راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

طلاق در استرالیا

از بین کشورهای خارجی استرالیا جزو یکی از مقاصد مهاجرتی ایرانیان است. با توجه به این موضوع که ایرانیان بسیاری در این کشور زندگی می‌کنند و بعضا ممکن است خواهان جدایی از همسر خود باشند در این مقاله ما اطلاعات کاملی از طلاق در استرالیا که شامل طلاق ایرانی و طلاق با قوانین کشور استرالیا است را ارائه می‌دهیم.

برای کد رهگیری میخک، مشاوره در خصوص پرونده طلاق و معرفی وکیل دادگستری با راهش تماس بگیرید.

فهرست

طلاق ایرانیان در استرالیا با چه قانونی است؟

ایرانیان ساکن استرالیا که بخواهند از همسر خود جدا شوند و اقدام به متارکه و طلاق کنند به اشکال و روش‌های مختلفی ممکن است که بخواهند ثبت طلاق خود را انجام دهند. طلاق در کشور استرالیا با قوانین همان کشور است که در دادگاه‌های استرالیا به آن رسیدگی می‌شود. اما اگر یک مهاجر ایرانی بخواهد در همان کشور و در سفارت ایران در کانبرا طلاق خود را به ثبت برساند علاوه بر این که نیاز دارد تا مراجع رسمی قانونی استرالیا ابتدا حکم طلاق را صادر کرده باشند به ثبت طلاق در سفارت و یا دادگاه‌های ایران هم نیاز دارد.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که یک ایرانی مقیم استرالیا برای ثبت طلاق خود می‌بایست به آن توجه داشته باشد قوانین اصلی مرتبط با احوالات شخصیه ایرانیان است. در این خصوص توجه شما را به دو قانون مهم جلب می‌کنیم:

دو قانون مهم برای طلاق ایرانی در خارج از کشور

یک: ماده ۶ قانون مدنی: در این قانون به صراحت آمده است: «قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود.» در این قانون به صراحت اشاره شده است که یک ایرانی فارغ از این که در کدام نقطه جهان ساکن است احوالات شخصیه خود را – مانند طلاق – می‌بایست مطابق قوانین کشور خود رسیدگی کند و کشور ایران فققط طلاقی را معتبر می‌داند که مطابق قوانین ایران و در مراجع رسمی ایرانی به ثبت رسیده باشد.

دو: به موجب ماده ۳۱ قانون ثبت احوال وتبصره ذیل ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده (مصوب ۱۳۹۱)، واقعه طلاق ایرانیان مقیم خارج ازکشور که ازدواج آنان درشناسنامه درج گردیده باشد بنابر تقاضای آنان و ارائه مدارک لازم، توسط مامورین کنسولی به ثبت خواهد رسید.

همانطور که مشخص است این قانون جهت تسهیل فرآیند طلاق ایرانیان خارج از کشور وضع شده است. در این قانون به سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌ها اجازه داده شده است که مطابق با قوانین ایرانی و رعایت دستورالعمل‌ها ثبت طلاق را انجام دهند. توجه داشته باشید که این قانون مهاجران یا وکلای آن‌ها را از مراجعه به دادگاه‌های ایرانی معاف می‌کند.

شرایط طلاق در استرالیا

در صورتی که شما به استرالیا مهاجرت کردید و در آنجا ساکن هستید و قصد طلاق توافقی دارید باید هر دو طلاق (ایرانی و استرالیایی) را انجام دهید.

  • برای طلاق استرالیایی بر اساس قوانین شما نیاز به ارایه دلیل برای طلاق در دادگاه ندارید. ولی باید یک سری شرایط را داشته باشید تا بتوانید برای طلاق اقدام کنید.
  • برای طلاق در استرالیا باید در کشور استرالیا متولد شده باشید، پدر یا مادر شما شهروند استرالیا باشند یا دارای گذرنامه معتبر برای اقامت در کشور استرالیا باشید.
  • باید به دادگاه ثابت کنید که ازدواج شما با شکست مواجه شده و دیگر امکان ادامه زندگی را ندارید.
  • اگر هر دو طرف راضی به طلاق هستید باید به مدت ۱۲ ماه و یک روز به صورت جداگانه زندگی کنید. البته امکان زندگی در یک خانه بدون تعاملات زناشویی وجود دارد. شما باید زندگی جداگانه را به دادگاه اثبات کنید.
  • یکی از شرایط مهم برای طلاق در استرالیا داشتن سند ازدواج است. شما باید سند ازدواج ایرانی خود را ترجمه کنید و آن را همراه خود داشته باشید تا بتوانید طلاق بگیرید. در صورتی که به هر دلیلی نتوانید سند ازدواج خود را ارائه دهید باید جزئیات ازدواج خود و دلیل اینکه چرا سند ازدواج در دسترس نیست، ارائه دهید.
  • اگر کمتر از دوسال از تاریخ ازدواج شما می‌گذرد، باید گواهی معتبری از مرکز مشاوره داشته باشید که ثابت کند شما قادر به ادامه زندگی نیستید.
  • اگر فرزند زیر ۱۸ سال دارید باید تکلیف حضانت فرزند (هزینه مسکن، بهداشت، مدرسه و …) را مشخص کنید.

