راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق میگیرد؟

به طور قطع میتوانیم بگوییم در چند سال اخیر از بیشترین مواردی که برای مشاوره به مراکز مشاوره و دفاتر وکالت مراجعه می‌کنند به دلیل خیانت همسر مایل به شکایت در خصوص رابطه نامشروع بوده‌‌اند و یا تمایل به طلاق داشته‌‌اند.

البته دلیل این موضوع خارج از بحث ماست و علمای علوم اجتماعی روانشناسان باید به آن پاسخ دهند اما ما از نظر حقوقی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

آیا خیانت زن به همسرش در پرداخت مهریه تاثیر گذار است؟

فرض کنیم زنی به همسرش خیانت کند و مرد قصد طلاق وی را داشته باش سوالی که مطرح میشود این است که ایا مرد می‌تواند به دلیل خیانت زن او را طلاق بدهد؟

اگر مرد زن را طلاق دهد تکلیف مهریه زن چه می‌شود؟ آیا بخاطر خیانت زن مهریه وی از بین خواهد رفت؟ ایا زن حق مطالبه مهریه نخواهد داشت؟

باید بگوییم بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید»

پس باتوجه به این ماده مرد هر زمان که بخواهد میتواند همسر خود را طلاق بدهد و برای طلاق از سوی مرد هیچ دلیل یا بهانه‌‌ای لازم نیست

و وی با مراجعه به دادگاه و سپس ارجاع اختلاف به داوری توسط دادگاه برای اصلاح بین زوجین، و رخ ندادن سازش بین آن دو به او گواهی عدم سازش داده میشود و دفتر ثبت طلاق گواهی را دریافت می‌کند و طلاق آن دو ثبت می‌گردد.

پس مرد برای طلاق همسرش بدون هیچ دلیلی می‌تواند این کار را انجام بدهد و نیازی به دلایلی نظیر خیانت یا نازایی و. . ندارد.

شرایط دریافت مهریه زن خیانتکار چگونه است؟ حکم مهریه زن خیانتکار چیست؟

اما در مورد مهریه باید بگوییم که مهریه از اساسی‌ترین حقوقی است که به مجرد وقوع عقد نکاح به زنان تعلق میگیرد و به موجب عقد ازدواج مهریه چه عندالمطالبه باشد و چه عندالاستطاعه باشد به ملکیت زن در خواهد آمد.

در صورتی که زن مهریه خود را طلب کند مرد مکلف و موظف به پرداخت آن میباشد. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «به محض عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید»

اگر زنی به همسر خود خیانت کرده باشد باز در این صورت هم مرد موظف به پرداخت تمامی مهریه همسرش به وی می‌باشد و خیانت یا هر نوع جرم دیگری تاثیری در از بین رفتن یا کاهش مهریه زنان نخواهد داشت.

پس اگر ما بخواهیم موضوع مالکیت زن بر مهریه را مورد توجه قرار بدهیم باید اینگونه بگوییم که زنان به محض وقوع عقد ازدواج مالک مهریه خواهند بود حتی زنان خیانتکار یا مجرم.

بنابراین اگر مردی با همسرش که به وی خیانت کرده رابطه جنسی برقرار کرده باشد باید تمام مهریه‌‌اش را به وی پرداخت کند و خیانت کردن زن دلیل بر ساقط شدن مهریه‌‌اش نمیباشد

اگر عقد ازدواج زن خیانتکار یا زناکاری قبل از وقوع رابطه جنسی با طلاق خاتمه پیدا کند زن مستحق نصف میزان مهریهٔ تعیین شده می‌باشد زیرا در دوران عقد مهریه زن نصف خواهد بود

و صرف عدم ارتباط جنسی است که میزان مهریه را در این رابطه نصف میکند و خیانتکار بودن زن تاثیری در کاهش میزان مهریه مقرر نخواهد داشت.

پس خیانت زن دلیل بر آن نمیشود که مهریه به وی تعلق نگیرد یا حتی مقداری از مهریه کم بشود و اگر مردی قصد طلاق همسرش را داشته باشد که به وی خیانت کرده است باید مهریه او را تمام و کمال پرداخت کند.

آیا به زن خیانتکار نفقه تعلق می‌گیرد؟ شرایط دریافت نفقه زن خیانتکار چیست؟

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه عبارت است از «همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض»

البته قانون مقدار دقیقی برای نفقه تعیین نکرده است و پرداخت نفقه تنها منوط به تمکین زوجه است.تمکین یعنی داشتن روابط زناشویی با همسر و زنی که تمکین نکند را ناشزه میگویند.

از موارد دیگر تمکین این است که زن اقامتگاه دایمی شوهرش زندگی کند یعنی زن برای دریافت نفقه باید در خانه‌‌ای که شوهرش برای زندگی مشترک تعیین میکند زندگی کند که البته این یک استثنا دارد

و آن اینست که در عقد ازدواج حق تعیین مسکن با زن باشد که در این صورت اقامت در اقامتگاه دایمی شوهر از موارد تمکین نخواهد بود.

زنی که بدون رضایت شوهرش یا بدون آنکه دلیل موجهی داشته باشد منزل را ترک کند و در جای دیگری حتی منزل والدین خود زندگی کند ناشزه است و مرد میتواند از پرداخت نفقه زن، خودداری کند.

پس همانطور که دیدیم تعلق زن بر نفقه شرطی غیر از تمکین ندارد و خیانت کردن یا ارتکاب جرم و. . نمی‌تواند ساقط کننده حق زن بر نفقه باشد.

در موضوع نفقه، قانون به توان مالی مرد توجه ندارد ولی طبق رویه، همه کارشناسانی که میزان نفقه را تعیین می‌کنند در زمان تعیین مبلغ، به توان مالی مرد توجه می‌کنند

یعنی اگر مردی توان مالی زیادی داشته باشد برای زن نفقه زیاد در نظر میگیرند. و بدلیل رعایت مصلحت خانواده ناتوانی مالی مرد را بصورت ناآشکار در نظر می‌گیرند و در تعیین میزان نفقه رعایت حال مردان را میکنند.

اگر نیاز به مشاور حقوقی درباره مهریه دارید و یا دنبال وکیل مهریه هستند با ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز بده post
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    با سلام خدمت همه ی عزیزان، در قان ن داریم که اگر زن طلب مهریه کند و مرد به هر دلیل از پرداخت مهریه خودداری کند، زن می‌تواند از ا آیه هرگونه خدمت در منزل شوهر خودداری کند، اونوقت دراین حالت آیا بازهم نفقه به زن تعلق می‌گیرد یا خیر؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.