راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

طلاق در سفارت ایران در سوئد

سوئد از جمله کشورهایی است که ایرانیان بسیاری به این کشور مهاجرت کرده‌اند و آشنایی با قوانین و مقررات طلاق در سوئد و سفارت ایران در سوئد برای گروهی از آن‌ها از که قصد جدایی از هسمر خود را دارند موضوع بسیار مهمی است.
در این مقاله شما با قوانین طلاق در سوئد و طلاق در سفارت ایران در سوئد برای ایرانیانی که خواهان ثبت طلاق در شناسنامه ایرانی خود دارند آشنا می‌شوید.

برای کد رهگیری میخک، مشاوره در خصوص پرونده طلاق و معرفی وکیل دادگستری با راهش تماس بگیرید.

فهرست

طلاق ایرانیان در سوئد با چه قانونی است؟

یک ایرانی مقیم سوئد که بخواهد از همسر خود طلاق بگیرد بستگی دارد که بخواهد طلاق خود را از چه طریقی انجام دهد. اگر بخواهد حکم طلاق وی توسط دادگاه سوئد صادر شود می‌بایست مطابق قوانین و مقررات آن کشور اقدام کند. اما اگر بخواهد طلاق ایرانی خود را در سوئد ثبت کند علاوه بر حکم طلاق دادگاه سوئدی به ثبت طلاق در سفارت و یا دادگاه ایرانی نیز نیاز دارد.

در رابطه با طلاق ایرانیان خارج از کشور و در اینجا طلاق ایرانیان در سفارت ایران در سوئد مهم‌ترین نکته‌ای که می‌بایست مد نظر داشت دو ماده قانونی مرتبط با این موضوع است:

یک: ماده ۶ قانون مدنی: در این قانون به صراحت آمده است: «قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود.» این قانون در حقیقت مشخص می‌کند که یک ایرانی هر کجای دنیا که باشد احوالات شخصیه او مانند طلاق وی می‌بایست مطابق قوانین ایران باشد و کشور ایران فقط طلاقی که مطابق قوانین و مقررات ایران به ثبت رسیده باشد را قبول می‌کند.

دو: به موجب ماده ۳۱ قانون ثبت احوال وتبصره ذیل ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده (مصوب ۱۳۹۱)، واقعه طلاق ایرانیان مقیم خارج ازکشور که ازدواج آنان درشناسنامه درج گردیده باشد بنابر تقاضای آنان و ارائه مدارک لازم، توسط مامورین کنسولی به ثبت خواهد رسید.

این قانون نیز مشخص می‌کند که برای تسهیل امور مربوط به طلاق ایرانیان خارج از کشور غیر از مراجعه مستقیم ویا به واسطه وکالتنامه مستقیما سفارت‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران نیز در کشورهای دیگر مجاز به ثبت طلاق البته با رعایت کلیه قوانین اصلی و حاکم را دارند

آشنایی کلی با انواع روش‌های طلاق ایرانیان در سفارت ایران در سوئد – استکهلم

ایرانیان ساکن کشور سوئدکه قصد جدایی از همسر خود را دارد به طور کلی از دو شیوه می‌توانند برای درخواست ثبت طلاق خود اقدام کنند.
شیوه اول مراجعه به سفارت و درخواست ثبت طلاق ایرانی است که در سوئد به ۳ صورت انجام می‌شود. شیوه دوم درخواست صدور حکم طلاق از دادگاه خانواده در ایران است.

درخواست طلاق از دادگاه خانواده ایرانی نیز می‌تواند به واسطه وکالت نامه‌های صادره از سامانه میخک و سپردن پرونده وکالت طلاق به وکیل دادگستری باشد و همچنین روش دوم و ساده‌تر ثبت الکترونیک قرارداد وکالت با وکیل دادگستری از طریق سامانه ثنا است.

