می رود. بنابراین کلید ماجرا این است که روی سفر تمرکز کنید و نه مقصد. به این فکر کنید که در این مسیر در حال یادگیری چه چیزهایی هستید و چه چیزهایی را می توانید بهبود دهید.

۳. سفر را سرگرم کننده کنید

این یک بازی فوق العاده است. زمانی که این سفر را بیش ازحد برای خود سخت و جدی می کنید، باعث ایجاد یک وزنه احساسی می شوید و چشم انداز را نیز از دست خواهید داد.

۴. از شر افکار رکودی خلاص شوید

افکار بر احساسات تاثیر می گذارند و احساسات دید شما نسبت به کار را مشخص می کنند. شما قطعا افکار زیادی در ذهن خود دارید و همیشه در این فکر هستید که باید روی کدام یک از آن ها تمرکز کنید. آن فکری که شما را در یک مخمصه گیر می اندازد (مانند ترس یا شک) و یا آن احساسی که شما را به سمت جلو سوق می دهد (هیجان، تجربه کردن، تست کردن چیزهای جدید، قدم گذاشتن به خارج از منطقه راحتی)

۵. از تخلیل خود استفاده کنید

گام بعدی بعد از خلاص شدن از افکار منفی آن است که از تخیل خود استفاده کنید. وقتی که کارها خوب پیش می رود، شما پر از انرژی مثبت هستید و وقتی که سختی ها را تجربه می کنید، شما نیاز دارید که بیشتر انرژیک باشید. بنابراین شرایط خود را بازتعریف کنید. اگر مدام با خود بگویید که «من از کارم متنفرم» حدس بزنید که این کلمات چه احساسی را تحریک می کنند؟ همه چیز به تخیل شما بازمی گردد. حتی از بدترین رئیس جهان در خسته کننده ترین شغل دنیا نیز همیشه می توانید چیزهای جدیدی یاد بگیرید. من یک تمرین خوب برای شما دارم:برای سه روز، فقط به افکار مثبت فکر کنید و حرف های مثبت بزنید. خواهید دید که چه رخ می دهد.

۶. آسان گیری نسبت به خودتان را متوقف کنید

انگیزه به معنای عمل است و عمل نتیجه را به دنبال دارد. گاهی اوقات اعمال شما نتایج دلخواه را به بار نمی آورد. بنابراین شما به خودتان آسان می گیرید و خودتان را در شرایط سخت قرار نمی دهید. شما درحالی که خود را به سمت رکود و حتی گاهی اوقات افسردگی سوق می دهید، همیشه منتظر یک زمان یا فرصت مناسب هستید. این کار را متوقف کنید. خودتان را به چالش بکشید. آن کاری که قلبا می خواهید را انجام دهید، حتی اگر ترس وجود شما را فرا گرفته است.

۷. از حواس پرتی ها اجتناب کنید

چیزهای بی معنی و حواس پرتی ها همیشه سر راه شما قرار دارند. به خصوص آن چیزهای آسان و معمول که ترجیح می دهید بجای تمرکز روی چالش های جدید و پروژه های بامعنی روی آن ها کار کنید. یاد بگیرید که روی موارد مهم تمرکز کنید. لیستی از کارهایی که باعث هدر رفت زمانتان می شوند را بنویسید و نسبت به انجام ندادن آن ها متعهد باشید.

۸. به دیگران تکیه نکنید

هیچ وقت نباید انتظار داشته باشید که دیگران کاری را به جای شما و برای شما انجام دهند. تمام افراد مشغله های خاص خودشان را دارند. هیچ کدام از آن ها نمی تواند شما را خوشحال کند و یا بجای شما به اهدافتان برسد. همه چیز به خود شما بستگی دارد.

۹. برنامه داشته باشید

همیشه سعی کنید سه قدم جلوتر از خود را از پیش بدانید. به بیشتر از این هم نیازی ندارید. تقویم هفتگی خود را خالی کنید. در آن بنویسید که در چه زمانی، چه کاری را چگونه انجام می دهید. چه زمان، چه کاری و چگونه برای برنامه ریزی زمانی بسیار مهم هستند. در پایان هفته ببینید که هرروزتان به چه کاری گذشته است و مواردی که می توانید بهبود دهید را بازبینی کنید.