مراحل طلاق در استرالیا

در صورتی که شرایط گفته شده در عنوان قبل را دارا بودید می‌توانید بعد از اتمام یک سال و یک روز جدایی به صورت آنلاین یا حضوری به دادگاه مراجعه کنید و در خواست طلاق خود را ثبت کنید.

در این مرحله باید شخص سومی در دادگاه حضور پیدا کند و گواهی دهد که خانم و آقا جدا از هم زندگی کردند. در صورتی که فرزند شما بیشتر از ۱۸ سال دارد یا هر دو نفر راضی به طلاق هستید نیاز به حضور در دادگاه نیست.

قاضی با بررسی مدارک و شرایط حکم طلاق را صادر می‌کند و بعد از یک ماه و یک روز این حکم نهایی می‌شود.

هزینه طلاق در استرالیا

زمانی که شما در حال ثبت طلاق خود با قوانین استرالیا هستید باید ۹۴۰ دلار پرداخت کنید. اگر امکان پرداخت ۹۴۰ دلار را ندارید می‌توانید این درخواست خود را اعلام کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد. اگر واجد شرایط باشید تا ۳۱۰ دلار باید پرداخت کنید.

طلاق در استرالیا

آشنایی کلی با انواع روش‌های طلاق ایرانیان در سفارت ایران در استرالیا – کانبرا

ایرانیان ساکن کشور استرالیا که قصد جدایی از همسر خود را دارد به طور کلی از دو روش می‌توانند برای درخواست ثبت طلاق خود اقدام کنند.
شیوه اول درخواست ثبت طلاق ایرانی از سفارت است که در استرالیا به دو شکل حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. شیوه دوم درخواست صدور حکم طلاق از دادگاه خانواده در ایران است.

درخواست طلاق از دادگاه خانواده ایرانی نیز می‌تواند به واسطه وکالت نامه‌های صادره از سامانه میخک و سپردن پرونده وکالت طلاق به وکیل دادگستری باشد و همچنین روش دوم و ساده‌تر ثبت الکترونیک قرارداد وکالت با وکیل دادگستری از طریق سامانه ثنا است.

در ادامه تمام روش ها، مراحل و مدارک آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

ثبت طلاق در سفارت ایران در استرالیا – کانبرا (۲ روش)

سفارت ایران در کانبرا – استرالیا جهت تسهل امور ثبت طلاق امکان انجام وکالتی آنرا نیز مهیا کرده است که شرایط آن در ادامه می‌آید. همچنین افرادی که بخواهند می‌توانند به صورت حضوری نیز پس از تکمیل مدارک به سفارت مراجعه کنند.
نکته مهم دیگر در ثبت طلاق در سفارت ایران در استرالیا این است که فقط طلاق زوجینی که حکم دادگاه استرالیا مبنی بر طلاق با تقاضای طرفین را داشته باشند مورد پذیرش است و همچنین هر دو در مورد مراجعه به سفارت و ثبت طلاق در سفارت هم می‌بایست توافق داشتنه باشند و الا از طریق دادگاه‌های ایرانی می‌بایست درخواست طلاق بدهند.

مدارک مورد نیاز:

ابتدا یکی از دوطرف در سامانه میخک ثبت نام و وارد صفحه اصلی شود و در بخش «امور سجلات»، قسمت «درخواست ثبت طلاق» را تکمیل نموده و کد رهگیری دریافت نماید. پس از آن مدارک زیر را بهمراه پرینت کد رهگیری دریافت شده، جهت اقدام به بخش کنسولی سفارت ارائه نمایید. ثبت درخواست در سامانه میخک توسط یکی از دوطرف کافی می‌باشد.