در ادامه تمام روش ها، مراحل و مدارک آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

طلاق در سفارت ایران در سوئد

ثبت طلاق در سفارت ایران در سوئد (۳ روش)

درخواست ثبت طلاق از طرف ایرانیان مقیم حوزه سفارت ایران در سوئد به ۳ حالت امکان‌پذیر است که در ادامه می‌خوانید:

ثبت طلاق توافقی دو جانبه

متقاضیان محترم برای ثبت طلاق دو جانبه می‌بایست ابتدا به سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir مراجعه نموده و پس از انتخاب گزینه «طلاق با توافق طرفین» و تکمیل فایل‌های مرتبط و دریافت کد رهگیری از سامانه مذکور، همراه با مدارک ذیل و واریز هزینه، اقدام نمایند.

ثبت طلاق دوجانبه (متقاضیان دارای طلاق سوئدی و طلاق شرعی و حضور زوجین)

به منظور ثبت طلاق درشناسنامه، داشتن حکم طلاق قطعی دادگاه‌های کشور سوئد که با حضور زوجین و یا وکلای رسمی آن صورت گرفته باشد به همراه طلاق شرعی صادره از مرکز اسلامی امام علی (ع) استکهلم. قابل ذکر است حضور زوجین در بخش کنسولی سفارت برای ثبت طلاق الزامی می‌باشد.
اگر طلاق شرعی صادره توسط مرکز اسلامی از نوع رجعی باشد، ثبت طلاق پس از سپری شدن ۳ ماه و ۱۰ روز از تاریخ طلاق شرعی امکان‌پذیر می‌باشد.

مدارک لازم:

  • تکمیل تقاضانامه
  • اصل شناسنامه
  • تصویر تمام صفحات سند ازدواج (یا رونوشت سند ازدواج که بر اساس مشخصات صفحه دوم شناسنامه متقاضی از دفترخانه مورد نظرازدواج در ایران اخذ شده باشد)
  • اصل حکم طلاق قطعی دادگاه‌های کشور سوئد که توسط مقامات قضائی صادر کننده، مهر و امضاء شده باشد
  • برگه شناسائی (Personbevis) زن و مرد به انگلیسی که توسط اداره Skatteverket مهر شده باشد. (اگر اسامی زوجین در سوئد تغییر یافته است لازم است گواهی تطبیق اسم قبلی و فعلی از آن اداره اخذ و ارائه گردد)
  • اصل رسید (Kvitto) واریز ۸۳۰ کرون به حساب ۵۲۷۷۱۱۱۲۵۱۵ در (SEB)
  • گواهی طلاق شرعی که در مرکز اسلامی امام علی (ع) استکهلم صادر شده باشد.

توجه: گواهی های طلاق شرعی که در مراکز دیگر صادر شده باشد معتبر نمیباشد. هموطنان عزیزی که به علت بعد مسافت امکان حضور در استکهلم را ندارند ضمن تماس با مرکز امام علی از چگونگی ثبت طلاق شرعی در شهر محل اقامت خود آگاه شوند.

مرکز اسلامی امام علی (ع) استکهلم به شماره ۰۸۵۸۰۱۲۳۱۴ ساعت ۱۱ الی۱۳

توجه مهم: برای ثبت طلاق نیازی به تعیین وقت قبلی نمی‌باشد

ثبت طلاق توافقی یک جانبه

روند ثبت طلاق یک جانبه:

متقاضیان محترم برای ثبت طلاق می‌بایست ابتدا به سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir مراجعه نموده و پس از انتخاب گزینه «طلاق با توافق طرفین» و تکمیل فایل‌های مربوطه و دریافت کد رهگیری از سامانه مذکور، همراه با مدارک ذیل و واریز هزینه، اقدام نمایند.

به منظور ثبت طلاق درشناسنامه، داشتن حکم طلاق قطعی دادگاه‌های کشور سوئد که با حضور زوجین و یا وکلای رسمی آن صورت گرفته باشد به همراه طلاق شرعی صادره از مرکز اسلامی امام علی (ع) استکهلم الزامی است.