۱۰. از خود در برابر فرسودگی محافظت کنید

وقتی که بیش ازحد انگیزه دارید، فرسوده شدن آسان تر می شود. همیشه برای شناسایی نشانه های خستگی، خود را زیر نظر داشته باشید و همواره زمانی را به استراحت اختصاص دهید. مغز و بدنتان زمانی می تواند استراحت کند که شما زمان های تفریح و استراحت را در برنامه زمانی خود قرار داده باشید. کارهای متنوع انجام دهید، بین کارهای خلاقانه و منطقی جابجا شوید، ورزش کنید، مکان خود را تغییر دهید، مدیتیشن کنید، نفس عمیق بکشید، چشمانتان را ببندید و یا فقط به مدت پنج دقیقه روی یک چیز تمرکز کنید. تمام این کارها از شما در برابر فرسودگی محافظت می کنند. ( منبع:نمناک )

کارآفرین کیست؟

کارآفرین فردی است که یک کسب و کار یا چند کسب و کار را سازماندهی یا اداره می‌کند. یک کارآفرین، فردی است خلاق، نوآور،‌ ریسک‌پذیر و خودمختار با ذهنی باز که مشکلات را شناسایی و حل می‌کند.

انواع کارآفرین

 می‌توانیم کارآفرینان را به ۳ دسته کلی تقسیم کنیم:

کارآفرین اجتماعی

کارآفرین سریالی

کارآفرین سبک زندگی

کارآفرین موفق چه ویژگی هایی دارد؟

۱. داشتن انگیزه

کارآفرینان معمولا آدم هایی خوش بین، آینده نگر و علاقه مند به پیشرفت در زندگی هستند. این افراد اعتقاد دارند که موفق خواهند بود و حاضر هستند برای به دست آوردن سود یا کمک به دیگران، روی منابعی که در دست دارند نیز ریسک کنند. کارآفرینان موفق معمولا از انرژی بسیار زیادی برخوردار هستند و نمی توانند برای رسیدن به آنچه در ذهن دارند، صبر کنند.

این افراد همواره به کسب و کار خود فکر می کنند و به دنبال راهی برای افزایش سهم خود در بازار مربوطه هستند. آیا شما هم جزو کسانی هستید که برای رسیدن به موفقیت به اندازه کافی انگیزه دارند؟ آیا می توانید انگیزه خود را برای طولانی مدت حفظ کنید؟ اگر چنین است شما اولین ویژگی یک کارآفرین موفق را درون خود دارید.

۲. مشتاق بودن

انگیزه یکی از اصلی ترین شاخص هایی است که کارافرینان موفق درون خود دارند. اما برای موفقیت باید در کنار با انگیزه بودن، مشتاق نیز بود. تفاوتی نمی کند که درباره DNA کارآفرینی صحبت می کنیم یا خصوصیات یک کارآفرین موفق یا شاید هم آناتومی چنین فردی. در تمامی حالات اشتیاق جزو جدایی ناپذیر یک کارآفرین موفق است.

در واقع اگر بخواهیم کلمه ای را پیدا کنیم که به بهترین نحو ممکن یک کارآفرین را توصیف می کند، بدون شک آن کلمه شور و اشتیاق است. اشتیاق ویژگی اصلی همه کارآفرینانی است که توانسته اند کارهای بزرگی را انجام دهند. در اصل این میزان انگیزه و اشتیاق شما است که می تواند میزان موفقیتتان به عنوان یک کارآفرین را تعیین نماید. از لحظه ساخت و اجرای ایده اولیه تا سرمایه گذاری روی آن، موفقیت شما به میزان اشتیاقی که به نتیجه گیری دارید وابسته است.

۳. داشتن روحیه پیگیری و خلاقیت

یکی از مهارت های مهمی که شما باید به منظور رشد کسب و کارتان در خودتان تقویت کنید، پیگیر بودن است. کارآفرینان موفق ظرفیت بسیار بالایی برای شناخت و دنبال کردن فرصت های طلایی پیش روی خود دارند. به عنوان مثال کسانی که می توانند فروشنده های بسیار موفقی شوند، توانایی بسیار بالایی در پیگیری و تلاش برای جلب نظر مشتری دارند.

شما باید تمامی ایده هایی که در زمینه کاری شما وجود دارند را شناسایی و روی کاغذ بیاورید. سپس سعی کنید ایده خود را به شکلی خلاقانه شکل دهید. کارآفرینان موفق همواره ایده هایی نو و خلاقانه در ذهن دارند. خلاقیت در واقع همان چیزی است که میان یک فرد موفق و یک انسان عادی تفاوت ایجاد می کند. والت دیزنی یک مثال بسیار خوب از میان کارآفرینان موفق جهان است. او با استفاده از خلاقیت خود توانست رقیبان خود را کنار بزند و در عرصه فعالیت خود به فردی موفق تبدیل شود.

۴. سازماندهی داشته باشید

یک کارآفرین موفق باید فرد سازمان یافته ای باشد. این سازمان دهی کلید اصلی در به نتیجه رسیدن کارهاست. ممکن است شما از منابع کمتری در مقایسه با رقیبان خود برخوردار باشید اما در صورت داشتن سازماندهی مناسب، می توانید از منابع موجود به شکلی بهینه بهره ببرید.