  • تکمیل فرم درخواست مخصوص آقا و فرم درخواست مخصوص خانم
  • ارائه اصل شناسنامه زوجین
  • یک نسخه فتوکپی از گذرنامه ایرانی و کارت شناسائی ملی
  • ارائه اصل طلاقنامه شرعی صادره از مراکز و موسسات اسلامی مورد تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا (برای مشاهده اسامی به پایین این صفحه مراجعه شود.)
  • ارائه اصل طلاقنامه محلی صادره از سوی دادگاه که به تأیید وزارت امور خارجه استرالیا رسیده باشد. برای اطلاع از چگونگی تایید وزارت خارجه استرالیا اینجا را کلیک نمایید. (نوع تایید Authentication)
  • تصویر مدرک اقامتی (VISA GRANT NOTICE) یا تصویر ویزای اقامت دائم استرالیا یا تصویر مدرک شهروندی استرالیا یا تصویر صفحه اول گذرنامه استرالیایی تایید شده توسط JP
  • ارائه اصل سند ازدواج زوجین یا در صورت در دسترس نبودن آن کپی خوانا از ۵ صفحه اول آن
  • مانی اوردر (Money Order) در وجه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا به مبلغ ۱۳۶دلار استرالیا+ ۶۸ دلار جهت وکالتنامه (حتما نام کامل خود را در پشت مانی اوردر بنویسید)
  • دو عدد پاکت پستی معتبر در اندازه (A۴) PLATINUM EXPERESS) ) با ذکر آدرس دقیق جهت برگشت مدارک (لازم است یک پاکت به نام و آدرس زوج و پاکت دیگر به نام و آدرس زوجه تکمیل شود و مشخص گردد که مدارک ارسالی مانند سند ازدواج و طلاق استرالیایی و طلاق شرعی برای آقا می‌باشد یا برای خانم می‌باشد)

نکات مهم

ثبت طلاق شرعی از نوع رجعی موکول به سپری شدن سه ماه و ده روز از تاریخ جاری شدن صیغه طلاق شرعی و احرازعدم رجوع می‌باشد.

درخواست طلاق از سفارت به شیوه پستی

توجه: درصورتی که امکان سفر به کانبرا را ندارید می‌توانید با تکمیل وکالتنامه طلاق در پایین فرم مربوطه و تایید امضاء توسط NOTARY PUBLICانجام امور طلاق را به صورت وکالتی به سفارت واگذار نمایید تا نیازی به حضور در سفارت نباشد. (لطفا فرم وکالتنامه را خوانا و بدون خط خوردگی کامل نمایید، مشخصات وکیل را خالی گذاشته و آن‌ها را همراه سایر مدارک ارسال نمایید)
آدرس پستی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا:
EMBASSY OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN – P. O. Box ۷۰۵، Mawson ACT ۲۶۰۷

توجه: جهت دریافت پیامک در زمان ورود و خروج بسته پستی از سفارت، لطفاً روی پاکت شماره تلفن همراه خود را نوشته و عنوان (ثبت طلاق) را بنویسید.

مراکز و موسسات اسلامی مورد تأیید سفارت جهت اخذ طلاقنامه شرعی در استرالیا

۱- Name of the Islamic Centre: Al-Zahra Mosque

Postal Address: ۱ Wollongong Rd, Arncliffe NSW ۲۲۰۵
Telephone: ۰۴۱.۰۰۸ ۶۶۷
Authorized person: Zaid Alsalami
Occupation: Religious Scholar
Website: https://www.sheikh-alsalami.org.au/2017/10/23/divorce-service-farsi/
Email Address: enquiries@sheikh-alsalami. org. au

۲- Name of the Islamic Centre: ALJJAWDAD ISLAMIC SOCIETY in Melbourne
Opening hours: Every day ۹:۰۰ am to ۸:۰۰ pm
Postal Address: ۵۱ Vantage Blvd Craigieburn Vic ۳۰۶۴
Telephone: ۰۴۳.۲۷۹ ۱۰۹
Authorized person: Sayed Alawi Mosawi
Occupation: Religious Scholar
Email: aljawadsociety@gmail. com
Website:https://aljawad.tk/fa/farsi

نوبت گیری برای مراجعه به سفارت

در سایت رسمی سفارت ایران در کانبرا استرالیا در خصوص نوبت گیری آمده است:
هموطنانی که برای ارائه درخواستهای کنسولی خود قصد دارند بصورت حضوری مراجعه نمایند باید نوبت دریافت نمایند.
برای دریافت نوبت اینجا را کلیک نمایید.

طلاق در سفارت ایران در استرالیا

صدور طلاق در دادگاه‌های ایران با وکالت نامه میخک

زوج یا زوجینی که خارج از کشور و در کشور استرالیا زندگی می‌کنند در صورتی که می‌خواهند دادگاه ایرانی رای به طلاق آن‌ها بدهد و در شناسنامه ایرانی خود طلاق را به ثبت برسانند می‌توانند از وکالت نامه طلاقی که از طریق سامانه میخک وزارت خارجه به ثبت می‌رسانند نسبت درخواست طلاق خود اقدام نمایند.
در این رابطه می‌بایست به این نکته توجه داشت که وکالت طلاق غیر از سامانه میخک وزارت امورخارجه از طریق سامانه ثنا قوه قضائیه نیز قابل پیگیری است. مزیت سامانه ثنا نیز سرعت و بی‌هزینه بودن ثبت وکالت طلاق در آن است.