درصورت‌عدم حضور یکی از زوجین در سفارت جهت ثبت رسمی طلاق و امتناع از امضای دفاتر طلاق، طبق مقررات بر اساس درخواست متقاضی این سفارت اقدام لازم را به عمل خواهد آورد قابل ذکر است ارائه آخرین آدرس و تلفن فرد غایب از سوی متقاضی الزامی می‌باشد

مدارک لازم طلاق توافقی یک جانبه:

  • تکمیل تقاضانامه
  • اصل حکم طلاق قطعی دادگاه‌های کشور سوئد که توسط مقامات قضائی صادر کننده، مهر و امضاء شده باشد
  • گواهی طلاق شرعی صادره از مرکز اسلامی امام علی (ع) استکهلم که با حضور زوجین توسط مرکز اسلامی صادر شده است. (شماره تماس ۰۸۵۸۰۱۲۳۱۴ از ساعت ۱۱ تا ۱۵)
  • زوجین در خصوص تعیین نوع طلاق، دقت لازم مبذول نمایند زیرا چنانچه طلاق شرعی صادر شده از نوع رجعی باشد، امکان ثبت آن در سفارت فقط ۱۰۰ روز پس از تاریخ طلاق شرعی ممکن خواهد بود.
  • برگه شناسائی (Personbevis) متقاضی به زبان انگلیسی که توسط اداره مالیات سوئد (Skatteverket) صادر و مهر شده باشد. (چنانچه نام یا نام خانوادگی متقاضی در سوئد تغییر یافته است لازم است اداره فوق الذکر با صدور گواهی تطبییق، آنرا تائید نماید)
  • تصویر تمام صفحات سند ازدواج (یا رونوشت سند ازدواج که بر اساس مشخصات صفحه دوم شناسنامه متقاضی از دفترخانه مورد نظرازدواج در ایران اخذ شده باشد)
  • تصویر تمام صفحات سند ازدواج (درصورت در اختیار نداشتن این سند بر اساس مشخصات دفتر ثبت ازدواج در صفحه دوم شناسنامه به دفترخانه مذکور مراجعه و رونوشت سند دریافت گردد)
  • اصل رسید (Kvitto) واریز ۱۰۴۵ کرون به حساب ۵۲۷۷۱۱۱۲۵۱۵ در (SEB)
  • پاکت پستی خالی جهت ابلاغ به همسر

***ملاحظه مهم:
باعنایت به لزوم مکاتبه و ابلاغ به طرف غائب حضور متقاضی در بخش کنسولی سفارت جهت ارائه اصل مدارک فوق الذکر الزامی است.

: Post Address

Embassy of the Islamic Republic of Iran, Stockholm
Box ۶۰۳۱
۱۸.۰۶ Lidingö

توجه مهم: برای ثبت طلاق نیازی به تعیین وقت قبلی نمی‌باشد

ثبت طلاق یک طرفه (بدون حضور یکی از زوجین در مرکز اسلامی و سفارت)

متقاضیان ایرانی مقیم کشور سوئد که بر اساس حکم قطعی دادگاه‌های ذیصلاح که با حضور زوجین و یا وکلای رسمی ایشان طلاق رسمی گرفته‌اند و یکی از زوجین همکاری لازم جهت صدور طلاق شرعی توسط مرکز اسلامی امام علی (ع) در استکهلم و ثبت آن در سفارت را خودداری می‌نماید، متقاضی پس از گذشت ۱۸ ماه از زمان صدور حکم طلاق سوئدی، می‌تواند با مراجعه حضوری وارائه مدارک زیر، درخواست ثبت رسمی طلاق از سفارت را بنماید.

مدارک لازم طلاق یک طرفه (بدون حضور یکی از زوجین در مرکز اسلامی و سفارت)

تکمیل فرم تقاضا.