ساختار سازمانی ضعیف نه تنها مانعی برای رشد یک کسب و کار می شود، بلکه سبب می شود تا کار از مقیاس کوچکتری نیز برخوردار شود. یک محیط خوب می تواند در جذب مشتری تاثیر بسزایی داشته باشد. شما باید بدانید که بهترین کارآفرینان جهان همواره افرادی سازمان یافته و منظم هستند.

۵. قدرت مذاکره کردن

یک کارآفرین باید بتواند در زمینه مذاکره کردن به شکلی مناسب عمل کند. در واقع هر چقدر که آنها بتوانند در مذاکره عملکرد بهتری را داشته باشند، موفقیت بیشتری را کسب خواهند کرد. به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید بر سر موضوعات مورد بحث به شکلی مناسب مذاکره کنید. چرا که در طولانی مدت این کار به یک امر تعیین کننده در کسب و کار تبدیل می شود.

بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن مهارت مذاکره در طول مسیر با مشکلات زیادی رو به رو شده و شکست را تجربه می کنند. موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که خوشبختانه مذاکره کردن مهارتی اکتسابی است. به همین دلیل افراد می توانند با تمرین و تلاش آن را فرا گیرند.

۶. تطبیق پذیری

معمولا مدیران در یک شرکت برای پشتیبانی یا ارائه خدمات به همکاران یا کارمندان خود وابسته هستند. به عنوان یک کارآفرین باید در شروع کار تمامی یا بخش زیادی از کار را به تنهایی انجام دهید. این بدین معنا است که برای مدتی فقط و فقط خودتان هستید. چرا که شاید بودجه لازم برای استخدام حتی یک کارمند دیگر را نیز نداشته باشید. بنابراین شما باید هم مدیر باشید، هم حسابدار، هم فروشنده، هم منشی و هر کارمند دیگری که ممکن است در ادامه اقدام به استخدام او نمایید.

شما باید از نظر ذهنی برای چنین موقعیتی آماده شوید. در غیر این صورت نمی توانید خودتان را با حجم کارها تطبیق دهید و دچار مشکل می شوید. همه کاره بودن و توانایی انجام چندین وظیفه یکی از مهم ترین ویژگی های کارآفرینان موفق است. همین امر نیز سبب می شود که آنها درک بهتری درباره کارها و موقعیت های مختلف داشته باشد و بتواند بعدها به شکل بهتری تیم خود را مدیریت نماید.

۷. توانایی حل مسئله

کارآفرینی اساسا حل مسئله است. بیشتر کارآفرینان موفق روی حل یک یا چندین مشکل اصلی در حوزه خود تمرکز کرده اند. همین تلاش برای حل مسئله سبب شده است محصولات یا خدماتی را ارائه دهند که بیشترین سودآوری را برای آنها داشته است.

اگر شما نتوانید مشکلی را حل کنید، موفق هم نخواهید شد. به همین دلیل همواره تاکید می شود که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق روی قدرت حل مسئله خود کار کنید.

۸. مهارت های تجاری عالی

یکی دیگر از دلایل اصلی موفقیت کارآفرینان، داشتن مهارت های تجاری و مالی عالی است. شاید خیلی از افراد این تصور را داشته باشند که برای شروع یک کسب و کار باید سرمایه ای عظیم داشت. اما این باور همیشه درست نیست. اگر شما مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را داشته باشید، می توانید با کمترین بودجه ممکن کار خود را شروع نمایید.

کارآفرین کسی است که می تواند سیستم های داخلی، فرآیندها و محصولات لازم برای موفقیت یک کسب و کار را فراهم آورند. در کنار آن نیز روی فروش، گردش مالی و سودآوری نیز متمرکز می شوند. در واقع می توان گفت تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق به مهارت های تجاری فرد و دانش فنی او بستگی دارد. اگر تصمیم دارید کارآفرینی موفق شوید، حتما مهارت ها و استعدادهای درونی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

۹. ریسک پذیری

یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان موفق ریسک پذیری است. در واقع کارآفرینان معمولا افراد ریسک پذیری هستند که همیشه آماده رفتن به عمق آینده ای هستند که هنوز از ساختار آن مطمئن نیستند. با این حال موضوع این است که هر ریسک کردنی باعث تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نمی شود. چیزی که سبب موفقیت آنها می شود این است که تمایل دارند زمان و هزینه خود را روی ناشناخته ها سرمایه گذاری کنند. اما در کنار آن برنامه ریزی مناسب برای رویارویی با موضوعاتی که بابت آنها مطمئن نبوده اند را نیز خواهند داشت.

