راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

قوانین اجاره خانه در سوئد

در مورد اجاره مسکونی، می‌توان زمین را اجاره داد تا مستاجر بتواند خانه ای بسازد، اما در سوئد رایج‌ترین مدل آن اجاره دادن خانه است. در این صورت این خانه است و نه زمین که اجاره داده میشود و مستاجر نیز نمی‌تواند از زمین برای خدمات کشاورزی استفاده کند. قرارداد اجاره مسکن باید حداقل پنج سال اعتبار داشته باشد و حتی اگر در قرارداد فعلاً ذکر شده باشد، فقط برای پنج سال از نظر قانونی لازم الاجراست. حداکثر زمانی که می‌توانید در قرارداد وارد کنید ۵۰ سال است. در مورد اجاره مسکن، توافق بر سر اجاره، شرایط، حقوق و تعهدات مهم است.

شرایط و خاتمه اجاره نامه

اگر جایی که به اجاره داده می شود خراب شود و یا آسیب ببیند ممکن است مدت زمان اسکان را تغییر دهد. دوره های اخطار برای اجاره متناسب با مدت زمان قرارداد است، به عنوان مثال، قراردادهایی با مدت زمان بیش از پنج سال دارای دوره اخطاری یک ساله هستند.

در چندین مورد، مستاجر دارای امنیت تصدی است، به عنوان مثال اگر وی یک کلبه تابستانی در یک زمین داشته باشد. در این صورت مستاجر مجبور نیست زمین را بدون دلیل ترک کند. فسخ می تواند هم از طرف مالک زمین و هم از طرف مستاجر صورت گیرد و به این معنی است که مستاجر باید پس از پایان مدت اجاره نقل مکان کند. قرارداد باید حداقل یک سال قبل از انقضای اجاره فسخ شود تا اعتبار آن از بین برود و اگر این کار انجام نشد، قرارداد برای یک دوره دیگر ادامه خواهد داشت. قرارداد باید به صورت کتبی فسخ شود.

برخورداری مستاجر در اجاره‌های مکان‌‌هایی با کاربری کشاورزی و مسکونی به این معناست که به هیچ دلیلی نمی‌توان قرار داد مستأجر را فسخ کرد. اجاره آپارتمان فاقد امنیت تصدی است.

امنیت تصدی چیست ؟

تضمین تصدی به مستاجر این حق را می‌دهد که تحت شرایط خاصی پس از سپری شدن مدت اجاره مورد توافق در آنجا بتواند باقی بماند.

فسخ قرارداد اجاره

صرف نظر از اینکه اجاره نامه برای مدت معینی است یا تا اطلاع ثانوی بایستی اجرا شود، برای توقف اجرا باید آن فسخ شود. فسخ باید قبل از انقضای قرارداد انجام شده و برای معتبر بودن باید کتبی باشد. اگر قرارداد فسخ نشود، بسته به مدت قرارداد تا پنج سال ادامه خواهد داشت. مثلا:
قرارداد اجاره ای که ده سال اعتبار داشته باشد و مدت اخطار آن یک سال باشد پس از ۹ سال فسخ می‌شود. در غیر این صورت، قرارداد به طور خودکار به مدت پنج سال تمدید می شود.

منبع: کانال اخبار سوئد

بیشتر بخوانید:

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.