متقاضیان محترم برای ثبت طلاق یک طرفه می‌بایست مدارک ذیل را تهیه و به کنسولی سفارت ارائه نمایند.

  1. درخواست کتبی متقاضی که لازم است موارد ذیل در آن اشاره گردد:
  • تاریخ دقیق ازدواج براساس سند ازدواج
  • تعداد فرزندان
  • علل و عوامل جدایی و وضعیت زناشوئی پس از صدور حکم طلاق محل (زمانی که زوجه درخواست طلاق دارد می‌بایست تا حدی باشد که تشخیص عسر و حرج امکان‌پذیر باشد)
  • میزان مهریه براساس سند ازدواج
  • اعلام کتبی زوجه مبنی بر بذل تمامی و یا بخشی از مهریه و نفقه و حقوق مالی ناشی از زوجیت
  1. اصل و ترجمه فارسی حکم قطعی طلاق دو جانبه صادره دادگاه‌های محل، توسط وزارت خارجه سوئد (با شماره تماس۰۸۴۰۵۵۱۰۰) تائید گردد. قابل ذکر است ترجمه فارسی طلاق سوئدی باید توسط دارالترجمه رسمی صورت پذیرد.
    ۳- مراجعه به سایت میخک و ثبت درخواست وکالتنامه طلاق مشمولین ماده ۴۵ بخشنامه شماره ۲۷۴ و اخذ کد رهگیری https://mikhak.mfa.gov.ir
    ۴-مراجعه به سایت میخک و ثبت درخواست فرم بذل مهریه در بخش وکالتنامه‌های سیستم میخک. مخصوص خانم‌ها https://mikhak.mfa.gov.ir
  2. اصل شناسنامه عکسدار متقاضی
  3. تصویر تمام صفحات سند ازدواج (یا رونوشت سند ازدواج که بر اساس مشخصات صفحه دوم شناسنامه متقاضی از دفترخانه مورد نظرازدواج در ایران اخذ شده باشد)
  4. اصل رسید واریز مبلغ ۳۳۰ کرون به حساب ۵۲۷۷۱۱۱۲۵۱۵ در (SEB) جهت تائید مهر وزارت خارجه سوئد بر روی طلاق سوئدی
  5. اصل رسید واریز مبلغ ۲۲۰ کرون به حساب ۵۲۷۷۱۱۱۲۵۱۵ در (SEB) جهت تائید وکالتنامه طلاق یکطرفه
  6. اصل رسید واریز مبلغ ۱۶۵ کرون به حساب ۵۲۷۷۱۱۱۲۵۱۵ در (SEB) جهت تایید امضای متقاضی

ملاحظه:

هزینه ثبت (۱۲۶۵ کرون) پس از حصول حکم طلاق صادره توسط مراجع ذیصلاح قضائی دریافت خواهد شد.
مبلغ ۳۳۰ کرون جهت صدور سند طلاق
قابل ذکر است ارائه آدرس و تلفن نفر غایب در کشور سوئد توسط متقاضی جهت ابلاغ به فرد غایب الزامی می‌باشد.

Post Address:

Embassy of the Islamic Republic of Iran, Stockholm

Box ۶۰۳۱

۱۸.۶۰ Lidingö

برای ثبت طلاق نیازی به تعیین وقت قبلی نمی‌باشد

صدور طلاق در دادگاه‌های ایران با وکالت نامه میخک

اگر زوج و یا زوجینی که در سوئد ساکن هستند برای طلاق خود می‌خواهند از دادگاه ایرانی حکم بگیرند و البته به سفارت برای این موضوع درخواست ندهند می‌توانند از مسیر وکالت طلاق خواسته خود را دنبال کنند.