همین آماده بودن و محاسبه میزان ریسک ها است که به کارآفرینان این امکان را می دهد که در صورت عدم موفقیت به عقب بازگردند.

۱۰. درک صحیح پیشنهادات و بازار

کارآفرینی و به طور کلی شروع یک کسب و کار امری خطرناک و پر از ریسک است. اما شما با تحقیق درباره مفهوم تجارت، بازار و صنعت می توانید این خطر را تا حد زیادی کاهش دهید. شما حتی می توانید ایده خود را در مقیاسی کوچک امتحان کنید.

کارآفرینان موفق کسانی هستند که درباره محصول یا خدمتی که پیشنهاد می دهند آگاهی لازم را دارند. اگر آنها درباره تغییر نیازهای بازار، تاکتیک های رقبا و برخی از عوامل بیرونی دیگر آگاهی لازم را نداشته باشند، نمی توانند نتیجه خوبی به دست آورند.

۱۱. داشتن توانایی رهبری کردن

شما به عنوان یک کارآفرین روی صندلی راننده نشسته اید. به همین دلیل باید بتوانید اطرافیان خود را به شکلی مناسب رهبری نمایید. شما باید مشخص کنید که یک کارمند هستید یا کسی هستید که می تواند دیگران را استخدام کرده و رهبری نماید. چرا که رهبر بودن یکی از مهم ترین خصوصیات کارآفرینان موفق است.

( منبع:دنیای اقتصاد )

سود و زیان کارآفرینی و کسب و کار تولیدی چیست؟

اشتغال همواره از دغدغه های افراد به ویژه جوانان ایرانی بوده است، این اهمیت در سال های اخیر بیشتر شده است چون با افزایش جمعیت فارغ التحصیل، به همین نسبت کار در جامعه ایجاد نمی شود. به عبارت دیگر تعداد بیکاران جامعه ما به نسبت اشتغالی که در جامعه ایجاد می شود زیادتر شده در حالی که دولت در سال، توانایی ایجاد حدود یک میلیون شغل را دارد بنابراین برای رفع این نیاز باید راه های دیگری جستجو کرد که یکی از این راه ها کارآفرینی است.

این فعالیت در جامعه به موضوعاتی مانند عرضه کالای جدید، ارائه روش جدید در فرایند تولید، گشایش بازاری جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد تشکیلات جدید اشاره دارد. در موضوع کارآفرینی این فرد است که با سرمایه خود فعالیتی را آغاز می کند و همین باعث تحول در محیط اطراف او می شود.

در این فعالیت جنسیت مطرح نیست و هرکس به تناسب توانایی خود در ایجاد این کار اقدام می کند. در زمان حاضر ترکیب جنسیتی حضور افراد در این فعالیت در کشورهای مختلف متفاوت است برای مثال در کشورهای آلمان، روسیه و مالزی تعداد زنان با اختلاف اندکی کمتر از مردان در حوزه کارآفرینی فعال هستند اما در کشورهایی مانند تونگا، برزیل و گواتمالا تعداد زنان کارآفرین بیشتر از مردان است، در ایران حدود ۴۰ درصد کارآفرینان زنان هستند.

 کارآفرینان دارای ویژگی های مختلف ازجمله مسئولیت پذیری در قبال کنترل منابع و ریسک پذیری متعادل هستند یعنی بدون حساب و کتاب ریسک نمی کنند بلکه در حفظ منابع خود و استفاده بهینه از آن تلاش زیادی از خود نشان می دهند.

اعتماد به موفقیت از خصوصیات دیگر کارآفرینان است، این افراد به موفقیت خود ایمان دارند و سعی می کنند به کاری که می کنند خوش بین باشند تا انگیزه های بیشتری برای ادامه کار پیدا کنند.

کارآفرینی برای کسب سود؟

کارآفرینان خلاف تصورات دیگران، تنها برای پول و کسب درآمد بیشتر و سود فعالیت نمی کنند بلکه برای آنان ارزش موفقیت بیش از پول مورد نظر است.

با اینحال تعهد بالا، تحمل ابهام و انعطاف پذیری از ویژگی های کارآفرینان است. حوزه کارآفرینی نیازمند تطابق با نیازهای متغیر مشتریان و کسب و کارشان است و خیلی از موفقیت های آنان به رعایت این موارد وابسته است.

این حوزه فعالیتی وابسته به سن، سابقه، جنسیت و واژه های از قبیل نیست، بلکه مهارتی است که اغلب مردم می توانند در این حوزه بدست آورند. کارآفرینی فرصتی برای کارآفرینان بوجود می آورد که به نوآوری و خلاقیت در حرفه خود بپردازند.

۱.۸/۵ - (۱۸ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.