در خصوص وکالت طلاق به این نکته مهم می‌بایست توجه داشت که در پرونده طلاق یک وکیل نمی‌تواند هم وکیل زوج و هم وکیل زوجه باشد پس نیاز به دو وکالت نامه و دو وکیل جداگانه است.

برای وکات طلاق از سامانه میخک و در سفارت ایران در استرالیا – کانبرا لازم زن و مرد هر کدام به طور جداگانه در سامانه میخک ثبت نام کنند و بعد از تکمیل بخش وکالت طلاق با تعیین وقت قبلی که از سامانه نوبت گیری وزارت امورخارجه می‌گیرند برای مراجعه به سفارت اقدام کنند. سپس در سفارت وکالت نامه صادر می‌شود و در ایران ادامه امور را وکیل دادگستری انجام می‌دهد.

نکته مهم:

در وکالت طلاق سامانه میخک نیازی نیست که وکالت مستقیما به وکیل دادگتسری داده شود و شما می‌توانید وکالت را به هر یک دوستان ویا خویشاوندان خود بدهید و آن‌ها از طرف شما با این وکالت نامه اقدام به گرفتن وکیل دادگستری در ایران کنند.

صدور طلاق در دادگاه های ایران با وکالت نامه از ثنا

چنانچه پیش از این اشاره کردیم در صورت داشتن ثنا، سریع‌ترین روش برای عقد قرارداد با وکیل دادگستری از طریق این سامانه است. در این روش دیگر نیازی به مراجعه به سفارت برای گرفتن وکالت نامه هم نیست و قرارداد وکالت با وکیل به صورت الکترونیک و فوری ثبت و تائید می‌شود.

نکته مهم در سامانه ثنا این است که ثبت نام در سامانه ثنا به صورت غیرحضوری هم امکان‌پذیر است که در مقاله ثنا ایرانیان خارج از کشور آن را توضیح و آموزش داده ایم.

هزینه طلاق ایرانی در استرالیا

هزینه طلاق ایرانیان خارج از کشور بستگی به این دارد که کدام یک از روش‌های بالا را برای طلاق انتخاب کرده باشید.

شیوه اول- طلاق توسط سفارت

در این روش شما می‌بایست هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه طلاق در کشور سوئد- هزینه ترجمه برگ طلاق- هزینه خطبه عقد طلاق در مرکز اسلامی و هزینه‌های سفارت را پرداخت کنید.
هزینه بر اساس دلار استرالیا به شرح زیر است:

  • ثبت طلاق: ۸۵ دلار
  • ثبت طلاق یکطرفه با مجوز مرکز: ۱۹۶ دلار
  • ثبت طلاق یکطرفه بدون نیاز به استعلام از مرکزک ۱۱۰ دلار

کلیه تعرفه‌های کنسولی را در این لینک ملاحظه می‌کنید.

شیوه دوم- هزینه طلاق با وکالت نامه میخک

در این مدل طلاق شما در استرالیا یک هزینه وکالت نامه دارید که ۳۴ دلار است و در ایران نیز هزینه وکیل دادگستری است که توافقی است. هزینه‌های دادرسی دادگاه و دفتر طلاق نیز کمتر از یک میلیون تومان است.

شیوه سوم- وکالت از طریق ثنا

در این شیوه شما هزینه وکالت نامه در سفارت ندارید و فقط هزینه وکیل در ایران و هزینه دادرسی و دفتر طلاق است.

وکیل طلاق ایرانی – فوری و کم هزینه

اگر شما به دنبال وکیلی متخصص در زمینه طلاق هستید که با هزینه منصفانه و سریع پرونده شما را انجام دهند می‌توانید جهت معرفی با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا برای طلاق ایرانی در سفارت ایران در استرالیا نیازی به ثبت طلاق استرالیایی است؟

بله- ارائه اصل طلاقنامه محلی صادره از سوی دادگاه که به تأیید وزارت امور خارجه استرالیا رسیده باشد لازم است.

هزینه وکالت در طلاق ایرانی در سفارت چقدر است؟

هزینه وکالت طلاق ۳۴ دلار استرالیایی است.

به این مطلب امتیاز بده post
1 نظر
  1. اعظم می گوید

    برای ثبت طلاق ایرانی با توجه به اینکه طلاق استرالیایی ۲۰ سال پیش انجام شده، اگر زن شوهر سابق خود را پیدا نکرد که با او به دفتر شرعی برود یا اصلا نخواست این طلاق را ثبت کند آنوقت آن زن بیچاره چطور می‌تواند طلاق را در شناسنامه اش ثبت کند؟! خواهش میکنم جواب منو بدهید. من شوهر سابقم را پیدا نمیکنم. ما هر دو شهروند استرالیا هستیم . و من هنوز اسم او در شناسنامه ام هست و نمی‌توانم پاسپورت ایرانی بگیرم. او باید امضا کند! من چه خاکی بسرم بریزم؟ ۶۳ ساله هستم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.