وکالت طلاق هم دو مسیر دارد که انتخابی است. یک مسیر از طرف سامانه میخک است که هزینه و مراجعه به سفارت دارد و مسیر دوم سامانه ثنا قوه قضائیه است که بدون هزینه و بدون مراجعه به سفارت است. البته برخی افراد بخاطر اینکه در سامانه ثنا امکان ثبت نام ندارند از مسیر سامانه میخک اقدام می‌کنند.
در خصوص وکالت طلاق به این نکته مهم می‌بایست توجه داشت که در پرونده طلاق یک وکیل نمی‌تواند هم وکیل زوج و هم وکیل زوجه باشد پس نیاز به دو وکالت نامه و دو وکیل جداگانه است.

برای وکات طلاق از سامانه میخک و در سفارت ایران در سوئد – استکهلم لازم زن و مرد هر کدام به طور جداگانه در سامانه میخک ثبت نام کنند و بعد از تکمیل بخش وکالت طلاق با تعیین وقت قبلی که از سامانه نوبت گیری وزارت امورخارجه می‌گیرند برای مراجعه به سفارت اقدام کنند. سپس در سفارت وکالت نامه صادر می‌شود و در ایران ادامه امور را وکیل دادگستری انجام می‌دهد.

نکته مهم:

در وکالت طلاق نیازی نیست که وکالت مستقیما به وکیل دادگتسری داده شود و شما می‌توانید وکالت را به هر یک دوستان ویا خویشاوندان خود بدهید و آن‌ها از طرف شما با این وکالت نامه اقدام به گرفتن وکیل دادگستری در ایران کنند.

صدور طلاق در دادگاه هی ایران با وکالت نامه از ثنا

چنانچه پیش از این اشاره کردیم در صورت داشتن ثنا، سریع‌ترین روش برای عقد قرارداد با وکیل دادگستری از طریق این سامانه است. در این روش دیگر نیازی به مراجعه به سفارت برای گرفتن وکالت نامه هم نیست و قرارداد وکالت با وکیل به صورت الکترونیک و فوری ثبت و تائید می‌شود.

نکته مهم در سامانه ثنا این است که ثبت نام در سامانه ثنا به صورت غیرحضوری هم امکان‌پذیر است که در مقاله ثنا ایرانیان خارج از کشور آن را توضیح و آموزش داده ایم.

هزینه طلاق در سفارت ایران در سوئد

هزینه طلاق ایرانیان خارج از کشور بستگی به این دارد که کدام یک از روش‌های بالا را برای طلاق انتخاب کرده باشید.

شیوه اول- طلاق توسط سفارت:
در این روش شما می‌بایست هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه طلاق در کشور سوئد- هزینه ترجمه برگ طلاق- هزینه خطبه عقد طلاق در مرکز اسلامی و هزینه‌های سفارت را پرداخت کنید.

کلیه تعرفه‌های کنسولی را در این لینک ملاحظه می‌کنید.

شیوه دوم- هزینه طلاق با وکالت نامه میخک
در این مدل طلاق شما در سوئدیک هزینه وکالت نامه دارید که معادل ۲۰ یورو است و در ایران نیز هزینه وکیل دادگستری است که توافقی است. هزینه‌های دادرسی دادگاه و دفتر طلاق نیز کمتر از یک میلیون تومان است.

شیوه سوم- وکالت از طریق ثنا
در این شیوه شما هزینه وکالت نامه در سفارت ندارید و فقط هزینه وکیل در ایران و هزینه دادرسی و دفتر طلاق است.

وکیل طلاق ایرانی – فوری و کم هزینه

اگر شما به دنبال وکیلی متخصص در زمینه طلاق هستید که با هزینه منصفانه و سریع پرونده شما را انجام دهند می‌توانید جهت معرفی با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا مراجعه به سفارت برای ثبت طلاق الزامی است؟

خیر نیازی نیست

آیا برای ثبت وکالت طلاق نیاز به نوبت گیری از سفارت است؟

بله، حتما می‌بایست از سامانه نوبت گیری وزارت امورخارجه اقدام کرد.

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.